Bewegen de liedjes Jitske Draijer | Afstudeer Onderzoek | CT-VR Muziek Stenden Hogeschool Leeuwarden| 2018.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Café brein, Oss 14 juni. en Uden, 29 mei
Advertisements

seminar lerende politie organisatie 11 september 2007 Apeldoorn
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Biologie 3de jaar DEEL 1: Organismen krijgen informatie over hun omgeving DEEL 2: Organismen reageren op prikkels uit hun omgeving DEEL 3: Organismen.
Integratieve Therapie voor Gehechtheid en Gedrag (ITGG) Wetenschappelijke onderbouwing, Behandelprotocol en Implementatie Paula Sterkenburg.
Sensorische Informatie Verwerking
Oplossingsgericht werken
Opvoeding en ondersteuning van personen met (zeer) ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen Annette van der Putten ‘s Heeren Loo/ Rijksuniversiteit.
INFORMATIEVERWERKING
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Korte Synthese Laleman Angelique.  1. Inleiding  2. Motorische ontwikkeling van kinderen met een gehoorstoornis.  3. Het verband tussen evenwichtsstoornissen.
Dr.H.Knoors Griet Lauwers. - In 1982 maakte hij zijn intrede in dit vakgebied. - directeur van viataal diagnostisch centrum. - Hij richt zich ook nog.
Bouw en functie van het zenuwstelsel
Invloed van beeldschermmedia op hersenontwikkeling van het jonge kind
Centrale Zenuw Stelsel
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Prikkels in de groep 4 juni 2013 Yvonne Bijl.
Themabijeenkomst 1oktober 2009
Focus op motivatie en communicatie
Ouder worden met een verstandelijke beperking, volgens mensen zelf en hun familie (Mieke Cardol en Tineke Meulenkamp) Ine Mestdach 1BaO b2.2.
Je herkent het pas als je het kent
Phelan-McDermid Oudercontactdag
SENSORISCHE INFORMATIEVERWERKING
Het begint bij het jonge kind
Intensieve gedragstherapie aan jonge kinderen met een autismespectrumstoornis in kinderdagcentra Sarah Dewitte 1 BaTPa.
Proprioceptie Michelle borghers.
Michiel Passchier 1 BaSW B
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school - vmbo.
Woensdag Afstuderen. Even voorstellen ;-) Madeleine Meurs Site: med.hr.nl/meurm Kamer: MP L
Project oriëntatie op het beroep Lesweek 1 VSR1F.
Om direct bij opname een zo passend mogelijk standaardplan toe te voegen aan het EPD heeft zijn er 8 standaard signaleringsplannen opgesteld:
Filmpjes
Hulpmiddelen voor bepalen activiteiten
Stress Mensen met ASS ervaren mogelijk meer stress in bepaalde situaties dan mensen zonder ASS. Stress kan leiden tot meer autistisch gedrag. Hoe zijn.
Maatschappelijke Zorg (MZ)  Answergarden Maatschappelijke Zorg (MZ)  Niveau 4, opleidingsduur 3 jaar;  je begeleidt mensen om zo zelfstandig mogelijk.
Ontwikkeling van motoriek, executieve functies en taal bij jonge kinderen met en zonder ontwikkelingsproblemen: een onderzoek naar de invloed van individuele.
Doel Inzicht verkrijgen in de bruikbaarheid van de WHODAS voor het op betekenisvolle en betrouwbare wijze evalueren van behandeling en behandelbeloop van.
Zorg op maat voor depressieve ouderen van levensbelang. Hannie Comijs.
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school Jouw naam.
Meer voorlezen, beter in taal
MEE Groningen Algemene presentatie. 2  Mensen met een verstandelijke, lichamelijke beperking en/of een chronische ziekte  Anderen die beperkingen in.
Training Bijeenkomst 1. 2 Type mediagebruiker Mediajunkie Mediafoob Mediagebruiker Medium Mediagebruiker Light Ik ben een … omdat …
Thema 6 Regeling en waarneming Zintuigen
waarneming en regeling !
Kwalitatieve Evaluatie van Handelen rond Suïcide KEHR Suïcide Marieke de Groot, Derek de Beurs, Remco de Winter, Ad Kerkhof Vrije Universiteit Amsterdam.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Peer interacties bij personen met ernstig meervoudige beperkingen Samen beleven Sara Nijs Promotor: prof. dr. Bea Maes Co-promotor: prof. dr. Carla Vlaskamp.
DE POSITIEVE EN PEDAGOGISCH SENSITIEVE LEERKRACHT Anouke Bakx & Ellen Rohaan Fontys Hogeschool Kind en Educatie Theoretisch kader In het basisonderwijs.
Fit 4 Sustainable Employability 28 oktober 2014 Sensortechnologie en duurzame inzetbaarheid Hugo Velthuijsen, Lector New Business & ICT.
Oog voor Jongeren met een licht verstandelijke beperking Jopie Nooren Voorzitter Raad van Bestuur Lunet zorg 3 september 2012.
Richtlijn Ernstige gedragsproblemen
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
Leren Lezen op de 1e Amstelveense Montessorischool
Prikkelverwerkingspatronen
Hst. 2 Het zenuwstelsel.
INFORMATIE OVER VERGEETACHTIGHEID EN DEMENTIE
De juiste route naar het juiste doel
"Een goede oude dag, zo doen wij dat...."
Reintegratie binnen SOS Kinderdorpen Internationaal
Groepje: Samy, Ishan, Arik en Harsimran
Dementie bij mensen met een verstandelijke handicap
Module 11 Verstandelijk beperkten zorg Lesweek 4
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
Welkom bij DAIly NURSE.
Prikkelverwerking bij autisme
drs. Marije van Dalen Promovenda/psycholoog-onderzoeker
Sanne van Beek en Willisa Kragt
13 november 2018 Een prikkelende ervaring
Transcript van de presentatie:

Bewegen de liedjes Jitske Draijer | Afstudeer Onderzoek | CT-VR Muziek Stenden Hogeschool Leeuwarden| 2018

Bewegen de liedjes Systemisch N=1 Onderzoekspopulatie bestaat uit één persoon; cliënt J. Eén interventie; ‘de Beweegliedjes’ Systemisch - leden van het sociale netwerk wordt bij de beoordeling van het gedrag betrokken Gedragsverandering wordt op verschillende meetmomenten met elkaar vergeleken. (Stenden, 2017).

Bewegen de liedjes Cliënt J. Een jongen van 7 jaar. J. bezoekt vier dagen per week groep ‘Pluk’ van Kinderdagcentrum ‘it Kampke’ te Leeuwarden. Cliënt J. heeft een ernstig verstandelijke en meervoudige beperking, hersenafwijking Schizencefalie welke gekenmerkt wordt door een ontwikkelingsachterstand, spasticiteit en epilepsie en zintuiglijke problematiek.

‘De Beweegliedjes’ zijn: Melodie, klein van omvang, herkenbaar Vorm, kort - veel herhaling mogelijk - tussen de 8-12 maten Tekst, simpel - 3 items per lied Die passen bij de woordenschat van kinderen met een ontwikkelingsleeftijd onder de 24 maanden. (persoonlijke communicatie Simone Galama, logopedist 27 maart 2016). Zintuigen worden aangesproken Liedjes: ‘Stampen’, ’Dansen’ en ‘Vuist’

