Visie en inhoud ‘Maken en meemaken’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Media en creativiteit module 8 Engagement
Advertisements

Stichting Dijk van een Kust
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Werken naar onderwijsbehoeften
Schitterende Vrouwen Door Irene van Donselaar 6 November 2012
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Onderzoek, conclusies en aanbevelingen 23 november 2011
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Triple P Divers Ervaringen met een opvoedprogramma in
Sociale Innovatie als ondernemingsstrategie WORKSHOP uur
Samenwerken in burgerschap
Project waardebepaling MUVERON Hengelo
Presentatie productvoorstellen
HAN Faculteit Educatie.
Titel auteur oktober /10 Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Ontwerpgerichte kennisontwikkeling, praktijkgericht onderzoek door studenten en docenten.
Waarom Europa? “Kennis over Europa bij jongeren beperkt!”  En dan!? Jongeren laten zich positief uit over de Europese integratie… maar de belangstelling.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Studio van je toekomst Wat is Studio van je Toekomst? een kort project voor vo en mbo in ca. 5 lessen verkennen leerlingen hun eigen talenten, dromen.
Project: Vrijwilligerswerk onder studenten Honoursprogramma Hogeschool Leiden
EDO: een website voor lesmateriaal Diest 14 mei 2012 Hans Le Roy – Elisa Baetens - 1.
TECHNIEK OP SCHOOL IN DE 21 STE EEUW SYNERGIE PROJECT BC2000 Presentatie samenwerking Buninessclub 2000.
R E S E A R C H klas vragen, noteren op het bord, waarom doe je research?
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
13/02/2014 Onderzoek Happy Aging 1 : De context. Wie zijn die ouderen (verschillende profielen: leeftijd, opleiding, voormalig beroep, locatie, interessen,
R E S E A R C H. Doel - Je weet waarom research doen nuttig en noodzakelijk is - Je hebt (in overleg) een onderwerp gekozen voor jouw immersive space.
2rootje ‘Dat is uit de kunst’
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Een jaar verder Vernieuwing examenprogramma CKV
Eisenbheer module CROW
Familiedag ADHD Zaterdag 24 mei van 9:30u tot 12:30u
Deel 2 (individueel) personalizen van de objecten 30 minuten.
Bijeenkomst 1 – 24 September 2015
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Communicatie 2 – kw 2 Les 3. Wat gaan we doen? Herhaling vorige week Feiteninterview Stagegesprekken Opdracht voor volgende week.
School en samenleving week 3 kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa.
In samenspraak. Het gesprek tussen musea en gemeenten  Landelijk Contact van Museumconsulenten  Museumvereniging  Vereniging van Nederlandse Gemeenten.
Honoursprogramma BML Februari Een verzameling activiteiten om je verder te ontwikkelen bovenop je bachelor-opleiding. In ieder geval ontwikkeling.
Wetenschapper in de klas Scarabeeklas De Schouw en Zecc Architecten.
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Bèta Challenge Programma Een Bèta route mavo-mbo-hbo.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Kunst in samenhang W&T en Kunstzinnige Oriëntatie.
Bedrijfsstijlen in de Multifunctionele Landbouw. Multifunctionele landbouw Afbouwstrategie? Toekomst van de Nederlandse landbouw? Leuk voor erbij? Uitlaatklep.
Friesland,Kop van Overijssel & Noordoostpolder Kwartiermakers po Anke Postma en Jimke Nicolai & Kwartiermaker vo Margriet Buwalda.
Duurzaam HRM methodologische uitgangspunten 8 mei 2014 Dr. Leni Beukema.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
De definitie van een object. Een object is een verzameling van eigenschappen en bewerkingen. Veel voorkomende objecten zijn: D (display) Gui (user interface)
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
Startbijeenkomst 17 mei  Vaardigheden (vak-, onderzoeks-, samenwerkings-, plannen)  Verdieping in vak  Combinatiecijfer: maatschappijleer 1/2.
Het BSc Honours Programme
Het BSc Honours Programme
2017 Workshop Goed verplegen Leerboek ethiek voor verpleegkundigen 8 maart 2017.
PILOT ROTTERDAMS CKV: Manifest Professioneel leergemeenschap
Werkveldbijeenkomst: De Zorg-opleidingen in een ‘nieuw jasje’
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Inspiratiemoment ‘Kinderen Baas’ Participatieve trajecten tussen jeugd en cultuur Dinsdag 6 juni ARGOS.
Het BSc Honours Programme
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Fossielen onderzoeken voor de bovenbouw
De honours community: een stimulans voor excellentie?
Het BSc Honours Programme
Agendapunt 7: Uitkomsten 0-meting toekomstvisie
Stages in klare taal Daphne Keller - stagecoördinator
Workshop Opzetten en Uitvoeren van Buurtenquêtes
Meetkunst Een verbinding tussen beeldende kunst en meetkunde
Loopbaanpaden Een verkenning.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Transcript van de presentatie:

Visie en inhoud ‘Maken en meemaken’ 2/22/2019 Visie en inhoud ‘Maken en meemaken’ Kunst, niet cultuur (‘kunst in cultuur’) Onderzoek en onderwijs

‘Maken en meemaken’ Van kunst als object naar kunst als proces 2/22/2019 ‘Maken en meemaken’ Van kunst als object naar kunst als proces Productie; receptie (en reflectie) Meemaken er iets van (mee) maken meemaken hoe iets gemaakt wordt; deelnemen aan het maakproces. Context: het ‘einde van de kunst’ (van de canon…)

Kunst, niet cultuur (‘kunst in cultuur’) 2/22/2019 Kunst, niet cultuur (‘kunst in cultuur’) Kunst is een vorm van cultuur, met een specifieke functie en eigenschappen Kunst is reflectie op cultuur (op het leven) Kunst heeft een functie, geen waarde

Onderzoek en onderwijs 2/22/2019 Onderzoek en onderwijs Er is in het onderwijs te weinig kennis over kunst, en over cultuur Kennis naast opvoeding, naast leren Kennis opdoen over een proces, door er aan deel te nemen (participerend onderzoek) Uitdaging: onderzoek doen naar functie(s) van kunst, in de samenleving

2/22/2019 Workshop

2/22/2019 Workshop Casus In het museum start in mei (na David Bowie…) een tentoonstelling over ‘De Nieuwe Wilden’ (Neue Wilde) – Duits Neo-Expressionisme in de jaren ‘80.

2/22/2019 Workshop Verkennen B. Verbreden C. Verdiepen D. Verbinden

2/22/2019 Workshop Verkennen Koppelen aan kunstautobiografie: wat zegt deze naam, stroming je? Ben je ermee bekend? Wat weet je al van neo-expressionisme? Van kunst uit de jaren ‘80? Van de cultuur in de jaren’80? Ken je het museum? Zou je er belangstelling voor hebben? Waarom wel/niet? Op grond daarvan kun je bepalen of, en voor wie dit onderwerp verbredend zou kunnen zijn.

2/22/2019 Workshop B. Verbreden Bezoek aan museum als onderdeel van kennismaking met: De Nieuwe Wilden in context Museumbeleid (hoe ontstaat een tentoonstelling?) Wat zijn relevante dimensies? Bijvoorbeeld: schoonheid en lelijkheid; amusement en engagement; traditie en innovatie (neo-expressonisme’; lokaal en mondiaal, herkenning en vervreemding

Workshop C. Verdiepen Individueel of in groep onderzoek doen naar: 2/22/2019 Workshop C. Verdiepen Individueel of in groep onderzoek doen naar: De Nieuwe Wilden in context (neo-expressionisme) Museumbeleid (hoe ontstaat een tentoonstelling?) Bijvoorbeeld: een rondleiding organiseren voor de klas; Literatuuronderzoek; empirisch onderzoek naar de ervaring van neo-expressionisme door het publiek (interviews, enquêtes, recensies bestuderen)

Workshop D. Verbinden Terugblik, reflectie op activiteiten – 2/22/2019 Workshop D. Verbinden Terugblik, reflectie op activiteiten – Vergelijken met uitkomsten van A; Verbinden van uitkomsten van B en C met andere projecten; Evaluatie van project en van eigen invulling Weergave hiervan in documentatie