INSPIRATIE SESSIE MBO Maasland 19 mei 2016
In 2014 hebben 3 miljard internetgebruikers: • 204 miljoen e-mails verzonden • 2,5 miljoen posts op Facebook gedeeld • 4 miljoen Google searches gedaan • 277.000 tweets verzonden • 216.000 foto’s op Instagram geplaatst • 72 uur YouTube video’s geupload • $ 83.000 besteed op Amazon PER MINUUT Bron: Andrew Keen, 2014
'Technology can amplify great teaching but great technology cannot replace poor teaching.'
PROGRAMMA http://bit.ly/MBOMaasland VERWACHTINGEN VOORKENNIS ACTIVEREN DIRECTE INSTRUCTIE WIE ONDERWIJST… FORMATIEF TOETSEN AAN DE SLAG… EVALUEREN http://bit.ly/MBOMaasland
VERWACHTINGEN Met welke verwachting zit je hier? In twee- of drietallen: mail jullie verwachtingen naar: 32769198.MBO@e.linoit.com zet jullie namen in de onderwerpregel
VOORKENNIS ACTIVEREN
VOORKENNIS ACTIVEREN Waar denk je aan bij ‘Effectief leren met ICT’? Denken 2 minuten individueel schrijf alles op Delen 5 minuten in groepjes maak een top 3 Uitwisselen klassikaal
VOORKENNIS ACTIVEREN Waar denk je aan bij ‘Effectief leren met ICT’? Denken 2 minuten individueel schrijf alles op Delen 5 minuten in groepjes maak een top 3 https://padlet.com/mvanast/MBOMaasland
VOORKENNIS ACTIVEREN “When people develop new knowledge, they build on and connect it to their previous knowledge or understandings. This highlights the importance of teachers understanding what students already know and can do - because this is the connection for new thinking.” Hattie (2012, p.114)
DIRECTE INSTRUCTIE
OPBOUW VAN EEN LES Uit welke onderdelen bestaat een/jouw les doorgaans? Ga naar: https://answergarden.ch/298773 en geef zo vaak mogelijk antwoord
DIRECTE INSTRUCTIE Terugblik Orientatie Instructie Begeleide inoefening Zelfstandige verwerking Evaluatie Terug- en vooruitblik
effectgrootte 0,59
WIE ONDERWIJST… DIE LEERT HET MEEST
STELLING ICT erin, boeken er uit!
TPACK https://vimeo.com/114242305 link naar FtC (1 van de verdiepingsmiddagen) https://vimeo.com/114242305
PEER INSTRUCTION
PEER INSTRUCTION STEMMEN www.govote.at Code: 10 69 2 A. Er zit meer rode in de (oorspronkelijk) witte wijn dan er witte in de (oorspronkelijk) rode wijn zit. B. Er zit meer witte in de (oorspronkelijk) rode wijn dan er rode in de (oorspronkelijk) witte wijn zit. C. Er zit evenveel rode in de (oorspronkelijk) witte wijn als andersom. Het maakt niet uit.
PEER INSTRUCTION Denkvraag Meerkeuzevraag, stemmen Elkaar uitleggen (peer instruction) Uitleg docent https://youtu.be/Z9orbxoRofI Eric Mazur
effectgrootte 0,74
FORMATIEF EVALUEREN
FORMATIEF EVALUEREN Ga naar: http://m.socrative.com Log in met: 687 https://youtu.be/Z9orbxoRofI Eric Mazur
https://youtu.be/Z9orbxoRofI Eric Mazur
effectgrootte 0,90
AAN DE SLAG... Lino It: www.linoit.com Padlet: www.padlet.com AnswerGarden: www.answergarden.ch Mentimeter: www.mentimeter.com Socrative: www.socrative.com Zie ook: http://kleppendicht.nl/toepassingen/
EVALUEREN We kijken even terug, klik hier. @kultiv8 (Patricia) @mvanast (Michel) @kleppendicht www.kleppendicht.nl