Hoofdstuk 5 Het marketingplan Onderneming starten Hoofdstuk 5 Het marketingplan
1 Je eigen bedrijf 2 Marktonderzoek: externe en interne analyse 3 Je verkoopkanalen 4 De belangrijkste activiteiten van je onderneming 5 Het marketingplan 6 Financiële plan 7 Het definitieve ondernemingsplan opstellen
Het marketingplan bestaat uit: Hoofdstuk 5 Het marketingplan Het marketingplan bestaat uit: Je Missie en je visie Je winkelformule met je doelgroepen en je assortiment Je USP Je marketingdoelstellingen Je marketingmix of retailmix: de 6P’s die elkaar moeten aanvullen.
Hoofdstuk 5 Het marketingplan De winkelformule
Unique selling point (USP) Hoofdstuk 5 Het marketingplan Unique selling point (USP) Als je je winkelformule hebt bepaald, formuleer je je USP ofwel je unieke verkoopargument. Waarin ben jij uniek? Een USP leidt tot een Unique Buying Point voor een klant. Waarom koopt de klant bij jou?
Hoofdstuk 5 Het marketingplan Je verkoopdoelstellingen of marketingdoelstellingen moeten smart geformuleerd worden SMART:
Hoofdstuk 5 Het marketingplan
Hoofdstuk 5 Het marketingplan Plaats Met de P van Plaats bepaal je de vestigingsplaats: wat komt daarbij kijken, welke eisen stel je? Denk ook aan je je webshop? Punten waarop je moet letten bij een vestigingsplaats zijn: je doelgroep of klantsegmenten, vestigingsgebied en verzorgingsgebied locatie Winkelpand of magazijn, hoeveel m2
Hoofdstuk 5 Het marketingplan Product Hierbij kijk je naar het assortiment, de assortimentsopbouw en de dimensies van je assortiment
Hoofdstuk 5 Het marketingplan Assortiment
Hoofdstuk 5 Het marketingplan Assortimentsopbouw
Dimensies assortiment Hoofdstuk 5 Het marketingplan Dimensies assortiment
Prijs Welke verkoopprijs hoort bij jouw product? Hoofdstuk 5 Het marketingplan Prijs Welke verkoopprijs hoort bij jouw product?
Kostengeoriënteerde prijsstrategie Hoofdstuk 5 Het marketingplan Kostengeoriënteerde prijsstrategie Bij de kostengeoriënteerde prijsstrategie wordt meestal met een brutowinstmarge gewerkt. Je gaat uit van de inkoopwaarde die je verhoogt met een vastgesteld percentage (brutowinstmarge). Concurrentiegeoriënteerde prijsstrategie Bij de concurrentiegeoriënteerde prijsstrategie hangt de prijs af van wat de concurrent met de prijs doet, of juist niet doet.
Afnemersgeoriënteerde prijsstelling Hoofdstuk 5 Het marketingplan Afnemersgeoriënteerde prijsstelling De afnemersgeoriënteerde prijsstelling is uit marketingoogpunt de juiste methode. Hierbij ga je uit van de prijs die de afnemers, de consumenten, bereid zijn te betalen. Assortimentprijsstrategie Bij de assortimentprijsstrategie is het belangrijk na te gaan of de voorgestelde prijs een negatief of positief effect heeft op de verkoop van de andere artikelen uit het assortiment.
Zijn er afspraken met leveranciers? Hoofdstuk 5 Het marketingplan Zijn er afspraken met leveranciers? Leveranciers stellen soms voorwaarden aan de verkoopprijs. Zo kan er een bodemprijs zijn. Onder die prijs mag je een product niet verkopen. Of een adviesprijs. Pas op! Het is niet toegestaan om samen met bedrijven die dezelfde soort producten of diensten verkopen afspraken te maken over de prijs.
Hoofdstuk 5 Het marketingplan Promotie Promotie is alles wat je doet om jouw bedrijf zo goed mogelijk onder de aandacht van je klanten te brengen. Promotie heeft als doel je verkoop te bevorderen.
