Op welke manier kunnen we leerlingen uit 4 havo en 5 atheneum/TTA

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Feedback – Hoe kan het beter?
Advertisements

informatieavond havo5, woensdag 19 september 2012
KNAG Onderwijsdag Het belang van goede schoolexamens.
Welkom. Welkom Even voorstellen: De heer Drs. C.H.M. Bentlage Teamleider HAVO / VWO.
LOB Wat wordt er allemaal binnen de school gedaan en wat is er buiten de schooltijden als voorbereiding te doen.
Sint-Joriscollege Informatie bovenbouw.
Informatieve ouderavond mavo 4 24 januari 2013 Welkom!
Welkom. Onderwerpen Opbouw Tweede Fase Z- en I-uren Examen PTA LOB.
Welkom.
Welkom Teamleider HAVO / VWO De heer Drs C.H.M. Bentlage.
VSO Het Mozaïek Almelo.
Examen BB en KB 2015 Examenjaar 2015 BB KB.
Informatieve ouderavond mavo 4 19 januari 2015
VOORLICHTINGSAVOND VMBO 3 3 maart 2014 RGO Middelharnis.
VSO Het Mozaïek Almelo. Examenreglement en Programma van Toetsing en Afsluiting leerjaar 3 en 4 Eindexamenjaar 2015.
RGO Middelharnis VOORLICHTINGSAVOND VMBO 4 18 september 2013.
Programma PTA Project tweeslag vmbo-carrousel Maatschappelijke stage Buitenlandse reizen.
Klassenfoto klas 4. De weg naar het EXAMEN De weg naar het examen Oefenexamenprogramma Planning van de laatste periode Het examen (CSE) Geslaagd! Rekentoets.
Informatieavond mavo  Voorstellen mentoren  Algemene informatie leerjaar 4  Eindexamen  Sectorwerkstuk: doorstroom MBO of havo  Activiteitenweek.
Informatieavond leerjaar 4. Vervolgopleiding Mevrouw Slagboom Decaan.
Ouderavond 4 havo 31 augustus uur aula locatie N.
Welkom op de voorlichtingsavond van klas 4 havo en 4 vwo. drs. A.A. van Koeveringe Examensecretaris.
Informatieavond PTA 3e – 4e klas 22 september 2015.
Contactavond Havo 4 & Vwo 4 september 2015
OUDERAVOND 5VWO WILLEM DE ZWIJGER COLLEGE BUSSUM.
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
Toetsen van de concept-contextbenadering bij maatschappijwetenschappen
Voorlichtingsavond Doorstroom 4 TL  4 Havo 11 november 2015.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
VOORLICHTINGSAVOND TL 3. PROGRAMMA PLENAIR EXAMENPROGRAMMA PTA VOORBEELDEN VAN PTA VRAGEN VAN OUDERS MENTOREN BEGELEIDING CONTACTEN INDIVIDUELE VRAGEN.
Toetsen en beoordelen Toetsen Overzicht hoofdstuk 5
PTA VOORLICHTING KLAS 3BB / KB. PR0GRAMMA MENTOREN BEGELEIDING CONTACTEN INDIVIDUELE VRAGEN PLENAIR EXAMENPROGRAMMA PTA VOORBEELDEN VAN PTA VRAGEN RONDOM.
Toetsing en toetsontwikkeling
Maurick College Havo 5. Contact mentor H5 Contact thuis belangrijk; studievoortgang en welzijn zoon/dochter Ouderavonden: -Na periode 1  uitnodiging.
OUDERAVOND 10 e klas 21 september Klas 10 m(h) Een examenjaar Mavo: werken naar een einddoel Havo: oefenen in examen-doen.
Informatieavond PTA 3e – 4e klas 26 september 2016.
Voorlichtingsavond mavo 3 21 september Programma: Algemeen (examen, verzuim etc.)Dhr. Kooij Handelingsdeel/keuzeDhr. Hettinga MentorenM3ADhr. Boendermaker(lok.
INFORMATIEAVOND LEERJAAR 4 Leerjaar 3 en 4 examenjaar.
Informatie avond Leerjaar – 2018.
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
voorlichtingsavond mavo 4
Informatie avond Leerjaar – 2018.
Voorlichting beroepsrichtingen
INFORMATIE AVOND OUDERS
Voorlichting klas Welkom (i.h.b. de ouders van de instromers)
Interactief oefenen, formatief toetsen
29 augustus 2017 Paul Kelsma (teamleider) Sandra Kiela (coördinator)
Interactief oefenen, formatief toetsen
Voorlichtingsavond 4 mavo
Informatieavond examentraject 5 havo 21 februari 2017
Informatieavond examentraject 5 havo 19 februari 2018
Bedrijfseconomie, Ondernemerschap en Financiële Zelfredzaamheid
Lesgeven zonder cijfer?
Welkom op de voorlichtingsavond van klas 4 havo en 4 vwo.
Toetsing Vakdidactiek 2.
Bijeenkomsten vakdidactiek
Ouderavond leerjaar 4 B4A 27 september 2017
Zelfregulatie op Cartesius2
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Informatieavond 2 mavo 2019 Welkom Voorstellen Decaan Mentoren
Het examenjaar Mavo Op naar het diploma
Informatieavond examentraject 5 havo 21 februari 2019
kenniscarrousel peerassessment
Cijferloos lesgeven bij talen
Ontwikkelingen zichtbaar
Maurick College mentoren Havo 5.
10 september 2019 Sandra Kiela (coördinator) Paul Kelsma (teamleider)
informatieavond havo-5 / vwo-6
Transcript van de presentatie:

Op welke manier kunnen we leerlingen uit 4 havo en 5 atheneum/TTA Op welke manier kunnen we leerlingen uit 4 havo en 5 atheneum/TTA* die essentiële schoolexamenonderdelen nog niet onder de knie hebben, deze alsnog op “basisniveau” (>5,5) laten beheersen voordat zij centraal examen gaan doen?

Naar havo 5. In havo 4.

Met summatief toetsen bedoelen wij het gebruiken van toetsen om een oordeel te geven over de leerprestaties van leerlingen, om vervolgens een beslissing te nemen met betrekking tot selectie, classificatie, plaatsing of certificering (Sanders, 2011). Met formatief toetsen bedoelen wij het gebruiken van toetsen om informatie te verkrijgen over het onderwijsleerproces en hier sturing aan te geven. Formatief toetsen kan leiden tot betere leerresultaten van leerlingen (Bennett, 2011; Black & Wiliam, 2009).

Hoe kunnen we schoolexamens gebruiken om leerlingen meer kans van slagen te geven tijdens hun centrale examens? Summatieve toets Formatieve toets

zowel formatief als summatief (Bennett, 2011; Black & Wiliam, 2009). Een toets kan zowel formatief als summatief worden gebruikt (Bennett, 2011; Black & Wiliam, 2009). Let op! Formatief toetsen heeft meer effect als de feedback op het juiste moment gegeven wordt.

H4/V5 H4/V5 H5/V6

Maar! Groep 1: VOOREXAMENJAAR De groep leerlingen die onvoldoende scoort, kun je splitsen in (1) een groep met motivatieproblemen en (2) een groep met minimale capaciteiten. Verschil in aanpak is nodig. Groep 1: VOOREXAMENJAAR Feedbackgesprek over voorbereiding – mentor/docent Verslag - leerling Overdracht naar mentor examenjaar - magister EXAMENJAAR Actiegericht gesprek met verslag als bron Afspraken over werkhouding en vervolggesprek - magister

Groep 2: De docent gebruikt de feedback om een actieplan op te stellen. VOOREXAMENJAAR Toetsanalyseformulier - leerling Rubric - docent Feedbackgesprek Verslag - leerling Overdracht naar vakdocent examenjaar - magister EXAMENJAAR Actiegericht gesprek met toetsanalyse, rubric en verslag als bronnen Planning overeenkomen - magister

Rubric Correct gebruik van bronnen … A B C D Bronnen worden niet in de tekst genoemd en literatuurlijst ontbreekt Bronnen worden in de tekst genoemd, maar ontbreken in literatuurlijst Bronnen worden in de tekst genoemd, staan in de literatuurlijst, maar zijn niet conform regels opgemaakt. Bronnen worden in de tekst genoemd, staan volledig in de literatuurlijst conform regels …

Toetsanalyseformulier

Adviezen Zorg dat de leerling in het examenjaar dezelfde vakdocent heeft als het jaar daarvoor. Leg de verantwoordelijkheid bij de leerling. Keuze voor summatief moment in examenjaar maken tijdens het actiegerichte gesprek. Laat het laatste cijfer tellen, no-show=1. Vakdocent adviseert over planning: welke kennis is nodig voorafgaand aan een volgend schoolexamen? Rooster in het examenjaar facultatieve steunuren in. Faciliteer docenten in de tijd die extra gesprekken en correctie meebrengen. Voorkom administratieve rompslomp.