Ernstig Depressief ? Hogeschool Windesheim CALO, NV-PMT, 1999 I. Otten en L.Luijerink Ga er niet bij zitten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kinderen van depressieve moeders: het integratieve model van Goodman en Gotlib Cassie Claeys 1BaTP.
Advertisements

Taghon Geert 2011.
Depressie bij kinderen en jeugdigen
Cognitieve gedragstherapie bij depressie
Beroerte en vermoeidheid Beroerte en depressie
WORDT DEPRESSIE BIJ MANNEN OVER HET HOOFD GEZIEN?
Van Klacht naar Kracht Rosmalen Wijchen.
Depressie cara aelvoet 1BATPa
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Depressie bij kinderen en adolescenten.
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Psychologische gevolgen van een hersenletsel
Arousal, angst & stress Definities
Marieke Bossuyt en Barber Declerck
Stemmingsstoornissen
Begeleiding door de SPV
Presentatie Doorbraakproject Depressie 9 oktober 2008
Fysieke training bij depressie
18 november 2011.
Autisme in de dagelijkse praktijk
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Een theoretische verkenning
Pijn en bewegen in relatie tot cognitie en gedrag bij dementie
Psychotherapie bij volwassenen met een lichte verstandelijke beperking (Richard vuijk) Aline Vanneste 1BaO B2.2.
Datum naam 1 datum plaats Depressie multidisciplinaire richtlijn CBO 2005 naam persoon.
Dossier Empowerment.
Stella Brouwer Quirijn van den Bouwhuijsen
Depressie bij ouderen.
Het Chronisch-vermoeidheidssyndroom
Gedragsproblemen bij kinderen
ROC Psychiatrie eenzaamheid
Psychiatrie Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd
Kind in ontwikkeling A Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Psychiatrie Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Psychiatrie – les 4: Autisme Spectrum Stoornissen
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Omgaan met zelfbeschadiging en suïcidaal gedrag
invloed van psychologische factoren op revalidatie en adaptatie
Zorg op maat voor depressieve ouderen van levensbelang. Hannie Comijs.
1 Medische Heroïne-Unit (MHU). 2 De MHU biedt: Gecontroleerde heroïnebehandeling onder medisch toezicht aan 20 patiënten Methadonverstrekking aan ca.
Week 2 CAT vragen oefenen Dr. U.M.H. Klumpers (cursuscoördinator, psychiater ) Psychisch Functioneren 2016.
1 ) PSYCHOSOCIALE HULPVERLENING IN DE PRAKTIJK Holistische mensvisie.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Hoe pedagogisch handelen?
WELKOM Presentatie ‘Depressie onder ouderen ’
Dagondersteuning (WMO – algemene voorziening) Overgang
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
Depressie: een sterke emotie - ziekte
Seksualiteit en kanker
Stoornis/beperkingen Stoornissen Thema 10 les 5
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Vereenvoudiging schema SOLK
Stemmingsstoornissen
Werken met verslavingsproblematiek. Les 3
Maatschappelijke zorg 2
De Limburgse ouderenzorg in beweging
Hup aios hup! Hoe bevorder je een actief leerproces?
Aanpakken! CGT behandelmodule voor volwassenen
Leren het leven meer van de zonnige kant te bekijken
Herhalen en toepassen in een crisisplan
Herkenbaar??? 1. Depressiviteit is iets dat ik wel bij een ander maar niet bij mijzelf herken. 2. Mijn depressiviteit is aanstellerij. Daaraan moet ik.
Verschillende probleemgedragingen
Interpersoonlijke psychotherapie in een groep
Gedragsproblemen en stoornissen
Door Emily Vandevijvere
Gedragsproblemen en stoornissen
Gedragsproblemen en stoornissen
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Stemmingsstoornissen
Transcript van de presentatie:

Ernstig Depressief ? Hogeschool Windesheim CALO, NV-PMT, 1999 I. Otten en L.Luijerink Ga er niet bij zitten

Samenvattingsdia §Richtlijnen voor PMT behandeling voor ernstig depressie op een PAAZ

