Profiel van een plusleerling
Triadisch interdependentiemodel Renzulli & Mönks, 1995 motivatie creativiteit Hoge intelligentie gezin ontwikkelingsgelijken hoogbegaafdheid school Triadisch interdependentiemodel Renzulli & Mönks, 1995
Differentiatie Model van begaafdheid en Talent (Gagné 2010)
Hoe kun je hoogbegaafde kinderen herkennen? Leereigenschappen Persoonlijkheidseigenschappen Snel van begrip Taalvaardig en kan spelen met taal Maakt grote denk- en leerstappen Komt met creatieve en originele oplossingen Goed geheugen Geestelijk vroegrijp Brede algemene interesse en kennis Houdt van uitdagingen Groot probleemoplossend vermogen Groot doorzettingsvermogen (wanneer uitgedaagd) In staat verworven kennis toe te passen Perfectionistisch Groot analytisch vermogen Behoefte aan autonomie Is een doorvrager Vermogen tot (zelf)reflectie Sociaal competent (zoekt ontwikkelingsgelijken) Is een scherp waarnemer Origineel gevoel voor humor Accepteert regels en tradities niet klakkeloos Sterke concentratie wanneer activiteit aansluit bij interessegebied Van Gerven & Drent, 2000)
Wat zie je? https://www.youtube.com/watch?v=lf0L_Vi2RtA
Persoonlijkheidseigenschappen Snel van begrip Leereigenschappen Persoonlijkheidseigenschappen Snel van begrip Taalvaardig en kan spelen met taal Maakt grote denk- en leerstappen Komt met creatieve en originele oplossingen Goed geheugen Geestelijk vroegrijp Brede algemene interesse en kennis Houdt van uitdagingen Groot probleemoplossend vermogen Groot doorzettingsvermogen (wanneer uitgedaagd) In staat verworven kennis toe te passen Perfectionistisch Groot analytisch vermogen Behoefte aan autonomie Is een doorvrager Vermogen tot (zelf)reflectie Sociaal competent (zoekt ontwikkelingsgelijken) Is een scherp waarnemer Origineel gevoel voor humor Accepteert regels en tradities niet klakkeloos Sterke concentratie wanneer activiteit aansluit bij interessegebied Van Gerven & Drent, 2000)
Profielen van begaafde leerlingen Betts & Neihart (1988; 2010) Niet statisch Anders profileren in verschillende situaties Iedere begaafde profileert zich anders www.talentstimuleren.nl
Wat kunnen we doen in het onderwijs? PO VO Compacten Verrijken Plusklas Uitdaging Vaardigheden Peers 1e en 2e klas compacten en verrijken Vanaf 3e klas extern Regie steeds meer naar leerling Bovenbouw Vakken versnellen Universiteiten
Casus Een leerling laat gedrag van een onderduikende leerling. De Cito- scores zijn op VMBO-T niveau. Je ziet wel kenmerken van begaafdheid en uit een IQ test komt een IQ van boven de 130. Wat voor een advies geef je de leerling en wat heeft de leerling nodig in het PO en in het VO? Een leerling laat gedrag zien van een creatief uitdagende leerling. Bij rekenen is het een creatieve rekenaar. Hierdoor komt hij vaak niet tot het goede antwoord. Als je met hem in gesprek bent, merk je dat hij de stof wel snapt en de opgaven kan oplossen, maar er zijn eigen draai aan geeft. Wat kun je in de les doen om deze leerling te helpen?