Conferentie Formatief toetsen Ook bij jou in de klas en op school!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Advertisements

Beter presteren door Leuker Leren Meer Leertijd of Betere Leertijd? Joseph Kessels 30 oktober 2013 Rotterdam.
Kwaliteit en/in Mentoring: een zoektocht Frans Meijers Conferentie ‘Mentoring, koersen op kwaliteit’ Amersfoort 18 november 2008.
Co -Teaching Praktisch, actief middel in de klas voor het vergroten/versterken van het handelingsrepertoire van de leerkracht.
Taalportfolio in Action
woensdag 4 juni 2014 Landelijke Dag van het Platform vmbo Bouwen, Wonen en Interieur Locatie: B&I park Harderwijk.
Schoolcijfers, een tweede natuur
T-AfL-Q: 0-meting en actieplan
Vraagsturing 2010 Leren van en met elkaar. INHOUD 1.Uitgangspunten en focus RdMC bij professionalisering 2.Inhoudelijke aspecten vraagsturing 3.Criteria.
Vraagsturing 2010 Leren van en met elkaar.
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Formatief toetsen en differentiatie: ideaal en/of werkelijkheid? Nienke Nieveen miniconferentie "Formatief toetsen” Heerlen, 26 maart 2013.
Het leer- en ontwikkelingsverhaal van leerlingen !
Toetsen & Toetsen 16 november Toetsen & Beoordelen Na deze ochtend 1- Weet je wat een effectieve en gefundeerde toetsconstructie is 2- Weet je.
NB © 2007 Projectgroep rekenen-wiskunde
Voortgangsgesprek fase 1
EVALUEREN OM TE LEREN Netwerkvergadering DPB - HW 29/04.
Evaluatie Leerlijnen.
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Je impact als docent Silvia van der Werve.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Passend onderwijs in swv Helmond-Peelland vso Arrangementen extra ondersteuning basisondersteuning TLV ACT School 1 oktober 2012 VSO 5,21% LGF 2,27% 92,52%
Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 6
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Toekomstgericht onderwijs
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Zelfsturend leren wordt je aangeleerd!
Toetsing en toetsontwikkeling
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Formatief versus summatief
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Good Practices VO Gouden weken en schoolstewards
Presentatie EduCheck SOML
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Talent in beeld.
Interactief oefenen, formatief toetsen
Module 6; didactisch handelen
“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch.
Competenties beoordelen Netwerkbijeenkomst VM2 4 februari 2009
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
Interactief oefenen, formatief toetsen
Leren in beweging.
Gepersonaliseerd leren
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Lesgeven zonder cijfer?
Toetsing Vakdidactiek 2.
Reflecteren volgens de kritische incident methode
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Leerling- kenmerken Motivatie
Visie anders leren Ieder kind ontwikkelt zich optimaal als persoon & cognitief. Vanuit deze visie zijn we gestart met ‘anders leren’, gericht op onderwijs.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Fietsproject Op weg naar het VO
Zelfregulatie op Cartesius2
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
TOOLKIT professionaliseren vanuit de formatieve toetscyclus
De implementatie van formatief evalueren: Inzichten en dilemma’s
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
OGI Een datamuur in de klas.
Van Maerlantlyceum Invoering laptops leerjaar 1 en leerjaar 4
Cijferloos lesgeven bij talen
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Conferentie Formatief toetsen Ook bij jou in de klas en op school! UT UM – Formatief toetsen professionalisering waarin een trainingsmodule met videofragmenten wordt ontwikkeld met leraren om vaardig te worden in formatief toetsen. VO-Raad, HU, WUR, SLO zijn een meerjarig traject gestart waarbij in leernetwerken op schoolleiders en leraarniveau wordt gewerkt aan het inbedden van formatief lesgeven in de klas. Drie netwerken, totaal 28 scholen. #formatieftoetsen2018

Formatief ... Formatief toetsen Toetsen om van te leren Formatieve assessment Formatieve evaluatie Formatief lesgeven

Werken aan groei Formatief toetsen Toetsen om van te leren Formatieve assessment Een cyclisch proces waarbij informatie wordt verzameld over het leerproces en de prestaties van leerlingen, gekoppeld aan leerdoelen. Hierdoor hebben leerling en leraar inzicht in de sterke punten en in de ontwikkelpunten van de leerling, waardoor zij in dialoog passende vervolgbeslissingen kunnen nemen, gericht op verder leren. Formatieve evaluatie Formatief lesgeven

Formatief evalueren: een middel om... ...de motivatie en betrokkenheid te vergroten in de les. ...de vakinhoudelijke ontwikkeling van leerlingen te stimuleren. ...zelfsturend leren van leerlingen te ontwikkelen. ...zelf beter zicht te krijgen op de ontwikkeling van leerlingen. ...minder summatief te hoeven toetsen.