De meerwaarde van side-events

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Stichting Dijk van een Kust
Advertisements

1 Workshop voor maatschappelijke organisaties ter voorbereiding op de Beursvloer.
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Hans Slender Lectoraat Sportwetenschap
TIJD VOOR SENIORENSPORT 'Bewegen als levenslange uitdaging' Task Force 50+ Sport en Bewegen Donderdag 1 december 2005 Remco Boer, Hans Arends (NISB)
Olympische sport, leverage & legacy. Doelstelling Welke activiteiten (leverage) kunnen aanpalend aan een sportevenement georganiseerd worden om de legacy.
Klimaatbeleid & Welzijn / Sociale Zaken raakvlakken, meerwaarde & kansen Lokale Klimaatagenda.
Welkom bij de startbijeenkomst van Shape Up Maastricht.
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Welkom Kennisbijeenkomst ‘Vrijwilligersmanagement’
De Digitale Week 2013 Infomomenten De Digitale Week is een initiatief van LINC vzw.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Thematisch overleg en regie Stad Gent OCMW Gent Derden Rol van de regisseur : Overzicht Verantwoording Visie en beleid Samenwerking Thematisch overleg.
Update EYOF UTRECHT 2013 Raadsinformatieavond 23 april 2013
Versterken van de S van BOS Gwendolijn Boonekamp (NOC*NSF) Chris Donkers (Basketballbolwerk Two-B) 4e ontmoetingsdag Breedtesportimpuls, 27 mei 2004.
Workshop WK Veldrijden 2014
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Evenementencommissie RCU Zwolle
Sportevenementen: the next step
Werksessie Een openbare ontmoetingsplek in de openlucht 20 juni 2014 Peter van Heek (VKK-FDG)
Brede open school Aansluiting bij ppp van Jan de Maeyer. BOS GO!2020 sd alle scholen tegen 2020 brede scholen : Wat ? visietekst To teach vs to educate.
Informatiebijeenkomst Beleidregel combinatiefuncties.
De Wiekelaar als ontmoetingspunt De rol van Kulturhusen en de Wmo.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Dag van de Franse taal 12 november 2015 Maaike Koffeman en Yvonne Schoolmeesters Ronde Tafel Frans.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
SOCIAAL ONDERNEMERSCHAP COLLEGE 7 Stakeholderanalyse, wenselijkheid en haalbaarheid en vooruitblik elevatorpitch.
Lang leve de dorps- en wijkbibliotheek!
Het Groene Woud  Nationaal Landschap Het Groene Woud (2005)  Aantrekkelijk natuur-, cultuur- en recreatiegebied tussen Den Bosch, Eindhoven en Tilburg.
Samenwerkingen festivals & ondernemers >> Inzichten vanuit onderzoek.
HET MERK DEN HAAG SESSIE CITYBRANDING MEET&SHARE 10 NOVEMBER.
Communicatie & Programmering Stelling van Amsterdam Doelstellingen Vergroten naamsbekendheid van de forten van de Stelling van Amsterdam Bevorderen van.
Noordelijke Ontsluiting Enschede - Kennispark Spreker Gerry Waanders Datum 15 juni 2011 PlaatsEnschede.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Kwartiermakers(festival) Ondersteunt kwetsbare mensen, bevordert hun re- integratie en doorbreekt hun isolement. * Werken aan een meer positieve beeldvorming.
De sterkste schakel: de verbinding tussen het vmbo en het mbo Michaela Zwaan, Vakcollege Groep.
Groningse sportevenementen ambitie Sportevenementen.
Kenniscentrum Events Wat is het Kenniscentrum Events Het Kenniscentrum beoogt de partner te zijn voor het aanjagen van ontwikkelingen,
Communicatie over veranderingen in zorg en welzijn – gemeenten en zorgaanbieders Saskia ter Kuile communicatiemanager In voor zorg! 24 feb 2015.
Het Groene Woud  Nationaal Landschap Het Groene Woud (2005)  Aantrekkelijk natuur-, cultuur- en recreatiegebied tussen Den Bosch, Eindhoven en Tilburg.
HANNN = Economisch cluster georganiseerd vanuit het maatschappelijke vraagstuk van demografische verandering 2.
Priorities (Edith Schippers) Regering voor Nederland Statistiek ontwikkelen Speerpuntenplan Aanbod aantrekkelijker maken Statistiek zichtbaar maken.
WK Wielrennen De legacy van grote sportevenementen
Maatschappelijk Plein
Voedseldag VVSG – 30 september 2016 – Gent
WAK - Waregem.
“Topsportevenementen en participatie”
Hans Slender Lectoraat Praktijkgerichte Sportwetenschap
RTC Oost-Vlaanderen vzw
Uit de WW, in de bijstand Onderzoek, analyse en innovatiekring – Leni Beukema.
Congres “Op weg naar nieuw evenwicht” 9 december 2010
jaarlijkse bijeenkomst verenigingen aangesloten bij het lokaal fonds
STARTBIJEENKOMST.
Vrijetijdsparticapatie
5 BOuWstenen voor een sterk lokaal sportbeleid
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Het Groene Woud Nationaal Landschap (2005) Gebied en Organisatie
Toerismeboeren Kick-off 2018
C H A N G E M A K E R S TRAJECT OUDERBETROKKENHEID Sint-NIKLAAS
‘Vernieuwing van het businessmodel van uw evenement'.’
Plaats, datum bijeenkomst
De waarde van Le Grand Départ Utrecht 2015
& evenementen in de stad
Tellen en vertellen Anders monitoren en verantwoorden
Hans Slender Lectoraat Praktijkgerichte Sportwetenschap
PERISCOPE Algemeen Staat voor: Platform for Expanding Regional Innovation SCOPE for blue growth 12 partners uit 7 Noordzee landen. Doelen: identificeren.
De meerwaarde van side-events
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Titel project die kort aangeeft waar het om gaat
FONDSENWERVING EN FINANCIERING
Transcript van de presentatie:

De meerwaarde van side-events Bake Dijk Lectoraat praktijkgerichte sportwetenschap Hanzehogeschool Groningen Twitter: @bakedijk

16-2-2019

Doelstellingen Le Tour Utrecht Hoofddoel:‘Organiseren van Le Grand Départ van de France in Utrecht met legacy (vooraf en achteraf).’ Projectorganisatie ‘Le Tour Utrecht’ had als doel leverage te creëren rond Le Grand Départ d.m.v. het side-event (activatie) programma: Drie thema’s: sport, cultuur en kennis/economie Doelen: perfect georganiseerd; met legacy voor en na het evenement; activatie van de marketingdoelstellingen; showcase van de stad Utrecht - 50.000 deelnemers, 250.000 bezoekers - 4-6 grote, 25-50 middelgrote en 150-250 kleine activiteiten - Ten minste 75% van de deelnemers, bezoekers en partners evalueren het side-event programma positief - Gemiddelde waardering met een 8,0

Waarom legacy? Sportevenementen meestal (deels) gefinancieerd uit publieke middelen en worden daarom geacht maatschappelijke waarde te creëren voor de gemeenschap Bron: Gratton, Shibli, & Coleman (2005); Dickson, Benson, & Blackman (2011); Hiller, (2000)

Organisatieproces Bron: Slender, H. (2015) op basis van Preuss, H. (2007)

Stakeholders

Evalueren en follow-up Evenement organisator Beleidsmaker Bedrijfsleven Zoeken naar logische aansluiting tussen het evenement en beleidsthema’s Concrete maatschappelijke doelen voor evenementenbeleid Concrete doelstelling(en) voor partnerships met evenementen Zorgen voor een feestelijk evenement dat een brede doelgroep aanspreekt Sturen op partnership met evenementen Van exposure en imagotransfer naar maatschappelijke activatie Zorgen voor een breed draagvlak, o.a. door een goede communicatie Als regisseur verbindingen leggen tussen maatschappelijke partijen en evenementen Evenement benutten in verbinding naar de lokale gemeenschap Side-events niet allemaal zelf organiseren, maar juist partners en communities faciliteren om dit te doen Zelf mensen inzetten om het evenement te activeren Evenement als middel om netwerk en samenwerkingsverbanden te versterken Evalueren en follow-up

Ter inspiratie Wie maakt er met gemeente/provincie afspraken over maatschappelijk waarde? Wie maakt er met bedrijven/sponsoren afspraken over maatschappelijke waarde?