Onderzoekend leren Wat gebeurt er in een onderzoekend-leren-klas?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opwarmer : zoek de 5 verschillen
Advertisements

Observeren en rapporteren
School-als-organisatie en schoolcultuur
Reflectie.
Handelingsplannen.
CENTER-TBI has received funding from the European Union Seventh Framework Programme (FP7/ ) under grant agreement n° PERSCONFERENTIE 20 LANDEN.
Bijeenkomst 4 Thema: “Wat kan ik?” Docent: Pascal van Schajik
Lezen: doe het goed voor
Praktijkervaring en reflectie
Wjk.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Wat is een goede onderzoeksvraag?
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
Goedemorgen! Het is de bedoeling dat je in de volgende lessen iets gaat bouwen. Je ziet het voorwerp in elke foto op de volgende dia. Auteur: mascil team.
Observeren Les 3.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Moleculen Mo eculen Les 5 Zoek het uit! deel 1.
S/k/l interviewen.
Aantekeningen maken en navertellen
Hoofdstuk 9 M&O + in groepjes Havo3 iPad.
English listening lesson Christiaan van der Logt
Tool IC-2 Toetsen en beoordelen van onderzoekend leren
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren?
Tool IH-1: Het verkennen van ideeën van docenten
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Tool IE-3: Kenmerken van probleem-oplosopdrachten
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Tool IF-1: Onderzoekend leren plannen bij wiskunde
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Tool WF-1: Docenten natuurwetenschappen en carrièreadvies
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Beroepscontext Hoe wordt wiskunde toegepast in de beroepscontext?
Tool WE-1: Beroepscontext in wiskunde
SWOT-analyse = kijk naar de sterke en zwakke kanten in je plan
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Tool IJ-3: De potentie van OL om essentiële vaardigheden te bevorderen
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Observeren rapporteren
Mijn visie op onderwijs
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Onderzoekend leren Wat gebeurt er in een onderzoekend-leren-klas?
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Les 4: Observeren Les 4:
Onderzoekend leren Wat zijn de uitdagingen in het gebruik van onderzoekend leren? Tool IC-1: Het identificeren en classificeren van barrières en dillema’s.
Tool IG-2: Onderzoekend leren en waarden in wiskundeonderwijs
Tool IG-1: Onderzoekend leren en de eisen van het wiskundecurriculum
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Kritiek geven en krijgen
Project gamemarket Les 1.
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren (OL)?
Observeren Les 7.
Transcript van de presentatie:

Onderzoekend leren Wat gebeurt er in een onderzoekend-leren-klas? Tool IA-2: Een onderzoekend-leren-les observeren © 2016 mascil project (G.A. no. 320693). Lead partner University of Nottingham; CC-NC-SA 4.0 license granted. The project mascil has received funding from the European Union’s Seventh Framework Programme (FP7/2007-2013).

Overzicht Doel: Nadenken over kenmerken van onderzoekend-leren-klassen. We zullen: Een onderzoekend-leren-les bekijken; Leerlingen- en docentengedrag identificeren Het doel van deze tool meer inzicht te verwerven over de kenmerken van onderzoekend-leren-lessen. Docenten wordt gevraagd om een video te bekijken die kenmerkend is voor een onderzoekend-leren-les waarin leerlingen werken aan het probleem ‘Bouwen met plastic flessen in Honduras’. Ze worden vervolgens gevraagd om te letten op verschillende soorten gedragingen van de docent en leerling.

Docenten en leerlingen in een onderzoekend-leren-les Bekijk de de video Bouwen met plastic flessen in Honduras en noteer: Wat de docent doet Wat de leerlingen doen Vertel de docenten om te beginnen dat jullie een video gaan kijken van een OL-les. Vraag ze om te letten op de voornaamste kenmerken en met name op het gedrag van de docent en op wat de leerlingen doen. Video: http://primas.mathshell.org/pd/modules/1_Student_led_inquiry/html/videos_1.htm

Docenten en leerlingen in een onderzoekend-leren-les Bespreek de antwoorden: Wat deden de leerlingen in deze les? Wat deed de docent in deze les? Schrijf belangrijke dingen op Vraag de docenten nu in tweetallen te reflecteren op de belangrijkste kenmerken van de les. Vraag ze de volgende vragen te beantwoorden en de antwoorden te noteren. Wat deden de leerlingen in deze les? Wat deed de docent in deze les? (Hier noteert de docent de vragen die de leerlingen voorgesteld hebben).

Discussie Deel de antwoorden. Hoe verschilt deze les van een traditionele les? Breng de groep weer bij elkaar om hun reacties op de vragen te delen en vraag de docenten als groep ook te bespreken hoe deze les verschilt van een traditionele les.

Finishing off Plan een onderzoekend-leren-les in en stel een onderzoeksvraag op, die onderzocht kan worden met de groep. Reflecteer hierop voor de volgende sessie. Vraag de docenten om een lesplan op te stellen voor een les waarin onderzoekend gewerkt wordt. Bespreek met ze welke onderzoeksvraag ze willen onderzoeken. Ze kunnen bijvoorbeeld letten op wat ze anders doen, hoe hun rol verandert en hoe ze zich hierbij voelen. Ze moeten hier de volgende bijeenkomst verslag van uitbrengen.