Bijeenkomst 2 Identity Authenticiteit als docent

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Advertisements

Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Hogescholen in Dialoog
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
OFC28 mediawijsheid les 4.
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Les 2:Vriendschap, relatie en seksualiteit
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Lesgeven in en over diversiteit
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Reclame Masters | Ik en reclame!
Reclame Masters | Ik en reclame!
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Het perspectief van de oudere
Activerende literatuurdidactiek in de onderbouw en het vmbo
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Hoe ziet jouw droomschool eruit?
Orde houden in de klas.
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
Week 6 Docent: COMMUNICATIE. Huiswerk Opdracht 3 Hoe is het gegaan? Wat viel je op? Vragen over de theorie.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Wat reist er met je mee !? Over reflecteren op jouw professionele identiteit.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf presenteren!
Observeren Les 3.
Professionele ruimte voor professionele identiteit van beginnende leraren Han Leeferink Radboud Docenten Academie BSL-project Onderzoekers: Harmen.
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Media is er altijd en overal
PE Adviesvaardigheden Vereniging voor Gereformeerd Schoolonderwijs
Opdracht voor Orienterende stage EA2X0
Media is er altijd en overal
Passend onderwijs.
Rineke Dijkstra, strandportretten (1992 – 1994)
Reflecteren even pas op de plaats
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Afstemmen op elkaar doorheen voorbereidend gesprek
Het verschil tussen werkomschrijving en bestek?
Rob Goossens Wat weten we nog?.
Week 1, les 8 Ga zitten in de kring.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Loopbaan en burgerschap les 2
Mijn visie op onderwijs
Ouders en school samen Maart 2016
Duurzame inzetbaarheid
Coachtraining DOEN?! DAG 2
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Duurzame inzetbaarheid
14 december 2017 bijeenkomst 5.
BOM-model PV 25/03/2014.
Loopbaan en burgerschap les 3
SEL Les 2: normen en waarden.
UNICEF België en HIVA / KULeuven
Programma identity workshops & Digitaal lerarenplatform
Doel van oefening - het klinkt als en lijkt op
Waarden & normen.
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Bijeenkomst 2 Identity Authenticiteit als docent Programma: Doel van vandaag Heeft er iets voorrang? Introductie authenticiteit vanuit identiteitsperspectief Resultaten assignment Pauze Uitwisseling invulling assignment Plenair delen uitwisseling Hopes, dreams and Ideals? Uitleg contact – assignment 15.00 – 15.15 Binnenkomst gezamenlijke groep. Waardering dat ze hier zijn. Doel = bespreken assignment en onderwijsdialoog Inventariseren – in dialoog – plenair bespreken –reflecteren

Ons doel van vandaag: Het is niet mogelijk je voor te stellen dat een professional geen professionele identiteit heeft. Het is wel mogelijk dat professionals niet kunnen verwoorden wat ze belangrijk vinden in hun werk en wat hen verbindt met hun werk. Dit verklaart dat professionals niet doelbewust gebruik maken van de kern van hun identiteit. Manon Ruijters, 2015 8.55 – 9.30 deel 1 Iedereen heeft een identiteit, ook in zijn beroep. Dat het lastig is om daar woorden aan te geven. Door ermee aan de slag te gaan, kan je herkennen en verwoorden wat je nu eigenlijk belangrijk vindt. Je ziet wat jou uniek maakt en wat je bindt aan je werk. Daarmee kan je dit unieke en die verbinding en dus de kern van je identiteit (jezelf) bewust en beter inzetten.

15.15 – 15.30 Hoe zit je hier? Als je iets kwijt wilt. Als het belemmert om hier helemaal te ‘zijn’ en samen te werken met de anderen.

Professionele identiteit van startende leraren Veel verschillen: Onderwijs als veeleisend en woelig, maar ook onderwijs als ‘het leukste vak van de wereld’ Bevorderen van wederzijds en diepgaand contact, vooral met leerlingen In de klas, als collega en bij leidinggevenden: als docent geaccepteerd voelen, en ideeën kunnen inbrengen. 15.15 – 15.30 Waar komen we vandaan? Over professionele identiteit en de assignments van vorig jaar. Expliciteren van wie je bent en de invloed van je omgeving

Intrapersoonlijke dimensie Interne of mentale processen binnen de persoon die gezamenlijk bepalen hoe je jezelf ziet en ‘wie je bent’ als docent. (Côté, 2006; Kryzwacki, 2009; Rodgers & Scott, 2008) 8.55 – 9.30 deel 1

Authenticiteit als docent Voel je je vrij om jezelf te laten zien? Speel je een rol? Tonen van je creativiteit en innovatieve vermogen Gevoel van flow: lesgeven aan leerlingen en het omgaan met collega’s, gaat als vanzelf Positieve gevoelens en zelfvertrouwen Eerder stress: - Als je op belangrijke punten niet (helemaal) jezelf kunnen zijn. - Als je steeds een rol moet spelen 15.45 – 16.15 Introductie authenticiteit (inleiding van het assignment) Daarna opdracht

