Hoofdstuk 5 Het marketingplan

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Advertisements

“Hoe kom ik aan klanten?”
F&J webcreation even voorstellen… we willen graag met u in gesprek, dus…
Workshop 3 Hoe bepaal ik als ondernemer mijn niche?
Stap 1. Waarom een marketingplan?
commerciële presentatie
Een startersgids voor innovatie
Presentatie Niveau 3 Kerntaak 5 Blz. 17.
commerciële presentatie
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Fase 1 Ken de (detail)handel
Dwaande met je bedrijf Spreker: Auke Algra.
Fase 2 Tijdelijke presentatie bouwen
Fase 1 Ken de (detail)handel
Fase 3 Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Detailhandelsmarketing
HS 3 Het verkoopgesprek.
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Periode 1 Detail en marketing Kerntaak: optimaliseren verkoop en assortiment Hoofdstuk: Visual merchandising Par: 2.2 Blz. 562 t/m 567.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 14 Personeel. Paragraaf 14.1: Personeel en product (1) Personeel = visitekaartje van het bedrijf Eisen aan personeel klantgericht.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Een start van jouw groene idee In de duurzaamheidsweek klas 11 Een start van jouw groene idee In de duurzaamheidsweek klas 11 Februari 2016Jan Paul ter.
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
Gastvrije Social Media Communiceren met uw omgeving. twitter.com/nbovtweets facebook.com/nbovbakkerij youtube.com/nbovbakkerij.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Vernieuwing in het VMBO
Presentatie en marketing Hoofdstuk 5 Winkelformule.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Verkoop Hoofdstuk 6 Service en klachten. Inhoud 1 Klaar voor de verkoop 2 Klanten ontvangen en benaderen 3 Verkoopgesprekken 4 De verkoopafhandeling 5.
Presentatie en marketing Hoofdstuk 6 Retailmix. samengevat 1 ► Wat heb ik in de vorige les geleerd? ► Wat ga ik nu leren? ► Het presenteren van artikelen.
Commercie en recht Hoofdstuk 5 Concurrentie?. Inhoud 1 Idee: Droom of illusie? 2 Voor wie doet een ondernemer wat hij doet? 3 Waarom ondernemen? 4 Wat.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf verkopen!
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
Alle inspanningen die het bedrijf doet, noem je ook wel marketing
Google Analytics Statistieken over je website
Zelfstandig vanuit Werkloosheid
Gemaakt door: Zoë van Aken MCE2D.
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Stap 1: stel een doel Doelen stellen. Stap 1: stel een doel Doelen stellen.
Marktanalyse voor fysiotherapeuten. Marktanalyse voor fysiotherapeuten.
What will you do to change the
Doelen Leerlingen kunnen benoemen wat USP’s zijn Leerlingen gaan in groepsverband actief aan de slag met het de uitwerking van hun productconcept. Periode.
© UNIEK IN DE KLAS.
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Marktanalyse.
Online Marketing voor het MBO
Vmbo 2 economie Goede producten?
Verkoopt en handelt verkoop af
Overzicht Bezittingen (debet =links) en Schulden (credit=rechts)
Dwaande met je bedrijf Spreker: Auke Algra.
Verkoopt en handelt verkoop af
Presentatie en marketing
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
Hoofdstuk 8 De juiste marketingmix
Ontvangt en verwerkt goederen
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Hoofdstuk 4 Hoe presenteer ik me in de markt?
Les 2: Van productie tot verkoop
Hoofdstuk 9 Marketingdoelstellingen
Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
Hoofdstuk 6 Gezocht: leuke, betrouwbare klanten
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 5 Het marketingplan Onderneming starten Hoofdstuk 5 Het marketingplan

1 Je eigen bedrijf 2 Marktonderzoek: externe en interne analyse 3 Je verkoopkanalen 4 De belangrijkste activiteiten van je onderneming 5 Het marketingplan 6 Financiële plan 7 Het definitieve ondernemingsplan opstellen

Het marketingplan bestaat uit: Hoofdstuk 5 Het marketingplan Het marketingplan bestaat uit: Je Missie en je visie Je winkelformule met je doelgroepen en je assortiment Je USP Je marketingdoelstellingen Je marketingmix of retailmix: de 6P’s die elkaar moeten aanvullen.

