Project Luchtruimherziening

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
28 november 2007 Th. vermeegen Proces Toekomst Schiphol en de regio • Korte termijn: afspraken tot en met 2010 • Middellange termijn: afspraken tot 2020.
Advertisements

Wetsvoorstel stelsel openbare bibliotheekvoorzieningen Technische briefing OCW 25 april 2013 KB Den Haag.
Droge voeten en schoon water Help, er loopt een dijk door mijn tuin! 08 November 2012 Marco Maréchal (Hoofd communicatie HHSK)
Abcdefgh Directoraat-Generaal Transport en Luchtvaart 8 november 2008 mr. Jacqueline Prins MA (Afdelingshoofd Luchtverkeer DGLM) Ontwikkelingen luchtruim.
‘kwaliteit & snelheid’
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Sociale Inclusie in de Nederlandse Context Succes en faalfactoren
presentatie sectorplan justitiescholen
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
Investeringsstrategie 2010 – 2020 cie Wonen 25 juni 2008.
Mobiliteit is een factor van belang in elke crisis M M M Economische crisis Klimaatcrisis Energiecrisis Mobiliteit is een randvoorwaarde: -congestie -bereikbaarheid.
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
ICT in het Onderwijs bij TBM
Begeleidingsplannen GGZ
Nr. 3, augustus 2013 ‘Ruimte om te leven met water’ PROJECT KOSTVERLORENSTRENG en KLOOSTERZIELSTRENG Waar staan we nu? In de afgelopen periode is gewerkt.
NEDERLAND EN DE EUROPESE REGELGEVING TOTSTANDKOMING IMPLEMENTATIE EFFECTEN RECHTSBESCHERMING.
Convenant Rotterdam Half Time Tribune MKB-Rijnmond 1 1.
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
Grontmij Duurzaam ontwerpen & realiseren. Wie we zijn | Grontmij Group 2  Derde grootste interdisciplinair advies- en ingenieursbureau in Europa  Voor.
Regionale samenwerking jeugdhulp Relatiedag 19 november 2015.
SCHELDESYMPOSIUM | 26 november 2015 SCHELDESYMPOSIUM 26 november 2015.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
Jos Canton Secretaris Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant Mobiele telefoon:
Raadsinformatiebijeenkomst decentralisaties sociaal maatschappelijk domein Datum: 27 augustus 2013 Gemeente: Dordrecht.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
1. Workshop Kennisconferentie toptechniek op missie 2.
NMDC Workshop Visualisatie Behoeften van IenM op gebied van Verkeer en Vervoer Willem Homan.
Een initiatief van drie kadergroepen 25 juni 2013.
Berkelland in cijfers Wat betekent dit?. Taken procesbegeleider: Partijen bij elkaar brengen Introduceren van nieuwe instrumenten voor gemeenten en onderwijs.
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
Actieprogramma Klimaat Actieprogramma Klimaat 2008 Wat is er gedaan in 2008?
Presentatie Adviescommissie Ruimtelijke Ordening Stand van Zaken Maasterras 20 januari 2009 inleiding > wat vooraf ging > huidige proces > visie > uitgangspunten.
Voorstel voor nieuwe verordening LIFE-programma EU financiering voor milieu en klimaatactie Publ. 12 December 2011.
Algemene Ledenvergadering 19 mei Agendapunt 1 Opening en mededelingen bestuur - Hoger beroep dhr. Alsemgeest.
Amsterdam Airport Schiphol 1 WELKOM ! Mini-conferentie ‘Human Factors in Future ATM’ 26 juni 2009.
Groningen Internationaal Kansen benutten via Europese Programma’s EU-coördinator Jenny Otten Provincie Groningen.
Deltapoort Samenhang door Samenwerken Jan Edens Programmamanager Deltapoort Dordrecht, 18 februari 2009.
Landscape review Optimaal gebruik van EU-gelden: risico’s financieel beheer van de EU-begroting Alex Brenninkmeijer, Lid Europese Rekenkamer Presentatie.
OMGEVINGSWET Kansen en randvoorwaarden Joyce Nellissen Adviseur 29 september 2015 Vakgroep GGB.
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
VERTROUWELIJK EN AUTEURSRECHTELIJK BESCHERMD Tafel 3 – Versnellen commercialisering cleantech Energieakkoord voor duurzame groei 18 november 2013.
Bodem in de Omgevingswet
Wat gebeurt er in Nederweert? Gemeente Nederweert Buitengebied in Balans, fijn stof en gezondheid. Stichting Leefbaar Buitengebied Nederweert Een gezonde.
Manifest Gezonde Leefomgeving
Stand van zaken energiebeleid
Martin Quispel Zwijndrecht 24 februari 2017
Regionale aanpak leven lang ontwikkelen
mr. dr. Harm Borgers 14 november 2016
Tropische bossen in de circulaire economie
Omgevingswet en omgevingsvisie
MaaS pilot: Rotterdam The Hague Airport
Beweging van niche naar het nieuwe gangbaar
Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030
Inhoud Nederlands voorzitterschap van de Raad van de EU
Werksessie Energietransitie: Best practices Machiel de Gelder wethouder Werkendam & bestuurlijk trekker ONS2050.
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Project Luchtruimherziening
Regionaal Actieplan Aanpak Tekorten; het proces RAAT Limburg: Samen Doen = Krachtiger! 12 oktober 2018 Informatie t.b.v. bijeenkomst op 9 november 2018.
Lessons learned Naar regionale oncologienetwerken.
Structuurvisie ‘Windenergie op land’
Leegstand en regionale samenwerking
HBO Netwerk Ruimtelijke Adaptatie
Zero Accidents Netwerk Nederland Voorjaar 2014
Aardgasvrije wijken, regionale energiestrategie & Klimaatakkoord
Seminar Luchtruim & Regelgeving
Op zoek naar nieuwe verbindingen
Waarom een VAN PARIJS NAAR NHN
Samenhang beleidsdossiers en tijdslijnen
Samenvatting start Verder onderzoek kansrijke toepassingen van het meten en berekenen van vliegtuiggeluid RIVM, KNMI en NLR plus inzet experts Organiseer.
Transcript van de presentatie:

Project Luchtruimherziening Regioforum Omgevingsraad Schiphol 23 november 2018

Opbouw presentatie I&W/Project Het Nederlandse luchtruim Uitgangspunten Doelen en opgave van het project Afbakening Requirements Fasering en planning Aanpak inhoudelijk, verbeteringen Aanpak – Internationaal Participatie Innovatie en kennis

1 Het Nederlandse luchtruim .....is geen uitkomst van een ontwerpproces maar is in de 20e eeuw organisch gegroeid. .....kent een eigen, complexe structuur waarin alle gebruikers eigen ruimte toegedeeld hebben gekregen .....is steeds intensiever benut en loopt nu aan tegen de grenzen van wat kan .....kan alleen in zijn internationale context goed worden begrepen en beheerd .....wordt gemanaged door drie verkeersleidingorganisaties: LVNL, CLSK en MUAC 16 februari 2019

2 Uitgangspunten De luchtruimgebruiker staat centraal Veilig, efficiënt, kosteneffectief en milieuvriendelijk gebruik van het luchtruim Met respect voor afspraken met de omgeving Eenvoudig Integraal Prioritering waar nodig Samen In lijn met Europese en internationale afspraken 16 februari 2019

3 Doelen en opgave van het project Verruimen civiele en militaire capaciteit in het luchtruim Efficiënter gebruik en beheer t.b.v. alle luchtruimgebruikers Duurzaamheid: vermindering impact op klimaat en omgeving (geluidshinder, CO2 en (ultra)fijnstof) Optimale routes civiele luchthavens (sneller hoog, later laag) Optimale routes bij doorgroei Lelystad van 10k naar 45k vluchten Directere routes: reductie trackmiles (verminderen CO2-uitstoot) Veiligheid geldt als randvoorwaarde Opgave Realisatie van een integrale, toekomstbestendige inrichting en beheer van het Nederlandse luchtruim. Dus adaptief! 16 februari 2019

4 Afbakening Uitgegaan wordt van huidige ligging van civiele en militaire luchthavens Militair en civiel gebruik zijn – in vredestijd – van gelijkwaardig belang Onderscheiden belangen civiele sector: Mainportgebonden verkeer (Schiphol) Niet-mainport gebonden verkeer luchthavens nationale betekenis (Eindhoven, Lelystad, Rotterdam/The Hague) Regionale luchthavens van nationaal belang (Groningen Eelde, Maastricht Aachen) Regionale luchthavens (met name General Aviation) Op voorhand geen keuze voor scheiden of niet-scheiden van verkeersstromen Aansluiting op Europese en internationale routenetwerk 16 februari 2019

5 Requirements Requirements zijn eisen waar het ontwerp aan moet voldoen. Zij geven aan welke eigenschappen en effecten het ontwerp moet hebben. Requirements worden vastgesteld in het Startbesluit op basis van behoeften van alle stakeholders en randvoorwaarden. Veiligheid Intrinsieke veiligheid in het ontwerp (safe by design) Ongevalskans Externe veiligheid Efficiency Capaciteit Voorspelbaarheid Milieu Hinderbeperking Duurzaamheid Ontwerpprincipes Eenvoudig Toekomstvast: adaptief en flexibel Compliant met regelgeving 16 februari 2019

