De Nederlandse Amovatie Associatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ontwerp - beheer - analyseer
Advertisements

Arbo voor instructeurs
Het belang van risicomanagement voor vastgoedbeheerders
Duurzaamheid Bert van de Merwe.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Albert Zwerver senior inspecteur VROM-Inspectie Ministerie van
Interpretatie van artikel 12 ARBIS Beheer van wijzigingen VAN WONTERGHEM Frederik - FANC VAN DEN BERGHE Yves - Bel V.
Baggernet: technische aspecten Hollandsche IJssel 20 november 2007 Roel van Swam.
Nieuwe meetvoorwaarden voor stookinstallaties, stationaire motoren en gasturbines 11 juni 2004 Peter Meulepas
Besturing van (bedrijf)processen
SCHOLENGROEP Dr Marijke Soogen
Amsterdam virtueel Ruimtelijke plannen in 3D als onderdeel van Bouw Informatie Modellering (BIM) IBA / PMB en OGA – OntwikkelingsAlliantie (OA) Bas Vroon.
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Door M.J.Roos Hogeschool Rotterdam Cluster Ribacs
Wetgeving Trillingen C.J. Dietvorst Arbeidsinspectie Vakgroep Arbeidshygiëne.
Bodemregelgeving en risico’s Victor Dries. Opbouw –Preventie –Preventie faalt –Het verleden –Saneringsplicht –Informatie-opbouw –Risico-evaluatie –Ernstige.
Toezicht op brandveiligheid Hoe pakken we het gezamenlijk aan?
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Het bepalen van een significant risico en een significante toename van het risico Katrien Van Eerdenbrugh Antwerpen – ISC workshop.
Introductie OHSAS
Dijkophogingen Waternet. Deel 1: Oriëntatie probleem Maak een overzicht van het project met een artist impression Doe een youtube onderzoek Deel 2: Oriëntatie.
Gezonde werknemers in Vervuilde grond Sectoraanpak Grond- Weg- en Waterbouw Leoniek van der Vliet, Programmaleider GWW.
Doorwerking van MER in ruimtelijke besluiten in NL
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen Medisch toezicht van personen in de levensmiddelensector. Koninklijk besluit tot wijziging van.
Toolbox brandwonden.
Specialisatie Grote Huisdieren Docent: A. Bertram.
Veilig werken met lasers
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet), zoals deze er uit ziet na de wijziging.
NEN 1010: september 2015 Stellingen Stellingen.
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet). In deze presentatie wordt geen aandacht.
Tekstverbanden en signaalwoorden
Uw LOGO Ingrediënten voor uw eigen presentatie : Elementen van een goede presentatie: Voorstellen van uw bedrijf Waarin onderscheid uw bedrijf zich van.
PROCEDURE SCi-547 BEOORDELING. WAARVOOR IS DE SCi-547? Het SCi-547 protocol is er voor: valideren van nieuwe werkmethoden.
15 maart 2016 TKI Gas Programmalijn LNG Tender 2016, sluiting 14 juni Jeroen van Hengstum, RVO
Informatiebijeenkomst Leerlingenvervoer Presentatie (regelgeving) Leerlingenvervoer April 2013 BAR-gemeenten.
Mondriaan Symposium 17 maart WORKSHOP MONDRIAAN SYMPOSIUM 17 MAART 2016 FRANS HEUS Ga toch fietsen! Mondriaan Symposium.
Welkom Informatiebijeenkomst RijnGouwelijn Lammenschansweg Gemeente Leiden.
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuur-bedrijven in Europa. Veiligheid heeft binnen Gasunie de hoogste prioriteit; het vormt de basis van onze.
Toelichting zienswijze van de fam. Van Hal en Haerkens Ontsluiting gebouw plan Elzenstraat 60 naar de Elzenstraat goed gepland? of is er een veiliger alternatief?
Infosessie MAP versie Wijzigingen procedure MAP Gebruik van de nieuwe risicoanalyse.
Toelichting op invalregeling junioren Seizoen
De mens en zijn milieu ZW4 Hoofdstuk 4. §1 De mens en het milieu Milieu: de omgeving waarin een organisme leeft Mens en milieu: de mens en zijn omgeving.
Meten en meetkunde in het verkeer
Consumentengedrag Beslissen
BASISVEILIGHEID (VCA)
Deze les nieuwe opzet Instructietafel links in de klas
Contractbeheersing op basis van kwaliteitsborging
toolbox ELKE VEZEL TELT!
Aanbesteding schoonmaak en sanitaire artikelen
toolbox ELKE VEZEL TELT!
praktijkgerichte opdracht (voorbereidingsles)
Aanbesteding Converged computing, networking en storage
Toelichting op invalregeling junioren
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
31 mei Wet bescherming bedrijfsgeheimen verandert de procespraktijk?
Afval of product Olaf van Hunnik 26 juni 2018.
Bestekken.
Thuiszorg: ruil de auto in voor de e-bike Inspiratiesessie mobiliteit en logistiek in de zorg 12 april 2018.
Arbocatalogus 13 januari 2019.
Welkom. “SMA-rt Risico-Klasse v.s. dNAA Blootstellingsklasse”
VPH Les 1.
Welkom. “Wat is een dNAA-protocol” De Nederlandse Amovatie Associatie
VPH Les 1.
Stap drie bij projecten
COMPETENTIES EN CERTIFICERING
Asbest en keramisch materiaal
Kennisbank Veilig werken
11 juni 2004 Peter Meulepas Nieuwe meetvoorwaarden voor stookinstallaties, stationaire motoren en gasturbines 11 juni 2004 Peter.
Transcript van de presentatie:

De Nederlandse Amovatie Associatie Welkom. De Nederlandse Amovatie Associatie Presentatie: “Wat doet dNAA”

Je wilt asbest in je bouwwerk inventariseren en laten saneren. Je moet van het dorp Oene naar het dorp Olst; aan de andere kant van de rivier de IJssel. Je wilt asbest in je bouwwerk inventariseren en laten saneren. Best bestaande techniek

De kortste weg met een auto is volgens Google Maps 45,2km en duurt 39 minuten. Asbest saneren dient te gebeuren zo veilig mogelijk voor mens en (leef-)milieu. Wet en regelgeving o.a.: Wet Milieubeheer Bouwbesluit Asbestverwijderingsbesluit Productenbesluit-asbest Arbowet Arbobesluit Arboregeling

We kunnen onze route afleggen in een comfortabele Bentley Continental GT W12 Een methode om het asbest te inventariseren en te saneren staat in Bijlage XIIIa van de Arbeidsomstandighedenregeling.

Maar we kunnen onze route ook afleggen met een Fiat Panda Classic Natural power. Maar zijn er dan geen andere methoden beschikbaar? Moet het altijd volgens Bijlage XIIIa? Ja; er zijn andere methoden beschikbaar. Neen; het moet niet altijd via Bijlage XIIIa. In Nederland kennen we het “gelijkwaardigheidsbeginsel”: Het gelijkwaardigheidsbeginsel houdt in dat van een geschiktheids- of prestatie-eis mag worden afgeweken, mits in alternatieve maatregelen wordt voorzien die leiden tot een niveau dat vergelijkbaar is aan het kwaliteitsniveau dat met de eis wordt beoogd. Gelijkwaardigheidsbeginsel voor asbest binnen Arbo: art. 4,2 lid 4 Arbeidsomstandighedenbesluit. Gelijkwaardigheidsbeginsel voor asbest binnen (leef-)Milieu: art. 1.3 lid 1 Bouwbesluit Immers zijn beide auto’s in Nederland met dezelfde minimale geldende veiligheidseisen goedgekeurd. Ook al zijn ze in het buitenland gemaakt. Volgens het gelijkwaardigheidsbeginsel mogen meerdere methoden worden toegepast zolang zij aantoonbaar hetzelfde doel bereiken.

Als beide auto’s tegelijk vertrekken komen ze tegelijk aan. Meerdere methoden zijn beschikbaar. Of combinaties daarvan. o.a.: • De Stoffenmanager • Ecotoc‐TRA; • EMGK Expo‐Tool; • Andere modellen van ECHA die vermeldt zijn in richtlijn R14; • NEN 689: “Leidraad voor de beoordeling van de blootstelling bij inademing van chemische stoffen voor de vergelijking met de grenswaarden en de meetstrategie” en helpt bij een uniforme interpretatie van de eisen uit de schema’s; • NEN‐EN 482 “Werkplekatmosfeer ‐ Algemene eisen voor de uitvoering van de procedures voor het meten van chemische stoffen”; • Het SC(i)‐548 protocol; • Een combinatie van: • NEN‐NL 2939:2007 (ontwerp) "Werkplekatmosfeer ‐ Bepaling van de concentratie aan respirabele asbestvezels in de lucht bij het werken met of in de directe omgeving van asbest of asbesthoudende producten, met behulp van microscopische technieken"; • NEN‐ISO 14966:2003/C1:2007 " Buitenlucht ‐ Bepaling van de numerieke concentratie van anorganische vezelachtige deeltjes ‐ Scanning elektronenmicroscoop methode"; • NEN ISO 16000‐27 “Bepaling van de neergestreken stofvezels op oppervlakken met SEM”; • NEN‐NL 2990:2012 "Lucht ‐ Eindcontrole na asbestverwijdering"; • NEN‐NL 2991:2005 "Lucht ‐ Risicobeoordeling in en rondom gebouwen of constructies waarin asbesthoudende materialen zijn verwerkt"; • NEN 2991:2005+C1:2012 nl (ontwerp) "Lucht ‐ Risicobeoordeling in en rondom gebouwen of constructies waarin asbesthoudende materialen zijn verwerkt" Immers kennen we in Nederland op alle wegen vastgestelde snelheidslimieten. Maar je mag ook een eigen methode ontwikkelen als je maar kunt aantonen dat deze methode gelijkwaardig is.