Hoofdstuk 5 Het marketingplan De winkelformule

Unique selling point (USP) Hoofdstuk 5 Het marketingplan Unique selling point (USP) Als je je winkelformule hebt bepaald, formuleer je je USP ofwel je unieke verkoopargument. Waarin ben jij uniek? Een USP leidt tot een Unique Buying Point voor een klant. Waarom koopt de klant bij jou?

Hoofdstuk 5 Het marketingplan Je verkoopdoelstellingen of marketingdoelstellingen moeten smart geformuleerd worden SMART:

Hoofdstuk 5 Het marketingplan

Hoofdstuk 5 Het marketingplan Plaats Met de P van Plaats bepaal je de vestigingsplaats: wat komt daarbij kijken, welke eisen stel je? Denk ook aan je je webshop? Punten waarop je moet letten bij een vestigingsplaats zijn: je doelgroep of klantsegmenten, vestigingsgebied en verzorgingsgebied locatie Winkelpand of magazijn, hoeveel m2

Hoofdstuk 5 Het marketingplan Product Hierbij kijk je naar het assortiment, de assortimentsopbouw en de dimensies van je assortiment

Hoofdstuk 5 Het marketingplan Assortiment

Hoofdstuk 5 Het marketingplan Assortimentsopbouw

Dimensies assortiment Hoofdstuk 5 Het marketingplan Dimensies assortiment

Prijs Welke verkoopprijs hoort bij jouw product? Hoofdstuk 5 Het marketingplan Prijs Welke verkoopprijs hoort bij jouw product?

Kostengeoriënteerde prijsstrategie Hoofdstuk 5 Het marketingplan Kostengeoriënteerde prijsstrategie Bij de kostengeoriënteerde prijsstrategie wordt meestal met een brutowinstmarge gewerkt. Je gaat uit van de inkoopwaarde die je verhoogt met een vastgesteld percentage (brutowinstmarge). Concurrentiegeoriënteerde prijsstrategie Bij de concurrentiegeoriënteerde prijsstrategie hangt de prijs af van wat de concurrent met de prijs doet, of juist niet doet.

Afnemersgeoriënteerde prijsstelling Hoofdstuk 5 Het marketingplan Afnemersgeoriënteerde prijsstelling De afnemersgeoriënteerde prijsstelling is uit marketingoogpunt de juiste methode. Hierbij ga je uit van de prijs die de afnemers, de consumenten, bereid zijn te betalen. Assortimentprijsstrategie Bij de assortimentprijsstrategie is het belangrijk na te gaan of de voorgestelde prijs een negatief of positief effect heeft op de verkoop van de andere artikelen uit het assortiment.

Zijn er afspraken met leveranciers? Hoofdstuk 5 Het marketingplan Zijn er afspraken met leveranciers? Leveranciers stellen soms voorwaarden aan de verkoopprijs. Zo kan er een bodemprijs zijn. Onder die prijs mag je een product niet verkopen. Of een adviesprijs. Pas op! Het is niet toegestaan om samen met bedrijven die dezelfde soort producten of diensten verkopen afspraken te maken over de prijs.

Hoofdstuk 5 Het marketingplan Promotie Promotie is alles wat je doet om jouw bedrijf zo goed mogelijk onder de aandacht van je klanten te brengen. Promotie heeft als doel je verkoop te bevorderen.

Hoofdstuk 5 Het marketingplan De 4 c’s Social media zijn een effectief kanaal om je doelgroep te bereiken. Hoe pak je het aan?