Richtlijnen voor PMT behandeling voor ernstig depressie op een PAAZ

procesbeschrijving Stemming stoornissen DSM-IV Éénmalige depressieve episode Bipolaire stoornissen Dysthyme stoornissen Aanvulling Geagiteerde vorm Passieve vorm Categorisering ernstig Categorisering matig Categorisering licht PMT richt- lijnen

procesbeschrijving Stemming stoornissen DSM-IV Éénmalige depressieve episode Bipolaire stoornissen Dysthyme stoornissen Aanvulling Geagiteerde vorm Passieve vorm Categorisering ernstig Categorisering matig Categorisering licht PMT richt- lijnen

procesbeschrijving Stemming stoornissen DSM-IV Éénmalige depressieve episode Bipolaire stoornissen Dysthyme stoornissen Aanvulling Geagiteerde vorm Passieve vorm Categorisering ernstig Categorisering matig Categorisering licht PMT richt- lijnen

procesbeschrijving Stemming stoornissen DSM-IV Éénmalige depressieve episode Bipolaire stoornissen Dysthyme stoornissen Aanvulling Geagiteerde vorm Passieve vormCategorisering ernstig Categorisering matig Categorisering licht PMT richt- lijnen

procesbeschrijving Stemming stoornissen DSM-IV Éénmalige depressieve episode Bipolaire stoornissen Dysthyme stoornissen Aanvulling Geagiteerde vorm Passieve vorm Categorisering ernstig Categorisering matig Categorisering licht PMT richt- lijnen

Waarom dit onderwerp? §Onze werkplekken op de PAAZ §Deelname NV-PMT modulegroep stemmingstoornissen

Vraagstelling Welke mogelijkheden heb je als psychomotorisch therapeut op het moment dat er sprake is van gebrek aan hoop en energie. Welke interventies, strategieën en attitude kun je als therapeut het best in deze situatie aanwenden

Theorieën/ visies op een éénmalige depressie

Theorieën §Hoofdstromingen; §theorieën met oorsprong uit een of meer hoofdstromingen en relevantie m.b.t. de psychomotorische therapie.

Theorieën (hoofdstromingen) §Psychoanalytische benadering; §Biologische benadering; §gedrags-cognitieve benadering (operante, cognitieve en interactionele model);

Theorieën (relevantie PMT) §Integratieve bewegingstherapie; §bio-energetica; §Pesso Psychomotor Therapie; §Runningtherapie;

Brug tussen theorie en praktijk Probleem: hoe kunnen we de door ons genoemde theorieën integreren in één model ?

Het Dorts strategisch model

Discussie Het Dortse model wordt normaal gesproken gebruikt voor patiënten. Is het geoorloofd het model te gebruiken voor patiënten groepen?

Werkhypothesen

Werkhypothesen Niveau 1: Sociale aspecten Patiënt is depressief door maatschappelijke problemen of uitzichtloosheid. Sociale vaardigheden en/ of sociale interactie zijn verminderd waardoor een sociaal isolement bestaat

Werkhypothesen Niveau 2: gezinssysteem aspecten problemen en pathologische interactie in de thuissituatie hebben geleid tot een destructieve manier van problemen hanteren en oplossen (handhavingstrategie), deze veroorzaken en/ of houden depressie in stand

Werkhypothesen Niveau 3: gedragsmatige en cognitieve aspecten Depressie wordt veroorzaakt door depressogene schemata, structurele ‘denkfouten’ en het toeschrijven van tegenslagen aan interne, globale en stabiele oorzaken (= negatieve attributie)

Werkhypothesen Niveau 4: psychodynamische aspecten Depressie wordt veroorzaakt door het afweren van rouw om het verlies van een liefdesobject of verlies van eigenwaarde door een ernstige krenking. Doordat geen normale rouw plaatsvindt ontstaat een langdurig intrapsychisch conflict die gepaard gaat met naar binnen gekeerde woede, spierspanning en energieblokkade resulterend in een depressie

Werkhypothesen Niveau 5: Ontwikkelings aspecten/ persoonlijkheid aspecten Persoonlijkheidsstoornissen en met name borderline, narcistische, ontwijkende en afhankelijke persoonlijkheidstoornissen, vormen een verhoogde kwetsbaarheid voor het instant houden van een depressie

Werkhypothesen Niveau 6: Biologische aspecten Depressie wordt veroorzaakt door disregulatie van bio-fysiologische processen, met name neurotransmitters in de hersenen. Gebrek aan lichamelijke activiteiten beïnvloed de depressie negatief. Er ontstaat een vicieuze cirkel; conditieverlies- daling neurotransmitters- depressie vermeerdering- inactiviteit- conditieverlies- enz.

