De seinen zijn ten opzichte van de normale rijrichting links van 3. De TB-G rijdt met een goederentrein in normaalspoorregime 3.1 Opstelling van seinen De seinen zijn ten opzichte van de normale rijrichting links van het spoor geplaatst. Marie Louise BO TB-G LE 1 Seinen en verkeer – versie 2 © NMBS B-TR.21
3. De TB-G rijdt met een goederentrein in normaalspoorregime 3 3. De TB-G rijdt met een goederentrein in normaalspoorregime 3.2 Gewoon stopsein Definitie en identificatie Het gewoon stopsein is een groot stopsein dat de doorrit kan toelaten. Identificatie van het sein Nota’s voor de cursist Herkennen van een gewoon stopsein Vergelijk de identiteitskaart van een persoon met de kenmerkplaat van een sein. Wat staat op de kenmerkplaat: - US = de naam van het sein; -6 = beheerd door blokpost zes. Belang van de kenmerkplaat De reflecterende kenmerkplaat van een sein laat toe een eventueel gedoofde lichtsein te lokaliseren. Zijn er nog andere elementen die een gedoofd sein beter waarneembaar maken ? Ja,de witte zichtbaarheidsband. Nota’s voor de opleider Je kan bij deze slide ter verduidelijking ook de historiek van het gewoon stopsein vertellen. Tweestanden seininrichting (gesloten of open). US 6 Kenmerkplaat waarop de letters en de cijfers voorkomen die het sein identificeren BO TB-G LE 1 Seinen en verkeer – versie 2 © NMBS B-TR.21
SEINBEELD BETEKENIS SSP 3. De TB-G rijdt met een goederentrein in normaalspoorregime 3.2 Gewoon stopsein Seinbeelden van een gewoon stopsein SEINBEELD BETEKENIS SSP Doorrit verboden. Doorrit toegelaten Het volgende sein is een verwittigingssein of een baken met kepers. Doorrit toegelaten met beperking Het volgend sein is een stopsein ( groot stopsein, vereenvoudigd stopsein, stootboksein of een rood mobiel sein) . Nota’s voor de cursist Een gewoon groot stopsein zal in de volle baan altijd op voorhand aangekondigd worden, door een verwittigingssein en 1 baken. We zullen deze later in deze LE bespreken. Het gewoon groot stopsein is niet (elektrisch) gekoppeld aan het volgende sein. Het gewoon groot stopsein “weet” dus niet wat het seinbeeld is van het volgende lichtsein. Het gewoon groot stopsein geeft geen informatie over het volgende seinbeeld. Uittreksel van lichtseininrichting 1932. De voorstelling van den onveiligen stand van een waarschuwingssein door twee gele lichten, spruit voort uit het feit dat sommige machinisten, tijdens de beproeving der lichten op onze banen, overdag het geel licht slecht van het rood licht onderscheiden; om allen twijfel en alle verwarring te vermijden, werd alsdan beslist het sein tot volstrekt stilhouden door een rood licht en het waarschuwingssein door twee gele lichten voor te stellen. Alle verwarring wordt op die wijze onmogelijk en men kan den heel eenvoudigen regel stellen dat, in de lichtseininrichting een geel licht nooit alleen en een rood licht altijd alleen voorkomt. Nota’s voor de opleider Geef telkens illustraties van de seinbeelden aan de hand van schetsen op het bord. Geef nog geen details over de verwittigingsseinen, deze worden in de volgende pagina’s toegelicht. Geef aan waarom men de gewone grote stopseinen gebruikt -> dit zijn de eerst geïnstalleerde seinen toen het verkeer nog niet zo complex/druk was. Zij werden veelal vervangen door gecombineerde grote stopseinen. Daar waar de situatie het toelaat zijn zij blijven staan. BO TB-G LE 1 Seinen en verkeer – versie 2 © NMBS B-TR.21