Project NSF H54U inleiding

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Tabernakel. God wil wonen tussen de mensen!
Advertisements

Manoeuvre: in rechte lijn achteruit rijden
De Bakfiets Wood-Award
Coloscopie in het SKB Week van de Darm Bron inhoud: www
© Good Hifi 2007 Randen aan de achterzijde monteren Een handleiding.
Wat heb je allemaal nodig Een schroevendraaier nummer 4
Luidsprekers behoort bij open leertaak OT 6.2.1
tattoo tatto + + +veelgestelde vragen over tatoeages+ + +
Naam: Mijn info : Klik op “Naam”. Vul je naam in. Doe hetzelfde met “sport” Hier kun je een foto / tekening Invoegen.
Vermogen Veel vermogen Zelfde locomotief in model, weinig vermogen.
Kunstproject groep 8.
Techniek: Een Brug Te Ver
Wat is Heathkit.
Deel 2. Zomaar weer een foto. Niks bijzonders te vermelden.
Watersituatie in Ricatla – 01/01/2009. Open putten.
Eindopdracht Fotografie (1ste periode) Analyse eigen foto’s
Deel 1. Op kocht ik in een vlaag van geldverkwisting, deze Pontiac Chieftain, bouwjaar Geert, een buurman en ik gingen hem bekijken in.
Treinen in Nederland.
Paardkostuum Objectomschrijving Het is een paardkostuum gemaakt van karton. Het paard wordt over de persoon getild en laten zakken als het gat in het paard.
LED’s.
Halfgeleider.
Restauratie van een plattegrond met een plan voor verversing van het grachtenwater in Amsterdam (1759) Stadsarchief Amsterdam Afdeling Restauratie Oktober.
Voorbereiding post 3 Blij met hei Groep 1-2. Welkom bij IVN Valkenswaard-Waalre Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 3: Blij met hei, voor.
dat hebben wij, wij op vakantie naar kreta in september en wat hebben we, we zitten hier in de regen.
dus dat was 'n hele onderneming, maar wel erg leuk.
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Het vliegtuig.
By Jeffrey & Jeffrey.. Wat hebben we gedaan? Wij hebben gekozen voor een lamp te maken, dit is een oud examen werkstuk van hier naast hebben.
Het opstellen van reactieschema’s.
Uitzending bijgewoond van een tv programma.
Dutch Design Week 26 oktober 2013 Rex Brandsma V4b
Petra Los Sem 5 Nov - Dec 2005 Bouwtechniek Dhr Geraci
Deel 4. Bijna alle lak verwijderd. Over een paar dagen gaan we beginnen met het dak in de hechtprimer te spuiten.
Jord Knaap & Paul Crouwel
Skimmen XENTA betaalautomaat
Bedrijfsbezoeken 2015  Groenhart, Kluster, Ruiter en Eipie.
MUZIEKPIETJES MAKEN Leven van een juf. BENODIGDHEDEN Per leerling: 1 bruin of zwart vouwblaadje 4 gekleurde vouwblaadjes Gekleurd papier: wit, rood en.
Titel Ondertitel datum Probusclub Jan Adriaenszn Leeghwater.
Trouble shooting voor het printen. Reservoir: 1) Er zit een coating in het reservoir, zodat bij het printen geen materiaal aan het platform hecht en niet.
Hout is Goud workshop kolfonderhoud SIW – Papendal 2007.
RoboCup Junior Bouwen van een robot voor de RCJr lessen Versie
Verftips Top 5 dat een professioneel je niet vertelt Een frisse laag verf kan wonderen verrichten in een kamer. Het brengt leven en frisheid aan een doffe.
Snijtechniek en snedige opmerkingen 2016 CGD Snijtechniek Wim de Kock.
Hygiëne omvat 2 begrippen Reinigen Steriliseren.
MUZIEKPIETJES MAKEN Leven van een juf. BENODIGDHEDEN Per leerling: 1 gekleurd vel papier 4 satéprikkers 1 ballon 1 wc rol 3 of 4 strookjes gekleurd papier.
Klaren EN Bottelen Theo Jacobi. Klaren EN Bottelen Theo Jacobi.
Bloempotten en vazen Verschillende soorten & maten deel 2.
Je neemt nooit afscheid van wat echt telt.
Project veertigdagentijd
Maken van een Egyptisch of staaf boeket
Cursus 1.1 Wat zie je in een landschap Klas 2 KGT Lesweek 1
Spreekbeurt Koffie.
Skimmen XENTA betaalautomaat
!Tutorial Bp-Vuurpijlen maken ! Gemaakt door: Yellowcard
De Dobbelsteen.
Moleculen Mo eculen Les 1 Alle kleuren van de regenboog.
Het opstellen van reactieschema’s.
Kaas bereiden.
Bewerkt door: P.T.M. Feldbrugge
Project Amroh Duette inleiding 10 watt stereo versterker Duette
Project Supplement Ontvanger
Project Pionier 3 Pionier complete serie
Project PL36 stereoversterker
Project Voeding PE 4820 Inleiding Ombouw Van de PE 4820
Project elco reviseren
Inleiding Na de restauratie van de kast wordt het chassis onder-handen genomen. Zo op het eerste gezicht maakt het chassis een ontredderde indruk. De ratelcondensator.
Semantisatieverhaal: Het is alweer bijna Oud en Nieuw
Modelvliegtuigbouw Leerlingenhandleiding De Fantra VMBO II
Presentatie verpakking
volgende bladzijde terug
Transcript van de presentatie:

Project NSF H54U inleiding De NSF H54U is kort na de tweede wereldoorlog gebouwd, op basis van het Philips 208U-chassis. Dit model, met houden kast en bekleding van papiertouw werd op de markt gebracht als luxe uitvoering van het bakelieten model H126U. Tijdens de oorlog werd uit sterk papier touw gewikkeld, het zogenaamde papiertouw. De dunste soort is o.a. gebruikt om luidsprekerdoek te maken. Ook kort na de oorlog is dit materiaal nog een tijdje gebruikt.

Project NSF H54U inleiding De oorspronkelijke kleur van het papier was licht- bruin, door lichtinvloeden werd het langzaam don- kerder. De bedieningsknoppen zitten aan de zij- kanten. Op de linker zijwand de netschakelaar met volumeregeling; op de rechter zijkant afstemming En golflengteschakelaar. De radio ontvangt op de Korte golf (16,5-51 meter), de middengolf (196-570 meter) en de lange golf (750-1910 meter). (Bron: Vintage Radio) Vroeger in mijn jonge jaren speelde thuis dit radiootje. Met de komst van moderne toestellen raakte het apparaat naar zolder, alwaar het door mij (ondoordacht) uit elkaar is gehaald. Helaas is het nooit meer in elkaar gezet en van lieverlede is na mijn vertrek uit de ouderlijke woning alles zoekgeraakt en de bak in gegaan. Tot ik voor kort bij toeval in het bezit kwam van een 208U-chassis en mij alleen nog het houten kastje ontbrak. Via een bijzondere gift van de heer Westerdijk uit Leeuwarden kon ik ook in het bezit komen van het kastje. Ik heb besloten dit toestel, dat in mijn jeugd een belangrijke aanzet heeft gegeven tot mijn belangstelling voor de elektronica en radioplezier, in ere te herstellen. Het restauratieverslag komt hierna.

Project NSF H54U Het kastje en het Chassis Het kastje ziet er op deze foto wel redelijk uit, maar hij is slechts een beetje in elkaar gehangen. Het papiertouw ziet er vies en vettig uit. De metalen ornamenten zijn verroest en het bakelieten venster is dof van kleur. Aan de onderzijde is (niet zichtbaar) van het ventilatie-rooster een houten spijltje afgebroken. Van het chassis ontbreekt de afstemschaal. Verder is het chassis erg vervuild en stoffig. De ratelconden-sator is kapot en van de overige teercondensatoren is er een aantal gebarsten. De volumeregelaar loopt aan, het netsnoer ontbreekt en de buizen zien eruit of ze ooit zeer heet zijn geweest.

Project NSF H54U De zenderschaal Op de schaal zien we het radiostation “Herrijzend Nederland”. Radio Herrijzend Nederland zond voor het laatst uit op zaterdag 19 januari 1946. De Stichting Radio Nederland in Overgangstijd nam de uitzendingen over op zondag 20 januari 1946. Dit schaaltje hoort niet origineel bij de radio vanwege het Philipsembleem. Er zou een NSF-embleem in moeten staan. De radio werd gebouwd door NSF (Nederlandse Seintoestellen Fabriek) en werd door Philips in licentie gegeven. Het schaaltje is gekocht bij een verzamelaar.

Project NSF H54U Het kastje uit elkaar In de mechanische hoek van de werkplaats is de kast geheel uit elkaar gehaald. Uit de kast zijn 4 van de 5 houten verbindingshoekjes verwijderd omdat deze te slecht waren om de kast nog in elkaar te kunnen lijmen. Een van de zijkanten waar de golfbereikschakelaar en de afstemming zitten is reeds afgeschuurd.

Project NSF H54U Het kastje uit elkaar Op deze foto’s zijn de details weergegeven. Er zijn nog twee verbindingshoeken intact, maar ook deze zullen worden vernieuwd. Hier zijn de verschillen goed zichtbaar tussen de beide zijkantjes, waarvan de kant van de volumeknop nog niet is afgeschuurd.

Project NSF H54U Nieuwe verbindingen Uit een stukje vurenhout kunnen de hoeken worden uitgezaagd. Er zijn twee soorten: gewone hoeken en hoeken met een uitgevijlde sleuf erin. Die laatsten zitten achter aan de bovenzijde om het verstevigingslatje door te laten.

