week 3 Pragmatiek + conversatieanalyse

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Van uitleggen leer je het meest
De Stuwadoor Special Maasvlakte 2
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
First ID project College de Meer Uitleg van het project aan de hand van de volgende vragen: Waarom, Wie, Wat, Hoe, Waar, Wanneer.
Wat maakt het leven zinvol?
Kunstgeschiedenis werkgroep, week 7, blok 3.
En zou Power Po(i)ntje niet zijn om er
Inleiding Komende periode gaan we het hebben over kinderen die ziek-zijn: Verzorging, Het herkennen van de symptomen/de klachten Wat kun/moet je doen.
Autisme en ICT Henric Bezemer – FPO Rijnmond
Tijdens de les « goede manieren » vroeg de lerares aan de leerlingen :
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Voorbereid op Stage Les 4.
Zorgbelang Zuid-Holland Veiligheid door de patiënt bekeken 25 april 2012 Erik Visser, Regiomanager Zorgbelang Zuid Holland.
Taalontwikkelend Lesgeven in de eerste graad en tweede graad ASO
Filosoferen met kinderen in pleegzorg
MINECRAFT PLAATJES TUTORIAL #1 ZWAMBIE ZWAMBIE ZWAMBIO!
Briant College Cursus formuleren h1 Correct formuleren.
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Lezen: doe het goed voor
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Thema 2 Periode 1 KOP
Week 4 Conversatieanalyse - interactie in de klas.
Taalbeschouwing 2 week 5 Pragmatiek.
Hoe maakt u de juiste keuze?. Drie populaire begrippen die bij elke demonstratie genoemd worden…
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
University centre for learning & teaching teacher education Training ICALT observatie-instrument Carlien Vermue & Bert Slof November 2010.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Cliënt en mediawijsheid Hoe mediawijs ben jij? MZ blok 4 Les 1.
Cliënt in zijn kracht Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13.
Week 5 Pragmatiek. 1. Begrippen vorige week kort herhalen 2. Beurtwisseling in de klas: vragen stellen 3. Reacties op antwoorden leerlingen: face + repair.
Collegeweek 2 Conversatieanalyse en pragmatiek. 1. Je kunt het onderzoeksgebied van de conversatieanalyse in een breder kader plaatsen. 2. Je weet wat.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Keuzes maken.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
In 2017 ga jij: je diploma halen;
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Twee fasen-vwo Open Huis januari 2017.
Werken met verslavingsproblematiek. Les 1
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Literatuur V6 – les
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13
Activernde didactiek & passende werkvormen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
PROEVERIJ.
Les 1: - Schrijven Spreken en gesprekken
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Assertiviteit 1 SESSIE 14.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Consumenten-gedrag Referentiegroepen
week 2.8 Pragmatiek + conversatieanalyse
week 2 Pragmatiek + conversatieanalyse
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
collegeweek 1 Conversatieanalyse en pragmatiek
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Sociale Vaardigheden.
Transcript van de presentatie:

week 3 Pragmatiek + conversatieanalyse Taalbeschouwing 2 week 3 Pragmatiek + conversatieanalyse

Wat gaan we vandaag doen? 1. Beurtwisseling + onderwijsleergesprek (OLG) 2. Reacties op antwoorden leerlingen: face + repair

Doelen 1. Je weet hoe je in een OLG zo veel mogelijk leerlingen kunt laten nadenken over jouw vragen. 2. Je weet hoe je de antwoorden van leerlingen kunt gebruiken om het denkproces nog verder te stimuleren.

Doelen 3. Je weet wat het effect is van pauzes laten vallen na een vraag. 4. Je kunt het begrip 'face' in verband brengen met vragen stellen in de les. 6. Je kunt de begrippen 'repair' en face koppelen aan foute antwoorden van leerlingen.

1. Monty Python And now for something completely different! Zie hand-out.

Stelt ridder Bedevere 'echte vragen'? Ebbens en Ettekoven Effectief leren: echte vragen ● prikkelen tot nieuwsgierigheid ● laten leerlingen op zoek gaan naar het goede antwoord ● laten leerlingen net aangeboden kennis verwerken

2. Reacties op antwoorden leerlingen: face

2. Reacties op antwoorden leerlingen: face

2. Face: definitie Face: 'publieke gezicht'. In interactie veel moeite om gezichtsverlies te voorkomen. Gezichtsverlies: voorbeelden?

2. Face + FTA FTA: face threatening act. O.a. verontschuldigingen, complimenten, kritiek, verzoeken, etc. = allemaal zaken waarbij de spreker de hoorder 'lastigvalt'.

2. Face + FTA 1. Sorry dat ik te laat ben. 2. Wat een mooie jurk heb je aan! 3. Je college is warrig. 4. Ik wil een tientje lenen.

2. Face + FTA Sociale verhoudingen constant in de gaten gehouden. Evt. taalgebruik daarop aangepast. Niet zomaar alles onverbloemd zeggen: extra moeite om gezichtsverlies te besparen.

2. Face + repair Verbeteren is potentieel pijnlijk: iemand maakt een fout, fouten maken leidt tot gezichtsverlies. Verbeteren = 'repair'.

2. Face + repair Repair bij informele communicatie: rangorde in voorkeur. - Vroege correctie voor late correctie. - Repair door spreker zelf voor herstel door een ander. (Zie Monty Python beurt 21.)

2. Face + verbeteren leerlingen Lesgeven: Duidelijkheid = prioriteit (i.p.v. gezichtsbehoud leerling). Leraar moet foute antwoorden verbeteren (geen misverstanden). Verbetering moet leerzaam zijn voor leerling.

2. Face + leerlingen verbeteren Doel docent bij een fout antwoord leerling: 1. De leerling weet dat hij een fout heeft gemaakt. 2. Het is duidelijk waar het fout gaat. 3. Het is duidelijk wat er fout gaat. 4. De leerling krijgt hulp bij het verbeteren.

2. Face + leerlingen verbeteren Bij lesgeven wacht je als leraar dus niet tot de spreker zichzelf verbetert, maar jij doet de voorzet. Hiervoor verschillende manieren. Hand-out p. 2: kiezen waarvan er sprake is in het schema met de vier fragmentjes.

2. Face Zie verder de dossieropdrachten voor meer over face en gezichtsverlies.

Doelen 1. Je weet hoe je in een OLG zo veel mogelijk leerlingen kunt laten nadenken over jouw vragen. 2. Je weet hoe je de antwoorden van leerlingen kunt gebruiken om het denkproces nog verder te stimuleren.

Doelen 3. Je weet wat het effect is van pauzes laten vallen na een vraag. 4. Je kunt het begrip 'face' in verband brengen met vragen stellen in de les. 6. Je kunt de begrippen 'repair' en face koppelen aan foute antwoorden van leerlingen.