GfK Supermarktkengetallen ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Hoe ontwikkelt zich de omzet per kassabon?’ Antwoord op deze vragen vindt u op: www.gfk.nl bij “GfK Publicaties” onder “Supermarktkengetallen”
Forse groei supermarktomzet in september; zaterdag steeds belangrijker qua aankoopgedrag. Alleenstaande kopen relatief vaak op zondag in de supermarkt Omzet september 2007: September 2007 laat evenals augustus een forste stijging zien van de supermarktomzet. De supermarktomzet steeg in september 2007 met 5.5% naar € 2.18 miljard (2006: € 2.06 miljard). In vergelijking met vorig jaar steeg het aantal uitgegeven kassabonnen in september met 3.6% en nam de omzet per kassabon met 1.8% toe van €20.03 (2006) naar €20.39. Supermarktomzet naar dagen van de week Binnen de totaalomzet wordt 0.5% op zondag gerealiseerd, oftewel ca. 150 miljoen omzet op jaarbasis. Vooral alleenstaanden (jong/midden leeftijd) en tweeverdieners kopen relatief vaak op zondag in de supermarkten. Mn. De zaterdagomzet laat de laatste 2 jaar een forse groei zien.
GfK Kengetallen Supermarktomzet weekbasis 2006 - 2007 In de supermarktomzet is naast de huishoudelijke GfK omzet uit Consumerscan het belang van de niet huishoudelijke omzet ingeschat (zoals aankopen door bedrijven in supermarkten, persoonlijke aankopen. Opmerking: de schuingedrukte blauwe getallen betreffen voorlopige cijfers.
GfK Supermarktkengetallen Maandbasis
Ontwikkeling in de tijd Jaarbasis Historie supermarktomzetten (€) 2006 + 3.9% 2005 + 0.2% 2004 + 0.1% 2003 Historie bedrag per kassabon (€) 2006 + 4.3% 2005 + 0.2% 2004 - 2.4% 2003
GfK Supermarktkengetallen Omzet per week (totaal assortiment) Groei ten opzichte van dezelfde week in 2006
GfK Supermarkt kengetallen Aantal kassabonnen per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2006
GfK Supermarkt kengetallen: Omzet per kassabon per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2006
in de supermarkten 2001 – mat q2 2007 Zondagbestedingen in de supermarkten 2001 – mat q2 2007
>> GfK Life Cycle << Jonge Alleenstaande - 1 persoons huishouden - geen kinderen - Jonger dan 40 jaar Tweeverdieners - 2 persoons huishouden - geen kinderen - Beiden werken fulltime ( 25 uur per week) HH met kinderen, beperkt inkomen - 2 personen in huishouden - Huishouden met kinderen (incl. 18+) - Inkomen < € 1700,- Welgestelde HH met kinderen - 2 personen in huishouden - Huishouden met kinderen (incl. 18+) - Inkomen > € 1700,- Alleenstaande (40-65 jaar) - 1 persoonshuishouden - Geen kinderen - 40 – 65 jaar Kostwinner (2p) - 2 persoons huishouden - Geen kinderen - Max. 1 persoon werkt fulltime Gepensioneerden, beperkt inkomen - 1 of 2 personen in huishouden - Hoofdkostwinner gepensioneerd /VUT - Inkomen < € 1300,- Welgestelde gepensioneerden - 1 of 2 personen in huishouden - Hoofdkostwinner gepensioneerd /VUT - Inkomen > € 1300,-
Ontwikkeling in bestedingen (%) in supermarkten naar dag van de week: Belang van de zondag neemt iets toe. 100% 100% 100% 100% 100% 100% 100% 100%
Zondagbestedingen (%) naar GfK Life Cycle: Vooral alleenstaanden en tweeverdienders doen boodschappen op zondag.