Startblokken vanaf 0 ! Ontwikkelingsgericht werken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Beroep Pedagogisch Werker
Advertisements

Vernieuwd montessori reken- wiskundeonderwijs
Wie zijn wij? • Stichting Regionale Kinderopvang de Paraplu • Vanaf 1991 professionele kinderopvang in de Kempen • Begonnen met 1 vestiging in Bladel.
1 Spelen en leren: het begint al bij de voorschool. Aan het werk met jonge kinderen !
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Van visie naar actie.
Doelstellingen Formuleren
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Geletterdheid….. Wat is dat?
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
28 januari 2010 Ouderavond Schiedam
OGO en RW OntwikkelingsGerichtOnderwijs en Reken-Wiskunde
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
OIDS Novem-traject SKPO Gemert – Bakel.
Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter-Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut Najat Toub Arssi, CJG Eindhoven.
Optimaal Educatief Handelen in de Kinderopvang 11 november 2009
Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Voorstellen Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Pedagogisch.
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
De Wingerd: een brede school in ontwikkeling….  Ontwikkelingsarrangementen  Buurt  Kunst en cultuur.
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Pass’t Montessorionderwijs ?
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Adviesrecht in de praktijk. Caroline van den Berg, trainer BOinK.
Europascouts Nederland
Observatiemethoden HOREB Zo-lijsten.
Pedagogische theorieën
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Melissa Redel Bernadette Groenewegen Ilham Yachou Najla Saddiki
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Kerntaak 2.1 competentie-indicatoren E, F & G NATASCHA SHEFIRA KUBRA KIMBERLEY ARMINE.
Jeugdgezondheidszorg Wat doet de JGZ als ruggengraat van het Centrum voor Jeugd en Gezin? , Gabrielle Geerdink.
(mee)Bewegen in de jeugdzorg. Kaders 1.Landelijke visies op opvoeding en jeugdzorg 2.Transitie jeugdzorg 3.Gedeelde missie en visie in Overijssel 4.Organisaties.
Peuterspeelzaal De Woezel Een kleine partner met een grote visie. Of hoe klein duimpje het hart wil laten kloppen………………….
Visie spel en ontmoeting Samenkomst vrijwilligers 10 december 2013
MATHEKINGS - 25 JAAR KINDEROPVANG HUMANITAS -MATHEKINGSTENTOONSTELLING BERLIJN - ONDERDEEL VAN EEN RIJK ONTWIKKELINGSAANBOD.
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
Wij. Roverscoutswet Ik beloof* mijn best te doen een goede Roverscout te zijn, iedereen te helpen waar ik kan en me te houden aan de Scoutingwet. Ik wil.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Kennisatelier Zelf Doen 24 januari 2012 – Meppel WELKOM!
WELKOM!. Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt.
Pilot kennisbasis rekenen- wiskunde Hogeschool iPabo Vahap Duman, docent rekenen-wiskunde Ronald Keijzer, lector Rekenen-wiskunde
Hoe pedagogisch handelen?
Kindcentrum De Troubadour samen aan het roer Mirjam Brussée Afdelingsmanager 0-6.
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk.
Pedagogiek als beroep.
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Freekids Kinderopvang
Duurzame inzetbaarheid van de professional
Krimp als kans… omdat we samenwerken!
Een duurzaam traject.
Leren op de werkvloer Leren gebeurt niet vanzelf Wij ondersteunen deelnemers daarom in hun eigen praktijk. Hiervoor hebben wij een innovatieve methodiek.
voor Rotterdamse kinderen
Naar een typologie van scholen
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje:
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 11
Van Eiland naar wijland
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
Transcript van de presentatie:

Startblokken vanaf 0 ! Ontwikkelingsgericht werken Méér smaak in de kinderopvang In de praktijk aan het werk met het Landelijk Curriculum Kinderopvang copyright- De Activiteit-Alkmaar-M.v.d.Pluijm-J.Hagenaar

copyright- De Activiteit-Alkmaar-M.v.d.Pluijm-J.Hagenaar Is deze smaak wat voor u? copyright- De Activiteit-Alkmaar-M.v.d.Pluijm-J.Hagenaar

Wie zijn wij? De Activiteit: Landelijk centrum voor ontwikkelingsgericht werken www.de-activiteit.nl Ontwikkelaar van de methodiek en didactiek van Startblokken van Basisontwikkeling copyright- De Activiteit-Alkmaar-M.v.d.Pluijm-J.Hagenaar

copyright- De Activiteit-Alkmaar-M.v.d.Pluijm-J.Hagenaar In deze presentatie: De praktijk De scholing Aan de slag met Startblokken en het curriculum Contactgegevens copyright- De Activiteit-Alkmaar-M.v.d.Pluijm-J.Hagenaar

copyright- De Activiteit-Alkmaar-M.v.d.Pluijm-J.Hagenaar Ontwikkelingsgericht werken vanaf 0 in het landelijk curriculum in de praktijk. copyright- De Activiteit-Alkmaar-M.v.d.Pluijm-J.Hagenaar

