7 ONTWERPPRINCIPES Verbeterpunten voor alle generaties.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praktisch verkeersexamen
Advertisements

Route Oost Inventarisatie door Paulette en Theo
verkeerskrant gemaakt door:
TAAK 3 WONEN, WAAR KIES JE VOOR?
7.2: Duurzaam wonen en werken. Duurzame huizenbouw FSC gekeurd hout gebruiken Voor rioleringsbuizen en regenpijpen hergebruikt PVC gebruiken Het huis.
Herinrichting Den Brem Akkerwinde Eerste informatieavond.
Jan van der Horst, Fietsersbond Utrecht Stad
Omgeving EBC Regenboog Ontwikkelingen EBC en omgeving.
Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip.
digitale verkeerskrant van Rilland
Rioolvervanging en herinrichting Bavelselaan en
Aanleiding herinrichting Elandsgracht
Verkeersveiligheid en voorstel sanering borden in Enspijk 2.
Veilig naar school! Wat maakt dat dit een veilige schoolomgeving voor kinderen is? -Praktijkvoorbeelden van de inrichting van een veilige schoolomgeving-
Informatieavond 19 april 2010
Resultaten tevredenheidsmeting: Ruimte en Sfeer April 2014.
Parkeerparadijs Lange Nieuwstraat. Inhoudsopgave Problematiek Oorzaken Gevolg Voorgestelde oplossing Annex – foto’s.
Buurtvergadering Burgemeestersbuurt 12 september 2007.
Koos Louwerse, Govert de With
Presentatie wijkraadpleging
Informatie avond Ontwerpbestemmingsplan Taxiopstelstrook Leidsebosje
IP Schepenstraat.
Visie Zwiggelte Met mekaor Veur mekaor.
Verkeersveiligheidsanalyse van Gingelom.  Doel  Werkwijze  Straten met bestaande ingrepen  Straten zonder ingrepen  Algemene opmerkingen  Conclusie/Aanbevelingen.
Actiegroep Veilig Veldhoven’ Graag traag in onze straat ! Voor een verkeersluwe, fietsvriendelijke en mooie straat. Toelichting verkeersdossier van 30.
Herinrichting Everlosebeekstraat
Wegwerkzaamheden Verlorenkost en Kaaibeeksedijk infovergadering donderdag 13 augustus 2015.
Utrecht.nl Hier komt tekst Hier komt ook tekst Wat doet een wegbeheerder eigenlijk? 1 Wegbeheer bij de gemeente Utrecht.
Rioolvervanging 'De Lors'
Verkeersveiligheid voor kinderen voorop! Fusie, verhuizing, nieuwe school?
Hansenstraat wil uit de vergetelheid….  Doel/aanleiding Leefbaarheid en veiligheid in de wijk vergroten, door een mooier, veiliger en meer sociaal straatbeeld.
Infovergadering Heraanleg Kasteellaan 21 januari
1 Second opinion Groenezoom-rotonde Presentatie van de resultaten Hans van der Stok 10 juni 2014.
Informatieavond herinrichting centrum Liempde
Herinrichting Bisschopsmolenstraat 29 juni Opzet avond Welkom Wethouder van Jan van Hal Toelichting Peter de Leeuw Gelegenheid tot het stellen van.
: nordinfra Woningbouwlocatie Hulsberg : Verkeerskundige aspecten Themabijeenkomst voor gemeenteraad 12 mei 2009 ing. Nordine Bouchiba, verkeerskundig.
Verkeerscirculatie Berkel Beknopte evaluatie van het beleid.
Resultaten enquête Agenda Inleiding door de voorzitter (1/6 enquêtes retour) Bespreken van de enquête Volgorde van belang bepalen door u?
` Thema avond gemeenteraad Neder-Betuwe Bestemmingsplan Waalwaard en mogelijke verplaatsing De Beijer BV Patricia van Eijndthoven 29 maart 2011.
Bewonersavond Bosduifstraat e.o Maandag 4 april 2016
Spoorzone Middengebied Concept VO3 Inrichtingsplan (december 2014/april 2015)
Herontwikkeling Zuidelijk Stationsgebied Gouda René Snijders, Dennis van Wieren 5 april 2013 Verkeersanalyse.
Informatieavond herinrichting Haenepolle Hoofdstraat West.
Woonrijpmaken de Schans Informatieavond voor bewoners Maandag 8 juli 2013.
Toelichting zienswijze van de fam. Van Hal en Haerkens Ontsluiting gebouw plan Elzenstraat 60 naar de Elzenstraat goed gepland? of is er een veiliger alternatief?
Resultaten Crowdsourcing Haarzicht Terry van Gend Utrecht – 26 september 2013.
Herinrichting De Horsten Welkom bewoners 23 mei 2016.
Herinrichting Koningspark Raamsdonksveer.
Alternatief Parkeer Beleid Haarlem Van problemen Doorschuiven naar Compartimenteren en Oplossen Wijkraden i.s.m. Ir. Jan G.M. van der Zanden, Haarlem,
28 september Terugblik op vorige avond 2.Stand van zaken (grondaankoop en onderzoeken) 3.Wat stellen wij voor  Hoofdstructuur/kader  Thematiek.
1 Herinrichting N382 Anzegem Infomarkt 7 september 2016.
Voorleesverhaal Joep op de stoep.
Een straat, hoe het groeide.
Wijkverkeersplan Wilhelminapark (& Lyceumkwartier-Zuid)
Dordtse Mijl Aanpak openbare ruimte
Vernieuwen Opwierde-Zuid de wijk met toekomst
Vernieuwen Opwierde-Zuid de wijk met toekomst
We love to reflect the reality of Gorinchem
Wheermolen-Oost Sloop-nieuwbouw 1.
Gemeentelijk Rioleringsplan Haarlem voor periode 2018 t/m 2023
Beschrijving wijzigingen in ontwerp inrichting Zijlkwartier
Groot Onderhoud Noordkade
RAI beraad Wim Braakman Traffic Management 4 sept 2018.
Voorbeeldwijken in Uden
Bewonersavond Looiersboom Donderdag 17 januari 2019
Agenda Welkom Voorstellen aanwezigen Aanleiding voor herinrichting
ONTWERPEN LES: HELP! TEVEEL WATER!.
Integrale aanpak Rioolvervanging, ophoging en herinrichting
Klimaatadaptatie en waterkwaliteit
Integrale aanpak Rioolvervanging, ophoging en herinrichting
Transcript van de presentatie:

7 ONTWERPPRINCIPES Verbeterpunten voor alle generaties

Ontwerpprincipe 1 Verkeersveilige straten De herinrichting leidt tot straten waar men door de inrichting automatisch langzaam gaat rijden en vrachtverkeer wordt ontmoedigd, zodat straten veiliger worden voor fiets en voetgangers. Smallere straten met brede stoepen of groene stroken Overzichtelijke kruispunten met plateau’s, rotondes etc. Groene uitstulpingen (bomen, bloembakken, laaggroen) zodat de rechte straat onderbroken wordt Langs parkeren zijn duidelijk aangegeven plekken (bv met een “P”) (en daardoor geen rijbaan) Eenrichtingsverkeer, logische verkeerscirculatie Keerplekken bv rotonde voor vrachtverkeer

Ontwerpprincipe 2 Beter wandelbaar De herinrichting leidt tot logischere, toegankelijke en doorlopende wandelgebieden/ stoepen. Toegankelijkheid: op een flink aantal stoepen zijn plekken die nauwelijks passeerbaar zijn door obstakels (paaltjes, bomen, te smal, overhangende struiken). Per situatie geldt een passende oplossing (verbreding stoep, verplaatsen lantaarnpalen aan overkant, weghalen overbodig paaltjes etc.) Doorlopende route: Sommige stoepen eindigen plotseling zonder dat er een oversteekplek is of een alternatief om de route wandelend te vervolgen. Op deze plekken moet een duidelijk vervolg van de route of oversteekplek zijn Verbreding van stoepen: waar je naast elkaar kan lopen, waar mensen elkaar makkelijke kunnen passeren, stilstaan voor een praatje of zelf een bankje kan staan Stoepranden: Er zijn wensen voor plekken om de rand te verhogen zodat auto’s niet op de stoepen parkeren Er zijn ook wensen voor auto te gast gebieden en shared space straten, waar de stoep een eigen kleur krijgt maar op gelijk niveau met de straat wordt gebracht. Kleurmarkering Verschil tussen wandelzones en autozones en parkeerzones markeren met gebruik van kleur Wayfinding Herkenbare, logische looproute naar het centrum van Bunnik

