Praktijkgericht Onderzoek in een internationale context 15 november 2018.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA (HBd) 27 november 2013 Leido.
Advertisements

VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Zorg Beter mét Vrijwilligers
WORKSHOP GESLAAGD IN HET VAK: ROC MONDRIAAN – DE HAAGSE HOGESCHOOL 3 OKTOBER 2013 ONDERNEMERSCHAP EN ONDERWIJS.
Meer rendement uit advies Hoe kom ik van A naar Beter? Matthias Meijer.
Handicap + studie nieuwe stijl Congres OCW Studeren met een functiebeperking Utrecht, 24 november 2011.
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
ICT-monitor Hoger Onderwijs
HOGER ONDERWIJS: BINAIR, COMPLEMENTAIR, CIRCULAIR? Dwarsverbanden Hogescholen – Universiteiten Case Master in het Sociaal Werk – Bachelor in het Sociaal.
Samenwerking tussen academisch en professioneel HO Een Europese kijk Hans Vossensteyn Studiedag Associatie K.U. Leuven “Hoger onderwijs: binair, complementair,
Aleksandras Stulginskis University - March 22, 2012 Nabeschouwing Teaching: Home and Away Prof. Dr. Luc François.
Achtergrond Actieplan mobiliteit 2009 Leuven – Louvain-la-Neuve: “In 2020, at least 20% of those graduating in the European Higher Education Area should.
Samenwerken = meerdimensionaal schaken
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Kwaliteitsmeting internationale partnerschappen
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
Regionale samenwerking rondom jongeren Ton EimersMichiel van der Grinten.
NME: kiezen, leren, meedoen
Transdisciplinaire projecten
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Bachelor Sociaal werk Forum Flanders Knowledge Area 6 november 2014 Els De Ceuster Windows for Mobility: Windows of opportunity? INTERNATIONALE LEERWEKEN.
Professie & Hoger Onderwijs 2013 Centraal staat het verder ontwikkelen en uitdragen van projectmanagement als vak Dit doen we door: het stimuleren van.
Honoursonderwijs in HBO
BEDENKINGEN BIJ DE VISIE VAN OUSMANE SY ROND DECENTRALISATIE Jean Bossuyt.
Duurzame ontwikkeling & kwaliteitszorg binnen de HAN
Faculteit Industrieel Ontwerpen, 27 november 2006 Bilateraal College van Bestuur Managementteam Industrieel Ontwerpen.
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Van Wmo-werkplaats naar kennisnetwerk voor sociaal domein Theo Roes voorzitter overleg Wmo-werkplaatsen.
IWT in de Europese Onderzoeks- en Innovatieruimte 9 januari 2012 Symposium Vlaams Europa Platform.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
AVS Leerling bij de Les!® 1 Leerling bij de Les!® Algemene Vereniging Schoolleiders.
| pagina 1/x | Afdeling Communicatie Advies Strategische Agenda Hoger Onderwijs.
1. Workshop Kennisconferentie toptechniek op missie 2.
Succesvol eerste studiejaar Wat kunt u als ouder doen Hermien Miltenburg.
Platform 31 Conferentie Ruimte voor Ondernemerschap Workshop Aanbesteden 28 november 2014 MKB-vriendelijk aanbesteden en Social Return Petra Oden, Lector.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
Werkconferentie economische vitaliteit, 1 november 2012Jan Sijtsma outube.com/watch?v=S9ISlgCG3bA ‘de KUNST van het VERBINDEN’
Studiedag VVKHO - De versterking van de professionele bacheloropleidingen De professionele bachelor van de toekomst: creatief, ondernemend en onderzoeksvaardig.
Samenvatting voorstellen Metropoolregio Rotterdam Den Haag Commissie Bestuur, Leefomgeving en Duurzaamheid Gemeente Delft 25 juni 2013.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Groningen Internationaal Kansen benutten via Europese Programma’s EU-coördinator Jenny Otten Provincie Groningen.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Samenwerking en Toekomst Drechtsteden regionale strategische agenda programmering netwerkbestuur organisatieontwikkeling portefeuillehouder A.B. Blase.
Studiedag Bestuurskracht Platteland VVSG 8 juni 2017 te Leuven
Internationalisering op school
Samenvatting Strategische Dag Consent 2007
WELKOM Verdiepingsdag Europees Parlement Ambassador Scholen
Co-creatie kan plaatsvinden met: Publiek Andere culturele organisaties
Congres “Op weg naar nieuw evenwicht” 9 december 2010
Nadere uitleg gewenst()
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
Internationalisering en ICT Mogelijkheden en (nieuwe) initiatieven op de EUR Karen Jager.
Toekomst Fysieke Overlegtafel BOV/Kempen Resultaten inventarisatie
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Het E-depot van Rotterdam
Visie Team VZ Onderwijs op maat.
FONDSENWERVING EN FINANCIERING
De collectieve ambitie
HBO Netwerk Ruimtelijke Adaptatie
De implementatie van formatief evalueren: Inzichten en dilemma’s
Zero Accidents Netwerk Nederland Voorjaar 2014
FONDSENWERVING EN FINANCIERING
Transcript van de presentatie:

Praktijkgericht Onderzoek in een internationale context 15 november 2018

Carrousel Ambities en wensen Uitdagingen en belemmeringen Oplossingen Aanbevelingen

Tafel 1 Ambitie/wens: onderzoek- en onderwijsambities op UAS-niveau gelijktrekken (langjarig)   Uitdagingen: 1 – onderwijs vindt men belangrijker dan onderzoek 2 – er is de mogelijkheid om geen onderzoek te doen 3 – onderwijs krijgt makkelijker geld dan onderzoek (en véél meer) Oplossingen: 1 – vanuit CvB duidelijke keuzes wat betreft onderwijs en onderzoek (in internationale context) en boter bij de vis, dus consequenties van keuzes accepteren en doorvoeren op alle niveaus 2 – lange termijn visie Aanbevelingen: bekostiging en budgetten anders inrichten kennisdeling (minder ‘eng’, andere mindset) ‘iedereen’meenemen in noodzaak/urgentie iets met werkveld…

Tafel 2 Ambitie/wens: professionaliseren van de randvoorwaarden om internationaal te kunnen samenwerken Uitdaging: 1 – professionalisering van mensen (projectmanagers, control, onderzoekers) 2 – professionalisering van middelen 3 – professionalisering van systemen (onderwijs staat centraal) 4 – bekendheid van de rol van onderzoek aan hogescholen Oplossingen: Ad 2: Nederlands-Vlaamse financieringslijn om onderzoekers over de grenzen te steunen Ad 4: vorming van een internationale/Europese hogescholenkoepel (bijv. UASnet of UAS4Europe) – organiseert 1 keer per 2 jaar een groot netwerkcongres in Brussel Aanbeveling: • Engelstalige websites • Think big • Zorg voor een niche en wereldklasse

Tafel 3 Ambitie/wens: hogescholen meer/beter in internationale netwerken en EU-consortia (bijv. H2020) Uitdaging: Lastig om goed, efficiënt, internationaal, interdisciplinair netwerk op te bouwen (Onderzoekers in hetzelfde onderzoeksveld kennen elkaar over de grenzen heen, maar het is niet evident om andere onderzoeksvelden erbij te betrekken over de nationale grenzen heen) Oplossingen: • Netwerk als CARPE als ‘best practice’ • Database met key words m.b.t. onderzoeksgebieden en expertise van onderzoekers HBO en universiteiten Aanbeveling: Rol SIA coördinatie met hogescholen in werkgroep NB: zijn de belemmeringen niet hetzelfde internationaal en nationaal? What is the difference?

