Noodzaak strategisch niveau communicatieadviseur ?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Advertisements

Het Groeiboek: Wat staat er in en wat kan je ermee?
Renco Bakker BPMConsult
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Ouders en Kinderen Centraal
Zo doen we dat in Dordrecht: Bewoners aan Zet
Kritische succesfactoren bij reorganisaties
MEE maakt meedoen mogelijk Leerpunten EKc bij MEE 24 maart 2013.
SOCIAL MEDIA EN DE BESTUURDER 2 oktober Wildeman #VvG2012
Motivatie van de professional Willy Limpens
Het Kennisplatform Werk en Inkomen
GAAN Gewoon Anders Ambulantisering Nieuw
St. Martinusschool Hoe loopt de ontwikkelmotor? 1.ik voel me groot 2.ik kan het… zelf! 3.ik ben in verbinding betrokkenheid en welbevinden zelfstandig.
1 Het probleem RO Milieu Landbouw SocZekerheid Etc. LerenWerkenWonenPensioenEtc. Overheids- organisatie Burger ??? Regelgeving per domein Vraag op levensmoment.
Wat leren we uit de Studio Kinderarmoede en andere inspiratiebronnen?
Masterclass ‘gedoe komt er toch’ ‘echte innovatiekracht ligt bij professionals, niet bij managers’ ‘de meerwaarde van innovatie kan zich alleen tonen in.
Interne Communicatie Inhoud: doel en nut van IC
Oktober 2010 Onderzoek naar de behoeften van directeuren en bestuurders in de kinderopvang In opdracht van de beroepsvereniging directeuren kinderopvang.
Workshop Kennisdelen Wilma Kossen 16 januari 2014.
BLIK OP DE SAMENLEVING.
Focus op motivatie en communicatie
(social) media monitoring bij De Nederlandsche Bank
niet van nu Thema’s als ‘actief burgerschap’ stonden al voor de crisis op de agenda - “De verzorgingsstaat herwogen” (WRR 2006) - ‘Andere overheid, (kabinetsvisie.
De kracht van informatie voor beleidsontwikkeling
Individueel roosteren
De kracht van samenwerking Passend Onderwijs in Beweging Ben Brinkman 22 mei 2014.
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Risicomanagement binnen de decentralisaties
Klassieke benadering ‘Theory of classical management’ Henry fayol:
Niet met goede bedoelingen alleen… 17 april 2008 Jolanda Luijten.
Francis Bolle Senior adviseur public affairs V&VN
Zorgbelang Gelderland & aanpak laaggeletterdheid
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
HAN & VALORISATIE Loes Kater HAN CvVO, november 2015 HA.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
OndernemersWerknemers Start eigen bedrijf Business/groei Support Loopbaanbegeleiding Individuele coaching Outplacement/2 e spoor Duurzame inzetbaarheid.
Kwartiermakers(festival) Ondersteunt kwetsbare mensen, bevordert hun re- integratie en doorbreekt hun isolement. * Werken aan een meer positieve beeldvorming.
15 november 2013 Kennismaking met de organisatie Met elkaar. Voor elkaar. Welkom.
Competenties van organisatieadviseurs Léon de Caluwé Elsbeth Reitsma Ooa, 22 januari 2007.
Werkplaats Communicatie Optimaal communiceren: Hoe doe je dat ? Uitwerking aspect “communicatie rondom burgerinitiatieven” Presentatie werkplaats communicatie.
Een benchmark van de communicatiefunctie onder 13 organisaties Robert Wester Angela Liebregts Alexandra Schippers april
Certificering van assetmanagement
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Cultuurnota Alblasserdam BIO 8 oktober Waarom een cultuurnota? Ontsluiten aanbod Kansen benutten Visie en focus: kader Samenhang en samenwerking.
Maatschap voor communicatie Help! De interne communicatie moet beter! Bijeenkomst communicatienetwerk VGN Frithjof de Haan, Maatschap voor Communicatie.
Burgerbegroting Ronde Tafel Gesprek d.d. 2 juni 2016 De Wolden.
Communicatie bij OCB Doel presentatie: Gedrag, symboliek en communicatie Indruk geven van mijn aanpak Managers betrekken bij imago Hoe gedrag beïnvloeden?
Strategische Sportvisie Heeze-Leende Bijeenkomst woensdag 23 november 2011.
Transitiepaden AFL Van school  Naar kenniscentrum AFL Van werken binnen teams in opleidingen  Naar samenwerken binnen en tussen domeinen en met de 5.
Besturen met Burgerkracht
Tien tips voor kwaliteitsteam TBT
Stimuleren van ondernemend gedrag
De buitenruimte als centrum voor ontmoeting.
Draagvlak vergroten bij collega’s
Kick-off Bijeenkomst Driebergen 25 januari
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Grip & Controle op digitalisering
Wanneer een project? Als het gecompliceerd en enigszins riskant is.
Pakketbeheer , vanuit farmaceutisch oogpunt
Burgerschap Samenwerkend leren
persoonlijk professioneel prettig
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Workshop “de coachende praktijkopleider”
De kracht van de Fietsersbond
Samenwerking: de aanhouder wint
THEORETICUS BONDGENOOT 4 ARCHETYPEN COMMUNICATIE- ADVISEUR SCOORDER
De collectieve ambitie
Lessons learned Naar regionale oncologienetwerken.
Visie (lange termijn) Beleid Bewoners
Transcript van de presentatie:

Noodzaak strategisch niveau communicatieadviseur ? Van kwantitatieve afslanking naar kwalitatieve kanteling. Einde vrijblijvendheid, bijdrage communicatie moet accountable. Spanningsveld: eis beheersing beeldvorming tegenover afname maakbaarheid en voorspelbaarheid effecten van communicatie-inzet. Verschuiving proactief naar re-actief ('ruis onderdrukker') . Goeroebijeenkomst SRM 12 november 2015

Zagen aan de poten van communicatieadviseurs "Weg met de communicatieafdeling!" "Communicatieplan kan in de prullenbak." "Claim communicatie niet, wees bescheiden over aandeel." Psychologen, sociologen, organisatieadviseurs doen communicatie er wel even bij. "Gevaar? "dat kunstje kan ik ook wel..." Goeroebijeenkomst SRM 12 november 2015

Voorwaarden succesvolle strategische communicatieadviseur ? 1. Specialist 2. Focus 3. Vertrouwen 4. Facilitator Goeroebijeenkomst SRM 12 november 2015

Voorwaarde 1. Specialist (nadruk op woorddeel communicatie van communicatieadviseur) Gedegen expert in beïnvloedende communicatie. Grote vakkennis van communicatiemechanismen en -effecten, beeldvorming, publieke opinie, nieuwsmedia, social media, etc. Onderscheidelijke kennisvoorsprong op MT-collega’s. Visie op communicatie, trends, weg van flauwekul communicatie. Inzicht in communicatie door organisatie en branche. Zorg voor perfecte communicatiemiddelen en -acties. analytisch, strategisch, creatief, oplossingsgericht. Goeroebijeenkomst SRM 12 november 2015

Goeroebijeenkomst SRM 12 november 2015 Voorwaarde 2. Focus Afspreken bijdrage aan doelen/beleid/prio's organisatie/project. Afbakenen domein beïnvloedende communicatie (valkuil 'alles is communicatie'). Focus aanbrengen: wat doe ik wel/niet/minder? Speerpunten benoemen en communiceren. Duidelijke taken en opdrachten ('verbinden', 'draagvlak') Communicatie-specialismen inschakelen op basis van focus. strategisch, kiezend, afstemmend, standvastig, consistent. Goeroebijeenkomst SRM 12 november 2015

Voorwaarde 3. Vertrouwen (nadruk op woorddeel adviseur van communicatieadviseur) Absoluut vertrouwen tussen organisatie/opdrachtgevers en communicatieadviseur. Bondgenoot en sparringpartner, belang opdrachtgever. Met opdrachtgevers gedeelde realistische visie op kracht en beperkingen communicatie, beeldvorming, crisisrisico's, e.d.). Betrouwbaar in uitvoering adviezen en acties. Zeggen wat je doet, doen wat je zegt, accountable zijn.   adviesvaardig, initiatiefrijk, reisgenoot, verwachtingmanager. Goeroebijeenkomst SRM 12 november 2015

Voorwaarde 4. Facilitator Organisatie faciliteren: geëquipeerd om te communiceren. Programma coaching / training communicatieve organisatie (interne richtlijn / spelregels gebruik social media?). Initiatief en regie ligt bij communicatieadviseur. Primaat kerninformatie blijft bij afd. communicatie (zorg voor beschikbaarheid, toegankelijkheid, distributie). Loslaten absolute beheersbaarheid. Monitoren communicatie over en met organisatie. initiatiefnemer, manager, coach, observator. Goeroebijeenkomst SRM 12 november 2015