Profiel van een plusleerling

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom bij de ouderavond: “Toptalent”
Advertisements

Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong in het basisonderwijs
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
(Hoog) Begaafdheid In-Zicht
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Succesvolle intelligentie
Plusgroepen in het basisonderwijs.
(Hoog) Begaafdheid In-Zicht
De weg (terug) van een ‘high potential drop-out’…
voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Het SiDi R Protocol Een protocol voor signalering en
Leonardo school – Hoogbegaafdheid
Karen van Hulten Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 5: pientere kleuters, groepsplannen, planning en organisatie in de klas.
Informatie avond groep 8
Welkom.
Eurekagroep: onderwijs aan begaafde kinderen
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Kun jij de plusklas aan?.
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
Informatie avond groep 8
Een eerste verkenning.. tot samenwerking van het PO-VO
in de nieuwe generatie mvt-leermiddelen
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Het Voortgezet Onderwijs
Rekenkundig begaafd… Ze zijn goed in het leggen van verbanden
Maartje Wijnekus Marianne Pluymakers
Oog voor slimme kinderen?!
Symposium Differentiatie
Ontwikkelingsvoorsprong bij kleuters(?)
Het begeleiden van (hoog)begaafde leerlingen
PLUSKLAS.
Informatieavond Ouders leerlingen groep 8
Hoogbegaafde kinderen vereisen eigen aanpak!
SWV PO 2203 CA AFDELING HOOGEVEEN
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Het Voortgezet Onderwijs. Schooltypes V.O. VWO HAVO VMBO Praktijkonderwijs.
Hoogbegaafdheid.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Hoogbegaafd? Herkennen en erkennen
Jeannette van Nieuwkoop
Social work: Het verschil dat jij maakt.
BELEIDSPLAN. Concept en Pilot jaar  Het team van O.B.S “de Westhoek” voert het zogenaamde Handelings Gericht Werken in (HGW).  We stemmen.
Conferentie Bijzonder Begaafd.  Opgericht in 1989  Psychologisch Adviesbureau  Assessment Center  Opleiding & Training  Hoogbegaafdheid PONTE organisatie.
Voorlichting VMBO De Populier Heldring 24 maart 2016.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
‘Plusleerlingen’ Omgaan met intelligente en begaafde leerlingen in de rekenles Robert Timmermans.
Drs. Leo Baauw Gz-psycholoog / orthopedagoog 27 maart 2014 Ouderavond Andersenschool Hoogbegaafd, het recht op anders zijn.
Basisschool het Schrijverke dinsdag 13 maart 2007 Informatieavond: Hoe realiseer je als school aanbod voor hoogbegaafde leerlingen?
Talent stimuleren en ontwikkelen
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Welkom!
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Desirée Houkema & Yvonne Janssen Conferentie ‘Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid’ – 11/12 november.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Door Vincent Kok  WWaarom heb ik dit onderwerp gekozen WWat is hoogbegaafdheid eigenlijk? EEen geschenk met een keerzijde HHoogintelligent VVerdeling.
DERDE NIVEAUGROEP OP DE LINDERTE DOOR DE WERKGROEP PLG.
Dries Stessens en Annelien Vermijlen HOOGBEGAAFDHEID IN DE KLAS 1.
Cliënt in zijn kracht Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Know and Understand Maker Education ‘ Leren door maken ’
Koningin Julianaschool,
Maker Education Know and Understand ‘Leren door maken’
Spelenderwijs en ontdekkend leren
GROEP 8 Naar het voortgezet onderwijs..
Unbeteiligter? hoogbegaafd?
Jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong
Kick off Hoogbegaafdheid in Passend Onderwijs
Visie op het economieonderwijs
Informatieavond hoogbegaafdheid op onze school
Transcript van de presentatie:

Profiel van een plusleerling

Triadisch interdependentiemodel Renzulli & Mönks, 1995 motivatie creativiteit Hoge intelligentie gezin ontwikkelingsgelijken hoogbegaafdheid school Triadisch interdependentiemodel Renzulli & Mönks, 1995

Differentiatie Model van begaafdheid en Talent (Gagné 2010)

Hoe kun je hoogbegaafde kinderen herkennen? Leereigenschappen Persoonlijkheidseigenschappen Snel van begrip Taalvaardig en kan spelen met taal Maakt grote denk- en leerstappen Komt met creatieve en originele oplossingen Goed geheugen Geestelijk vroegrijp Brede algemene interesse en kennis Houdt van uitdagingen Groot probleemoplossend vermogen Groot doorzettingsvermogen (wanneer uitgedaagd) In staat verworven kennis toe te passen Perfectionistisch Groot analytisch vermogen Behoefte aan autonomie  Is een doorvrager Vermogen tot (zelf)reflectie Sociaal competent (zoekt ontwikkelingsgelijken)   Is een scherp waarnemer Origineel gevoel voor humor Accepteert regels en tradities niet klakkeloos Sterke concentratie wanneer activiteit aansluit bij interessegebied Van Gerven & Drent, 2000)

Wat zie je? https://www.youtube.com/watch?v=lf0L_Vi2RtA

Persoonlijkheidseigenschappen Snel van begrip Leereigenschappen Persoonlijkheidseigenschappen Snel van begrip Taalvaardig en kan spelen met taal Maakt grote denk- en leerstappen Komt met creatieve en originele oplossingen Goed geheugen Geestelijk vroegrijp Brede algemene interesse en kennis Houdt van uitdagingen Groot probleemoplossend vermogen Groot doorzettingsvermogen (wanneer uitgedaagd) In staat verworven kennis toe te passen Perfectionistisch Groot analytisch vermogen Behoefte aan autonomie  Is een doorvrager Vermogen tot (zelf)reflectie Sociaal competent (zoekt ontwikkelingsgelijken)   Is een scherp waarnemer Origineel gevoel voor humor Accepteert regels en tradities niet klakkeloos Sterke concentratie wanneer activiteit aansluit bij interessegebied Van Gerven & Drent, 2000)

Profielen van begaafde leerlingen Betts & Neihart (1988; 2010) Niet statisch Anders profileren in verschillende situaties Iedere begaafde profileert zich anders www.talentstimuleren.nl

Wat kunnen we doen in het onderwijs? PO VO Compacten Verrijken Plusklas Uitdaging Vaardigheden Peers 1e en 2e klas compacten en verrijken Vanaf 3e klas extern Regie steeds meer naar leerling Bovenbouw Vakken versnellen Universiteiten

Casus Een leerling laat gedrag van een onderduikende leerling. De Cito- scores zijn op VMBO-T niveau. Je ziet wel kenmerken van begaafdheid en uit een IQ test komt een IQ van boven de 130. Wat voor een advies geef je de leerling en wat heeft de leerling nodig in het PO en in het VO? Een leerling laat gedrag zien van een creatief uitdagende leerling. Bij rekenen is het een creatieve rekenaar. Hierdoor komt hij vaak niet tot het goede antwoord. Als je met hem in gesprek bent, merk je dat hij de stof wel snapt en de opgaven kan oplossen, maar er zijn eigen draai aan geeft. Wat kun je in de les doen om deze leerling te helpen?