INSPIRATIE SESSIE MBO Maasland 19 mei 2016.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jongeren blijken vaak wel te weten wat gezond is, maar het ook uitvoeren is een volgende stap. We maken namelijk de hele dag door keuzes en worden continue.
Advertisements

‘Nature & nurture’ van conceptcartoons in genetica
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Collectief portfolio groep 3
Het T-pack model en de iPad
User Centred Development
17 januari 2013, Michel van Ast KLEPPEN DICHT INSPIRATIESESSIE.
Stefan Kolgen – C.H.I.P.S. vzw 1. “ Web 2.0 is the business revolution in the computer industry caused by the move to the internet as platform, and an.
Didactiek en een iPad Carla Upperman Docente Biologie
Consciously, we teach what we know;
ICT geïntegreerd in het onderwijs
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
De basis van ADSL: het constructivisme
Deltion College Engels A1 Gesprekken voeren [Edu/003] thema: A rainy day…. can-do : kan eenvoudige informatie geven over het weer © Anne Beeker Alle rechten.
Nothing Is As It Seems Lesson 4 Romeo and Juliet.
Lezen: doe het goed voor
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Les 5: Zelfstandig & samen werken Doelen: Rond vandaag jullie onderdeel van ‘Project Ouderavond’ helemaal af. Zorg.
Keuzethema: differentiatie
Thema 2 Periode 1 KOP
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
Vakdidactiek 30 september Programma Waarom aandacht besteden aan voorkennis? Hoe krijg je lln aan het ‘hardop denken’? Wat is een conceptcartoon?
Welkom! Installeer je aan een tafel en start je laptop al op. Log in op het draadloos ku leuven-netwerk: *log-in naam = *paswoord.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Stencil omzet kosten winst H3 18 MEI Wat gaan we vandaag doen?  - HW controle  - Wat heb je tot nu toe gedaan?  - Huiswerk klassikaal nakijken.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Rob Goossens Het Werkplan.
Mediaondernemerschap Workshop 3 (ga als team bij elkaar zitten) Week 1 – 2016/2017 Annemieke Boer – MO301 Eric de Boer – MO302 Richard van der Veen – MO303.
Beginnen met lesplannning
Mediawijsheid Les – samenwerken in office 365
Communicatie Les1.
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Docentvaardigheden ICT
Welkom! Neem plaats in de kring.
Onderhouden met Werktuigen en machines
Met wie app jij? Mediabegrip week
The past simple Grammar.
Onderhouden met Werktuigen en machines
Met een schone lei Differentiëren in de godsdienstles
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
Werktuigen voor grondbewerking en grondverzet
English listening lesson Christiaan van der Logt
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
De taaltaak
Verschillen in de klas en een veilige (leer)omgeving
Vakdidactiek 30 september 2013
Today: Chapter 2 Discuss SO 2 What to study for your test?
Kennisclip Web toepassingen
Marketing Week 2, les 1 Enquêtevragen maken.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
14 december 2017 bijeenkomst 5.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
TU/e SkillsLab Introductie SkillsLab & competentieontwikkeling
Mediawijsheid Netiquette.
Inspelen op Innovaties
Inspelen op Innovaties
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Social media Wat deel je wel en niet?.
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
ADL Les 1.
Project gamemarket Les 1.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Testphases still relevant?
Onderzoek en wetenschapsonderwijs
Transcript van de presentatie:

INSPIRATIE SESSIE MBO Maasland 19 mei 2016

In 2014 hebben 3 miljard internetgebruikers: • 204 miljoen e-mails verzonden • 2,5 miljoen posts op Facebook gedeeld • 4 miljoen Google searches gedaan • 277.000 tweets verzonden • 216.000 foto’s op Instagram geplaatst • 72 uur YouTube video’s geupload • $ 83.000 besteed op Amazon PER MINUUT Bron: Andrew Keen, 2014

'Technology can amplify great teaching but great technology cannot replace poor teaching.'

PROGRAMMA http://bit.ly/MBOMaasland VERWACHTINGEN VOORKENNIS ACTIVEREN DIRECTE INSTRUCTIE WIE ONDERWIJST… FORMATIEF TOETSEN AAN DE SLAG… EVALUEREN http://bit.ly/MBOMaasland

VERWACHTINGEN Met welke verwachting zit je hier? In twee- of drietallen: mail jullie verwachtingen naar: 32769198.MBO@e.linoit.com zet jullie namen in de onderwerpregel

VOORKENNIS ACTIVEREN

VOORKENNIS ACTIVEREN Waar denk je aan bij ‘Effectief leren met ICT’? Denken 2 minuten individueel schrijf alles op Delen 5 minuten in groepjes maak een top 3 Uitwisselen klassikaal

VOORKENNIS ACTIVEREN Waar denk je aan bij ‘Effectief leren met ICT’? Denken 2 minuten individueel schrijf alles op Delen 5 minuten in groepjes maak een top 3 https://padlet.com/mvanast/MBOMaasland

VOORKENNIS ACTIVEREN “When people develop new knowledge, they build on and connect it to their previous knowledge or understandings. This highlights the importance of teachers understanding what students already know and can do - because this is the connection for new thinking.” Hattie (2012, p.114)

DIRECTE INSTRUCTIE

OPBOUW VAN EEN LES Uit welke onderdelen bestaat een/jouw les doorgaans? Ga naar: https://answergarden.ch/298773 en geef zo vaak mogelijk antwoord

DIRECTE INSTRUCTIE Terugblik Orientatie Instructie Begeleide inoefening Zelfstandige verwerking Evaluatie Terug- en vooruitblik

effectgrootte 0,59

WIE ONDERWIJST… DIE LEERT HET MEEST

STELLING ICT erin, boeken er uit!

TPACK https://vimeo.com/114242305 link naar FtC (1 van de verdiepingsmiddagen) https://vimeo.com/114242305

PEER INSTRUCTION

PEER INSTRUCTION STEMMEN www.govote.at Code: 10 69 2 A. Er zit meer rode in de (oorspronkelijk) witte wijn dan er witte in de (oorspronkelijk) rode wijn zit. B. Er zit meer witte in de (oorspronkelijk) rode wijn dan er rode in de (oorspronkelijk) witte wijn zit. C. Er zit evenveel rode in de (oorspronkelijk) witte wijn als andersom. Het maakt niet uit.

PEER INSTRUCTION Denkvraag Meerkeuzevraag, stemmen Elkaar uitleggen (peer instruction) Uitleg docent https://youtu.be/Z9orbxoRofI Eric Mazur

effectgrootte 0,74

FORMATIEF EVALUEREN

FORMATIEF EVALUEREN Ga naar: http://m.socrative.com Log in met: 687 https://youtu.be/Z9orbxoRofI Eric Mazur

https://youtu.be/Z9orbxoRofI Eric Mazur

effectgrootte 0,90

AAN DE SLAG... Lino It: www.linoit.com Padlet: www.padlet.com AnswerGarden: www.answergarden.ch Mentimeter: www.mentimeter.com Socrative: www.socrative.com Zie ook: http://kleppendicht.nl/toepassingen/

EVALUEREN We kijken even terug, klik hier. @kultiv8 (Patricia) @mvanast (Michel) @kleppendicht www.kleppendicht.nl