Twitter: #Zorgethiek Ruimte maken voor relaties in het woonzorgcentrum: Lerende GEMEENSchap zorgethiek Joke Lemiengre en Ann Lammens www.ouderenzorgenethiek.be.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

De Horstgemeenschap Van passanten tot participanten.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
Nieuwe kennis Lerend netwerk lerarenopleiding 6 september 2013 Leuven.
Leefbaarheid en Vitaliteit van dorpen: Mythes en Uitdagingen
Efficiënt besturen in de social profit
Opzet van de workshop Kennismaken
Pastoraal op school.
Sociale Studies Workshop alumnidag
Positieve psychologie
Carrousel van good practices met nieuwe leermiddelen
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
De Zavel, net een beetje anders… 17 december 2012 Goudblomme – De Swane – De Zavel – De Eeckhof.
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Voorstelling methodiek ouderintervisie ***** West - Limburg
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Gezondheidsrace Laarbeek
Filosofie Wat is het? Waarom zou je het kiezen? Wat kun je er mee?
Opnieuw samen leven met elkaar Presentatie Congres 25 november 2014.
Dossier Empowerment.
. Reacties tot nu toe………………………….. Veenlab. . Waaruit bestaat de pilot? Veenlabproject: Veenlab kennisrotondeproject. Veenlabmethode: de methode waarmee.
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Discussiegroepen - resultaten
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
Mirjam van Puijfelik Ethiek Ethische aspecten en professioneel handelen door de maatschappelijk werker.
Gluren bij de buren Bestrijding van thuisloosheid Lessen uit Amsterdam Alert, 36 (3),
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
‘So you think you can coach…’ Een introductie in “Coaching Ourselves”
Tussen aandacht en doelgerichtheid zoeken naar een methodische structuur.
Meer verbinding, sociale cohesie en eigen/samen regie in de buurt Met het Buurtteam als stimulator, facilitator en begeleider van een samenleving die niemand.
PERSPECTIEF 2020 STARTDAGEN LERENDE NETWERKEN 3 PERSPECTIEVEN 7 THEMA’S SITUERING.
2017 Workshop Goed verplegen Leerboek ethiek voor verpleegkundigen 8 maart 2017.
Besturen met Burgerkracht
Samen op reis naar excellente mensgerichte zorg !
Veilig werken via gedragsverandering Danny Wilms
Participerend Leiderschap
Anders kijken, anders doen
Open Space Uitwisseling taalbeleid en taalpromotiebeleid in de praktijk Nederlands als verbindende taal Dag van de Migrant – 15 december 2016.
Voor Arbeid en Kansen VAK voor bijzondere doelgroepen
Integraal sociaal werk
Begeleiding bij Werkplekleren
Zorgethiek als ethisch perspectief – de goede dingen doen
Netwerkbijeenkomst Decanen
A+O project Co-creatie in de praktijk
SHEQ SHQ.
De didactiek van ontwerpen
Samen leren samenleven Het vernieuwde PPGO!
Duurzame inzetbaarheid
De week van de vrijwilliger
it’s about learning to dance in the rain’
Werken zonder te beperken – Het programma
Suïcidepreventie Amsterdam
Duurzame inzetbaarheid
JEUGDzorg - voor wie?.
Francis Durt Francis Durt Nancy De Bie animator campusverantwoordelijke verantwoordelijke pastoraal.
Naar een waardengedreven organisatie
Woonzorgcentrum Maria ter Ruste Zwevezele
WZC Villa Rosa & ‘t Meiland
Wzc Nottebohm Chantal & Geert
Project zorgethiek Luc Van Hullebusch en Evy Liekens 12/12/2018.
Sint-Jozefsinstituut
Sint-Jozefsinstituut
Experiment Zelf aan het stuur en op maat
lerend onderzoeken, onderzoekend leren 15 november 2013
Transcript van de presentatie:

Twitter: #Zorgethiek Ruimte maken voor relaties in het woonzorgcentrum: Lerende GEMEENSchap zorgethiek Joke Lemiengre en Ann Lammens www.ouderenzorgenethiek.be

sTimul Mensen en organisaties (onderwijs/werkveld) stimuleren tot duurzame borging van zorgethiek   Zorgethiek vertrekt vanuit het gegeven dat zorg relationeel en contextgebonden is. De zorgethiek gaat ervan uit dat zorg vanuit betrokkenheid een voortdurende relationele afstemming vraagt op het individu, zijn belangrijke relaties en de context waarin hij leeft, zorg geeft en ontvangt. Zorgethiek doet nadenken over de zorgdragende dimensie van onze samenleving. Zorgethiek stelt vragen over de betekenis en organisatie van zorg als publiek goed binnen de brede context van samen-leven. Dit houdt in dat ‘goede’ zorg meer is dan ‘nuttig, efficiënt of aangenaam’. Zorg is moreel van aard: het heeft te maken met een goed leven, met en voor anderen, in rechtvaardige instituties (Ricoeur).

