Kansen in/voor onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Reflecteren over het zorgbeleid van de school
Advertisements

Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Van probleem naar onderwijsbehoefte
Centrum voor Leerlingenbegeleiding
Centrum voor Leerlingenbegeleiding
Beleidsknelpunten en aanbevelingen gepresenteerd vanuit de bevindingen die voortkomen uit het onderzoek.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Kringloop van de armoede
Tijd voor actie? Aanbevelingen voor meer toegankelijke diensten en kansen voor kinderen in Europa Françoise Pissart Directeur Koning Boudewijnstichting.
Handelingsgericht Werken (HGW) op school
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
MAATZORG IN DE THUISLOZENZORG Tine Van Regenmortel
Brede school in Berkenbos
OCMW’s en Activering Studiedag Lokale Economie en Werkgelegenheid Mechelen 26 november 2009.
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Vrije-CLB-Koepel vzw Maak kennis met het CLB. 2 Voor wie?  Leerlingen  Ook los van de school  En los van de ouders  Ouders  Met hun zorgen en vragen.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Vrije-CLB-Koepel vzw Kansenbevordering en gelijke onderwijskansen (GOK) Nascholing voor VCLB-medewerkers 8 oktober 2009 Brie De Veirman Luc Driesmans Jos.
Terugkoppeling OLB Collegagroep zorg Valérie De Smet 16/1/2014.
Lokaal het verschil maken voor kinderen in armoede
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
prof. dr. Karel Hoppenbrouwers
TEGENSTEMMEN EN WEERBAARHEID
1zorg-route.
Handelingsgericht werken
O PVOEDINGSONDERSTEUNING Sarah-Lynn Logghe. INHOUDSTAFEL definitie doelstellingen groeiende interesse vanuit het beleid functies van opvoedingsondersteuning.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Handelingsgericht Werken
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
SWPBS Conferentie 2014 Eindhoven
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
Administrateur-generaal
Armoede is … Sieg Monten
De leerkracht = DE BELANGRIJKSTE PERSOON in de schoolloopbaan van je kind! PARTNER vd ouders …
Mirjam van Puijfelik Ethiek Ethische aspecten en professioneel handelen door de maatschappelijk werker.
Verwijzing VSO terugdringen Professionele ontwikkeling van de docenten Veranderingen ondersteuningsstructuur.
Ouderbetrokkenheid 3.0© E-book Van informeren naar samenwerken
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
De collecte is voor Red een Kind. Red een Kind geeft toekomst aan kinderen in armoede een verbindt hen met mensen in Nederland Helpt kwetsbare kinderen.
Zorgbeleid. Fase waarbij we inzetten op een krachtige leeromgeving voor ALLE leerlingen. Preventief werken, goed instructie, differentiëren, veilig.
Experten in de derde graad Proefproject
Magda De Meyer Voorzitter Vrouwenraad
Studenten versterken in hun competenties m. b. t
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
Het zorgcontinuüm.
Maak kennis met het CLB.
Zorgbeleid Zorgbeleid.
Voorstelling kansarmoedeatlas
Wetgeving prioritaire doelgroepen
Kansarmoede in de kleuterschool
CLB Wie zijn ze, wat doen ze, wat drijft hen?
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Kansarmoedeproblematiek Middelkerke en Oostende
het katholiek basisonderwijs
Infonamiddag De werking van het Belgisch Onderwijssysteem
De collecte is voor Red een Kind.
ONDER WIJS CENTRUM GENT
Doubleren.
Reorganisatie Vrij CLB Kempen
Doubleren.
VCLB Kernprocessen Waarom gemaakt
Kansarmoedeproblematiek Westkust
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Transcript van de presentatie:

Kansen in/voor onderwijs Een blik op kansarmoede vanuit schoolpsychologie

Op het programma Wie ben ik? Situering Heeft kansarmoede een gezicht? Uitdagingen voor het werkveld

Wie ben ik? Gehuwd, vier kinderen, Oostkamp ‘afgestudeerd’ in 2003 Psychotherapiepraktijk De Duizendknoop in Oostkamp Mijn echtgenote, ikzelf en een collega Onderzoek en psychotherapie met thema’s gedrag, ontwikkeling, leren, sociaal-emotionele problemen… Psycholoog in Vrij Centrum Leerlingenbegeleiding in Blankenberge Begeleiding scholen Secundair Onderwijs Vroeger: (Buiten)gewoon Lager Onderwijs Onderwijsloopbaan

DOORSTROOM VERDERE HULP Gratis Onafhankelijk De leerling staat centraal Teamverband (arts, verpleegkundige, sociale discipline, psychopedagogische discipline) Discreet en in vertrouwen Aanvullend bij de krachten van de hulpvrager Draaischijffunctie CLB: een situering BREDE INSTAP Kernprocessen: Onthalen en toeleiden Informeren en adviseren Analyseren, begeleiden en coördineren Verontrustende situaties Informeren over onderwijslandschap, studiekeuze en arbeidsmarkt Systemisch en beleidsmatig ondersteunen van de school Medische activiteiten in kader van preventie Leerlingen Ouders CLB - leren en studeren Onderwijsloopbaan Preventieve gezondheidszorg Psychosociaal functioneren School DOORSTROOM VERDERE HULP

