Besturen en Communiceren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
6 Informatie bijeenkomst over de oprichting van LECO De Lokale Energie Coöperatie In de regio Opsterland.
Advertisements

Beleidsplan sc Victoria ’04
Communicatie en draagvlak
(G)MR en invloed op de kwaliteit van het onderwijs
Time management in het onderwijs
Conditietest als basis voor samenwerking. De conditietest is een hulpmiddel voor vrijwilligersgroepen om: de huidige kwaliteit van de groep te meten en.
Lotgenotencontact.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Medialandschap Blok 2, week 4 College #3.
De competente projectleider
Interne Communicatie Inhoud: doel en nut van IC
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Vrijwilligersbeleid Samen werken aan de toekomst November 2005.
Naar een nieuw besturingsmodel
KARUUR ? Ondersteuning van jeugdraden – Website – Helpdesk – Vorming – Begeleiding Ondersteuning van jeugdparticipatie – Sporadisch – Projectmatig.
Huishoudelijk reglement  Doelstellingen  Bestuur  Werkgroepen  Projectverantwoording.
PRESENTATIES IN A NUTSHELL.
Luc Kupers, voorzitter VVOS Samen op weg naar de toekomst van de VVOS.
Basis communicatieplan
De doelstelling van deze workshop is niet om u iets nieuws te leren.
Hoe organiseer ik werk voor mensen met een arbeidsbeperking ?
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Modellen adviesvaardigheden 13 februari 2015
Communication Een good listening attitude. A good listener Luistert met zijn oren en met zijn hart. Listening is an attitude! Luisteren vereist de juiste.
Vergaderen.
Patiënten kunnen artsen beter
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Samenwerken.
voor familie en vrienden van
1 sv Borger “nieuwe stijl ” 30 oktober Korte terugblik 15 december 2003 gestart met ondertekenen intentieverklaring Er is een stuurgroep geformeerd.
Effectief communiceren
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Evaluatie Cursus.
Groepsvereniging & Beheerstichting. Je hebt een Scouting groepsvereniging, maar wat nu …….? Kennisnetwerk Scouting Nederland.
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Rapportage ‘Over leven met dieren’ “Na zaaien komt oogsten”
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
In raden of commissies van een kerkelijke gemeente, als er conflicten dreigen.
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Aktief Luisteren: Eerst proberen om te begrijpen, dan pas om begrepen te willen worden* LSD Gebruik LSD voor effectieve communicatie, om de ruis tussen.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Algemene PREVENTIE & VOORLICHTING
Een nieuwe organisatiestructuur, op weg naar de toekomst
Een vergadering organiseren
Lotgenoten Bijeenkomst 2.
Werkplan/onderhoudsplan/beheersplan
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Beste ath 4..
Vergadering Personeelsdienst
Samenwerken en communicatie
Agressie door honden. Agressie door honden Enkele oorzaken van agressie bij honden Agressie is communicatie voor hond Reactie op prikkel of trigger.
Spreken en gesprekken 4.1 en 4.2 Formuleren en stijl 3.3
Training communicatie
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Communicatie 7e les.
Omgaan met verschillen
Omgaan met verschillen
Les 5: Verbale communicatie
1e ledenvergadering 1E LEDENVERGADERING 23 februari 2015
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Les 6: non-verbale communicatie
Overzicht gedragingen per competentie
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Besturen en Communiceren Workshop Besturen en Communiceren Ton van Maanen

Vereniging Statuten Bestuur Dagelijks bestuur (Voorzitter, Secretaris en penningmeester) 12-05-2007 beleid en communicatie

beleid en communicatie Wat gaan we doen Wat is een bestuur. Taken van een bestuur Hoe functioneert een bestuur. Hoe communiceert het bestuur 12-05-2007 beleid en communicatie

beleid en communicatie Wat is een bestuur Een bestuur is een college dat krachtens formele bevoegdheid de aangelegenheden van de vereniging leid en regelt. En is gekozen uit de leden van de vereniging Bestaat uit een minimum en maximum aantal personen Het bestuur zijn allen vrijwilligers die dus ook niet worden betaald voor hun inzet. Verdelen onderling de taken waarvan vaak de voorzitter rechtstreeks wordt gekozen. beleid en communicatie

beleid en communicatie Taken van het bestuur De vereniging leiden in de taken die de vereniging zich heeft opgelegd. (het organiseren van de herhalingslessen, organiseren van een cursus, zorgen voor boekhouding en financiën) Maken van beleid dat door de leden op een ledenvergadering moet worden vastgesteld. 12-05-2007 beleid en communicatie