Hoofdstuk 5 Het marketingplan De 4 c’s Social media zijn een effectief kanaal om je doelgroep te bereiken. Hoe pak je het aan?
Hoofdstuk 5 Het marketingplan Presentatie Bij presentatie gaat het om alles wat met de uitstraling van je winkel of webshop te maken heeft: de inrichting van je winkel of webshop, de presentatie van je producten en bijvoorbeeld de kleuren die je gebruikt. Maar ook om je bedrijfsnaam en domeinnaam En je huisstijl en Je persoonlijke presentatie
Regels bedrijfsnaam Wek geen verkeerde indruk Hoofdstuk 5 Het marketingplan Regels bedrijfsnaam Wek geen verkeerde indruk Gebruik geen handelsnamen van anderen Gebruik alleen tekens die zijn toegestaan Voorkom verwarring met bestaande handelsnamen
Hoofdstuk 5 Het marketingplan Domeinnaam Hoe doet je bedrijfsnaam het op internet? Is de domeinnaam nog vrij? Heb je de perfecte bedrijfsnaam bedacht, maar is het domein niet meer vrij? Ga niet gelijk een andere naam verzinnen, er zijn mogelijkheden. Belangrijk is hoe ‘actief’ het domein wordt gebruikt. Staat er een website op waar al jaren niks meer mee gebeurt? Grote kans dat de eigenaar deze aan je wil verkopen. Op www.sidn.nl kun je achterhalen wie het domein bezit. Is het domein erg actief en ‘scoort’ hij goed in Google? Vraag je dan af of je niet voor een andere naam moet kiezen. Het zal namelijk moeilijk worden om op internet te concurreren met een website die al langer bestaat.
Huisstijl en winkelinrichting Hoofdstuk 5 Het marketingplan Huisstijl en winkelinrichting Bij je presentatie horen ook je huisstijl en je winkelinrichting. Het beeld dat de klanten van je winkel krijgen, moet overeenkomen met de winkelformule. Buitenkant en binnenkant moeten op elkaar aansluiten en voldoen aan de behoeften van je doelgroep.
Exterieur Staat de naam van de winkel duidelijk op het pand? Hoofdstuk 5 Het marketingplan Exterieur Staat de naam van de winkel duidelijk op het pand? Trekt de buitenkant klanten aan? Is de buitenkant uitnodigend genoeg voor jouw klanten of doelgroep om naar binnen te gaan? Neemt de entree de drempelvrees bij consumenten weg? Is de etalage uitnodigend genoeg voor voorbijgangers om te stoppen? Geeft de etalage een goede weergave van het winkelaanbod? Is alles schoon? Past het exterieur bij de winkelformule?
Hoofdstuk 5 Het marketingplan Interieur
Hoofdstuk 5 Het marketingplan Vragen die van belang zijn bij de inrichting en indeling van het pand zijn: Hoe worden de artikelen verkocht? Hoeveel vloeroppervlakte is er voor de verkoop? Hoe loopt de klant door de winkel? Hoe worden de artikelen gepresenteerd? Is de winkel overzichtelijk ingericht? Is de winkel ingericht voor het doen van boodschappen, het vergelijken van producten en/of voor het shoppen? Hoe is de sfeer in de winkel? Een belevenis?
Jezelf presenteren – Netwerken Hoofdstuk 5 Het marketingplan Jezelf presenteren – Netwerken Bij jezelf presenteren hoort netwerken. Netwerken doe je eigenlijk de hele dag. Tips: Bezoek evenementen en netwerkbijeenkomsten Maak echt contact Bereid je voor Je moet je netwerk voortdurend opbouwen, onderhouden en uitbouwen Koester je klanten
Hoofdstuk 5 Het marketingplan Personeel Waarschijnlijk werk je niet direct met personeel. Maar doe je dat wel, waar let je dan op? Wat moet iemand kunnen om in jouw team te passen? Let je op: vakbekwaamheid? uitstraling, taalgebruik, sociale vaardigheden? zelfvertrouwen? initiatief nemen? Welke huisregels stel je op?