TOOLKIT professionaliseren vanuit de formatieve toetscyclus

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op de startdag van de Groen Proeven – OGW pilots!
Advertisements

Nut en onnut van contexten in het scheikundeonderwijs KNCV 25 april 2006 Han Vermaat Stebo – Den Haag.
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Soft Systems Methodology Een doelbewuste aanpak voor action research
4. uitvoeren, monitoren en testen
Een holistische benadering van instructieontwerp Liesbeth Kester
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Hoe rijk is een GP ervaring?
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
T-AfL-Q: 0-meting en actieplan
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
Welkom op de startdag van de Groen Proeven – OGW pilots!
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
Exchange learning results & assesments Henk Nijstad – May 2012.
Joke Voogt Nnoal themabijeenkomst 13 december 2011
Gender en wiskunde Anja Jansen 2007.
HOGER INSTITUUT VOOR DE ARBEID Jan Van Ongevalle / Rafael Peels27th November 2009 Pagina 1 Meten van effectiviteit van ontwikkelingseducatie en andere.
OGW in de klas: hoe maak ik het leren zichtbaar?!
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Je impact als docent Silvia van der Werve.
Welkom aan boord van de Ark van Onderzoek Kennismakingsbijeenkomst met het platform 19 oktober 2015 Author´s name and/or Institution.
Gebruik van rubrics bij practica
Evalueren in afstandsonderwijs (blended learning) Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
21 st century skills en het onderwijs in de kennismaatschappij Joke Voogt De Onderwijsdagen Utrecht, 9 november 2010.
Zorg dat de Docent blijft: Maak van Onderzoek een spannende Onderneming! Joseph Kessels De Haagse Onderzoeksdagen De Haagse Hogeschool 13 april 2011.
+ Gevalideerd beoordelen van een gepersonaliseerd portfolio Marieke van der Schaaf Department of Education, Utrecht University
Conceptuele denker Anne
Mijn conceptmap Door: Yasmin Abdallah Blok 3: ‘De conceptuele denker’ Datum:
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
Overzicht Dudoc onderzoek “wijze waarop ICT ingezet kan worden bij het verwerven, oefenen en toetsen van algebraïsche vaardigheden, gericht op de overgang.
De conceptuele denker Milou van Hest Fontys Paboplus (LA3) "Meaningful learning involves the assimilation of new concepts and propositions into.
DOELEN VAN W&T ONDERWIJS
Formatief versus summatief
Gepersonaliseerd leren:
Jan van der Veen, Fer Coenders, Jan Jaap Wietsma
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Mad Cows Going Viral Het visualiseren van biologische processen?
Theorie.
Proefielproduct Wander Sprenger (begeleider)
Interactief oefenen, formatief toetsen
Tool IC-2 Toetsen en beoordelen van onderzoekend leren
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren?
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Feedback geven en krijgen
Themagroep Professionele ontwikkeling van lerarenopleiders Meet & explore sessie Velon-studiedag 2017.
Lesgeven zonder cijfer?
Formatieve strategieën in de klas
Formatief toetsen in de dagelijkse onderwijspraktijk
Educational support & innovation
Teken je toetsprogramma!
Toolkit professionaliseren vanuit de formatieve toetscyclus
Formatief toetsen Hoor- en werkcolleges voor in de lerarenopleidingen eerste- en tweedegraads Met dank aan: Kim Schildkamp en Wilma Kippers (UT) Judith.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
how to create an Optimal Classroom Experience
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Conferentie Formatief toetsen Ook bij jou in de klas en op school!
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Judith Gulikers Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018.
Gepersonaliseerd Leren & Excellentietrajecten
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Cijferloos lesgeven bij talen
Helpen onderwijsevaluaties mee aan de kwaliteitscultuur?
Onderzoek en wetenschapsonderwijs
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

TOOLKIT professionaliseren vanuit de formatieve toetscyclus Welke definitie van formatief toetsen ligt hieraan ten grondslag? Judith Gulikers & Liesbeth Baartman

FT-cyclus

Verdere verdieping Combinatie van Assessment for Learning (UK) en data-based decision making (USA) Formatief toetsen is een proces: Cyclisch Doelgericht Gericht op het verbeteren van studentuitkomsten, onafhankelijk van soort/type uitkomsten

Assessment for Learning Feedup - waar ga je heen? (doelen) Feedback – waar sta je nu? (huidige prestaties) Feedforward - hoe ga je het gat dichten? (Wiliam, 2011; Hattie & Timperley, 2007)

Data-based decision making Doel bepalen: welke data heb je nodig? Data verzamelen bij studenten Data analyseren Data interpreteren Acties ondernemen op basis van de resultaten (Lai & Schildkamp, 2013)

Formeel en informeel Formele en informele manieren om data te verzamelen On-the-fly versus gepland Informeel: Groepsdiscussies Vragen stellen in de les Observeren Formeel: Toetsen Oefentoetsen Concepten (Shavelson et al., 2008))

Wat mist hier?? Dit is niet cyclisch + concrete acties ontbreken Docentactiviteiten Sinds 2013: meer aandacht voor docentactiviteiten in de les. Minder instrumentele benadering van formatief toetsen Wat mist hier?? Dit is niet cyclisch + concrete acties ontbreken Antoniou & James (2014)

Wat mist hier?? Niet expliciet gekoppeld aan doelen Cyclische benadering ESRU-model (Ruiz-Primo & Furtak, 2006) Wat mist hier?? Niet expliciet gekoppeld aan doelen

Alle 5 in samenhang maakt FT Doelen en succescriteria Concrete vervolgstappen voor student EN docent Doelgericht reacties ontlokken, formeel en informeel Alle 5 in samenhang maakt FT Huidige prestatie koppelen aan doelen Expliciet analyseren van studentreacties

Gefinancierd door: NRO Kennisbenutting Plus (dossiernummer 405-17-835) Gebaseerd op NRO-review: Gulikers, J. & Baartman, L. (2017). Doelgericht professionaliseren: formatieve toetspraktijken met effect! Wat DOET de docent in de klas? Eindrapportage NRO overzichtsstudie (dossiernummer 405-15-722) Bronnen: Anthoniou, P. , & James, M. (2014). Exploring formative assessment in primary school classrooms: Developing a framework of actions and strategies. Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 26, 153-176. Hattie, J. & Timperley, H. (2007). The power of feedback. Review of Educational Research, 77, 81-122. Lai, M.K. & Schildkamp, K. (2013). Data-based decision making: An overview. In K.Schildkamp & M.K. Lai, Data- based decision making in education. Challenges and Opprtunities, pp. 9-21. Dordrecht, the Netherlands: Springer. Ruiz-Primo, M.A., & Furtak, E.M. (2006). Informal formative assessment and scientific inquiry: Exporing teachers’ practices and student learning. Educational Assessment, 11, 205-235. Shavelson, R. J., Young, D. B., Ayala, C. C., Brandon, P. R., Furtak, E. M., Ruiz-Primo, M. A., . . . Yin, Y. (2008). On the Impact of Curriculum-Embedded Formative Assessment on Learning: A Collaboration between Curriculum and Assessment Developers. Applied measurement in Education, 21, 295 - 314. Wiliam. D. (2011). What is assessment for learning? Studies in Educational Evaluation, 37, 3-14.