Gedragsproblemen en stoornissen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe passen stepped care en collaborative care binnen het patiëntenperspectief? Peter F M Verhaak.
Advertisements

Beroerte en vermoeidheid Beroerte en depressie
Klinische psychologen in een algemeen ziekenhuis
“Ouderenpsychologie: de grijsheid voorbij”
Een lessenserie van drie lessen
Over Klinische psychologie en ‘abnormaal’ gedrag
Onderwijspsychologie
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Marieke Bossuyt en Barber Declerck
Begeleidingsplannen GGZ
Mindfulness.
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
Het begrijpen van eetstoornissen
Gesloten vs. Open: Freud en Rogers
Psychiatrie Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd
Kind in ontwikkeling A Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Herstelondersteunende zorg en presentie
Kind in ontwikkeling B Intern vs. Extern.
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Ontwikkeling van het kind (0-12 jaar)
Pascal van Schajik Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Gesloten vs. Open: Freud en Rogers
TRENDS 2015 Kwartaal 3, week 1. Even voorstellen  Naam: Madeleine Meurs  Site: med.hr.nl/meurm   Kamer: MP L
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Dorien `t Hart Med.hro.nl/hardo
Dorien `t Hart Groepsdynamica Dorien `t Hart
gespreksvaardigheden
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Het wonder van de mens Wie is de mens. Wie is de mens? De mens onderscheidt zich van dieren door: Cultuurscheppend te zijn  creativiteit en structuur.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 5
TRENDS 2014 Hafida
Stromingen in de psychologie
Stromingen in de psychologie Werkcollege 1
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Korte Oplossingsgerichte Therapie Raymond Smulders
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Seksualiteit Het bespreekbaar maken van seksualiteit in het contact met de cliënt als onderdeel van de hulpverlening.
VISIE op automutilatie bij borderlinepersoonlijkheidstoornis
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Thema 2 Periode 1 KOP
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Inleiding in de Psychopathologie
De NOODZAAK van een PARADIGMASHIFT
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
BB - Theorie Donderdag 6-oktober.
Les 2 “Drie methodieken” thema 9.3. en 9.4.
Verlies & Rouw September les 3 Mirjam Enderle.
Gedragsproblemen en stoornissen
Gedragsproblemen en stoornissen
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Agressie Les 2.
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Gedragsproblemen en stoornissen
Gedragsproblemen en stoornissen
Gedragsproblemen en stoornissen
Gedragsproblemen en stoornissen
Intensieve begeleiding
Observeren, rapporteren
ADL Les 1.
Training Observeren Kijken naar kinderen en leerkrachten
In de vuurlinie van een pos
ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Gedragsproblemen en stoornissen Les 2

Lesweek 2 Herhaling vorige week Theorie: 6.3 Visies op het behandelen van afwijkend gedrag 6.4 Visies op oorzaak en gevolg van afwijkend gedrag 6.6 Hulpverleners binnen de zorg voor mensen met afwijkend gedrag

Herhaling vorige week Beoordelen afwijkend gedrag: 6.5.1 Klinisch interview (vragen stellen) 6.5.2 Psychologische tests 6.5.3 Neurologische beoordelingen 6.5.4 Scan met radioactieve stof 6.5.5 Andere soorten scans

Herhaling vorige week Wat is coping? Kun je wat voorbeelden noemen? Waarom is het belangrijk dat je persoonlijke weegschaal van draaglast en draagkracht in balans is? Wat zijn oorzaken van afwijkend gedrag? Herhaling theorie van vorige les. Je kunt over het tegeltje gaan discussiëren met elkaar

6.3 Visie op behandelen van afwijkend gedrag 400 v.chr. 200 - 1850 Vanaf 1800 Laat de studenten uit het boek blz 136 , 137 en 138 lezen. Laat drie studenten vertellen wat ze hebben gelezen en vul zelf aan waar nodig. Laat klasgenoten corrigeren en aanvullen Begin 20ste eeuw: patiënt met handicap/mankement Tegenwoordig: Patiënt is cliënt (krijgt gepaste hulp)