Tafel 4 Ambitie/wens: Nederlands-Vlaamse samenwerking opzetten en versterken – naar één Nederlands-Vlaamse onderzoeksruimte voor hogescholen Uitdagingen: 1 – cultuurbarrière 2 – veel onderzoek ligt bij universiteiten en niet HBO 3 – kennis over hogescholen buitenland is beperkt 4 – zichtbaarheid 5 – verdieping van kennis in gezamenlijke vraagstukken Nederlands-Vlaamse beroepenveld Oplossing: Een aparte financieringslijn vanuit Vlaanderen en Nederland: samenwerking SIA en VH met Vlaamse overheid Aanbevelingen: • Beginnen vanuit de inhoud op/vanuit gezamenlijke vraagstukken • Inzichtelijk maken van best practices in samenwerking • Organiseer gezamenlijke congressen • Maak gebruik van Interreg • Pilot: bilaterale subsidiecall SIA-Vlaamse overheid

Tafel 5 Ambitie/wens: internationale ambitie creëren, concretiseren, consolideren, structureren (internationale ambitie staat niet meer ter discussie) Uitdagingen: 1 – koppeling onderwijs-onderzoek/lectoraat 2 – wederkerigheid 3 – cultuurverschillen – politieke instabiliteit 4 – financiering: Erasmus+ 5 – afstand Oplossingen: Meer financiële vrije ruimte voor onderzoek zodat onderzoekers: a. Internationaal kunnen netwerken b. Internationale projecten kunnen cofinancieren Aanbevelingen: • Internationaal pilotprogramma met zusterorganisaties SIA in Europa (stap naar EU onderzoeksprogramma is vaak nog te groot) • Internationaliseringsmedewerkers koppelen aan onderzoekers – beter dan onderwijs/studenten • Systemen flexibeler inrichten, niet alleen gericht op studenten

Tafel 6 Ambitie/wens: sterkere inbedding internationalisering praktijkgericht onderzoek – instelling, nationaal, internationaal! Uitdaging: de juiste partners/netwerken vinden ongeacht afstand Oplossingen: a) Persoonlijk netwerk uitbouwen, vergroten, consolideren b) Klein beginnen, vertrouwen opbouwen, daarna verankeren en uitbouwen c) Dode paarden laten liggen d) Wederzijds belang e) Toch erheen en ontvangen Aanbeveling: Onderzoekers moeten de taak en ruimte binnen de hogeschool krijgen, op nationaal niveau ’t geld voor onderzoek krijgen en internationaal meedoen in netwerken

Tafel 7 Ambitie/wens: van internationaal onderwijs naar internationaal onderzoek (vestiging in het buitenland) – Zuid-Afrika, Qatar, Thailand of Bali Uitdagingen: a) Cultuuromslag (intern gericht, vooral nog op onderwijs) b) Geld c) Internationale competenties d) Onderwijs en onderzoek hebben ander ritme e) Onderzoekers zijn meer gewend mobiel te zijn f) Investeren in internationaal netwerk g) Strategische partners van bovenaf passen niet altijd voor internationaal onderzoeker Oplossingen: Financiering, consortiumvorming Aanbevelingen: - Mensen stimuleren om in de netwerken te opereren, bijvoorbeeld zoek een congres dat bij je past, hierbij meer strategische begeleiding NB: het congres bestaat al, maar is nog vrij nieuw: UASnet congres en UAS4Europe congres op 2 april 2019 in Brussel (tweejaarlijks; is niet thematisch maar heel breed en stimuleert daardoor multidisciplinariteit)  - Gebruik het netwerk van je (NL) partners

Tafel 8 Ambitie/wens: elke docent-onderzoeker is actief in Europees netwerk of project Uitdagingen: a) Tijd vrij krijgen van onderwijstaken b) Persoonlijke mindset c) Middelen d) Weinig incentives Oplossingen: a) Prioritering van onderzoek b) Mindset organisatie: onderzoek gelijk aan onderwijs c) Personeelsbeleid d) Verdeling budgetten voor onderwijs en onderzoek e) Ons bekostigingssysteem is achterhaald Aanbevelingen: 1. Zorg eerst voor ‘basis op orde’ in combinatie onderwijs en onderzoek, daarna focus op internationalisering 2. Zorg voor bestuurlijk commitment voor internationalisering O&O 3. Zorg voor draagvlak (en pareltjes), toon meerwaarde 4. Leg het vast in beleid en financiën