Evaluatie [Projectnaam]
Prestaties: doelstellingen Doel: beschrijf de oorspronkelijke doelstelling(en) van het project Noem de voornaamste maatstaven (aan de hand waarvan het succes kan worden bepaald) Werkelijk: geef aan wat er van de doelstellingen terechtgekomen is Vergelijk de werkelijke voortgang met de maatstaven
Prestaties: schema Plan: geef een korte beschrijving van het oorspronkelijke projectschema Noem de voornaamste mijlpalen Werkelijk: geef aan wat er van het schema terechtgekomen is Geef aan waar is afgeweken van de oorspronkelijke datums (x weken te laat, x maanden te vroeg, enzovoort)
Prestaties: kwaliteit Kwaliteitsdoelstelling: beschrijf de oorspronkelijke kwaliteitsdoelstelling(en) van het project Noem de voornaamste maatstaven (aan de hand waarvan het succes kan worden bepaald) Werkelijk: geef aan wat er van de kwaliteitsdoelstellingen terechtgekomen is Vergelijk de werkelijke voortgang met de maatstaven
Prestaties: budget Budgetdoelstelling: beschrijf de oorspronkelijke budgetdoelstelling(en) van het project Noem de voornaamste doelstellingen op het gebied van kosten, uitgavenplafond Werkelijke (on)kosten: geef aan wat er van de budgetdoelstellingen terechtgekomen is Vergelijk de voortgang met de doelstellingen en plafonds
Evaluatie volgens afdeling
Projectplanning Hoe is de projectplanning tot stand gekomen? Wie is verantwoordelijk voor de oorspronkelijke planning? Wat is daarvan terechtgekomen? De juiste mensen? Was het project vanaf het begin goed afgebakend? Stond er een planning op papier? Hoe is de projectplanning onder de aandacht gebracht? Was dat de juiste aanpak?
Projectplanning Was deze planning de juiste? Klopte de planning? Wat was er goed aan? Wat ontbrak? Was de planning realistisch? Hoe is de planning in de loop van de tijd veranderd? Hadden deze veranderingen het gewenste effect? Wat was het effect van de veranderingen op het project? Voornaamste punten die vatbaar zijn voor verbetering: Kom met specifieke aanbevelingen.
Onderzoek en ontwikkeling Hoe was O&O geregeld? Hoe heeft de afdeling Onderzoek en ontwikkeling de planning aangepakt? Aantal teams, aantal mensen, rapportagestructuur, enzovoort Was dat de juiste aanpak? Ruimte voor verbetering? Hoe verliep de communicatie met de O&O- teams? Methoden, timing, enzovoort Was dat de juiste aanpak?
Onderzoek en ontwikkeling Hoe effectief was O&O? Technische problemen opsporen en oplossen Werden problemen op tijd opgemerkt? Werden problemen op de juiste manier opgelost? Wat ging goed? Wat ging niet goed? Wat kon beter? Prognoses en uitvoering Klopten de prognoses met de werkelijkheid? Wat hielp bij het maken prognoses? Wat hielp niet bij het maken prognoses?
Projectbeheer Hoe werd het project beheerd? Vergaderingen: wie/wanneer/hoe vaak Was dat de juiste aanpak? Communicatie: wie/wanneer/hoe vaak Wijzigingen: wijze van bijhouden en doorgeven Overige methoden: e-mail, schema's, databases, rapporten, enzovoort
Productie Was het team goed voorbereid op de ontvangst van het product? Stuklijst en administratie volledig en nauwkeurig? Artikelen besteld en gereed? Voldeed het product aan de doelstellingen voor produceerbaarheid? Zijn er onverwachte vertragingen of problemen opgetreden?
Kwaliteitsbewaking en ondersteuning Hoe werd de productkwaliteit gemeten? Was dat effectief? Efficiënt? Voldeed het eindproduct aan de kwaliteitseisen? Hoe zijn kwaliteitsproblemen opgelost? Waren de ondersteuningsteams goed voorbereid? Is de ondersteuning toereikend voor de productkwaliteit?
Marketing Was de positionering van het eindproduct juist? Was de positionering een succes? Voldoende? Effectief? Was de productlancering doeltreffend? Zijn de marketingprogramma's effectief uitgevoerd? Voldeden product en lancering aan de gestelde marketingdoelen?
Verkoop Beschikten de distributiekanalen en verkopers over de juiste informatie over het product? Voldeden product en boodschap aan de wensen van de klant? Klopte de timing? Kosten? Voldeden de eerste omzetcijfers aan de doelstellingen? Hoe is het product ontvangen?
Voornaamste lessen
Wat ging er goed? Maak een lijstje van de zaken die naar wens zijn verlopen Gebruik specifieke voorbeelden: schrijf 'dagelijks statusoverleg (duur: 15 minuten) was een succes' in plaats van 'team communiceerde goed' Deel exemplaren uit van de formulieren, procedures, rapporten, enzovoort, die bijzonder nuttig waren of geef aan waar mensen deze kunnen vinden
Wat ging er fout? Maak een lijstje van de zaken die niet goed zijn gelopen Probeer te achterhalen welke gedragingen, procedures, methoden, problemen op het gebied van timing, enzovoort, problemen hebben veroorzaakt Hoe reageerde het team op problemen?
Aanbevelingen Noteer per afdeling of managementniveau de aanbevelingen die essentieel zijn voor toekomstige producten van dit type Geef aan waar mensen een samenvatting van deze presentatie kunnen vinden
Vragen en op-/aanmerkingen