Onderwijscentrum Gent

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Advertisements

Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Pastoraal op school.
Studiedag voor zorgcoördinatoren en zorgteams 18 november - Brussel
Brede school: Spelen in verbondenheid
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
Terugkoppeling OLB Collegagroep zorg Valérie De Smet 16/1/2014.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
TECHNIEK OP SCHOOL IN DE 21 STE EEUW SYNERGIE PROJECT BC2000 Presentatie samenwerking Buninessclub 2000.
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Online leergang LOB stimulans voor LOB-ontwikkeling
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE JEUGDHULP VANUIT DAGCENTRUM DE TWIJG.
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
Ondersteunt ouders/leerling bij weigering in een school. Bemiddelt tussen ouders en school, sensibiliseert scholen, faciliteert het inschrijvingsrecht,
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Wegwijs in Cijfers Daniëlle Kramer Epidemioloog Resi Mangunkusumo Adviseur Publieke Gezondheid GGD Kennemerland Deelsessie 2 Opvoedingsondersteuning.
Social work: Het verschil dat jij maakt.
10 krachtlijnen voor een sterk basisonderwijs
GLOBELINK ? Jeugddienst (erkend landelijk jeugdwerk) Duurzame ontwikkeling Participatie en uitspraak Hoofdzetel in Brussel – lokale projecten in Vlaanderen.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Transitiecommunicatie Dichterbij Belangrijk kenmerk: Onduidelijkheden en uitstel, veel vragen en onzekerheden. Uitdaging: Aansluiten bij de diverse doelgroepen.
Gemeente Rotterdam 23 en 29 maart 2016 Informatiebijeenkomst Leren Loont! en beleidsregel. po, vo.
Introductie: Wat is HBO5?. Inhoud Wat is HBO5? Waarom HBO5? Welke opleidingen HBO5 in CVO Crescendo? Waar kan ik terecht voor meer informatie?
Kwalitatief onthaalonderwijs is durven over het muurtje kijken LOP Antwerpen Basisonderwijs & Secundair onderwijs.
Brugfiguren onderwijs…. hulpverleners met een toverstokje?
Studiedag: Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom
Studenten versterken in hun competenties m. b. t
Naar een verbindend en herstellend schoolklimaat
Passend onderwijs.
Gelijke Onderwijskansen LOP/SO Gent
Hoever staan wij met ouderbetrokkenheid?
Project vakdidactiek gedragswetenschappen
Thema extra kansen (website) in het LOP BaO en SO Genk
Wereldspelers: een verhaal
Antwerpen plus welkom In naam van het beheerscomité van Antwerpen plus, onder voorzitterschap van Mr. Luc De Kelver, In naam van alle betrokken partners,
Kwalitatief goed onderwijs voor ALLE kinderen!
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Informatiebijeenkomst
Actief burgerschap in het SO: “Hoe maken we samen het verschil?“
Ouders en school samen Maart 2016
23 februari 2018 Dag SO Hilde De Meyer Ingrid Van Oost
Lokaal overlegplatform basisonderwijs 23/10/ 2013
Kwalitatief goed onderwijs voor ALLE kinderen!
het katholiek basisonderwijs
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
het katholiek basisonderwijs
Uitstroomgesprekken.
Kick-off Lerend Netwerk Leerlijn actief burgerschap
Het Vervolgteam Gent in samenwerking met Onderwijscentrum Gent en In-Gent. OKAN Toren van Babel Onderwijscentrum Gent.
Naar een stad waarin iedereen meedoet
ONDER WIJS CENTRUM GENT
Pedagogische begeleiding Mechelen-Brussel
Arline Spierenburg november 2018
Inleiding campusvoorrang
Cijfergegevens leerrecht
Nadine Janssens (KS Leuven) & Karen Lahousse (KU Leuven)
LOP BaO Dilsen-Stokkem LOP SO Dilsen-Stokkem – Maasmechelen
Flankerend onderwijsbeleid Stad Lokeren
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Onderwijscentrum Gent DISCO onderwijs & diversiteit
Leiderschapsontwikkeling
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