Gelijke onderwijskansen: een zaak van school en CLB een vertrouwensrelatie opbouwen eerlijk en transparant communiceren de beslissingsbevoegdheid laten waar ze hoort, namelijk bij de ouders en/of de leerling zelf. De rechten van het kind Decreet Gelijke onderwijskansen Faire diagnostiek Handelingsgericht werken, Pameijer alle kinderen optimale kansen bieden Inschrijvingsrecht Bescherming van rechten Lokale overlegplatforms: lokale partners helpen gelijke onderwijskansen realiseren Commissie inzake leerlingrechten Extra omkadering en werkmiddelen voor scholen Onderwijsbehoeften van de leerling staan centraal Afstemming en wisselwerking De leerkracht doet er toe Belang van positieve aspecten Constructief samenwerken Doelgericht handelen Systematisch en transparant

Gelijke kansenbevordering betekent … + inzicht, + vaardigheden, + basisattitude Ondersteunen van het (taalvaardigheids)onderwijs Werken aan communicatie tussen kansarme ouders en de school: de kloof helpen overbruggen Werken aan school- en klasklimaat tgo. kansarmen Ouderondersteuning Ondersteuning van kansarme leerlingen Netwerkvorming SAMEN PRATEN PROACTIEF DOELGERICHT EMANCIPEREND OP MAAT VRAAGGESTUURD

De (vele) gezichten van kansarmoede “Kansarmoede is een toestand waarbij mensen beknot worden in hun kansen om voldoende deel te hebben aan maatschappelijk hooggewaardeerde goederen, zoals onderwijs, arbeid, huisvesting. Het gaat hierbij niet om een eenmalig feit, maar om een duurzame toestand die zich voordoet op verschillende terreinen, zowel materiële als immateriële.(Kind en Gezin, 2014 )” We definiëren kansarmoede dan ook als een duurzame toestand waarbij mensen beperkt worden in hun kansen om voldoende deel te nemen aan maatschappelijk hooggewaardeerde goederen, zoals onderwijs, arbeid en huisvesting. Op basis van deze definitie bekijken we de situatie voor 6 verschillende levensdomeinen/dimensies. Het gaat om het maandinkomen van het gezin, de opleiding van de ouders, het stimulatieniveau van de kinderen, de arbeidssituatie van de ouders, de huisvesting en de gezondheid. Per levensdomein werd een ondergrens bepaald. Wanneer de leefomstandigheden van een gezin bij 3 of meer van deze 6 criteria zich op of onder de ondergrens bevinden, dan spreken we over kansarmoede in het gezin.

De (vele) gezichten van kansarmoede Kansarmoede is een multi-aspectueel gegeven: het uit zich op diverse levensdomeinen van de mens. Demografie Huisvesting Onderwijs Werkloosheid Geen situatie is gelijk Leerlingen met schoolse moeilijkheden in het lager onderwijs – in het secundair onderwijs – in het buitengewoon onderwijs - kansarme geboortes - wooninstabiliteit -eenoudergezinnen

De (vele) gezichten van armoede IN DE PRAKTIJK Kan niet mee met rekenen Luistert niet Komt vaak in conflict met andere leerlingen Komt te laat op school Geen interesse voor schoolwerk Net verhuisd Financiële problemen Geen boeken Moe …

Uitdagingen voor het werkveld https://www.klasse.be/39090/12-brillen-kinderarmoede- armoede-kijken/ Anders kijken en communiceren rond armoede Kijk vanuit verschillende frames Potentie en talent Aandacht voor de toekomst, hoop Actiegericht Armoede in perspectief van de situatie Keuzes Engagement

Uitdagingen voor het werkveld Zelfdeterminatietheorie ( Ryan en Deci, Vansteenkiste e.a., …) Autonomie VerBondenheid Competentie

Uitdagingen voor het werkveld Zes pijlers voor een sterk armoedebeleid op school (Klasse) Sterk inschrijfteam Duidelijke communicatie met de ouders Een betaalbare school (schoolfactuur, schooltoelage) Een veilige omgeving (warm, sterk zorgteam, brede school) Goede (keuze)begeleiding (goede omkadering, faire communicatie, sterke studiekeuzebegeleiding) Netwerk inschakelen Prof. Dr. Nicaise (Klasse) Geloof in de talenten van de kinderen Denk kritisch na over het systeem Deskundigheid over kansarmoede versterken

“Kansarmoede is zo’n allesomvattende problematiek, dat een zaligmakende oplossing niet bestaat” (bron: kansarmoedeatlas) “ “Er bestaat niet één recept om deze problemen aan te pakken. Oplossingen op maat werken het best” (bron: campagnekrant 2018) “ “Samen moeten we werk maken van gelijke kansen” (bron: campagnekrant 2018) “

Hartelijk dank voor uw aandacht Powerpoint weldra beschikbaar op www.deduizendknoop.be