Hoofdstuk 5 Het marketingplan Presentatie Bij presentatie gaat het om alles wat met de uitstraling van je winkel of webshop te maken heeft: de inrichting van je winkel of webshop, de presentatie van je producten en bijvoorbeeld de kleuren die je gebruikt. Maar ook om je bedrijfsnaam en domeinnaam En je huisstijl en Je persoonlijke presentatie

Regels bedrijfsnaam Wek geen verkeerde indruk Hoofdstuk 5 Het marketingplan Regels bedrijfsnaam Wek geen verkeerde indruk Gebruik geen handelsnamen van anderen Gebruik alleen tekens die zijn toegestaan Voorkom verwarring met bestaande handelsnamen

Hoofdstuk 5 Het marketingplan Domeinnaam Hoe doet je bedrijfsnaam het op internet? Is de domeinnaam nog vrij? Heb je de perfecte bedrijfsnaam bedacht, maar is het domein niet meer vrij? Ga niet gelijk een andere naam verzinnen, er zijn mogelijkheden. Belangrijk is hoe ‘actief’ het domein wordt gebruikt. Staat er een website op waar al jaren niks meer mee gebeurt? Grote kans dat de eigenaar deze aan je wil verkopen. Op www.sidn.nl kun je achterhalen wie het domein bezit. Is het domein erg actief en ‘scoort’ hij goed in Google? Vraag je dan af of je niet voor een andere naam moet kiezen. Het zal namelijk moeilijk worden om op internet te concurreren met een website die al langer bestaat.

Huisstijl en winkelinrichting Hoofdstuk 5 Het marketingplan Huisstijl en winkelinrichting Bij je presentatie horen ook je huisstijl en je winkelinrichting. Het beeld dat de klanten van je winkel krijgen, moet overeenkomen met de winkelformule. Buitenkant en binnenkant moeten op elkaar aansluiten en voldoen aan de behoeften van je doelgroep.

Exterieur Staat de naam van de winkel duidelijk op het pand? Hoofdstuk 5 Het marketingplan Exterieur Staat de naam van de winkel duidelijk op het pand? Trekt de buitenkant klanten aan? Is de buitenkant uitnodigend genoeg voor jouw klanten of doelgroep om naar binnen te gaan? Neemt de entree de drempelvrees bij consumenten weg? Is de etalage uitnodigend genoeg voor voorbijgangers om te stoppen? Geeft de etalage een goede weergave van het winkelaanbod? Is alles schoon? Past het exterieur bij de winkelformule?

Hoofdstuk 5 Het marketingplan Interieur

Hoofdstuk 5 Het marketingplan Vragen die van belang zijn bij de inrichting en indeling van het pand zijn: Hoe worden de artikelen verkocht? Hoeveel vloeroppervlakte is er voor de verkoop? Hoe loopt de klant door de winkel? Hoe worden de artikelen gepresenteerd? Is de winkel overzichtelijk ingericht? Is de winkel ingericht voor het doen van boodschappen, het vergelijken van producten en/of voor het shoppen? Hoe is de sfeer in de winkel? Een belevenis?

Jezelf presenteren – Netwerken Hoofdstuk 5 Het marketingplan Jezelf presenteren – Netwerken Bij jezelf presenteren hoort netwerken. Netwerken doe je eigenlijk de hele dag. Tips: Bezoek evenementen en netwerkbijeenkomsten Maak echt contact Bereid je voor Je moet je netwerk voortdurend opbouwen, onderhouden en uitbouwen Koester je klanten

Hoofdstuk 5 Het marketingplan Personeel Waarschijnlijk werk je niet direct met personeel. Maar doe je dat wel, waar let je dan op? Wat moet iemand kunnen om in jouw team te passen? Let je op: vakbekwaamheid? uitstraling, taalgebruik, sociale vaardigheden? zelfvertrouwen? initiatief nemen? Welke huisregels stel je op?