Onderwijscentrum Gent AV LOP/SO Gent 18 januari 2019 Onderwijscentrum Gent

Onderwijscentrum Gent Toekomstvisie: missietekst Onderwijscentrum Gent gaat voor: de stad als brede leer- en leefomgeving doelgroepen en partners levenslang leren, een hoog welbevinden en gelijke kansen voor iedereen. Analyse kansenongelijkheid: complexe problematiek Thema’s en themateams Onderwijscentrum Gent werkt gelijkwaardig en toegankelijk, participatief en met oog voor de autonomie van de partner, positief, innovatief, emancipatorisch en vertrekkend van de sterktes en de krachten van de partners. (REGIEGROEP) Onderwijscentrum Gent ondersteunt, verbindt en inspireert kinderen en jongeren, ouders*, onderwijsprofessionals en hun partners, zodat kinderen en jongeren maximale ontplooiingskansen hebben om volwaardig deel te nemen aan de samenleving.

Onderwijscentrum Gent Thema’s brede leer- en leefomgeving ouderbetrokkenheid opvoedingsondersteuning welzijn  oriëntering en transitie diversiteit  cultuur in onderwijs onderwijs en arbeidsmarkt vroegtijdig schoolverlaten kleuterparticipatie communicatie Inspiratietraject Operatie Geslaagd

Onderwijscentrum Gent Toekomstvisie: missietekst Onderwijscentrum Gent gaat voor: de stad als brede leer- en leefomgeving doelgroepen en partners levenslang leren, een hoog welbevinden en gelijke kansen voor iedereen. Analyse kansenongelijkheid: complexe problematiek Thema’s themateams lerend en inspirerend netwerk professionalisering rond grootstedelijke thema’s ism pedagogische begeleidingsdiensten hoger onderwijs instellingen, partners, scholen, … wederzijds engagement doorgedreven ontwikkeling thema’s (beleid, praktijk, onderzoek) op lange termijn cijferanalyse

Inspiratietraject Operatie Geslaagd 18 januari 2019

Situering Doelgroep Verschillende sporen Thema 7 april 2019 Situering Charter Operatie Geslaagd Pilootproject Samen tegen vroegtijdig schoolverlaten Doelgroep Gentse secundaire schoolteams Verdieping voor pilootscholen Interactief online inspiratietraject (= MOOC) ‘Live’ intervisiesessies Autonomieversterkend en verbindend schoolklimaat 6 invalshoeken Verschillende sporen Situering Met de ondertekening van het charter 'Operatie Geslaagd' in 2016 verenigden alle Gentse secundaire scholen zich om werk te maken van meer gekwalificeerde uitstroom. Om de engagementen uit het charter kracht bij te zetten, nodigen we alle secundaire scholen uit om samen in te zetten op een autonomieversterkend en verbindend schoolklimaat.  + Pilootproject ‘Samen tegen VSV’ ronde 1 en 2 Doelgroep Gentse secundaire schoolteams zowel ASO, TSO als BSO maar ook DBSO en BUSO Pilootscholen: nam je als school reeds deel aan het pilootproject ‘Samen tegen vroegtijdig schoolverlaten’ (in ronde 1 of 2)? Voor jou voorzien we in een gedifferentieerd en uitdagend parcours met extra verdieping. Verschillende sporen  Scholen doorlopen tegelijkertijd zowel een online inspiratietraject als offline, ‘live’ intervisiesessies. Het online traject bestaat uit een MOOC (Massive Open Online Course). Dit is een open online opleiding die je in verschillende stappen doorloopt. In deze MOOC maak je kennis met de belangrijkste factoren die je als school kan aanscherpen om in te zetten op een zo verbindend mogelijk schoolklimaat, waarin jongeren veel autonomie krijgen en ook kunnen dragen. Korte theoretische filmpjes worden afgewisseld met praktijkvoorbeelden en animaties, extra lectuur en  interviews. De MOOC bestaat uit 6 delen die elk gedurende ongeveer 3 weken gevolgd worden, en dit van februari tot mei. Je kan tijdens die periode van drie maanden voortdurend reageren op de aangeboden inhouden, uitwisselen over eigen ervaringen en materialen delen met alle deelnemende scholen. Thema’s We werken vanuit 6 invalshoeken: (1) een geïntegreerde aanpak rond leerloopbanen van jongeren, (2) een verbindend klas- en schoolklimaat, (3) concreet aan de slag met wat autonomie-versterken voor jongeren en leerkrachten betekent, (4) competentie-ontwikkelend werken met de groep van kwetsbare jongeren, (5) verbindend werken met ouders, (6) uitmondend in een plan van aanpak/actieplan op schoolniveau. Thema Inspiratietraject Operatie Geslaagd