6.4 Visies op oorzaak en gevolg van afwijkend gedrag Psychologisch perspectief Het biologische perspectief kijkt alleen naar biologische aspecten van gedrag en zoekt de oorzaken van gedrag in het functioneren van:  1) de genen 2) de hersenen 3) het zenuwstelsel 4) het hormoonstelsel Psychologisch perspectief is een psychische aandoening door gedachten, emoties, wensen en doelen. Ervaringen, natuurlijke aanleg en omgeving. Biologisch perspectief

Zes stromingen Psychologisch perspectief Psychoanalyse Behaviorisme Humanisme Sociaal-culturele perspectief Bio-psychosociale perspectief

Psychoanalyse https://www.youtube.com/watch?v=YcxeYnpVRC4 1.38 Hierin wordt gedrag beschouwd als uitdrukking van onderbewuste behoeften, verlangens en conflicten. Deze verlangens zijn afkomstig uit onze duistere kant, waar onze onbewuste agressieve en seksuele impulsen en onze psychische conflicten huizen

Behaviorisme Volgens het behavioristische perspectief moet psychologie de wetenschap zijn van observeerbaar gedrag, en niet van mentale processen. Het behavioristische perspectief richt zich op: - Leren - Beheersing van gedrag door de omgeving. - Stimuli en responsen - maar geen mentale processen. Het behaviorisme werd het meest bekend met het idee dat de geest helemaal geen deel van de psychologie uit zou moeten maken. Het bahaviorisme stelt dat alles wat men doet, denkt en voelt, een gedrag is en dat al deze gedragingen beschreven kunnen worden aan de hand van externe factoren. Daarbij hoeft een bahaviorist nooit naar het innerlijk van zijn onderwerp te kijken, maar enkel naar observaties van gedrag Kijk filpm

Humanisme De mens staat centraal, hij schenkt aandacht aan zijn eigen gewaarwordingen en emoties en handelt vanuit zelfinzicht. Iedereen is uniek en geeft op zijn manier betekenis aan ervaringen. Wanneer iemand zichzelf accepteert zoals hij is, kan hij groeien als persoonlijkheid Kijk filmpje onder de link

Het Sociaal-culturele perspectief De kracht van de situatie: sociale en culturele invloeden kunnen de invloed overstemmen van alle andere factoren die gedrag beïnvloeden. Het socioculturele perspectief richt zich op Sociale invloeden op gedrag en mentale processen Hoe individuen functioneren in groepen Culturele verschillen

Het BIO-Psychosociaal perspectief Zowel biologische als psychologische en sociale factoren bepalen het psychisch functioneren. Het is een combinatie van factoren. Behandeling is gericht op drie genoemde factoren en kan bestaan uit medicatie en gesprekstherapie

6.6 Hulpverleners in de zorg Psychiater, klinisch psycholoog, HBO psycholoog, pedagoog, orthopedagoog, maatschappelijk werker, sociaalpedagogisch hulpverlener, creatief therapeut, psychomotorisch therapeut, sociaalpsychiatrisch verpleegkundige, ergotherapeut, sociaaljuridisch dienstverlener, nurse practitioner Blz. 144-145 In tweetallen bekijken welke hulp- verleners er zijn. 10 min

In groepen bezig met eindopdracht Je bedenkt je onderwerp (in overleg met docent) Je maakt een mindmap met belangrijke info over het onderwerp Je maakt een globale opzet van de les

DE Eindopdracht Zes groepen gaan een ‘les’ voorbereiden en geven over een stoornis of gedragsprobleem Met je groepje verzamel je interessante informatie over een gedragsprobleem of stoornis Je gaat deze informatie aan de rest van de klas overbrengen Zorg dat je goede informatie hebt, verschillende mediums gebruikt en dat je klasgenoten positieve feedback geven. Deze les duurt minimaal 30 maximaal 40 minuten

Afsluiting Tot volgende week!