WELKOM OP DE POVO-MIDDAG VAN HET ERASMUS!
POVO-middag 21 november 2018
Het Erasmus MAVO/HAVO/VWO Leerling centraal leren = het ontdekken en optimaal ontwikkelen van de (on)mogelijkheden van onze leerlingen
Het Erasmus MAVO/HAVO/VWO Herpositionering van het onderwijs op Het Erasmus: Praktisch cluster: praktijkonderwijs, VMBO-B en VMBO-K Theoretisch cluster: MAVO, HAVO, VWO en gymnasium Vanuit ministerie OCW: m.i.v. 2021 VMBO-G en VMBO-T één leerweg praktische component wordt toegevoegd. MAVO: meer keuzes, meer kansen, meer mogelijkheden
Voortgezet Onderwijs schematisch WO HBO MBO Werken 6 Gym VWO 5 HAVO VMBO 4 MAVO/TL KBL BBL PRO 3 2 1 1Gym 1HV 1MH 1KT 1BK
Voor wie is 1MAVO/HAVO bedoeld? MAVO/HAVO/VWO Voor wie is 1MAVO/HAVO bedoeld? De theoretisch georiënteerde T-leerling: enkelvoudig T(L)- advies en een plaatsingsadvies (in dakpan) VMBO-T/HAVO. We laten het advies van de basisschool leidend zijn. Na het eerste jaar kunnen 1MAVO/HAVO-leerlingen hun schoolloopbaan vervolgen binnen 2MAVO of 2HAVO (binnen de MAVO/HAVO/VWO afdeling).
1MAVO/HAVO en MAVO Uitgangspunten (1) De belangrijkste en grootste stromingen binnen Het Erasmus krijgen een plaats binnen de MAVO. Deze zijn: (a) Sportstroom (b) Kunststroom (c) Technologie & Toepassing
SPORTSTROOM Wie, wat & hoe Voor jongens en meisjes Sport georiënteerd Tennis, skiën, judo en duiken Extra lichamelijke opvoeding (LO) Examenvak voor MAVO en HAVO Voorwaarden Positief advies basisschool Keuze in: VMBO B/K VMBO K/T MAVO/HAVO
KUNSTSTROOM Wie, wat & hoe Voor jongens en meisjes Alle kunstvormen komen aan bod Creativiteit! Samenwerken staat centraal Voorwaarden Positief advies basisschool Keuze in: MAVO/HAVO HAVO/VWO Gymnasium
TECHNOLOGIE & TOEPASSING Wie, wat & hoe Voor jongens en meisjes Variant op onderzoeken en ontwerpen (Technasium) Samenwerken staat centraal Aandacht voor beroepsrichtingen Voorwaarden Positief advies basisschool Keuze in: MAVO/HAVO
1MAVO/HAVO en MAVO Uitgangspunten (2) Het Toptraject zal een belangrijke plaats krijgen binnen het curriculum van de MAVO. Iedere leerling een persoonlijk programma met als doel een zo optimaal mogelijke aansluiting: MAVO MBO ( HBO) MAVO HAVO HBO
1MAVO/HAVO Uitgangspunten (3) Coach- en begeleidingsmomenten hebben een nadrukkelijke plaats in het onderwijsprogramma. Cognitieve en vakinhoudelijke ontwikkeling hand in hand met persoonlijke ontwikkeling in vaardigheden. Iedere leerling heeft zicht op zijn persoonlijke ontwikkeling en waar mogelijkheden liggen. Samenwerking met ouder(s)/verzorger(s): LOS-gesprekken (Leerling-Ouder-School-gesprekken).
1MAVO/HAVO Uitgangspunten (4) Kernprogramma: vakken en projecten Keuzeprogramma: Sportstroom, Kunststroom of Technologie & Toepassing Maatwerk: coaching en vakwerktijd Naast vakdocenten/coaches is er een belangrijke rol weggelegd voor een studiebegeleider.
68 Kanaalschool Zuid Leslocaties Kanaalschool Noord Sluiskade NZ 68, Sluiskade ZZ 119 en Kanaalschool 68 Kanaalschool Noord Kanaalschool Zuid
Samengevat Groep 8…en dan? Advies basisschool Enkelvoudig advies (bindend): T, H, V of G Dakpanadvies: MH, HV, G Onderbouwing advies vanuit het leerlingvolgsysteem: Criteria: o.a. begrijpend lezen, inzichtelijk rekenen, werkhouding