Profielschets § Waarom categorieën; § Komen tot categorieën die bruikbaar zijn voor de PMT, uitgaande van de DSM IV; §categorieën omzetten naar patiëntenschetsen gebaseerd op een aantal items.

procesbeschrijving Stemming stoornissen DSM-IV Éénmalige depressieve episode Bipolaire stoornissen Dysthyme stoornissen Aanvulling Geagiteerde vorm Passieve vorm Categorisering ernstig Categorisering matig Categorisering licht PMT richt- lijnen

Items voor profielschetsen § Expressie van emoties; § Sociale interactie; § Beleving/ ervaring van de patiën’t; § Houdingsbeeld; § Bewegingsbeeld.

Profielschets ‘ernstig’ §Weinig tot geen expressie van emoties; §indien expressie getoond wordt, is dit de ervaren somberheid; §expressie of ervaring van onderliggende emoties ontbreekt; §hoge mate van passiviteit, deze is slechts met veel moeite en stimulatie van de ander te doorbreken; §energieniveau is laag; §weinig tot geen interactie met anderen (zowel verbaal als non-verbaal); §interactie waar mogelijk vermeden; §positieve toekomstverwachtingen niet of nauwelijks aanwezig; §lage zelfwaardering; §weinig tot geen hoop op verbetering;

Profielschets ‘ernstig’ §Houdingsbeeld; naar binnen gericht, hoofd en schouders hangen naar voren, rug gekromd, knieën aan elkaar gedrukt of over elkaar geslagen, voeten weinig/ instabiel contact, ogen naar beneden; §Bewegingsbeeld; nagenoeg geen initiatief tot bewegen, bewegingen zijn sterk verminderd, vertraagd, weinig krachtig tot slap, motoriek gericht op interactie nauwelijks of niet waarneembaar, ademhaling oppervlakkig, weinig zichtbaar, tempo van ademhalen vertraagd, geen spontane motoriek, spraak is vertraagd, monotoom en zacht

Praktijk §Formuleren van doelstellingen m.b.t. Dorts Strategisch Model; §Komen tot twee blokken; §Komen tot hoofdrationale.

Behandeldoelen §Patiënt kan met de therapeut komen tot een therapeutisch contact (niveau 1); §Patiënt doet positieve lichaams- en bewegingservaringen op (niveau 3); §Patiënt exploreert irrationele cognities en gedachten (niveau 3); §Patiënt kan onderliggende emoties als woede, verdriet of angst herkennen (niveau 4); §Patiënt wordt zich bewust van spierspanning (niveau 4); §Patiënt is bereid tot lichamelijke activiteit (niveau 6); §Algehele conditie c.q. energieniveau van patiënt is gestegen (niveau 6).

Algemene richtlijnen §Individuele start; §zo snel als mogelijk in een groep §Observatie;

Hoofdrationale §Verkooppraatje; §afhankelijk van de beleving van de patiënt;

Hoofdrationale §De depressie wordt in stand gehouden door een vermindering van activiteiten. Bewegingsactiviteiten kunnen bijdragen aan een verhoging van het energieniveau, daarnaast kunnen ze de sociale interactie bevorderen en de patiënt aanzetten tot expressie van emoties, ons inziens een positief effect hebbend op de depressie

Blok 1 §Stimuleren / activeren; §contact; §zicht op beleving patiënt; §komen tot werkrationale;

Blok 1:Attitude §Uitnodigend en hoop gevend; §geen zelfonthulling t.a.v. negatieve gevoelens t.o.v. de patiënt; §positief bekrachtigen van gezond gedrag en ondernomen stappen; §steunend; §progressie herleiden als gevolg van eigen handelen.

Blok 1: Activiteiten §Aansluiten bij de patiënt; §bij voorkeur actief; §grote kans van slagen; §naar boven gericht; §voorkeur voor samen; §enige mate van rekening houden met de ander.

Blok 2 §Zo snel als mogelijk in de groep; §groep qua motorisch niveau enigszins aansluiten; §gebruik maken van de voordelen van het functioneren in een groep; §oog krijgen voor de ander; §veiligheid; §waken voor uitzonderingspositie.

Blok 2: interventies

Blok 2: activiteiten

Discussie In hoeverre mag je als PMTer uit verschillende stromingen en visies putten en hiermee werken, ondanks dat je hiervoor niet een specifieke opleiding gevolgd hebt?