GOK in BuO Korte geschiedenis Gelijke onderwijskansen = leerlingen die meer kansen nodig hebben, meer kansen geven… De onderwijskansen van kansarme allochtonen en autochtonen wegwerken en de integratie bevorderen. 16-2-2019
GOK in BuO 2 indicatoren van toepassing: Moeder heeft geen diploma sec. onderwijs Thuistaal is niet het Nederlands Opleidingsniveau weegt zwaarder door… 16-2-2019
GOK in BuO Verklaring op eer Toekenning middelen Bij inschrijving Zeer gevoelige bevraging Toekenning middelen Aanvullende lestijden Ten minste 6 uur genereren Enkel voor ASV Cycli 3 jaar 16-2-2019
Een GOK-beleid op school GOK-plan In de regelgeving staat nergens GOK-plan, wel GOK-beleid. 16-2-2019 Bart Van den Bossche
Gelijke kansenbeleid De school werkt in het eerste trimester van het eerste schooljaar een gelijke kansenbeleid op maat van de school uit. Dit beleid zorgt ervoor dat allochtone én autochtone kansarme leerlingen meer slaagkansen krijgen in onderwijs. Het is de bedoeling dat de competentie van de school en de individuele teamleden vergroot worden. Essentie is onderwijskwaliteitsverbetering. Dit vraagt werken op het niveau van de school, van individuele teamleden, van leerlingen en met externen. Het gelijke kansenbeleid wordt uitgeschreven in een GOK-plan. Er stromen geen of bijna geen kansarme kinderen door naar hoger ond. of universiteit ! 16-2-2019
Thema’s Het GOK-beleid heeft betrekking op drie thema’s : Taalvaardigheidsonderwijs / Taalbeleid Een gericht aanbod rond TVO uitwerken waarbij de taalvaardigheid zoals luisteren, spreken, lezen, schrijven in functionele contexten, bij de leerlingen wordt bevorderd. Samenwerking met ouders Onderwijsgerichte opvoedingsondersteuning aanbieden aan ouders Het opnemen van de sociale functie in een netwerk met partners uit andere sectoren. Minstens 1 thema uitwerken Taalvaardigheidsonderwijs is de taak van iedereen, het hele team ! Dit komt terug in alle vakken, op speelplaats, tijdens eetmomenten,… 16-2-2019
Stappen in het GOK-plan Kwaliteitsvolle beginsituatie-analyse (BSA) Stap 2 Kiezen van doelstellingen Stap 3 Kiezen van acties Stap 4 Kiezen van manier van evaluatie Wat is er al sterk op school? Wat is er al zwak op school? Durf dit zeggen, want zo kunnen we de noden opstellen! Dit op al de niveau’s: school, leerkrachten, leerlingen, externen! Waar hebben wij zin in om aan te werken (motivatie!)? 2. De veranderingen die we willen zien op de verschillende niveau’s: school, individuele teamleden, leerlingen, externen. 3. Wie doet wat, wanneer, waar,… ? 4. Hoe gaan we onszelf evalueren? 16-2-2019
Stap 1 : BSA Er is voor het BuO nog geen algemeen screeningsinstrument ontwikkeld dat scholen in staat stelt een thema te kiezen. Voorstel Ofwel werken aan meerdere thema’s. Ofwel werken aan een thema waarvan je denkt dat dat het grootste werkpunt van je school is. Motiveer de keuze. In BuO hebben wij keuze uit drie thema’s taalbeleid, ouders, andere netwerken (gewoon ond. 6). Wij hebben gekozen voor taalbeleid. (1 thema is genoeg, veel rond doen, screeningsinstrument dat ons vergemakkelijkt doelstellingen op te stellen). 16-2-2019
Stap 2 : doelstellingen Formuleer vanuit de resultaten van de BSA zelf doelen : Relevant, concreet en duidelijk, haalbaar, meetbaar, niet te veel/weinig… Zijn ze gericht op kwaliteitsverbetering, groei? Is er aandacht voor alle niveaus? Leerlingniveau Leerkrachtniveau Schoolniveau Met externen Moet verwijzen naar BSA, moet ook verstaanbaar zijn voor buitenstaanders. Moet haalbaar zijn, mogelijk zijn. Er wordt gezien of de school er wel beter van wordt. Moet op alle niveau’s uitgewerkt worden! Verbetering op al die niveau’s. 16-2-2019
Stap 3 : actieplan Zijn de acties erop gericht om de doelen te bereiken? Wie doet wat, wanneer, klasintern-extern, niveau? (kolommen) Reguliere én additionele werking! Werken met codes om te linken naar de agenda? GOK-leerkracht: AGENDA! Noteren wat ik doe, wanneer, bijscholingen, pv voorbereiding,… Probleem geen uren vrij (zit in hulpuren verwerkt). 16-2-2019
Stap 4 : evaluatie Op welke manier ga je elke doelstelling tussentijds evalueren? Afname toetsen Observatie Bevraging … 16-2-2019
Inhoud thema ‘taal’ Relevante dingen doen met taal Luisteren, spreken, lezen, schrijven Kopiërend, beschrijvend, structurerend, evaluerend Verschillende tekst- en publiekssoorten Aansluitend bij natuurlijke taalverwerving ALS,spelling, taalbeschouwing staan ten dienste van de vaardigheden Kind heeft leefomgeving en schoolomgeving. De dingen moeten relevant, motiverend zijn voor lln. Moet boeiend zijn! Dit bereik je alleen door de lln iets te laten doèn! Kopiërend: iets nazeggen, evaluerend: wat vind ik ervan? Tekstsoorten: journaal, gesprek, boodschappenlijst, handleiding,… Publiek: thuis, leeftijdsgenoten, pc, bekend of onbekend,… Leefwereld Ook tijd maken voor luisteren, spreken, lezen, schrijven !!! Vb: spelregels laten uitleggen, praten tijdens eetmoment 16-2-2019
Concreet voorstel code doelstelling actie wie wanneer niveau Manier van evalueren Intern / extern