Besturen en Communiceren Workshop Besturen en Communiceren Ton van Maanen
Vereniging Statuten Bestuur Dagelijks bestuur (Voorzitter, Secretaris en penningmeester) 12-05-2007 beleid en communicatie
beleid en communicatie Wat gaan we doen Wat is een bestuur. Taken van een bestuur Hoe functioneert een bestuur. Hoe communiceert het bestuur 12-05-2007 beleid en communicatie
beleid en communicatie Wat is een bestuur Een bestuur is een college dat krachtens formele bevoegdheid de aangelegenheden van de vereniging leid en regelt. En is gekozen uit de leden van de vereniging Bestaat uit een minimum en maximum aantal personen Het bestuur zijn allen vrijwilligers die dus ook niet worden betaald voor hun inzet. Verdelen onderling de taken waarvan vaak de voorzitter rechtstreeks wordt gekozen. beleid en communicatie
beleid en communicatie Taken van het bestuur De vereniging leiden in de taken die de vereniging zich heeft opgelegd. (het organiseren van de herhalingslessen, organiseren van een cursus, zorgen voor boekhouding en financiën) Maken van beleid dat door de leden op een ledenvergadering moet worden vastgesteld. 12-05-2007 beleid en communicatie
beleid en communicatie Maken van Beleid Wat is beleid Korte-termijn-beleid Middellange-termijn-beleid Lange-termijn-beleid 12-05-2007 beleid en communicatie
beleid en communicatie Wat is beleid Een doel wat de vereniging zich stelt en vastlegt in de statuten 12-05-2007 beleid en communicatie
beleid en communicatie Belang van beleid het geeft richting aan het bestuur het is bepalend voor de vorm van vereniging en omgaan met elkaar het maakt duidelijk wat men van de vereniging mag verwachten het geeft richtlijnen voor financieel beleid, voor educatief beleid, enzovoorts 12-05-2007 beleid en communicatie
Korte-termijn-beleid Het uitvoeren van de zaken die direct in de vereniging spelen. Bv. werkplan voor de herhalingen of de cursus en een oefening 12-05-2007 beleid en communicatie
Middellange-termijn-beleid Inspelen op de veranderingen van de samenleving en samenstelling vereniging 3 – 4 jaar vooruit kijken. 12-05-2007 beleid en communicatie
Lange-termijn-beleid Is vastgelegd in de statuten Korte en middellange beleid wordt hieraan getoetst Voor verandering vaak statutenwijziging nodig 12-05-2007 beleid en communicatie
In een workshop moet ook gewerkt worden! Schrijf voor uzelf de doelstelling van Uw vereniging op voor de: korte termijn middel lange termijn lange termijn. 12-05-2007 beleid en communicatie
Hoe communiceert het bestuur het beleid naar de leden Communicatieplan Middelen Mogelijkheden Mentaliteit 12-05-2007 beleid en communicatie
beleid en communicatie Nu het beleid van de vereniging bekend is en U weet waar U naar toe wilt met de vereniging: Geef voor Uzelf een antwoordt op de volgende vragen. 12-05-2007 beleid en communicatie
Noteert U weer voor Uzelf Welke middelen heeft U om de leden van de vereniging te informeren Welke mogelijkheden heeft u als bestuur om de leden van de vereniging te informeren en het beleid uit te leggen zodat er draagvlak voor wordt verkregen. Welke mentaliteit heerst er in u vereniging en bestuur om het voorstaande beleid te verdedigen. 12-05-2007 beleid en communicatie
Duidelijkheid in communicatie Vereenvoudigen Verpersoonlijken Vertonen Voorschrijven Voorbereiden. 12-05-2007 beleid en communicatie
Voorkom misverstanden door: Logica in het beleid Controleren of het beleid ook gedragen wordt door de leden van de vereniging Observeren hoe de vereniging zich verder met het nieuwe beleid ontwikkeld Neemt regelmatig de stand van zaken door in een korte samenvatting En blijf altijd goed luisteren naar de leden wat die te vertellen hebben 12-05-2007 beleid en communicatie
Goed luisteren doen we met L.S.D. Samenvatten Doorvragen 12-05-2007 beleid en communicatie
beleid en communicatie Luisteren Luister-houding bestaat uit: • aankijken ontvanger en letten op non-verbale tekens • vragen stellen • betrokkenheid, interesse tonen • geduld hebben 12-05-2007 beleid en communicatie
beleid en communicatie Samenvatten Twee doelen: • controle op goed begrijpen van andere persoon • controle of de ander zich goed begrepen voelt Door samenvatten kweek je vertrouwen 12-05-2007 beleid en communicatie
beleid en communicatie Doorvragen Doorvragen is techniek om meer informatie te verkrijgen. • stel korte vragen • ontspannen sfeer • ga niet in discussie • geen snelle conclusie • de ander niet onderbreken 12-05-2007 beleid en communicatie
beleid en communicatie Wat hebben we gedaan Wat is een bestuur. Taken van een bestuur Hoe functioneert een bestuur. Hoe communiceert het bestuur 12-05-2007 beleid en communicatie
beleid en communicatie Zorg dus met elkaar voor een helder beleid voor de toekomst dat realistisch is en gedragen wordt door de vereniging. En communiceert dat beleid op een duidelijke en vertrouwende wijze met de leden zodat een ieder weet wat er in de vereniging speelt en waar de vereniging naar toe gaat. 12-05-2007 beleid en communicatie
Bedankt voor Uw aandacht en enthousiasme en een ieder wel thuis!