GOK in BuO Korte geschiedenis

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ZUURSTOF VOOR NEDERLANDS Taalscreenings en taalontwikkeling
Advertisements

Kleuterschool De Zevensprong
Handelingsgericht werken en de IB
Aanvang eerste leerjaar
STRATEGISCHE PLANNING
Flankerend onderwijsbeleid Heusden-Zolder Afdeling Welzijn en lokale economie op het kruispunt van onderwijs en welzijn Kathleen Vandenput Studiedag lokaal.
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
LEREN OMGAAN MET MEERTALIGHEID IN HET BASISONDERWIJS IN DE VLAAMSE RAND- EN TAALGRENSGEMEENTEN Ervaringen uit het Rand & Taal- evaluatieonderzoek
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
LEEFSTIJL vanuit Amerika 1986 voortgezet onderwijs
Nieuwe regelgeving Gaat in vanaf 01/09/12
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Geletterdheid….. Wat is dat?
de ouderbetrokkenheid vergroten
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Brede school in Berkenbos
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Taalbeleid in een notendop: essentie + materiaal
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Taalbeleid.
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
Lees- en Taalonderwijs op de Beatrixschool: ‘naar een zo hoog mogelijk niveau van functionele geletterdheid’ Jaarplan 2011.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Informatie- avond groep 6
GELIJKE ONDERWIJSKANSEN
TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN! DVMHTB organiseert CLIL Content and Language Integrated Learning Schooljaar
Workshop evalueren Dcp
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
OPERATIONELE DOELEN MET MEETBAAR RESULTAAT Jongeren laten schitteren.
Basisschool Op De Horst
Ontwikkelingen toezicht speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Cindy Ligt Piet van de Pol.
Bijeenkomst September 2015
Welkom in groep 8. Waar gaan we het over hebben? Wie zijn wij? Hoe ziet onze dag er uit? Wat leren we in groep 8 Afspraken bij de gymles Huiswerk Voor.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Meerwaarde van samenwerking LOP Diest Oa in detecteren en oplossen van gekende en onverwachte problemen van anderstalige nieuwkomers.
PV 11/01/2016 TAALBELEID Even een voorsmaakje…:
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN!.
School in zicht lessen uit vijf jaar werken aan
Een vergadering organiseren
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Vergadering Personeelsdienst
PowerPoint Taal Bijeenkomst 5: Onderwijsaanbod uitvoeren/evalueren
Goedroen Juchtmans & Ides Nicaise
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Hoe verhogen we de betrokkenheid van alle collega’s?
PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen
Zelfevaluatie GOK.
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
UNICEF België en HIVA / KULeuven
Workshop – Opdracht, speelveld en verwachtingen
Workshop – ambities delen
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Effectmeting Cultura en Gemeente Ede
GOK voor ‘starters’ 29/10/2019 GOK-starters.
Transcript van de presentatie:

GOK in BuO Korte geschiedenis Gelijke onderwijskansen = leerlingen die meer kansen nodig hebben, meer kansen geven… De onderwijskansen van kansarme allochtonen en autochtonen wegwerken en de integratie bevorderen. 16-2-2019

GOK in BuO 2 indicatoren van toepassing: Moeder heeft geen diploma sec. onderwijs Thuistaal is niet het Nederlands Opleidingsniveau weegt zwaarder door… 16-2-2019

GOK in BuO Verklaring op eer Toekenning middelen Bij inschrijving Zeer gevoelige bevraging Toekenning middelen Aanvullende lestijden Ten minste 6 uur genereren Enkel voor ASV Cycli 3 jaar 16-2-2019

Een GOK-beleid op school GOK-plan In de regelgeving staat nergens GOK-plan, wel GOK-beleid. 16-2-2019 Bart Van den Bossche

Gelijke kansenbeleid De school werkt in het eerste trimester van het eerste schooljaar een gelijke kansenbeleid op maat van de school uit. Dit beleid zorgt ervoor dat allochtone én autochtone kansarme leerlingen meer slaagkansen krijgen in onderwijs. Het is de bedoeling dat de competentie van de school en de individuele teamleden vergroot worden. Essentie is onderwijskwaliteitsverbetering. Dit vraagt werken op het niveau van de school, van individuele teamleden, van leerlingen en met externen. Het gelijke kansenbeleid wordt uitgeschreven in een GOK-plan. Er stromen geen of bijna geen kansarme kinderen door naar hoger ond. of universiteit ! 16-2-2019

