Spelling & Dyslexie 2 collegeweek 4.8 '18.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Met de tijdmachine van Professor Barabas door de eeuwen heen
Advertisements

CMR Centrale Medicatiefouten Registratie GGZ
Dyslexie ‘leren omgaan met …………………..’
Wat je geheugen wel niet allemaal kan!
Mijn project & creativiteit
Over en verandering in de bouw
CMC Marketing Company.nl
Wie ben ik?. Wie ben ik? Wat is dyslexie? ‘Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen in de automatisering van de woordidentificatie.
DYSLEXIE VOORLICHTING
CREATIVITEIT.
Gemaakt door Michelle Boudens
iokonpsmeanwinkregsoreepngbstnvgdrenelismncheaiemsn
Techniek en gezichtsbedrog
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Didactiek procesgerichte aanpak
Het cito-leerlingvolgsysteem
Voortgezet technisch lezen
Subtypes Dyslexie & het Engelse schrijfsysteem Joyce Haisma.
Is fonologisch decoderen echt noodzakelijk voor het verwerven van orthografische representaties tijdens stillezen? Een toets van de self-teaching hypothese.
Logopedische aspecten
Wat gebeurt er dit komend jaar?
Coördinator Kenniscentrum Patiëntveiligheid
Techniek en gezichtsbedrog bovenbouw Montessorischool Stad
Gezichtsbedrog, Op Art en techniek Opdrachten voor Montessorischool
Brein & Cognitie Hoe onderzoek je het brein
Testprogramma’s en het VO-protocol. 2 Fases van het VO-protocol 1signaleringsfase 2intakefase 3strategiefase 4onderzoeksfase 5integratie- en indiceringsfase.
Leerlijnen in relatie met de methode
Beelddenkers leren anders!!!!
High tech human touch Utwente.nl/bachelor
Omgaan met dyslexie.
Wat je geheugen wel niet allemaal kan! Klik steeds door.
De woorden die je vandaag leert: namaken de melodie het vervolg tenslotte allerlaatst de seconde allereerst kopiëren duren.
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
BIJ HET BEANTWOORDEN VAN LEESVRAGEN LITERATUURGESCHIEDENIS
voor familie en vrienden van
Wat je geheugen wel niet allemaal kan!
Vuistregels voor het spellingonderwijs klascement
Agenda Voorstelling OCMW Gent – kaderschets – vaststelling Voordelen
Lees- en schrijfvoorwaarden
Omgaan met dyslexie.
Wat je geheugen wel niet allemaal kan!
WELKOM IN GROEP 4A.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
DYSLEXIE VOORLICHTING Dare to be a winner.
College 4 TAALGESCHIEDENIS Herhaling: klankverschijnselen Middelnederlands 2. Van den vos Reynaerde 3. Herhaling: historische gebeurtenissen.
Bijzonderheden Pervasieve ontwikkelingsstoornis
Spelling & Dyslexie 2 week
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Succeservaringen voor en door NT2 vrijwilligers
Spelling & Dyslexie 2 week
Train your brain.
Wat je geheugen wel niet allemaal kan!.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Creatief Denken maar eerst:.
Direct les 7 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Creatief Denken maar eerst:.
Direct les 8 C-propedeuse, studiejaar , blok 1
Taalbeschouwing week
Taalbeschouwing 2 collegeweek 4.8.
Spelling & Dyslexie 2 week
Experiment 3.
NT2 in het PO en VO Hanna Kuijs hanna.
Loopbaan en burgerschap les 3
week 7 Centrale thema: omgang met dyslexie
bij de NLP-basiscursus “Je ongekende vermogens”
Taal en Theorie les 3.4 Wat kan er misgaan bij het spreken, verstaan en lezen? Het proces van spreken Het proces van verstaan Afasie Dyslexie.
Denken in beelden Hoe zit dat nu precies?.
in Word Vijf nieuwe manieren van werken
STUDIEHULP VOOR SCHOLIEREN beter leren
STUDIEHULP VOOR SCHOLIEREN DEEL 1 Beter Leren
Transcript van de presentatie:

Spelling & Dyslexie 2 collegeweek 4.8 '18

Wat gaan we vandaag doen? 1. Ontbrekende pitch(es) 2. Wat gaat er mis in het brein bij dyslexie? 3. Socrative

Doelen 1. Je krijgt een suggestie voor een aantrekkelijke spellingles. 2. Je weet wat het verschil tussen een MRI en een eeg. 3. Je kunt in grote lijnen benoemen wat er op fonologisch niveau verkeerd gaat bij dyslexie. 4. Je herhaalt + verwerkt de theorie bij wk 5 (en wk 8).