Afstudeeronderzoek ’Bewegen de liedjes’ Centrale vraagstelling: Welk resultaat is waarneembaar op de mate van alertheid tijdens en na het inzetten van de muziektherapeutische interventie ‘de Beweegliedjes’ bij cliënt J. van 7 jaar met een ernstig verstandelijke en meervoudige beperking en zintuiglijke problemen binnen KDC ‘it Kampke’. Deelvragen In welke mate is er volgens het netwerk resultaat op de mate van de alertheid tijdens het aanbieden van muziektherapeutische interventie ‘de Beweegliedjes’ bij cliënt J. van 7 jaar met een ernstig verstandelijke beperking en zintuiglijke problemen. welk resultaat is waarneembaar op de mate van alertheid volgens het netwerk, gedurende de dag en tijdens de algemene dagelijkse Levensverrichtingen (ADL) na de aanbieden van de muziektherapeutische interventie ‘de Beweegliedjes’ bij cliënt J. Welke veranderingen zijn waarneembaar ten aanzien van de alertheid volgens het netwerk voor en na het aanbieden van ‘de Beweegliedjes’ bij cliënt J.

Alertheid Het oplettend zijn 2) Oplettendheid 3) Tegenwoordigheid van geest 4) Waakzaamheid Bron: Encyclo.nl Arousal De activatietoestand van het centrale en autonome zenuwstelsel. Bron: (Scherder, 2017).

Alleen wanneer je alert bent en je kunt focussen sta je open voor ontwikkeling (Nelson et al, 2002). Een verhoogd arousal betekent dat de hersenschors een hogere activiteit laat zien (Scherder, 2017). Alertheid wordt omschreven als het niveau van interactie en betrokkenheid van een individu bij zijn/haar omgeving, die herkenbaar en waarneembaar is in het gedrag van het individu (Munde et al. 2009). Alertheid heeft alles te maken met het verwerken van zintuiglijke prikkels (de Geeter en Munsterman, 2017).

Sensorische Informatieverwerking Zintuiglijke prikkels zijn: Vestibulaire – evenwicht Tast Reuk Interoceptie Smaak Interosensoren: geven informatie over het intern functioneren van het lichaam, b.v. honger of volle blaas, bevinden zich in je lichaam in je organen Visus Gehoor Nocioceptie Proprioceptie Nocisensoren hebben de functie direct te waarschuwen als een beschadigde prikkel wordt waargenomen, bevinden zich in het gehele lichaam. Propriosensoren verwerken van informatie vanuit het bewegingsapparaat, o.a. spieren, pezen, gewrichten

Bewegen de liedjes Systemisch N=1 Kwantitatieve deel (deelvraag 1 en 2) ‘Lijst alertheid’ – (Munde/Vlaskamp) per actie en/of tijd codes invoeren in kleuren groen = alert, oranje = afwezig, rood = doezelen, slapen, blauw = boos In de N=1 tool deze in codes omgezet 4-1 4 = alert, 3 = afwezig, 2 = doezelen, slapen, 1 = boos Deelvraag 1 Lijst C - Door netwerk d.m.v. opnames na interventie Deelvraag 2 Lijst B - Door groepsleiding tijdens het verloop van de dag Kwalitatieve deel (deelvraag 3) Vragenlijst a.d.h.v. topics Alertheid, Sensorische informatieverwerking/zintuigen, de Beweegliedjes

Resultaat centrale vraagstelling Welk resultaat is waarneembaar op de mate van alertheid tijdens en na het inzetten van de muziektherapeutische interventie ‘de Beweegliedjes’ bij cliënt J. van 7 jaar met een ernstig verstandelijke en meervoudige beperking en zintuiglijke problemen binnen KDC ‘it Kampke’.

Resultaat deelvraag 1 In welke mate is er volgens het netwerk resultaat op de mate van de alertheid tijdens het aanbieden van muziektherapeutische interventie ‘de Beweegliedjes’ bij cliënt J. van 7 jaar met een ernstig verstandelijke beperking en zintuiglijke problemen.

Wanneer we de NAP-score uitrekenen is de score: Tussen meetmoment 1 en meetmoment 2: 0.500 Tussen meetmoment 2 en meetmoment 3: 0.597 Tussen meetmoment 1 en meetmoment 3: 0.599 De GLI bij deelvraag 1 is 0.869. Wanneer we de Cohen’s d uitrekenen is de score: Tussen meetmoment 1 en meetmoment 2: -0.018 very small Tussen meetmoment 2 en meetmoment 3: 0.489 small Tussen meetmoment 1 en meetmoment 3: 0.490 effect small

Resultaat deelvraag 2 Welk resultaat is waarneembaar op de mate van alertheid volgens het netwerk, gedurende de dag en tijdens de Algemene Dagelijkse Levensverrichtingen (ADL) na de aanbieden van de muziektherapeutische interventie ‘de Beweegliedjes’ bij cliënt J.

