Leren leren door feedback

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Advertisements

Simultaan Tafelrondje
2. Beïnvloedingsstijlen
Vaardigheden van de coach Bijeenkomst 2
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Hogescholen in Dialoog
Oplossingsgericht coachen
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Help Selina’s eerste les
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Praktijkervaring en reflectie
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2
Waarom? Als je straks klaar bent met studeren ga je werken. Of je nou voor jezelf begint of in loondienst gaat, het is belangrijk om iets te doen.
Waarom? Je hebt ontdekt wat je interesses zijn. Behalve dat het van belang is dat je doet wat je leuk vindt, is het ook belangrijk om te doen waar.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Matchcare REGIE OP JE EIGEN LOOPBAAN: WORKSHOPS TER INSPIRATIE.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
Talent in Ontwikkeling
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Creatief schrijven. Programma -Inkomopdracht: elektriciteit -Opdracht 1: jouw ideale vakantiedag -Opdracht 2: verplaats je in een ander Wat gaan we leren?
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
ZESC – Situationeel leiderschap
Het loopbaangesprek.
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Mijn cursisten spreken geen Nederlands buiten de deur
Communicatie 7e les.
LOB zeven stappen naar succes
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
Talent in Ontwikkeling
LOB Waar ben je trots op?.
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
© UNIEK IN DE KLAS.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Loopbaan en burgerschap les 2
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Executieve functies versterken middels denkspellen.
DOEN?! Coachtraining Dag 1
Coachtraining DOEN?! Dag 3
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Communicatie 3e les.
Jij als werkplekbegeleider!
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Jij als werkplekbegeleider!
Gesprekstechnieken Les 6.
Werken met plezier en goed presteren
Logboek & planners ..
Jongens en meisjes …verschillende rollen
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Loopbaan en burgerschap les 3
gesprekstechnieken Les 2
SEL Les 2: normen en waarden.
Zichtbaarheid Creëren
Project gamemarket Les 1.
Motivatie en puberbrein
Iedereen in de dramadriehoek
Training Observeren Kijken naar kinderen en leerkrachten
Eigenaarschap.
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
BIJLAGEN SESSIE 2 TEAM(VEER)KRACHT
Transcript van de presentatie:

Leren leren door feedback 6 oktober 2018 Wim Matthijsse Kaatje Dalderop

Programma Wat maakt jou enthousiast en welke kwaliteiten zet je dan in? Wat is zelfstandig leren leren en waarom zouden we daar aandacht aan besteden? Hoe geef je goede feedback? Film: Ali zoekt op internet Oefening: Jacobsladder Wat neem je mee en hoe ga je verder?

Doel van ons werk Education is not filling a bucket, but lighting a fire. (W.B. Yeats) Bespreek in tweetallen, 5 minuten: Wie heeft welk vuur bij jou ontstoken, hoe? Hoe ontsteek jij het vuur bij jouw deelnemers?

In de flow Wanneer gaat het lekker? Bespreek, in een nieuw tweetal, een situatie in de begeleiding van een leerder, waar je echt van genoot. Onderzoek: welke kwaliteiten van jezelf zet je dan in? Wat zijn (enkele van) jouw kernkwaliteiten? Je raakt ‘in de flow’ als je dingen doet waarin je je kernkwaliteiten kunt inzetten.

Kernkwaliteiten, wat zijn dat? Dat waar je goed in bent. Ze maken je tot wat je bent. De positieve punten die een ander het eerst over je zal zeggen: Bijvoorbeeld dat je een erg creatief, bijzonder geduldig of zeer besluitvaardig persoon bent. Iedereen heeft wel een aantal van deze kwaliteiten.

Kernkwaliteiten Lees meer over kernkwaliteiten in: Korthagen en Nuijten Krachtgericht coachen

Zelfstandig leren leren Wat is zelfstandig leren, wat heeft een leerder nodig om dat te kunnen? Wat doe jij al? Hoe? Bespreek in drietallen, 5 minuten.

Zelfstandig leren: Motivatietheorie Om gemotiveerd te zijn en te blijven hebben mensen 3 dingen nodig: Autonomie: zelf keuzes mogen maken, invloed op je situatie Competentie: het gevoel, vertrouwen dat je de taak aan kunt Verbondenheid: het gevoel van verbinding met de mensen om je heen & met de coach Bespreek met een buurvrouw of -man: Herken je dit in je lessen? Waar zie je ruimte voor versterking van de motivatie?