beleid en communicatie Maken van Beleid Wat is beleid Korte-termijn-beleid Middellange-termijn-beleid Lange-termijn-beleid 12-05-2007 beleid en communicatie

beleid en communicatie Wat is beleid Een doel wat de vereniging zich stelt en vastlegt in de statuten 12-05-2007 beleid en communicatie

beleid en communicatie Belang van beleid het geeft richting aan het bestuur het is bepalend voor de vorm van vereniging en omgaan met elkaar het maakt duidelijk wat men van de vereniging mag verwachten het geeft richtlijnen voor financieel beleid, voor educatief beleid, enzovoorts 12-05-2007 beleid en communicatie

Korte-termijn-beleid Het uitvoeren van de zaken die direct in de vereniging spelen. Bv. werkplan voor de herhalingen of de cursus en een oefening 12-05-2007 beleid en communicatie

Middellange-termijn-beleid Inspelen op de veranderingen van de samenleving en samenstelling vereniging 3 – 4 jaar vooruit kijken. 12-05-2007 beleid en communicatie

Lange-termijn-beleid Is vastgelegd in de statuten Korte en middellange beleid wordt hieraan getoetst Voor verandering vaak statutenwijziging nodig 12-05-2007 beleid en communicatie

In een workshop moet ook gewerkt worden! Schrijf voor uzelf de doelstelling van Uw vereniging op voor de: korte termijn middel lange termijn lange termijn. 12-05-2007 beleid en communicatie

Hoe communiceert het bestuur het beleid naar de leden Communicatieplan Middelen Mogelijkheden Mentaliteit 12-05-2007 beleid en communicatie

beleid en communicatie Nu het beleid van de vereniging bekend is en U weet waar U naar toe wilt met de vereniging: Geef voor Uzelf een antwoordt op de volgende vragen. 12-05-2007 beleid en communicatie

Noteert U weer voor Uzelf Welke middelen heeft U om de leden van de vereniging te informeren Welke mogelijkheden heeft u als bestuur om de leden van de vereniging te informeren en het beleid uit te leggen zodat er draagvlak voor wordt verkregen. Welke mentaliteit heerst er in u vereniging en bestuur om het voorstaande beleid te verdedigen. 12-05-2007 beleid en communicatie

Duidelijkheid in communicatie Vereenvoudigen Verpersoonlijken Vertonen Voorschrijven Voorbereiden. 12-05-2007 beleid en communicatie

Voorkom misverstanden door: Logica in het beleid Controleren of het beleid ook gedragen wordt door de leden van de vereniging Observeren hoe de vereniging zich verder met het nieuwe beleid ontwikkeld Neemt regelmatig de stand van zaken door in een korte samenvatting En blijf altijd goed luisteren naar de leden wat die te vertellen hebben 12-05-2007 beleid en communicatie

Goed luisteren doen we met L.S.D. Samenvatten Doorvragen 12-05-2007 beleid en communicatie

beleid en communicatie Luisteren Luister-houding bestaat uit: • aankijken ontvanger en letten op non-verbale tekens • vragen stellen • betrokkenheid, interesse tonen • geduld hebben 12-05-2007 beleid en communicatie

beleid en communicatie Samenvatten Twee doelen: • controle op goed begrijpen van andere persoon • controle of de ander zich goed begrepen voelt Door samenvatten kweek je vertrouwen 12-05-2007 beleid en communicatie

beleid en communicatie Doorvragen Doorvragen is techniek om meer informatie te verkrijgen. • stel korte vragen • ontspannen sfeer • ga niet in discussie • geen snelle conclusie • de ander niet onderbreken 12-05-2007 beleid en communicatie

beleid en communicatie Wat hebben we gedaan Wat is een bestuur. Taken van een bestuur Hoe functioneert een bestuur. Hoe communiceert het bestuur 12-05-2007 beleid en communicatie

beleid en communicatie Zorg dus met elkaar voor een helder beleid voor de toekomst dat realistisch is en gedragen wordt door de vereniging. En communiceert dat beleid op een duidelijke en vertrouwende wijze met de leden zodat een ieder weet wat er in de vereniging speelt en waar de vereniging naar toe gaat. 12-05-2007 beleid en communicatie

Bedankt voor Uw aandacht en enthousiasme en een ieder wel thuis!