Wanneer we de NAP-score uitrekenen is de score: Tussen meetmoment 1 en meetmoment 2: 0.721 Tussen meetmoment 2 en meetmoment 3: 0.443 Tussen meetmoment 1 en meetmoment 3: 0.634 Wanneer we de Cohen’s d uitrekenen is de score: Tussen meetmoment 1 en meetmoment 2: 1.237 large Tussen meetmoment 2 en meetmoment 3: -0.400 small Tussen meetmoment 1 en meetmoment 3: 0.862 large GLI -

Resultaat deelvraag 3 Welke veranderingen zijn waarneembaar ten aanzien van de alertheid volgens het netwerk voor en na het aanbieden van ‘de Beweegliedjes’ bij cliënt J.

voor na Alertheid rechtop zitten alert er lijken gradaties in alertheid Zintuigen auditief is favoriet zingen en aanraken lijken effectief ‘De beweegliedjes’ favoriet muziek van thuis J. moet wennen maar vindt ze wel leuk Tsunami en house-muziek Algemeen heeft tijd nodig om prikkels groepsleiding kan met ‘de Beweegliedjes’ te verwerken op de groep nog meer doen.

Bewegen de liedjes Discussie | Aanbevelingen Alertheid er zijn gradaties in alertheid, die nog uitwerking vragen. Sensorische informatieverwerking Alleen wanneer je alert bent en je kunt focussen sta je open voor ontwikkeling (Nelson et al, 2002). Wanneer je als muziektherapeut wilt werken vanuit alertheid moet je iets weten over SI en alertheidsregulatie. ‘De Beweegliedjes’ met een duidelijke instructie zijn ‘de Beweegliedjes’ bruikbaar voor muziektherapeut en groepsleiding. Cliënt J. 1) kijken in ondersteuning wanneer is J. alert, 2) ‘de Beweegliedjes’ is een positieve interventie en vraagt om verdere uitwerking in zijn dagprogramma.

Bewegen de liedjes Bronnen Berckelear-Onnes, I. van, Degrieck, S. & Hufen, M. (2017). Autisme en zintuiglijke problemen. Amsterdam: Boom. Dunn, W. (2013). Leven met sensaties, begrijp je zintuigen. Amsterdam: Pearson. Geeter, K. de & Munsterman, K. (2017). Koffie met een koekje. (is dat nou) een goed leven voor mensen met een EVMB?. Groningen: Zalsman Groningen BV. Graham, J. (2004) Communicating with the uncummunicative: music therapy with pre-verbal adults. British Journal of Learning Disabilities, 32(1), 24-29. Kranowitz, C.S. (2005). Uit de pas. Amsterdam: Uitgeverij Nieuwezijds. Nelson, C., Van Dijk, J., McDonnell, A.P., & Thompson, K. (2002). A framework for understanding young children with profound and multiple disabilities. Journal of Intellectual Disability Research, 59(3), 284-292. Munde, V.S., Vlaskamp, C., Ruijssenaars, A.J.J.M., & Nakken, H. (2009a). Alertness in persons with profound and multiple disabilities: a review. Research in Developmental Disabilities, 30(3), 462-480. Scherder, E. (2017). Singing in the brain. Amsterdam: Athenaeum – Polak & Van Gennep. Stenden Hogeschool, School Social Work & Art Therapies. (2017). Handleiding N=1-tool voor Systemisch N=1. Geraadpleegd op 17 jan 2018 Verhoeven, N. (2014). Wat is onderzoek. Den Haag: Boom Lemma uitgevers.