Discriminatie en kansen Hoe kan je verschil maken? Eva Klooster Zelfstandig onderzoeker verbonden aan Verwey-Jonker Instituut en Kennis Platform Integratie en Samenleving
Inhoud Onderzoek arbeidsmarktdiscriminatie Rol van discriminatie op de stagemarkt? Wat zijn reacties in de praktijk? Hoe kan je verschil maken? Wat liggen de kansen?
Discriminatie Discriminatie is het ongelijk behandelen van sollicitanten met gelijke capaciteiten om redenen die er niet toe doen Discriminatie kan plaatsvinden op vele gronden, waaronder leeftijd, handicap, religie en etnische of culturele achtergrond. .
Wat gebeurt er o.a. bij sollicitaties? Negatieve beelden en onbekendheid wegen zwaar ‘voorbeeld: afwijzing magere sollicitant bij bloemenveilig’ ‘Herkenbare’ sollicitant meer kans Stereotype groepsbeelden hebben grote invloed Impulsief gedrag (versus mening) Associaties
Discriminatie arbeidsmarkt SCP (2015) onderzoek naar selectie door werkgevers bij laag en middenniveaufuncties. Test: gelijkwaardige (fictieve) kandidaten sturen dezelfde sollicitatie brief, met als enige verschil: de achternaam. De sollicitatie brief ondertekend met autochtone naam geeft bijna 2x meer kans op uitnodiging voor gesprek dan een Marokkaanse achternaam.
Voorkeuren van werkgevers in NL Top 6 meest teruggebeld 1. Duitsers 2. Zuid-Koreanen 3. Polen 4. Macedoniers 5. Chinezen 6. Fransen Wetenschappelijk Europees onderzoek 11.000 fictieve sollicitaties op echte vacatures, behalve naam en land van herkomst verschilden fictieve kandidaten nie. Vacatures in IT, koks, salesmanagers, boekhouders, sales- en balie. Bram Lancee, UvA
Kans op uitnodiging van sollicitatiegesprek . Onderzoek op arbeidsmarkt: wanneer autochtone en niet-autochtone kandidaten met een gelijkwaardig cv tegelijkertijd solliciteren heeft de kandidaat met autochtone naam een hogere kans om te worden uitgenodigd (Andriessen, van der Ent, van der Linden & Dekker, 2015). =Autochtoon Nederlandse sollicitanten hebben 34% kans op een uitnodiging voor een gesprek, Hindoestaans-Nederlandse sollicitanten hebben 23% kans en Marokkaans- Nederlandse sollicitanten 19%. De kansen van autochtoon Nederlandse sollicitanten verschillen significant van de kansen van Marokkaans-Nederlandse en Hindoestaans-Nederlandse sollicitanten
KIS 2016: verkennend onderzoek in mbo Er speelt discriminatie bij stages Observaties lopen uiteen van ‘zelden’ tot ‘vaak’ Verschillen per regio en opleidingsrichting; Meeste signalen over discriminatie bij representatieve functies
Hoe gaat het bij uw locatie…..? Signaleert u (wel eens) discriminatie? Spreekt u erover met collega’s? En met studenten? Hoe reageert u? Is er beleid ? Wat is het beleid?
KIS: Hoe reageren onderwijs professionals? Vermijden ‘moeilijke’ gesprek met leerbedrijven; sturen andere student die wel ‘voldoet’, matchen student met migratieachtergrond met werkgevers zonder vooroordelen of met zelfde migratieachtergrond Doen weinig meldingen bij SBB, ADV’s.
KIS : wat delen mbo-professionals? bespreken (signalen van) discriminatie nauwelijks; professional die probleem benoemt ‘professioneel eenzaam’ management heeft vaak weinig zicht op probleem meeste opleidingen hebben geen duidelijk beleid
Verklaring reactie BPV - stagebegeleiders Leerwerkbedrijf willen behouden (eigen belang). Twijfel over intentie bedrijf (niet bewijsbaar) . Twijfel over juridische kant (bijv. hoofddoek weigeren)
Hoe kom je tot gelijke stagekansen? Betrokken docenten, mentoren, BPV-coordinatoren!!! Actieve intermediaire rol vergroot kansen van studenten Ondersteun een goede voorbereiding op stage CV met individuele en unieke informatie
En zijn er signalen discriminatie? neem signalen serieus, luister naar student en vraag door ondersteun student en neem intermediaire rol ga ‘rustig’ in gesprek met leerwerkbedrijf (folder ABU) geen oplossing met bedrijf ? Melden! ( SBB en/of ADV’s)
Op niveau van team en de opleiding (h)erken: invloed vooroordelen en stereotype beelden (h)erken: signalen van discriminatie op stagemarkt stel samen vast: we willen het anders (sociale norm) maak het bespreekbaar (bv. In teamoverleg) leg vast in beleid (commitment bestuur en leiding) hou ‘vinger aan de pols’ (bijv. via JOB -leerlingenquête )
Interessante websites en contacten LOB Gelijke kansen. Voor integrale aanpak op terrein gelijke kansen. Informatie via Fienny Peerboom. F.peerboom@mbodiensten.nl kis.nl Voor achtergrondinfo en onderzoek op terrein tegengaan vooroordelen en discriminatie. Waaronder onderzoek naar discriminatie op mbo-stagemarkt. discriminatie.nl/ Tools voor docenten en studenten gericht op verminderen en bespreekbaar maken van discriminatie Mensenrechten.nl en lokale Anti discriminatie voorzieningen (ADV’s) voor informatie, trainingen en melding van discrminatie annefrank.nl / ‘Begin bij jezelf’ Online cursus voor docenten bespreekbaar maken discriminatie School en veiligheid / discriminatie voor achtergrondinformatie en materiaal discriminatie