Gedragsproblemen en stoornissen Les 2
Lesweek 2 Herhaling vorige week Theorie: 6.3 Visies op het behandelen van afwijkend gedrag 6.4 Visies op oorzaak en gevolg van afwijkend gedrag 6.6 Hulpverleners binnen de zorg voor mensen met afwijkend gedrag
Herhaling vorige week Beoordelen afwijkend gedrag: 6.5.1 Klinisch interview (vragen stellen) 6.5.2 Psychologische tests 6.5.3 Neurologische beoordelingen 6.5.4 Scan met radioactieve stof 6.5.5 Andere soorten scans
Herhaling vorige week Wat is coping? Kun je wat voorbeelden noemen? Waarom is het belangrijk dat je persoonlijke weegschaal van draaglast en draagkracht in balans is? Wat zijn oorzaken van afwijkend gedrag? Herhaling theorie van vorige les. Je kunt over het tegeltje gaan discussiëren met elkaar
6.3 Visie op behandelen van afwijkend gedrag 400 v.chr. 200 - 1850 Vanaf 1800 Laat de studenten uit het boek blz 136 , 137 en 138 lezen. Laat drie studenten vertellen wat ze hebben gelezen en vul zelf aan waar nodig. Laat klasgenoten corrigeren en aanvullen Begin 20ste eeuw: patiënt met handicap/mankement Tegenwoordig: Patiënt is cliënt (krijgt gepaste hulp)
6.4 Visies op oorzaak en gevolg van afwijkend gedrag Psychologisch perspectief Het biologische perspectief kijkt alleen naar biologische aspecten van gedrag en zoekt de oorzaken van gedrag in het functioneren van: 1) de genen 2) de hersenen 3) het zenuwstelsel 4) het hormoonstelsel Psychologisch perspectief is een psychische aandoening door gedachten, emoties, wensen en doelen. Ervaringen, natuurlijke aanleg en omgeving. Biologisch perspectief
Zes stromingen Psychologisch perspectief Psychoanalyse Behaviorisme Humanisme Sociaal-culturele perspectief Bio-psychosociale perspectief
Psychoanalyse https://www.youtube.com/watch?v=YcxeYnpVRC4 1.38 Hierin wordt gedrag beschouwd als uitdrukking van onderbewuste behoeften, verlangens en conflicten. Deze verlangens zijn afkomstig uit onze duistere kant, waar onze onbewuste agressieve en seksuele impulsen en onze psychische conflicten huizen
Behaviorisme Volgens het behavioristische perspectief moet psychologie de wetenschap zijn van observeerbaar gedrag, en niet van mentale processen. Het behavioristische perspectief richt zich op: - Leren - Beheersing van gedrag door de omgeving. - Stimuli en responsen - maar geen mentale processen. Het behaviorisme werd het meest bekend met het idee dat de geest helemaal geen deel van de psychologie uit zou moeten maken. Het bahaviorisme stelt dat alles wat men doet, denkt en voelt, een gedrag is en dat al deze gedragingen beschreven kunnen worden aan de hand van externe factoren. Daarbij hoeft een bahaviorist nooit naar het innerlijk van zijn onderwerp te kijken, maar enkel naar observaties van gedrag Kijk filpm
Humanisme De mens staat centraal, hij schenkt aandacht aan zijn eigen gewaarwordingen en emoties en handelt vanuit zelfinzicht. Iedereen is uniek en geeft op zijn manier betekenis aan ervaringen. Wanneer iemand zichzelf accepteert zoals hij is, kan hij groeien als persoonlijkheid Kijk filmpje onder de link
Het Sociaal-culturele perspectief De kracht van de situatie: sociale en culturele invloeden kunnen de invloed overstemmen van alle andere factoren die gedrag beïnvloeden. Het socioculturele perspectief richt zich op Sociale invloeden op gedrag en mentale processen Hoe individuen functioneren in groepen Culturele verschillen
Het BIO-Psychosociaal perspectief Zowel biologische als psychologische en sociale factoren bepalen het psychisch functioneren. Het is een combinatie van factoren. Behandeling is gericht op drie genoemde factoren en kan bestaan uit medicatie en gesprekstherapie
6.6 Hulpverleners in de zorg Psychiater, klinisch psycholoog, HBO psycholoog, pedagoog, orthopedagoog, maatschappelijk werker, sociaalpedagogisch hulpverlener, creatief therapeut, psychomotorisch therapeut, sociaalpsychiatrisch verpleegkundige, ergotherapeut, sociaaljuridisch dienstverlener, nurse practitioner Blz. 144-145 In tweetallen bekijken welke hulp- verleners er zijn. 10 min
In groepen bezig met eindopdracht Je bedenkt je onderwerp (in overleg met docent) Je maakt een mindmap met belangrijke info over het onderwerp Je maakt een globale opzet van de les
DE Eindopdracht Zes groepen gaan een ‘les’ voorbereiden en geven over een stoornis of gedragsprobleem Met je groepje verzamel je interessante informatie over een gedragsprobleem of stoornis Je gaat deze informatie aan de rest van de klas overbrengen Zorg dat je goede informatie hebt, verschillende mediums gebruikt en dat je klasgenoten positieve feedback geven. Deze les duurt minimaal 30 maximaal 40 minuten
Afsluiting Tot volgende week!