Zelfstandig leren leren: metacognitieve vaardigheden Eigenaarschap, verantwoordelijkheid Doelen stellen Plannen Uitvoeren Monitoren Evalueren Duurzaam leren!

Het VUT –model (Succes!) Vooruitkijken Uitvoeren Terugkijken

Feedback Goede feedback is: En gaat over: Specifiek, doelgericht en niet te lang Gericht op progressie t.o.v. het doel Positief En gaat over: Inhoud of taak Strategie, aanpak Modus of leerstand Kernkwaliteiten van de leerder

Specifieke feedback Hoe specifiek is de feedback (1-3)? Wat goed dat je deze opdracht toch nog hebt gedaan. Goed zo. Je hebt deze twee zinnen foutloos geschreven! Je hebt het prima gedaan. Wat mooi dat je dit voor jouw groepje geregeld hebt. Wat ik heel knap van je vind, is dat je je tekst herschreven hebt, terwijl je er niet zoveel zin in had. Je hebt laten zien dat je doorzettingsvermogen hebt. Dat maakt mij trots.

Hoe doet zij dat? Bekijk het filmpje (Fragment 5: Uitvoeren) Welk gedrag zie je bij de begeleidster? Welke invloed heeft haar gedrag op de leerder?

Hoe doet zij dat? Bekijk het filmpje nogmaals. Let op de feedback. Wat zie je? Specifiek Doelgericht Kort Gericht op progressie tov doel Over inhoud, taak Over strategie, aanpak Over leerhouding Over kernkwaliteiten

Feedback van Frieda 0:11 Je doet het prima! 0:26 Daar wordt je moedeloos van, of niet? 0:54 Wat voor boormachine zoek je precies? 2:04 Teveel resultaten, hoe zouden we dat smaller kunnen maken? 2:24 Je houdt wel goed vol hoor! Je doet het echt goed! 3:37 Weet je wat, we gaan het gewoon uitproberen 3:44 Nu kost t effe veel tijd, maar als je dit vaker gedaan hebt dan …

Oefenen: Feedback geven Werk in drietallen Een persoon voert de leertaak uit Een persoon coacht daarbij. De coach geeft feedback: Specifiek, doelgericht, kort Op strategie, aanpak, modus, kernkwaliteiten Een persoon observeert: Wat doet de leerder? Wat doet de coach? Wat is het resultaat?

Maak een Jacobsladder

Voorbeelden van feedback Feedback op inhoud: “het begint er al op te lijken” Feedback op aanpak: “ik zie dat je eerst nadenkt voordat je iets doet; ik vind het slim dat je op zoek gaat naar informatie over hoe je dit klusje kunt klaren” Feedback op modus: “ik zie dat je gefrustreerd raakt, klopt dat?”

Voordoen, nadoen https://www.youtube.com/watch?v=oXV1rX-PvR0

Terugkijken Leerders: Coaches: Observanten: Hoe heb je de taak aangepakt? Hoe heb je de coaching en feedback ervaren? Coaches: Hoe was het om feedback te geven? Lukte het om specifieke, korte, doelgerichte feedback te geven? Waarop gaf je feedback? Observanten: Welke feedback heb je voor de coach?

Coaching als begeleidingsstijl Lesgeven versus coachen: brainstorm Wat doet een coach? Wat laat de coach? Coach ≠ Taalcoach

Wat doet de coach? Luisteren Vragen stellen Samenvatten Benoemen, signaleren: Ik zie dat je … De coach is OEN: Open, Eerlijk en Nieuwsgierig De coach is LUI: de coachee (=leerder) doet het werk. De coach oordeelt niet. De coach is zuinig met adviezen.

Het project DOEN?! https://www.itta.uva.nl/projecten/digitale-overheid-en-nu-doen-57

3 april 2019

Terugkijken Wat vond je waardevol? Wat vind je lastig? Schrijf op een kaartje: (Hoe) ga je hiermee verder? Wat is daarvoor nog nodig? Adresseer je kaartje aan jezelf. We sturen het je in december toe.

Veel plezier! Wim Matthijsse wim@lezenenschrijven.nl Kaatje Dalderop kdalderop@planet.nl