2. Dyslexie en hersenfunctie: MRI Structureel Functioneel lokaal Anatomische MRI fMRI connecties Diffusie MRI Functionele connectiviteit

2. Dyslexie en hersenfunctie: eeg

2. Dyslexie en hersenfunctie: MRI + eeg Eeg: heel precies in tijd: je zit per fractie van een seconde wat er gebeurt. MRI: heel precies in plaats: je ziet goed waar er activiteit is. Let op: bij een MRI zie je waar een plek in het brein doorbloed is. Onduidelijk wat dat precies zegt over brein.

2. Dyslexie en hersenfunctie

2. Dyslexie en hersenfunctie

2. Dyslexie en hersenfunctie: fonologisch werkgeheugen 'fonologische lus' taak = opslaan verbale informatie in kortetermijngeheugen bv. een woord, een lettergreep of een cijfer

2. Dyslexie en hersenfunctie: fonologisch werkgeheugen Deze fonologische lus 2 delen: 1. 'innerlijk oor': onthoudt geluiden in de juiste volgorde 2. 'innerlijke stem': door herhaling worden woorden of klanken niet vergeten

2. Dyslexie en hersenfunctie: fonologisch werkgeheugen Slechte werking fonologisch werkgeheugen: --> hierdoor zwakke fonologische representaties --> hierdoor instabiliteit in morfologie + syntaxis Werkt minder goed bij dyslexie en bij TOS.

2. Dyslexie en hersenfunctie: fonologisch werkgeheugen Meten o.a. via: getallenreeks nazeggen na horen (zie filmpje Klokhuis) --> meet auditief korte-termijngeheugen non-woorden nazeggen bv. maap, hinzal, deingonduk, sirkonwosnak

2. Dyslexie en hersenfunctie

2. Dyslexie en hersenfunctie

2. Dyslexie en hersenfunctie Fonologische informatie: klanken (gebied van Broca). Orthografische informatie: spelling, schrift, woordbeeld (o.a. Broca, Wernicke, visueel gebied achterhoofd in occipitale kwab).

2. Dyslexie en hersenfunctie Hypothesen: 1. linkerhersenhelft ontwikkelt zich langzamer 2. deel informatieverwerking gaat te langzaam 3. verlaagde activiteit in hersengebieden voor woordherkenning + woordanalyse

2. Dyslexie en hersenfunctie In ieder geval duidelijk: - technisch lezen zo moeizaam dat begrijpend lezen wordt geremd - automatiseren tot lezen op geheel woordbeeld lukt niet

2. Dyslexie en hersenfunctie - woordbeeld Vlgones een oznrdeeok op een Eglnese uvinretsiet mkaat het neit uit in wlkee vloogdre de ltteers in een wrood saatn, het einge wat blegnaijrk is, is dat de eretse en de ltaatse ltteer op de jiutse patals saatn. De rset van de ltteers mgoen wllikueirg gpletaast wdoren en je knut vrelvogens gwoeon lzeen wat er saatt. Dit kmot odmat we neit ekle ltteer op zcih lzeen maar het wrood als gheeel.

2. Dyslexie en hersenfunctie

visuele/woordbeeldstrategie: geheugen Indirecte spellingstrategieën: - door etymologie van onze taal homofonen: woorden die hetzelfde klinken maar andere spelling hebben (rouw/rauw) - leenwoorden ook niet te beredeneren (prostitué/dictee, kwestie/quarantaine) - mentaal lexicon bevat ook: uitspraak, betekenis, context, gebruikswaarde e.d.

Wat gaan we vandaag doen? 1. Ontbrekende pitch(es) 2. Wat gaat er mis in het brein bij dyslexie? 3. Socrative

Doelen 1. Je krijgt een suggestie voor een aantrekkelijke spellingles. 2. Je weet wat het verschil tussen een MRI en een eeg. 3. Je kunt in grote lijnen benoemen wat er op fonologisch niveau verkeerd gaat bij dyslexie. 4. Je herhaalt + verwerkt de theorie bij wk 5 (en wk 8).