6 Fasering en planning Onderzoek Knelpunten TOEPASSING Behoeften Voorkeursbesluit Onderzoek Knelpunten Behoeften Participatie Internationaal Tussentijdse verbeteringen Onderzoeksfase Knelpunten Behoeften Participatie Internationaal Perspectieven Verbeteringen Verkenningsfase Varianten Participatie Internationaal TOEPASSING Planuitwerking Startbesluit Uitwerken en realiseren verbeteringen 2018 - 2019 (Q1) 2019 (Q2) – 2020 (Q3/Q4) 2021 – 2022 2023 16 februari 2019 Ministerie van Infrastructuur en Milieu 8

7 Verbeteringen Inzetten om urgente knelpunten op te lossen Toetsen op: Noodzaak (bestuurlijke toezegging, maatschappelijk belang), Effect op hinder en duurzaamheid, Effect op capaciteit, ontwikkeling en efficiency van verkeersstromen, militaire missie-effectiviteit Haalbaarheid en benodigde effort van de luchtverkeersdienstverleners, Complexiteit (systeemimpact, relatie met buitenland), Niet blokkerend voor beoogd integraal concept. Hierbij hebben de routes van en naar Lelystad Airport de hoogste prioriteit 16 februari 2019

8 Aanpak - Internationaal Nieuw Nederlands ontwerp voor luchtruim moet aansluiten op internationale luchtverkeersstromen en oefengebieden Verkenning opties voor capaciteitsvergroting met buurlanden: Gezamenlijk grensoverschrijdend militair oefengebied Uitwisseling met België en Duitsland voor civiele en militaire behoeftestelling Uitwisseling met het Verenigd Koninkrijk over wederzijdse herzieningsplannen en best practices Bilateraal gesprek met Denemarken is gestart Contacten met Eurocontrol, o.a. afstemming met Europese visie op luchtruim (architectuurstudie) Inzet richting België Doel: planning afstemmen en voorkomen weerstand tegen DUI-NL CBA Focus: vroegtijdig betrekken, relatiebeheer; regierol MoT/MoD Afspraken Behoeften uitwisselen via Benelux (Q3/Q4 2018) Kabinet informeert NL over BE luchtruimvisie (Q3/Q4 2018) Bezoek M IenW/Stas Def aan BE op residentie Brussel (Q2 2019) Inzet richting Duitsland Doel: opzetten concrete samenwerking aan gezamenlijk militair oefengebied (CBA) en civiele routenetwerk aanpassingen Focus: relatiebeheer; regierol MoT/MoD; wegnemen oud zeer Afgestemde positie status CBA Land/Central West als “suspended” DUI-NL MoT/MoD bespreking over mogelijkheden in november DUI DFS wordt betrokken bij varianten in Q1 2019 Beoogd vervolg afhankelijk van resultaten Politieke afspraak over opstarten nieuw gezamenlijk project Politieke afspraak over de randvoorwaarden/uitgangspunten Afstemming in FABEC verband Support Eurocontrol Eurocontrol Network Manager Technische ondersteuning bij doorrekenen Europees netwerk effect (2019-) DK Ambtelijk contact over DK behoefte (mn militair). DK oefent al samen met Frysian Flag Betrekken in relatie tot DUI-NL CBA (2018-) VK en FABEC lidstaten Informeren (2018-) 16 februari 2019

9 Participatie Maatschappelijke participatie Nationaal: met landelijke stakeholders (i.c.m. Luchtvaartnota) Luchtvaartgesprekken in het land: negen gesprekken verspreid over de provincies plus de Luchtvaartdag i.s.m. ORS op zaterdag 8 december Is gestart, krijgt in 2019 vervolg in overleg met kerngroepen provincies (cf motie Tweede Kamer) Bestuurlijke participatie Informeren en betrekken CRO’s en COVM’s vliegvelden Bestuurlijk overleg met decentrale overheden Sectorparticipatie Airlines Luchthavens Luchtmacht General Aviation (inclusief drones) 16 februari 2019

10 Innovatie en kennis Herzien luchtruim moet toekomstbestendig zijn (adaptief), rekening houdend met nieuwe (technologische) ontwikkelingen. Het project heeft een nationale kennis- en innovatiegroep ingesteld met expertise uit diverse sectoren om zowel mee- en dwarsdenken te stimuleren. Met o.a. NLR, TUD, TNO, RIVM. Er is een internationale resonance group gevormd met onafhankeljke high-level deelnemers om kennis en expertise uit het buitenland in te brengen. Met o.a. oud DG Eurocontrol. Internationale expert- en adviesbureaus worden actief betrokken. 16 februari 2019