Duidelijk is dat de Bentley stukken duurder in aanschaf en in verbruik is dan de Fiat Panda. dNAA onderzoekt, al dan niet voor opdrachtgevers, samen met haar partners of de huidige werkmethodes niet anders kunnen. Indien na onderzoek andere net zo veilige werkmethodes beschikbaar blijken, worden deze door dNAA beschreven in Protocollen: Een BENTLEY CONTINENTAL GT W12: - Kost nieuwprijs: € 273.700 - En heeft een verbruik van: 1 op 6,1 FIAT PANDA CLASSIC NATURAL POWER - Kost nieuwprijs: € 10.390 - En heeft een verbruik is: 1 op 20,0 Met een Panda kun je net zo veilig, net zo snel maar met veel minder kosten van Oene naar Olst rijden. Zie de dNAA-presentatie “dNAA-protocollen” voor meer uitleg over de protocollen.

We kunnen onze route afleggen in een Bentley of in een Fiat Panda. Maar dNAA gaat verder….. Je haalt met een Panda net zo veilig, net zo snel maar met veel minder kosten je doel.

Maar kunnen we niet nog efficiënter, veiliger, sneller en goedkoper van Oene naar Olst reizen? dNAA onderzoekt ook of er geen andere methoden beschikbaar zijn om het doel te halen. Onderzoek in Google Maps laat zien dat zij standaard Veerdiensten vermijden.

Als we nu eens onderzoeken of we ook via een veerpont kunnen gaan? dNAA onderzoekt ook of er geen andere methoden beschikbaar zijn om het doel te halen. Dan is het nog 7,4 km en duurt de rit maar 33 minuten; dus goedkoper.

Als we nu eens onderzoeken of we ook met een fiets kunnen gaan? dNAA onderzoekt ook of er geen andere methoden beschikbaar zijn om het doel te halen. Zijn er geen andere innovatieve methoden? Moet er altijd een monster worden genomen? Zijn er geen andere monsternamemethodes beschikbaar? Waarom analyseren met dure SEM i.p.v. de goedkopere PLM? Wat zijn nu de significante parameters bij saneren? Hoe kunnen we deze parameters beïnvloeden? Wat als we een Wetting Agent toevoegen? Of de ‘rollertechniek’ toepassen? Of zijn er geen robots die kunnen saneren? Hoe doen ze het in het buitenland? Enz. Het is nog korter, sneller, goedkoper en veiliger omdat je over fietspaden gaat.

Als we nu eens onderzoeken of we ook met een fiets kunnen gaan? dNAA onderzoekt ook of er geen andere methoden beschikbaar zijn om het doel te halen. De heden beschikbare dNAA-protocollen zijn 33% en sommige zelfs wel tot 70% goedkoper en uitvoering in minimaal de helft van de tijd ten opzichte van conventionele methoden. Alleen kunnen deze methoden voorlopig niet worden toegepast omdat regelgeving opgesteld door de asbest-markt zelf, dit verbiedt ter bescherming van haar eigen inkomsten (zelfregulering van de markt). Het is nog korter, sneller, goedkoper en veiliger omdat je over fietspaden gaat. Zie de dNAA-presentatie “SMA-rt Risico-Klasse v.s. dNAA Blootstellingsklasse”.

De Nederlandse Amovatie Associatie Dank voor uw aandacht. Vragen? Hullenbergweg 278 1101 BV AMSTERDAM E-mail: info@dNAA.nl Web: www.dNAA.nl Mw. ing. M.M. Ladage B.Sc. ADK De Nederlandse Amovatie Associatie Lees ook de presentaties: Wat is een dNAA protocol? SMA-rt Risico-Klasse v.s. dNAA Blootstellingsklasse Lees ook onze leaflets op: https://dnaa.nl/leaflets/