Praktijk scheikunde P3 SWLOM1 Periode 3.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1.2 zuivere stoffen en mengsels
Advertisements

Thermodynamica.
Natuur- en scheikunde R. Majewski (MAJ).
Praktische Oefeningen deel II
Presentatie introductie BGL
Een manier om problemen aan te pakken
Kan je de onderdelen van een verslag uitleggen
Dichtheid Dit hoofdstuk gaat over dichtheid. Dichtheid is een eigenschap van een stof, en is voor iedere stof anders.
Interne standaard Door: Sam Compiet.
Kun je complexe problemen oplossen.
Medmec 1 Herfst Les 4.
Marianne de Wringer Petra van der Zanden
Verslaglegging Wat hebben we geleerd.
Kinetica Opgaven ter voorbereiding van het practicum en bespreking van het practicum.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
Stoffen, moleculen en atomen
Chemische reacties De mol.
Stoffen en stofeigenschappen
Basisvaardigheden - Inhoud
Inhoud workshop Knelpunten Babbage ICT-coach Pluspunten Babbage ICT-coach Hoe werken de auteurs er mee? Inbreng gebruikers: tips, vragen, suggesties.
Natuurkunde Paragraaf 1.5.
A Datum: Namen Titel: (kort en bondig) Onderzoeksvraag: Hypothese:
Natuurwetenschappelijk verslag
Kan je de onderdelen van een verslag uitleggen
1.3 Stoffen en hun eigenschappen
Gelijkwaardige formules
Energieneutraal wonen…?
Samenvatting De volgende stof hoort bij de volgende theorie:
Gemaakt door Patrick Snijders en Joris van Beek
Scheikunde 4 W&L.
Frank Veenendaal - Conrector José de la Fuente Pozo - Jaarlaagcoördinator Mia Memelink - Decaan Wim van der Beek- Mentor M4 Daniëlle van Buren- Mentor.
Anne van Emmerik Suzy Maljaars
Formules, vergelijkingen en mol (en)
Chemisch rekenen voor oplossingen
Verdunningen berekenen
Significante cijfers Wetenschappelijke notatie a • 10b
Mol paar dozijn gros mol • 1023.
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
Welkom op de kennismakingsavond Brugklas Coördinatoren brugklas = dhr. J. van Dam & dhr. M. van Hout (vervanging van Mw. R. Stolk)
NLT Natuur Leven Technologie. Voorstellen: Docent 4 havo: mevrouw Wouters Docent 5 havo:de heer Elands.
Scheikunde Niveau 4 Jaar 1 Periode 3 Week 4
Metalen & opfris molberekeningen Scheikunde Niveau 4 Jaar 1 Periode 3 Week 2.
Scheikunde Niveau 4 Jaar 1 Periode 3 Week 5
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Praktijklessen SWLOM1 PERIODE 3. Inhoud Procedure Voor de les Tijdens de les Na de les.
Scheikunde theorie klas 1
Rekenen met concentratie
Zuren en basen Scheikunde Niveau 3 Jaar 2 Periode 3 Les 2.
Leervaardigheden in het vak nask1 Vaardigheden die je helpen het examen met succes te behalen.
Bijeenkomst 4.  Toepassen van Directe Instructie in een deelles.  Toepassen van het ABCD-model in het logboek.  Digitale interactie in de praktijk.
Loopbaanoriëntatie en begeleiding
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Wiskunde G3 Samenvatting H2: Parabolen
Vervolgadvies Wat is op dit moment de beste opleiding voor mijn kind?
NLT: een vak voor jou?.
Webwinkel in het D-cluster van de opleiding Logistiek
Observeren en rapporteren
Praktijklessen SWLOM1 Periode 3.
Organische meststoffen
Meten en meetkunde les 4: samengestelde grootheden
WELKOM bij Denkvragen stellen simonettekoven.nl 1.
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Is testen een project op zich?
Hoofdstuk 3 Water Wat gaan we doen vandaag? Opening Terugblik
Hoofdstuk 2 Wat gaan we doen? Terugblik Doel van vandaag Nieuwe stof
Scheikunde, een wetenschap
Voorkennis Wiskunde Les 7 Hoofdstuk 2/3: §2.5, 3.1 en 3.2.
Hoofdstuk 2 Stoffen Wat gaan we vandaag doen? Opening Terugblik
Transcript van de presentatie:

Praktijk scheikunde P3 SWLOM1 Periode 3

E-Learning unit Techniek Welke activiteiten? E-Learning unit Techniek

Voor de les Voorbereiding compleet: Theorie apparaat en technieken Werkwijze bij practicum Veiligheid chemicaliën Fysische eigenschappen van chemicaliën Literatuur Formules kunnen gebruiken (wiskunde) Voorbereiding niet compleet: AFMAKEN!!

Theorie voorberekening met formule : Uitwerken experimenten: Vul massa in mg in en V=35 mL klopt c ? Isoleer m en vul c en V in: klopt de massa ? Uitwerken experimenten: Op welke wijze ga je het experiment uitwerken ? Terplekke berekenen !!!! m x 2 m C = -------------- = ---------- dus m = , , , , en V = . . . . . . 106 x V 53 x V

Veiligheid (Voorstel tabelvorm) Wat zijn de symptomen bij contact met chemische stof? Wat is de EHBO bij de chemische stof? Zoeken: ‘’MSDS + naam chemische stof” Voorstel: tabelvorm, leest makkelijker

Fysische eigenschappen (Voorstel tabelvorm) Molmassa (g/mol) Dichtheid (g/ml) indien van toepassing Kookpunt (⁰C) Smeltpunt (⁰C) MAC-waarde Pictogram: brandbaar, giftig ?

Tijdens de les Uitvoeren experimenten 3 groepen ! Vertrek personen: Controle bakken en schoon achterlaten van lokaal Vertrek personen: Meetrapport + eventueel Regexcel ingeleverd bij docent Lokaal compleet schoon + alles opgeruimd

Overgang klas 2 ? Laatste periode Individueel resultaat P4 moet voldoende zijn Verschil niveau III of IV Check overgangsregeling met mentor.

De experimenten ? A1 Bepaling melkzuur in karnemelk+ stellen met standaard. A2 Bepaling zuurgehalte in vruchtensap + stellen NaOH B1 Oxaalzuur in rabarber + stellen permanganaat B2 Grondonderzoek ( pH metingen e.a.) C1 Bepaling Fe(III) met SCN- nu eigen standaard ! C2 Bepa;lng Fe (II) met orth-phenantroline INHAAL

Aandachtspunten Labjournaal en meetrapporten Gemiddelde en standaarddeviatie SD= 0,012 dan afronden op 0,01 Gemiddelde dan ook op 2 decimalen Conclusie Vergelijk jpuw resultaten met de specificatie ! Voldoende snelheid bij goede kwaliteit Spectro : goede correlatie coefficient : r E tussen 0,1 en 0.9