Leren in de praktijk via het ervaren sTimul staat voor Elke mens leert anders en het is zoeken naar welk aanbod het beste past, in de gebruikte didactieken staat het leren ‘aan den lijve’ en het ervaringsgerichte centraal. Hierdoor ontstaat beweging, juist wat zorgethiek beoogt. In praktijkgericht onderzoek wordt nagedacht over het doen en verder-doen Leren in de praktijk via het ervaren

Wat is een lerende gemeenschap Bron foto: http://www.exatecspain.es/people-pictograms-on-tree/

“Deelname lerende gemeenschap zorgethisch coach” Situering Oproep aan Vlaamse WZC “Deelname lerende gemeenschap zorgethisch coach” SELECTIE: Motivatie (RVB) 2 mensen ter beschikking stellen Deelname lid RVB aan slotbijeenkomst Inhoudelijk (zorgethiek/compatibele verwachtingen/originaliteit) 28 kandidaat WZC 10 deelnemende WZC

Tussentijdse opdrachten LC 1 18/5 Zorg-ethisch coachen LC 2 28/6 Exposure als bron voor zorg-ethische veran-dering LC 3 30/8 Zorg-ethiek en schaarste LC 4 9/10 Zorg-ethiek, verander-lijkheid en geleide-lijkheid LC 5 16/11 Omgaan met macht en verant-woorde-lijkheid LC 6 12/12 Ruimte voor relaties Critical friend op bezoek

Een lerende gemeenschap Een lerende gemeenschap vanuit zorgethisch perspectief : oefenplek en onderzoeksplaats (lab) leren door ervaring (niet uit ervaring) openheid, veiligheid en vertrouwen machtsvrije ruimte en acceptatie leren als een relationeel proces deelname aan LG is vrijwillig maar niet vrijblijvend (geëngageerd en persoonlijk leren) open en kritisch leren

lerende gemeenschap ‘groepen van mensen die hun kennis en ervaring rond een bepaald thema of vakgebied delen en met elkaar leren om beter met de problemen en uitdagingen in de gemeenschappelijke praktijk om te gaan’ (Bood, 2004; Olthuis, 2012).

lerende gemeenschap => zorgethisch perspectief oefenplek en onderzoeksplaats (lab) leren door ervaring (niet uit ervaring) openheid, veiligheid en vertrouwen machtsvrije ruimte en acceptatie leren als een relationeel proces deelname aan LG is vrijwillig maar niet vrijblijvend (geëngageerd en persoonlijk leren) open en kritisch leren

lerende gemeenschap => zorgethisch perspectief Een lerende gemeenschap is een trage maar diepe vorm van leren (Janssen & de Neve, 1988) Persoonlijk transformatieproces: Wie deelneemt, blijft zichzelf maar wordt ook anders. Het is een bijzondere vorm van exposure.

lerende gemeenschap => zorgethisch perspectief Persoonlijk transformatieproces Exposure

lerende gemeenschap => zorgethisch perspectief Een lerende gemeenschap is een trage maar diepe vorm van leren (Janssen & de Neve, 1988) Persoonlijk transformatieproces: Wie deelneemt, blijft zichzelf maar wordt ook anders. Het is een bijzondere vorm van exposure. Deelname aan de lerende gemeenschap vereist dat men bereid is zelf meer zorgethisch te handelen, meer zorgethisch te leven ook.

Een lerende gemeenschap De getuigenissen die de deelnemers van LG gebracht hebben waren heel helder: door reflectie kwam beweging op de werkvloer

Outcome lerende gemeenschap We leren heel veel van elkaar via deelname aan LG Ik, als zorgethisch coach, haal energie uit de LG Alles krijgt meer betekenis Ik deel het vanzelf met anderen wat ik meeneem uit LG Er is tevredenheid merkbaar bij bewoners Ik stel vragen op een andere manier Er is een ‘stille bewustwording’ ontstaan bij mij als zorgethisch coach De impact op de werkvloer is zichtbaar

Aanbod vanuit sTimul Opzetten en begeleiden van lerende gemeenschappen (per sector) Voor alle (Vlaamse woonzorg)centra die inspanningen willen leveren om zorgethiek via zorgethisch coaches binnen hun organisatie te cultiveren 2 deelnemers per voorziening worden vrijgesteld om deel te nemen aan LG dat bestaat uit 5 tot 8 deelnemende voorzieningen LG vraagt 7 volle dagen engagement op verplaatsing en alertheid op de werkvloer Portfolio wordt door deelnemers opgemaakt doorheen LG

Tekst: Marlies Verdoodt

Aanbod van ervaringsgerichte workshops Ervaringsdag maaltijdzorg Via Sociaal Fonds (januari tot december ‘19) kunnen WZC zich inschrijven voor deze workshop om aan den lijve te ondervinden welke kwetsbaarheden zorgontvangers kunnen ondervinden tijdens de maaltijden WS is in house met 12 à 16 deelnemers (alle opleidingsniveaus) - Andere workshops zijn

Aanbod OP MAAT Op vraag van voorzieningen kan gekeken worden wat mogelijk is om dit aanbod uit te werken al of niet in de setting zelf met begeleiding vanuit sTimul sTimul UC Leuven-Limburg: joke.lemiengre@ucll.be sTimul VIVES: ann.lammens@vives.be