Slim tellen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Simultaan Tafelrondje
Advertisements

Sudoku puzzels: hoe los je ze op en hoe maak je ze?
dia's bij lessenserie Pythagoras ± v Chr.
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
Leiderverkiezing Olympus College 14 april 2008 David N. Jansen.
Van doelen naar reflectie
Les 2 groep 8 leerdoel: Je kunt werken met een verhoudingstabel.
1 Datastructuren Een informele inleiding tot Skiplists Onderwerp 13.
Vergelijkingen oplossen
Online filmpjes maken. (
Phone Challenge Workshop Mbo niveau l Jouw telefoonkosten l Film ‘Een dag vol data’ l Dataquiz l Abonnementen vergelijken l De Mobiel Profiel.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
1 PI1 week 9 Complexiteit Sorteren Zoeken. 2 Complexiteit van algoritmen Hoeveel werk kost het uitvoeren van een algoritme (efficiëntie)? –tel het aantal.
Module Grammatica K3 zinsontleding.
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Phone Challenge Workshop Mbo niveau l Jouw data l Film ‘Een dag vol data’ l Dataquiz l Abonnementen vergelijken l Jouw telefoonkosten l Film.
Woordjes leren.
DKA4-model In 4 stappen naar het antwoord.. DKA4-model. Delen, keer antwoord op het 4 e getal. Teken een tabel De getallen die bij elkaar horen, onder.
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
Downsyndroom door naam. *Vandaag houd ik een spreekbeurt. *Het gaat over mijzelf. *Want het gaat over Downsyndroom. Spreekbeurt.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Voor de leerkracht INLEIDING
Herhalen schaal Schaal is een verhouding.
Anders kijken, anders doen
De vraag is je beste vriend
Leer weer jezelf te zijn
JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET?
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Herhalen schaal Schaal is een verhouding.
VEEL MENSEN HEBBEN WEL EENS WAT GEHORD OVER DIABETES,
Kennismaking met programmeren
Kennismaking met programmeren
Wij zijn FLEX Finn Megan Anouk Nina
Gevorderde PROGRAMmeer Les
Kennismaking met programmeren
De gyroscoop en omgaan met overgevoeligheid
Modderdorp UNPLUGGED Bron: csunplugged.org.
Modderdorp Bron: csunplugged.org.
Kiezen met Kaarten.
JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET?
Zeeslag Bron: csunplugged.org / csunplugged.nl.
Basis 1 Getallen. Basis 1 Getallen Paragraaf B1.1 Groeperen per 10.
Magische bits Bron: csunplugged.org.
volgende bladzijde terug
Fouten opsporen.
Hoofdstuk 2 groeperen. Hoofdstuk 2 groeperen GROEPEREN & INWISSELEN Paragraaf 2.1 GROEPEREN & INWISSELEN.
beslist geen rocket science
Modderdorp Bron: csunplugged.org.
Slim tellen.
3 vmbo-KGT Samenvatting Hoofdstuk 10
Stadsgids en paardensprong
Geheimen delen Bron: The Royal Institute of Great Brittain (
Papier programmeren Bron: code.org (
Sorteren met kaarten.
Modderdorp UNPLUGGED Bron: csunplugged.org.
Afsluiting: Hoe zit jij in je kippenvel?
Kiezen met Kaarten.
Onderzoek water!! WaterLab www. onderzoekwater.nl Kijkje terug
Geheimen delen Bron: The Royal Institute of Great Brittain (
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Doolhof Bron: Bebras / Beverwedstrijd.
Tellen met kaarten.
Communiceren met knipperen
Tellen met kaarten.
Kiezen met Kaarten.
Eulerpaden en sleutelwoorden
Conclusies onderzoekers
Mindset, targets en doelen
Transcript van de presentatie:

Slim tellen

Inleiding Stel er is brand in de school en iedereen moet naar buiten. Om er zeker van te zijn dat iedereen buiten is moet je tellen hoeveel leerlingen op het schoolplein staan. Je kunt dan de leerlingen één voor één gaan tellen. Bij een school met honderden leerlingen kost dat veel tijd, de school is dan al lang afgebrand. Is er niet een slimmere, snellere manier om dat te doen?