copyright- De Activiteit-Alkmaar-M.v.d.Pluijm-J.Hagenaar In de dagelijkse praktijk komt aan bod: wat kinderen nodig hebben wat we als volwassene willen bereiken én hoe en wat we daarvoor moeten doen copyright- De Activiteit-Alkmaar-M.v.d.Pluijm-J.Hagenaar

copyright- De Activiteit-Alkmaar-M.v.d.Pluijm-J.Hagenaar Het gaat in de praktijk om: deelname van kinderen aan spel-activiteiten. copyright- De Activiteit-Alkmaar-M.v.d.Pluijm-J.Hagenaar

copyright- De Activiteit-Alkmaar-M.v.d.Pluijm-J.Hagenaar Het verkennen van interessante, actuele thema’s de verzorging en het ritme van de dag copyright- De Activiteit-Alkmaar-M.v.d.Pluijm-J.Hagenaar

Een basisingrediënt is: Interactie copyright- De Activiteit-Alkmaar-M.v.d.Pluijm-J.Hagenaar

copyright- De Activiteit-Alkmaar-M.v.d.Pluijm-J.Hagenaar Interactie In jezelf copyright- De Activiteit-Alkmaar-M.v.d.Pluijm-J.Hagenaar

Interactie Met andere kinderen copyright- De Activiteit-Alkmaar-M.v.d.Pluijm-J.Hagenaar

Interactie Met de volwassenen copyright- De Activiteit-Alkmaar-M.v.d.Pluijm-J.Hagenaar

copyright- De Activiteit-Alkmaar-M.v.d.Pluijm-J.Hagenaar Interactie Onderzoeken in de omgeving, de werkelijkheid van dat moment copyright- De Activiteit-Alkmaar-M.v.d.Pluijm-J.Hagenaar

copyright- De Activiteit-Alkmaar-M.v.d.Pluijm-J.Hagenaar Een doelgerichte aanpak die kinderen uitdaagt en stimuleert om mee te doen copyright- De Activiteit-Alkmaar-M.v.d.Pluijm-J.Hagenaar

copyright- De Activiteit-Alkmaar-M.v.d.Pluijm-J.Hagenaar De leidsters doen zelf actief mee en geven zo sturing aan leer- en ontwikkelingsprocessen copyright- De Activiteit-Alkmaar-M.v.d.Pluijm-J.Hagenaar

In de dagelijkse realiteit in de kinderopvang Spelen, ontdekken, onderzoeken, Pedagogisch handelen en actieve rol leidster Een synergie tussen verzorging en opvoeding Observeren en reflecteren copyright- De Activiteit-Alkmaar-M.v.d.Pluijm-J.Hagenaar

De vuistregel: vertrouwen hebben, geven en krijgen. copyright- De Activiteit-Alkmaar-M.v.d.Pluijm-J.Hagenaar

Ontwikkelingsgericht werken betekent spel én de echte wereld copyright- De Activiteit-Alkmaar-M.v.d.Pluijm-J.Hagenaar

Scholing: op de werkvloer Aandacht voor kwaliteit Bevordering van kwaliteit doordat een koploper mee doet en toevoegt in de praktijk Werken aan een gezamenlijke visie Werken aan het activiteitenaanbod Werken aan de rol van de volwassenen Handelingsgericht observeren en registreren copyright- De Activiteit-Alkmaar-M.v.d.Pluijm-J.Hagenaar

Een planmatige invoering Alle scholingsonderdelen worden geïntegreerd in het directe handelen op de werkvloer We leren van en tijdens de activiteiten in de praktijk We maken steeds de koppeling tussen beleid en praktijk en andersom copyright- De Activiteit-Alkmaar-M.v.d.Pluijm-J.Hagenaar

Dat kunnen we en willen we niet alleen vormgeven Werken aan reële participatie van ouders en kinderen We voeden op samen met de ouders copyright- De Activiteit-Alkmaar-M.v.d.Pluijm-J.Hagenaar

Starten met het curriculum en Startblokken? Deelnemen aan de pilot Scholing op de werkvloer Traject voor de hele organisatie: praktijk en beleid komen samen Voor informatie: info@de-activiteit.nl www.de-activiteit.nl ( voor meer informatie over Startblokken en andere producten van De Activiteit) copyright- De Activiteit-Alkmaar-M.v.d.Pluijm-J.Hagenaar

copyright- De Activiteit-Alkmaar-M.v.d.Pluijm-J.Hagenaar Doet u mee? copyright- De Activiteit-Alkmaar-M.v.d.Pluijm-J.Hagenaar

copyright- De Activiteit-Alkmaar-M.v.d.Pluijm-J.Hagenaar Neem contact op met: Martine van der Pluijm 06-28638556 Janneke Hagenaar:072 5123761 of 06-13299374 Voor informatie: info@de-activiteit.nl www.de-activiteit.nl copyright- De Activiteit-Alkmaar-M.v.d.Pluijm-J.Hagenaar