Project NSF H54U Nieuwe verbindingen De nieuwe hoek wordt eerst precies in de juiste positie gezet met behulp van de zijkant die daarop aansluit. Daarna wordt de hoek eerst op de bodemplaat vastgelijmd. Aan het ventilatierooster ontbreekt een spijltje dat is afgebroken.

Project NSF H54U Nieuwe verbindingen Hier wordt een hoek met een sleuf op de achterzijde gelijmd. Aan de andere zijde zit de oude die nog verwijderd moet worden. Op deze afbeelding zijn beide achterste hoeken over het verstevigingslatje gelijmd. Aan de onderzijde is een nieuw spijltje in het ventilatorrooster gelijmd dat hier goed zichtbaar is.

Project NSF H54U Lakken van de kast Deze foto geeft een duidelijk beeld van de restauratie van de hoekverbinding- Stukken. De onderzijde is afgeschuurd en is klaar om weer de originele zwarte kleur te krijgen. Dat hier een nieuw stukje hout is ingezet, is bijna niet meer zichtbaar.

Project NSF H54U Lakken van de kast Na éénmalig lakken. Het ventilatierooster moet nog geheel aan de binnenzijde worden gedaan. Na de tweede keer lakken is ook het rooster goed gedekt. Van de restauratie is nauwelijks iets te zien.

Project NSF H54U Lakken van de kast Na éénmalig lakken. De kleine gaatjes (pijlen) die in de zijkant zaten, zijn met houtvuller gevuld. Als lak is een halfmatte transparante meubelbeits gebruikt. Na de eerste keer zijn de paneeltjes licht geschuurd. Daarna zijn zij voor een tweede keer gelakt.

Project NSF H54U Chassis-slee De bakelieten chassis-sleden bevatten aan de achterzijde een schroefgat voor een M4 mm schroef waarmee het chassis wordt vastgezet. Het bleek niet mogelijk te zijn hier een M4 schroef in te draaien. Dit is vermoedelijk te wijten aan vervuiling van het gat. Met een speciale tap waarmee in kunststof kan worden getapt is het gat weer opnieuw geschikt gemaakt voor M4 schroeven. (Hiervoor dank aan de heer Anton van den Oever.)

Project NSF H54U Ornamenten Op de foto hiernaast staan de metalen ornamentjes aan de voorzijde. Normaal was dit geelkoper gekleurd, maar hier roestig en sterk vervuild. De ornamenten zijn van de kast gehaald en helemaal blank gemaakt om doormiddel van tampongalva-nisatie verguld te worden.

Project NSF H54U galvaniseren Het ornament wordt vastgezet in een hobbyklem. Deze klem vormt de negatieve elektrode. De galvaniseerset bevat een elektrode met een batterij-houder. Deze baterijen leveren een spanning van 3 volt. Er is ongeveer een stroomsterkte nodig van max. 200 mA. Er zijn 3 flesjes: een met goudelektrolyt en een met zilver- elektrolyt. Het bruine flesje bevat een fijn schuurmiddel. Om de elektrodetip wordt een vochtig sponsje gehaakt en deze vormt de positieve elektrode. De zwarte krokodillenklem komt op het ornament. Het sponsje wordt in het elektrolyt gedompeld, waarmee het ornament wordt bestreken.

Project NSF H54U galvaniseren Hier nogmaals het schaaltje met elektrolyt. Het kleine ornament is één keer verguld. De verschillen zijn al goed zichtbaar Galvanisatie van het grote ornament. Deze wordt langzaam bestreken met de elektrodetip die in het elektrolyt is gedoopt. Heel langzaam zal het goud zich erop afzetten. Het is een langdurig geduldwerk.

Project NSF H54U galvaniseren Na één keer vergulden is de goudlaag nog onvoldoende dik. Na het poetsen (met polish) is er het goud voor een deel verdwenen. Na drie keer galvaniseren is er een voldoende houdbare laag ontstaan. Door het poetsen met een droge wollen doek ontstaat een mooie glans.

Project NSF H54U Kast lijmen Pas nadat het grote ornament weer met kleine spij- kertjes is aangebracht kan de rechter zijkant wor- den gelijmd omdat een deel van het ornament onder de rand van de zijkant valt. Met een grote lijmklem wordt de zijkant voorzichtig op de kast gedrukt en langzaam aangedraaid op de houten verbindingsstukken.

Project NSF H54U Kast lijmen Aan de andere zijde vindt hetzelfde plaats, waarna het venster van de afstemschaal nog op de kast wordt gemonteerd.

Project NSF H54U Resultaat Hiernaast het definitieve resultaat. Het papiertouw is langdurig licht geschuurd met schuurpapier. Dit is ook in de naden gedaan zodat de kast weer lichter is geworden. Tenslotte is het meeste vuil met behulp van een tandenborstel en een stofzuiger verwijderd. Er is bij het reinigen géén water of schoonmaakmiddel toegepast. De restauratie van het chassis zal in een aparte presentatie op deze pagina worden gepresenteerd.