Geheimen delen Bron: The Royal Institute of Great Brittain (www.rigb.org)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
PSD Basisstructuren programmeren.
Advertisements

PSD Basisstructuren programmeren.
Workshop: Geheimschrift op de TI-83+
Netwerkspel Een workshop over computernetwerken en nadenken in de Informatica Informatica Voorlichtingsdagen Gerard Tel, Marjan van den Akker.
31 Breuken scheuren Acht repen scheuren. Repen verdelen.
1 van 8 Bernoulli-stochasten & Binomiale stochasten © CI 2003.
De bordjes methode 8 x a Het bordje
Introductie en Kennismaking
Hoofdstuk 9 havo KWADRATEN EN LETTERS
§1.1 Wat voor een inkomen heb je?
Wachtwoorden. Waar gebruik je een wachtwoord voor? Hyves Msn Nog meer?
Gecijferdheid les 1.4 Grootst gemene deler Kleinst gemene veelvoud
Mijn Inkomsten en uitgaven. Even voorstellen… HOEVEEL ZAKGELD KRIJG JIJ PER WEEK?
Mijn Inkomsten en uitgaven (1 m.) Klassikale aftrap
Significante cijfers Wetenschappelijke notatie a • 10b
Optellen en aftrekken van = = = = 456 Als je op de beer klikt, komt er een som. Kies het goede antwoord.
Verhaalsommen groep 8. Peter doet mee aan de 10 km hardlopen. De baan is 400 m per ronde. Hoeveel ronden moet Peter lopen? a)15c) 20 b) 25d) 30.
Inhoud Optellen en aftrekken. Vermenigvuldigen en delen.
DKA4-model In 4 stappen naar het antwoord.. DKA4-model. Delen, keer antwoord op het 4 e getal. Teken een tabel De getallen die bij elkaar horen, onder.
Inhoud Breuken (optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen).
Significante cijfers Wetenschappelijke notatie
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Deze les hoofdrekenen les 1 vervolg
Absolute aantallen en relatieve aantallen
Rekenbingo Negatieve getallen
Jan Willem Polderman Toegepaste Wiskunde
Hoofdstuk 9 M&O + in groepjes Havo3 iPad.
Train your brain.
Les 3: Negatieve getallen Les4: Optellen en aftrekken
Kerstspel Spelregels Start.
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Rekenen periode 2: Verhoudingen
1. Kan je alleen aan wetenschap doen of heb je anderen nodig?
Modderdorp Bron: csunplugged.org.
Kiezen met Kaarten.
Nooddienstregeling bij de spoorwegen
Zeeslag Bron: csunplugged.org / csunplugged.nl.
Magische bits Bron: csunplugged.org.
Les 3: Negatieve getallen Les4: Optellen en aftrekken
OPTELLEN & AFTREKKEN de basis
volgende bladzijde terug
beslist geen rocket science
Modderdorp Bron: csunplugged.org.
Liedjes schrijven Bron: Code.org.
Slim tellen.
Stadsgids en paardensprong
Steen-schaar-papier Bron:
Geheimen delen Bron: The Royal Institute of Great Brittain (
Papier programmeren Bron: code.org (
Sorteren met kaarten.
Modderdorp UNPLUGGED Bron: csunplugged.org.
5.2 De spanningsbron.
Kiezen met Kaarten.
Mediawijsheid Netiquette.
Dobbelen met booleans Bron: Math Maniacs (
Nooddienstregeling bij de spoorwegen
Doolhof Bron: Bebras / Beverwedstrijd.
Tellen met kaarten.
Slim tellen.
Communiceren met knipperen
Tellen met kaarten.
Persoonlijke doelen maken
Kiezen met Kaarten.
Portfolio opdracht RSA
Dobbelen met booleans Bron: Math Maniacs (
Vergelijkingen van de vorm x + a = b oplossen
Vergelijkingen van de vorm ax + b = c oplossen
Vergelijkingen van de vorm x + a = b oplossen
Vergelijkingen van de vorm ax = b oplossen
Je maakt kennis met grote getallen.
Transcript van de presentatie:

Geheimen delen Bron: The Royal Institute of Great Brittain (www.rigb.org)

Uitdaging Hoe kan ik uitrekenen hoeveel zakgeld de klas totaal ontvangt, zonder dat we van elkaar weten hoeveel zakgeld de leerlingen afzonderlijk krijgen?

Oplossingen Welke oplossing heb je? Blijft de hoeveelheid zakgeld per leerling geheim? Is het mogelijk het systeem te kraken, waardoor je toch achter de hoeveelheid zakgeld van een leerling kunt komen?

Aanpak Elke leerling: Scheur blaadje af (houd deze geheim). Tel op: jouw zakgeld + getal op blaadje. Schrijf som op een nieuw blaadje. Geef dit blaadje aan de volgende. Aanpak Bron: http://www.rigb.org/christmaslectures08/html/activities/zero-knowledge-games.pdf#page=1 Start: Kies één willekeurig getal, onthoud het getal Schijf getal op blaadje en geef dit door. Einde: Bereken: getal op kladblok – getal bij start Maak het resultaat bekend

Stroomdiagram (in drie delen)

Veilig? Hoe veilig is dit protocol? Zolang iedereen het stukje papier vernietigt en niemand samenwerkt of oneerlijk is (geen sabotage) Kan dit ook worden gebruikt voor anoniem stemmen? Bij ‘ja’:1 optellen, bij ‘nee’: nul optellen

Bronnen en licentie De werkvorm is gebaseerd op een werk van The Royal Institute of Great Brittain (www.rigb.org): http://www.rigb.org/christmaslectures08/html/activities/zero-knowledge-games.pdf#page=1 Licentie Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen 4.0 Internationaal