Voorstellen en verwachtingen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Op ruimteklas met het 6 de leerjaar! Schooljaar
Advertisements

Nieuwe Cito normen Deze basispresentatie wordt u aangeboden door O21 en is bedoeld om scholen te ondersteunen bij het uitleggen van de nieuwe Cito-normen.
Aan de slag met kerndoelen in het VSO
Ouderportaal Een nieuwe manier van ouderbetrokkenheid. Korte informatie wat u van ons ouderportaal mag verwachten.
Nieuwe Cito normen Deze basispresentatie wordt u aangeboden door O21 en is bedoeld om scholen te ondersteunen bij het uitleggen van de nieuwe Cito-normen.
Programma 28 november 2012 Opening Toelichting protocol
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
ondersteuningsprofielen PPO Rotterdam
Informatieavond m.b.t. Het Voortgezet Onderwijs
Het cito-leerlingvolgsysteem
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
VSO de Widdonckschool Weert
CITOtoetsen! . . En dan? Waarom toetsen we eigenlijk?
Uitstroomprofielen in het VSO ... en dan ?
Stichting Projecten Speciaal Onderwijs Informatieronde wetsvoorstel kwaliteit(v)so 1, 8, 9 en 29 maart 2011.
Evaluatie examens LBB 2009 Vragenlijst en examenbespreking Deelnemers Groene leertraject.
Nieuwe normen Cito.
Pilot PO-VO-monitor PO-VO-conferentie Rotterdam, november 2013
Nieuwe Cito normen Deze basispresentatie wordt u aangeboden door O21 en is bedoeld om scholen te ondersteunen bij het uitleggen van de nieuwe Cito-normen.
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
Wijzigingen overgang PO-VO
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Vergelijking regulier VMBO met het Mozaïek
Op de informatiebijeenkomst CITO
Ouderavond de Sluis Welkom Het team van de Sluis wenst u een heel goed, gezond en gelukkig 2015.
Software VCO-MOG
VSO Het Mozaïek Almelo. Examenreglement en Programma van Toetsing en Afsluiting leerjaar 3 en 4 Eindexamenjaar 2015.
Kwaliteitsbeleid.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Loopbaanontwikkeling OOP
Evaluatie/ aanvragen Arrangementen Stedelijke IB dag 19 mei 2015
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Informatieavond groep 8
Informatieavond cluster 7 en 8. Algemene informatie groep 7 en 8 Informatie Voortgezet Onderwijs.
Wijzigingen overgang PO-VO Programma Toelichting wijzigingen wet- en regelgeving Verplichte eindtoets Schooladvies Toelating VO Zorgplicht.
Informatie nieuwe Cito-normering.
Het OPP als kans voor samenwerking: werken met het Groeidocument
Informatieavond Groep 7 – 8 welkom.
Pedagogische theorieën
Rol van de bibliotheek bij mediaopvoeding van 0 – 6 jarigen Een interactieve sessie over mediaopvoeding van het jonge kind Denise Bontje en Plonie van.
Bboamsterdam Breed Bestuurlijk Overleg Amsterdam.
en het leerlingvolgsysteem
Ontwikkelingen toezicht speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Cindy Ligt Piet van de Pol.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Infoavond groep 7 en Agenda Welkom Hoe werken wij in groep 6, 7 en 8? Wie ondersteunen? Methodes zijn straks vrij in te zien. Vragen?
Windesheim makes knowledge work Sociaal emotionele ontwikkeling en bewegen.
IB Klankbordgroep Maart Programma 1.Twee voorbeeldaanvragen 2.Aanmelding en (on)mogelijkheden observatiecentra, peuter/kleutergroep 3.Aanrader 4.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
Abstract I&I-conferentie Wat maakt een LeerlingVolgSysteem (LVS) tot een succes binnen de organisatie? Natuurlijk moet er worden voldaan aan tal van randvoorwaarden,
Beleid combinatieklassen Eerste Leidse Schoolvereniging CONCEPT Vragen ter verduidelijking direct Inhoudelijke vragen later.
InformatieavondInformatieavond Groep 6 schooljaar
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Regiobijeenkomsten LECSO Oktober 2016 Rion Pennings
Bijeenkomst LAS/LVS 7 oktober 2016
Aansluiting vmbo - mbo Landelijk project Stichting Platforms vmbo
Aansluiting vmbo - mbo Opzet van het project
Info-avond september 2017.
Ontwikkelingsperspectief (OPP) voor jonge kinderen/ kleuters
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
De Bosbessenschool Vertel het me en ik zal het vergeten
GROEP 8 Naar het voortgezet onderwijs..
informatieavond Voortgezet Onderwijs
Het cultuurbad Hoe kan het anders?.
Even voorstellen en verwachtingen delen
PO VO traject in vogelvlucht
OPP Hoe kun je taal geven aan gedragsinterventies?
Leer- en ontwikkelingslijnen 4-7 jaar
Doorlopende leerlijnen PCOU
Specialistische lesplaatsen
Schoolondersteuningsprofiel
Transcript van de presentatie:

Voorstellen en verwachtingen Werkgroep landelijk doelgroepenmodel IB’ers/zorgcoördinatoren, gedragskundigen, beleids- medewerkers, leerkrachten, adjunctdirecteuren

Filmpje

AANLEIDING ONTWIKKELING DOELGROEPENMODEL Zoektocht geschikt leerlingvolgsysteem voor (V)SO In de praktijk… Verschillen in definiëren en indeling leerroutes/profielen Verschillen in leerstandaard, doelen, OPP, HP

VERBINDING MET LVS Programma van Eisen LVS Voor (V)SO Marktverkenning Gebruikersgroepen Logos MLS ParnasSys SOMtoday Klankbordgroep ESIS

DOELGROEPENMODEL SO

DOELGROEPENMODEL VSO

BESCHUTTE ARBEID? De uitstroombestemming beschut werk/(beschutte) arbeid is aan veel discussie onderhevig. De uitstroombestemmingen in het landelijk doelgroepenmodel zijn vormgegeven op basis van hoe de situatie er heden ten dage uit ziet qua wet- en regelgeving (Participatiewet). Dit weerspiegelt niet per se de werkelijkheid/de praktijk. Het is echter een bewuste keuze om het zo te doen in het model. We hebben gekozen om hier de theoretische situatie aan te houden, omdat die ons voorgeschre- ven wordt door wet en regels. Maar belangrijker nog: we willen graag zelf als sector inzichtelijk maken waar de schoen wringt. Wanneer meer (V)SO- scholen met het landelijk doelgroepenmodel gaan werken, wordt op steeds grotere schaal duidelijk dat de theorie de praktijk hier niet weerspiegelt en wellicht op deze manier niet houdbaar is. In de zin dat als we wet- en regelgeving met zijn allen volgen zal blijken of dit wel of niet haalbaar zal zijn.

WERKEN MET HET DOELGROEPENMODEL

MODEL OPP

INVULWIJZER ONDERSTEUNINGSBEHOEFTE

AANVULLINGEN VSO

INVULWIJZER FYSIEKE EN MEDISCHE ONDERSTEUNING Nieuw

Leerstandaard beheersingsdoelen

Leerstandaard Taal en Rekenen aan Passende Perspectieven SLO

KOPPELING CITO TOETSEN

KIJKWIJZER LEERKENMERKEN

CASUS E-LEARNING MODULE doelgroepenmodel.nl