Partners Kernteam Vragen Timing Inschrijven! SDL (UGent) Schoolmakers 7 april 2019 Partners SDL (UGent) Schoolmakers CEGO (KU Leuven) Vragen jessie.denaeghel@ stad.gent 0473 80 21 49 Kernteam Min. 5 deelnemers: 1 beleid, 1 middenkader en 3 mensen die voor de klas staan Schooloverschrijdend inspiratietraject: feb-mei 2019 Startmoment 12 februari, 9-12u Schoolspecifieke ondersteuning: 2019-2020 Timing Kernteam Geïnteresseerde scholen vaardigen een kernteam af van minstens 5 deelnemers. We beogen heterogene kernteams met minstens 1 vertegenwoordiger van het beleid, 1 middenkaderlid (coördinator, leerlingenbegeleider) en 3 mensen die voor de klas staan. Dit kernteam neemt deel aan de intervisie-momenten en neemt de regie op bij de realisatie van het actieplan. Aan de MOOC kunnen àlle leraren van de school deelnemen.   Timing Van februari tot mei 2019 plannen we daarom een interactief online inspiratietraject, gekoppeld aan ‘live’ intervisiesessies. Het startmoment vindt plaats op 12 februari 2019 van 9u tot 12u. Hou deze datum alvast vrij! Maak kans op schoolspecifieke ondersteuning voor het implementeren van je actieplan (schooljaar 2019-2020), zowel inhoudelijke ondersteuning als procesbegeleiding. Startmoment!  Op dinsdag 12 februari van 9u tot 12u houden we een startmoment voor alle scholen die willen deelnemen. Je krijgt er een grondige toelichting over het online inspiratietraject (de zgn. MOOC) en de ‘live’ intervisiesessies. Met de MOOC kan je een paar dagen later al aan de slag. Inschrijven? Schrijf je nu alvast in met een kernteam van je school via de volgende link.  Heb je vragen? Neem dan contact op met Jessie De Naeghel via jessie.denaeghel@stad.gent of 0473 80 21 49. Een initiatief van Onderwijscentrum Gent, i.s.m. Steunpunt Diversiteit en Leren, UGent, Schoolmakers en CEGO (KU Leuven) Inschrijven! Inspiratietraject Operatie Geslaagd

Waarom deelnemen? Gratis, concreet en praktijkgericht 7 april 2019 Waarom deelnemen? Gratis, concreet en praktijkgericht Inspiratie en ondersteuning door onderwijsexperts Uitwisselen van goede praktijkvoorbeelden en tips Uitbouwen netwerk met Gentse schoolteams Verkennen samenwerking met Gentse partners Genieten van flexibiliteit van online leren Actieplan op maat van je school (of verdieping) Schoolspecifieke ondersteuning (2019-2020) Waarom als school deelnemen aan het inspiratietraject binnen 'Operatie Geslaagd'?  Stap in in een gratis, concreet en praktijkgericht professionaliseringstraject voor je schoolteam. Laat je inspireren en ondersteunen door onderwijsexperts over hoe je nog meer kan inzetten op een autonomieversterkend en verbindend schoolklimaat.  Wissel goede praktijkvoorbeelden en tips uit met Gentse collega's. Bouw een hecht netwerk uit met Gentse schoolteams. Verken mogelijkheden tot samenwerking met Gentse partners. Geniet van de flexibiliteit die online plaats- en tijdsonafhankelijk leren biedt. Werk toe naar een actieplan op maat van je school of een verdieping van een reeds bestaand plan.  Maak kans op schoolspecifieke ondersteuning voor het implementeren van je actieplan (schooljaar 2019-2020). Actieplan en schoolspecifieke ondersteuning Op het einde van dit traject heb je een actieplan op maat van jouw school om je schooleigen ambities  waar te maken. Je legt dit plan voor aan een panel van ervaringsdeskundigen (leerlingen, ouders, experten …). Geïnteresseerde scholen kunnen het jaar erop (2019-2020) begeleid worden in de implementatie ervan. De intensiteit van deze begeleiding wordt afgestemd op de noden van de school en de mogelijkheden binnen het project. Inspiratietraject Operatie Geslaagd

Actiedag Operatie Geslaagd 9 mei 2019 - 9u tot 14u30 - De Punt (Gentbrugge)