Ontwerpprincipe 3 Extra speel en ontmoetingsplekken De herinrichting leidt tot enkele extra ontmoeting- en speelplekken door onbenutte ruimte iets groter te maken en slimmer in te richten Een aantal plekken in de ontwerpen zijn aangemerkt als natuurlijke kans voor een klein pleintje of ruimte voor spelen Genoemd zijn onder andere de plekken rondom de boxen, de plek bij de Chinees, “DS Pasmaplein”… Suggesties in de ontwerpen voor plekken met bankjes

Ontwerpprincipe 4 Geliefd en nog aantrekkelijker, passend bij de identiteit en historie van de wijk! De herinrichting is aanleiding om de wijk nog aantrekkelijker te maken Voor de bewoners is de herinrichting aanleiding samen te werken aan een kleurrijke wijk met charmante elementen samen opknappen van de kenmerkende muurtjes om de voortuinen en de muurtjes koesteren als Merk van de wijk kerkbankje gemaakt van een boom / bomen die er eventueel uit moeten. “Buuste van Huub van der Vecht” plaatse Onderzoeken of de Molen als historisch element kan blijven / nieuwe functie Straatverlichting; verbetering van verlichting en verminderen van donkere plekken. lagere armaturen, led/duurzame verlichting, warm licht, spreiding van het licht, voorkomen dat licht in huizen naar binnen schijnt Met kleur gebieden op de weg markeren, warme kleur straatstenen, asfalt kleurrijker maken, de geasfalteerde baan rondom het speelveld kleur geven (bv blauw) Meer groene elementen en bloemen en meer mooie bomen waar kan Rommelige, onduidelijke plekken verbeteren: overbodige paaltjes weg, verkeerbord op lantaarnpaal scheelt plek, rommelig onkruid tussen stoepranden/ stoep, slechte bomen vervangen etc.

Ontwerpprincipe 5 Meer groen. Waar mogelijk meer bomen De herinrichting leidt tot meer groen in de openbare ruimte en waar mogelijk, meer bomen. - Bomen die zijn afgeschreven binnen de wijk vervangen/ compenseren bomen toevoegen in straten met weinig tot geen bomen waar mogelijk verhard oppervlak vervangen met groen NB: herinrichting met groen is goedkoper dan nieuwe bestrating

Ontwerpprincipe 6 Klimaatbestendiger De herinrichting leidt tot straten, plekken en tuinen die de gevolgen van klimaatverandering kunnen opvangen Meer openbaar groen: de diverse ontwerpen van de placegames laten verschillende ideeën en oplossingen zien waar meer groen kan komen De diverse ontwerpen van de placegames geven suggesties voor plekken voor wadi’s Parkeerplaatsen met waterdoorlatende of waterpasserende stenen, of grasstenen Ondergrondse waterbuffers? Bv onder het speelgrasveld of onder de garageboxen? Op sommige plekken is het acceptabel enkele parkeerplekken te vervangen met groen. Ook kunnen sommige parkeerplekken smaller. De versteende speelplaats met achterhaalde wipkippen zou kunnen worden ingericht als natuurbos Klimaatvriendelijke voortuinen (een flyer van gemeente Bunnik en het Waterschap geeft inspiratie wat allemaal zou kunnen en hoe het onderhoudsvriendelijk kan) Groene daken (initiatief van enkele bewoners, om garagedaken aan te leggen met cedergroen)

Ontwerpprincipe 7 Geen ongewenste afwenteling De effecten van maatregelen voor andere straten zijn doordachte en gezamenlijk overeengekomen keuzes. Aandacht voor de gevolgen van eenrichtingsverkeer en nieuwe verkeerscirculatie Voorkom bij eenrichtingsverkeer onlogische routes en dolend, verdwalend autoverkeer Aandacht voor gevolgen van terugbrengen parkeerplekken voor andere straten Zoveel mogelijk water opvangen waar het valt en niet afwentelen op andere plekken