Noodzaak strategisch niveau communicatieadviseur ? Van kwantitatieve afslanking naar kwalitatieve kanteling. Einde vrijblijvendheid, bijdrage communicatie moet accountable. Spanningsveld: eis beheersing beeldvorming tegenover afname maakbaarheid en voorspelbaarheid effecten van communicatie-inzet. Verschuiving proactief naar re-actief ('ruis onderdrukker') . Goeroebijeenkomst SRM 12 november 2015
Zagen aan de poten van communicatieadviseurs "Weg met de communicatieafdeling!" "Communicatieplan kan in de prullenbak." "Claim communicatie niet, wees bescheiden over aandeel." Psychologen, sociologen, organisatieadviseurs doen communicatie er wel even bij. "Gevaar? "dat kunstje kan ik ook wel..." Goeroebijeenkomst SRM 12 november 2015
Voorwaarden succesvolle strategische communicatieadviseur ? 1. Specialist 2. Focus 3. Vertrouwen 4. Facilitator Goeroebijeenkomst SRM 12 november 2015
Voorwaarde 1. Specialist (nadruk op woorddeel communicatie van communicatieadviseur) Gedegen expert in beïnvloedende communicatie. Grote vakkennis van communicatiemechanismen en -effecten, beeldvorming, publieke opinie, nieuwsmedia, social media, etc. Onderscheidelijke kennisvoorsprong op MT-collega’s. Visie op communicatie, trends, weg van flauwekul communicatie. Inzicht in communicatie door organisatie en branche. Zorg voor perfecte communicatiemiddelen en -acties. analytisch, strategisch, creatief, oplossingsgericht. Goeroebijeenkomst SRM 12 november 2015
Goeroebijeenkomst SRM 12 november 2015 Voorwaarde 2. Focus Afspreken bijdrage aan doelen/beleid/prio's organisatie/project. Afbakenen domein beïnvloedende communicatie (valkuil 'alles is communicatie'). Focus aanbrengen: wat doe ik wel/niet/minder? Speerpunten benoemen en communiceren. Duidelijke taken en opdrachten ('verbinden', 'draagvlak') Communicatie-specialismen inschakelen op basis van focus. strategisch, kiezend, afstemmend, standvastig, consistent. Goeroebijeenkomst SRM 12 november 2015
Voorwaarde 3. Vertrouwen (nadruk op woorddeel adviseur van communicatieadviseur) Absoluut vertrouwen tussen organisatie/opdrachtgevers en communicatieadviseur. Bondgenoot en sparringpartner, belang opdrachtgever. Met opdrachtgevers gedeelde realistische visie op kracht en beperkingen communicatie, beeldvorming, crisisrisico's, e.d.). Betrouwbaar in uitvoering adviezen en acties. Zeggen wat je doet, doen wat je zegt, accountable zijn. adviesvaardig, initiatiefrijk, reisgenoot, verwachtingmanager. Goeroebijeenkomst SRM 12 november 2015
Voorwaarde 4. Facilitator Organisatie faciliteren: geëquipeerd om te communiceren. Programma coaching / training communicatieve organisatie (interne richtlijn / spelregels gebruik social media?). Initiatief en regie ligt bij communicatieadviseur. Primaat kerninformatie blijft bij afd. communicatie (zorg voor beschikbaarheid, toegankelijkheid, distributie). Loslaten absolute beheersbaarheid. Monitoren communicatie over en met organisatie. initiatiefnemer, manager, coach, observator. Goeroebijeenkomst SRM 12 november 2015