‘ Stellen van prioriteiten voor mezelf en minder voor anderen ‘ Stellen van prioriteiten voor mezelf en minder voor anderen. Uitspreken van taken die ik voor anderen doe en waar ik eigenlijk geen tijd voor heb, maar wat ik wel heel leuk vind.’ 8.55 – 9.30 deel 1

Een kwestie van afwegen: Welke personen hebben invloed? Welke aspecten van jezelf kan je in het werk laten zien? In hoeverre wilt je jezelf wegcijferen? In hoeverre kan je bij collega’s jezelf aanpassen ten gunste van samenwerking?

15.45 – 16.15 Inventarisatie assignment in 4-tallen Belangrijkste 2 Minst belangrijke 2 2) Invullen in schema (zie dia 11) – groepsinventarisatie 3) Gesprek in 4-tallen 4) Antwoord op vragen ter voorbereiding op plenaire deel

15.45 – 16.15 Inventarisatie assignment in 4-tallen Belangrijkste 2 Minst belangrijke 2 2) Invullen in schema (zie dia 11) – groepsinventarisatie 3) Gesprek in 4-tallen 4) Antwoord op vragen ter voorbereiding op het plenaire deel.

Conclusie uit deze resultaten? Wat betekent dit? Voor jezelf als docent, Voor de leerlingen, Voor je collega’s, Voor de school, Voor het onderwijs

16.15 – 16.20 pauze

Uitwisseling antwoorden authenticiteit ‘voor de klas’ en ‘in de school’ Lees elkaars inbreng: 4 x 2 min. Bespreek je eigen inbreng in de groep voor ‘voor de klas’ en voor ‘in de school’ aan de hand van de volgende vragen: In hoeverre kan je jezelf zijn? Welke impact heeft het op jouw docentschap? Welke gevolgen heeft het voor de leerlingen, voor de school en voor het onderwijs in het algemeen? Stel elkaar reflectieve vragen n.a.v. de inbreng. Per groep: kies een zin uit een inbreng uit jullie groepje en type deze zin in mijn presentatie, zodat we hem kunnen delen.

Plenaire uitwisseling treffende uitspraken uit de groepen: Ik vind het belangrijk dat iedereen zijn mening vormt en zijn eigen normen en waarden uit. Kunnen leerlingen gespeelde boosheid herkennen? (en in hoeverre moet of kan je boosheid spelen?) Ik luister naar de leerlingen, waardeer hun inbreng en reageer spontaan op gebeurtenissen, maar blijf wel de regie houden (ik maak duidelijk wat mijn normen en waarden zijn)

Plenaire uitwisseling treffende uitspraken uit de groepen:

Wat zijn je hopes, dreams en ideals? Vragen na inventarisatie (deze antwoorden bewaren voor de laatste workshop) Wat zijn je hopes, dreams en ideals? Betrek in je antwoord de aspecten die je van jezelf wilt laten zien, hoe je wilt dat anderen (leerlingen, collega’s e.d.) met jou omgaan en waarin je jezelf wel of niet wilt aanpassen of waarvoor je je al dan niet wilt wegcijferen. Is een evaluatie nodig?

Mijn afscheid en vervanging

Assignments ter voorbereiding Inleverdatum tijdstip Inhoud workshop Assignments ter voorbereiding Inleverdatum Aanleveren via lerarenplatform 19 /9 /‘18 8.45 – 10.30 uur Startcollege Identity Account aanmaken via www.lerarenplatform.nl z.s.m. 10 /10/ ‘18 Identity workshop 1 Je authentieke zelf: hopes, dreams en ideals Assignment 1 Authenticiteit 28 / 9 / ‘18   14/11/’18 16.30 – 17.15 uur Identity workshop 2 Contact met belangrijke anderen in je werkomgeving Assignment 2 Contact 2 / 11/ ‘18 19/12/’18 15.30 – 17.15 uur Identity workshop 3 Positionering van jezelf in de school Assignment 3 Positionering 7 / 12 / ‘18 Vakantie 27 / 3/ ‘19 13.30 – 14.15 uur Identity workshop 4 Professionele identiteit en docentexpertises Assignment 4 Je docentexpertises in kaart 15 / 3 / ‘19 8/ 5/ ‘19 13.30 – 15.15 uur Identity workshop 5 Verhalen in het professionele landschap Assignment 5 Het professionele landschap 26/ 4/ ‘19 19/ 6/ ’19 Identity workshop 6 Ontwikkeling van je professioneel zelfbeeld: hopes, dreams and ideals Assignment 6 Professioneel zelfbeeld 8 / 6 / ‘19

Bedankt voor jullie aandacht Tot ziens!!