Netwerksessie Erasmus+ Key action 1 mobiliteiten 17 December 2018 Peter van Deursen Marieke Hanekamp Hoe hebben we de bijeenkomst genoemd in de uitnodiging? Even checken!
Programma Welkom Toelichting Erasmus+ Ins & outs aanvraag Key Action 1 mobiliteiten Inspiratie: wat hebben andere roc’s gedaan? Aan de slag met mogelijke thema’s Netwerklunch Marieke
Wat is Erasmus+ Subsidieprogramma van de Europese Unie voor onderwijs, training, jeugd en sport. Looptijd: 2014- 2020 Doelstelling: bijdragen aan economische groei, werkgelegenheid, gelijke kansen en inclusie in Europa. Uitvoering door Nationale Agentschappen (in NL: CINOP, Nuffic en NJI) Zie ook www.erasmusplus.nl
Marieke
Het budget voor de sector VE 2018 2019 KA1 Mobiliteiten 195.345 459.391 +135% KA2 Strategische Partnerschappen 2.635.797 3.668.627 + 39% Totaal 2.866.142 4.128.018 + 44%
Volwasseneneducatie binnen E+ Wat is de uiteindelijke doelgroep die profijt heeft van het project: Basisschoolleerling of leerling van het voortgezet onderwijs? Student aan mbo/hbo? Hoog opgeleide werkende? In de meeste gevallen geen volwasseneneducatie!!
Volwasseneneducatie binnen E+ Wat is het wel? Gericht op inclusie & participatie van kwetsbare doelgroep Toeleiding naar de arbeidsmarkt (hoger en laagopgeleide deelnemers): algemene werknemersvaardigheden “Relevant to the needs of the labour market and society at large”
Cross-sectorale projecten Projecten die impact hebben op meerdere (Erasmus+)sectoren School education; VET; Higher education; Adult education; Youth Mogelijk én we stimuleren het Dien in bij de sector waar de meeste impact te verwachten is
Mobiliteit van professionals (KA 1) Marissa
In een notendop: Doel: Kennisvergroting Hoe: ‘teaching / training assignments’, cursussen, training events of jobshadowing Projectduur: 1 tot 2 jaar Lengte scholing: minimaal 2 dagen, maximaal 2 maanden (exclusief reistijd) Wie: Instelling vraagt aan voor werknemers en/of vrijwilligers (met een overeenkomst). Kan ook een consortium van min. 3 organisaties uit Nederland zijn. Zie p. 70 – 76 vd Programme Guide
Verschil KA1 ve en mbo Volwasseneneducatie MBO Alléén voor staf/vrijwilligers studenten én staf Meestal projecten met weinig mobiliteiten (doordat het kleine organisaties betreft, denk aan 2 tot 10) Vaak projecten met veel mobiliteiten Toekenning op basis van ranking Toekenning vaak met kortingen Aanvraag is concreet beschreven (van European Development Plan tot aan mobiliteiten en leerdoelen) Aanvraag vaak op hoofdlijnen – naast concrete voorbeelden - omdat het over grote organisaties en aantallen gaat en jarenlang beleid betreft Geen OLS (tenzij als experiment voor vluchtelingen) Wel OLS voor studenten Verschillen tussen VE en MBO Ka1 (zal ook uit presentatie FC blijken)
Opbouw subsidie KA1 Zie p. 74 en 75 van de Programma Gids
Het European Development Plan
What are the organisation needs in terms of quality development and internationalisation? Please outline the organisation plans for European Mobility and cooperation activities, and explain how these activities will contribute to meeting the identified needs. Please explain how your organisation will integrate the competences and experiences acquired by staff participating in the project into its strategic development in the future. Professionalisering terug laten komen Mobiltieiten niet alleen voor leerdoel, maar goed inbedden in organisatie!
Drie beoordelingscriteria RELEVANTIE Realistisch? Doelstellingen/priori-teiten EU & instelling IMPACT & DISSEMINATIE Disseminatieplan Scope impact PROJECTONTWERP Haalbaarheid Helder Evaluatiesysteem Goed management 30 30 Leg uit hoeveel punten elk criterium krijgt. Proportionaliteit! Andere accenten / beoordeling voor kleinere projecten Needs analysis belangrijk! Waarom europese aanvraag? Waarom niet alleen in NL? 40 Zie p 72 en 73 van de Programma Guide
Deadline indienen aanvraag: 5 februari 2019 vóór 12:00
Laat je inspireren .
ROC de Leijgraaf Team Inburgering en Internationale SchakelKlas (ISK) IJsland: The Comprehensive College Het leren van IJslands als tweede taal en hoe zij deze deelnemers integreren in hun reguliere trajecten.
Friesland College - Laagopgeleiden Noorwegen : VOX (Noorse agentschap voor Leven Lang Leren voor VE) Basisvaardigheden Hoe laagopgeleiden toe te leiden naar onderwijs
Friesland College – sociale integratie Zweden : Kulturskolan Stockholm Versteviging van sociale integratie, gelijke behandeling en actief burgerschap Cultural development in disadvantaged socio-economic city districts
Mondriaan meets Finland Educatie-afdeling Taal+School Op zoek naar een betere aanpak die past bij de meervoudige problematiek van migranten (niet alleen taallessen) Met docenten én andere staf naar Finland voor inspiratie Job Wolfslag van ROC Mondriaan?
Aan de slag met mogelijke thema’s Werving NT1-cursisten? Voice of the learner? Samenwerking met gemeente en andere ketenpartners? Vraaggericht aanbod? ….?
Aan de slag met mogelijke thema’s Schrijf het thema/idee waarmee jij aan de slag zou willen middels internationalisering op een flap Geïnteresseerd om mee te doen? Laat je gegevens achter op de flap, met evt aanvullende informatie Weet elkaar te vinden!
Consortium Minimaal drie organisaties Eén coördinator Mandaat formulier Beschrijving algemeen doel consortium én Beschrijving afzonderlijke doelen partners
Wat biedt Europa? Toegekende E+ projecten uit NL Erasmus+ Project Results Platform EPALE partnerzoek functie Hier de linkjes nog onder zetten!
https://ec.europa.eu/epale/nl
Contactgegevens: Erasmus+ mbo-ve: mbo-ve@erasmusplus.nl Peter van Deursen: Pvandeursen@erasmusplus.nl Marieke Hanekamp: Mhanekamp@erasmusplus.nl Dank voor uw komst!