Vragen bij jouw aanpak Tactiek: Hoe ga je te werk? Hoe weet je wie je al gehad hebt? Wie doet al het werk (het tellen)? Hoeveel werk (= aantal stappen) is het? Hoeveel meer werk is het als er twee keer zo veel leerlingen zijn?

Stroomdiagram

Voorbeeld algoritme Alle leerlingen gaan staan Alle leerlingen krijgen het getal 1 Voor iedereen die nog staat: kijk je buur aan en spreek af: Eentje gaat zitten De ander telt jullie getallen bij elkaar op, en onthoudt dat nieuwe getal Herhaal dit tot er één leerling over is.

Voorbeeld algoritme Wie doet al het werk? Jullie! Ik heb mijn handen vrij om andere dingen te doen. Hoeveel werk (= aantal stappen) is het?

Voorbeeld algoritme Wie doet al het werk? Jullie! Ik heb mijn handen vrij om andere dingen te doen. Hoeveel werk (= aantal stappen) is het? Stel, je hebt 20 leerlingen Na 1x getal uitwisselen staan er 10 leerlingen Na 2x getal uitwisselen staan er 5 leerlingen Na 3x getal uitwisselen staan er 3 leerlingen Na 4x getal uitwisselen staan er 2 leerlingen Na 5x getal uitwisselen staat er nog 1 leerling.

Voorbeeld algoritme Wie doet al het werk? Jullie! Ik heb mijn handen vrij om andere dingen te doen. Hoeveel werk (= aantal stappen) is het? Hoeveel meer werk is het als er twee keer zo veel leerlingen zijn? Stel, je hebt 20 leerlingen Na 1x getal uitwisselen staan er 10 leerlingen Na 2x getal uitwisselen staan er 5 leerlingen Na 3x getal uitwisselen staan er 3 leerlingen Na 4x getal uitwisselen staan er 2 leerlingen Na 5x getal uitwisselen staat er nog 1 leerling.

Voorbeeld algoritme Wie doet al het werk? Jullie! Ik heb mijn handen vrij om andere dingen te doen. Hoeveel werk (= aantal stappen) is het? Hoeveel meer werk is het als er twee keer zo veel leerlingen zijn? Stel, je hebt 40 leerlingen Na 1x getal uitwisselen staan er 20 leerlingen Na 2x getal uitwisselen staan er 10 leerlingen Na 3x getal uitwisselen staan er 5 leerlingen Na 4x getal uitwisselen staan er 3 leerlingen Na 5x getal uitwisselen staan er nog 2 leerlingen. Na 6x getal uitwisselen staat er nog 1 leerling.

Voorbeeld algoritme 2 x zoveel leerlingen? Maar 1 stap extra (in plaats van 2x zoveel stappen) 1024 leerlingen kun je in 10 stappen tellen. En het 2048 (het dubbele) in 11 stappen. Dat scheelt je veel werk! … en het werkt zelfs als jullie rondjes rennen

Na afloop Het gaat om een algoritme om mensen te tellen. Blijkbaar zijn er meerdere algoritmen voor deze uitdaging. Die algoritmen kun je met elkaar vergelijken door te kijken hoe lang het duurt voor de oplossing is bereikt (het aantal stappen om tot een oplossing te komen). We noemen dat wel de complexiteit van algoritmen. Het is belangrijk om te zoeken naar algoritmen met zo min mogelijk stappen. Want ook al zijn computers heel snel, als de hoeveelheid data (vergelijkbaar met het aantal leerlingen op het schoolplein) heel groot wordt, dan kan het toch te lang duren voordat een oplossing wordt gevonden.

Licentie Dit werk valt onder een Creative Commons Naamsvermelding-GelijkDelen 4.0 Internationaal-licentie.