Thema’s Het GOK-beleid heeft betrekking op drie thema’s : Taalvaardigheidsonderwijs / Taalbeleid Een gericht aanbod rond TVO uitwerken waarbij de taalvaardigheid zoals luisteren, spreken, lezen, schrijven in functionele contexten, bij de leerlingen wordt bevorderd. Samenwerking met ouders Onderwijsgerichte opvoedingsondersteuning aanbieden aan ouders Het opnemen van de sociale functie in een netwerk met partners uit andere sectoren. Minstens 1 thema uitwerken Taalvaardigheidsonderwijs is de taak van iedereen, het hele team ! Dit komt terug in alle vakken, op speelplaats, tijdens eetmomenten,… 16-2-2019

Stappen in het GOK-plan Kwaliteitsvolle beginsituatie-analyse (BSA) Stap 2 Kiezen van doelstellingen Stap 3 Kiezen van acties Stap 4 Kiezen van manier van evaluatie Wat is er al sterk op school? Wat is er al zwak op school?  Durf dit zeggen, want zo kunnen we de noden opstellen! Dit op al de niveau’s: school, leerkrachten, leerlingen, externen! Waar hebben wij zin in om aan te werken (motivatie!)? 2. De veranderingen die we willen zien op de verschillende niveau’s: school, individuele teamleden, leerlingen, externen. 3. Wie doet wat, wanneer, waar,… ? 4. Hoe gaan we onszelf evalueren? 16-2-2019

Stap 1 : BSA Er is voor het BuO nog geen algemeen screeningsinstrument ontwikkeld dat scholen in staat stelt een thema te kiezen. Voorstel Ofwel werken aan meerdere thema’s. Ofwel werken aan een thema waarvan je denkt dat dat het grootste werkpunt van je school is. Motiveer de keuze. In BuO hebben wij keuze uit drie thema’s  taalbeleid, ouders, andere netwerken (gewoon ond. 6). Wij hebben gekozen voor taalbeleid. (1 thema is genoeg, veel rond doen, screeningsinstrument dat ons vergemakkelijkt doelstellingen op te stellen). 16-2-2019

Stap 2 : doelstellingen Formuleer vanuit de resultaten van de BSA zelf doelen : Relevant, concreet en duidelijk, haalbaar, meetbaar, niet te veel/weinig… Zijn ze gericht op kwaliteitsverbetering, groei? Is er aandacht voor alle niveaus? Leerlingniveau Leerkrachtniveau Schoolniveau Met externen Moet verwijzen naar BSA, moet ook verstaanbaar zijn voor buitenstaanders. Moet haalbaar zijn, mogelijk zijn. Er wordt gezien of de school er wel beter van wordt. Moet op alle niveau’s uitgewerkt worden! Verbetering op al die niveau’s. 16-2-2019

Stap 3 : actieplan Zijn de acties erop gericht om de doelen te bereiken? Wie doet wat, wanneer, klasintern-extern, niveau? (kolommen) Reguliere én additionele werking! Werken met codes om te linken naar de agenda? GOK-leerkracht: AGENDA! Noteren wat ik doe, wanneer, bijscholingen, pv voorbereiding,…  Probleem geen uren vrij (zit in hulpuren verwerkt). 16-2-2019

Stap 4 : evaluatie Op welke manier ga je elke doelstelling tussentijds evalueren? Afname toetsen Observatie Bevraging … 16-2-2019

Inhoud thema ‘taal’ Relevante dingen doen met taal Luisteren, spreken, lezen, schrijven Kopiërend, beschrijvend, structurerend, evaluerend Verschillende tekst- en publiekssoorten Aansluitend bij natuurlijke taalverwerving ALS,spelling, taalbeschouwing staan ten dienste van de vaardigheden Kind heeft leefomgeving en schoolomgeving. De dingen moeten relevant, motiverend zijn voor lln. Moet boeiend zijn! Dit bereik je alleen door de lln iets te laten doèn! Kopiërend: iets nazeggen, evaluerend: wat vind ik ervan? Tekstsoorten: journaal, gesprek, boodschappenlijst, handleiding,… Publiek: thuis, leeftijdsgenoten, pc, bekend of onbekend,… Leefwereld Ook tijd maken voor luisteren, spreken, lezen, schrijven !!! Vb: spelregels laten uitleggen, praten tijdens eetmoment 16-2-2019

Concreet voorstel code doelstelling actie wie wanneer niveau Manier van evalueren Intern / extern