Wijziging gemeentebelastingen: goed idee?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Introductie Rfv •Onafhankelijke adviesraad •Samenstelling •Aard adviezen •Taakopvatting •Onderzoek, kennis en educatie •Werkwijze.
Advertisements

Jan (J.Th.C.J.) van der Steen
Financiële vooruitzichten van gemeenten Waar staan we? Gijs Oskam VNG/Gemeentefinanciën Dag van de wethouder, Hilversum 24 november 2010.
Stabiel inkomensbeleid Amsterdam okt 2008 Stabiel begrotings- en inkomensbeleid Coen Teulings.
Ondernemersfondsen in Nederland
Overheidsfinanciën College 3, 20 mei 2008 Robert Inklaar
Armoede: meer dan te weinig inkomen? Paul de Beer Amsterdams Instituut voor ArbeidsStudies (AIAS) & De Burcht.
Openbaar bestuur Maarten Allers COELO
Productiefactor Arbeid
Grootverdiener zwaarder belast
Economische politiek & Centrale overheid
Jullie hebben lef... .
Herijking gemeentefonds regionale bestuurdersbijeenkomsten VNG
Presentatie Onderhandelaarsakkoord. Vereniging van Nederlandse Gemeenten Hoofdlijnen Akkoord Focus op: Decentralisatie operaties (principes en proces)
Toelichting kaderbesluit voor de sociale huur (KSH) en nieuwe financiering (NFS2) 21 juni 2007 Tom Vanden Eede Departement RWO – Afdeling woonbeleid.
Bezwaar en beroep BEZWAAR Bestuurlijke heroverweging Meer maatwerk Contact met de burger BEROEP Griffierecht Procedure Wat ziet de rechter? Wat beoordeelt.
Prikkels in de financiële verhoudingen
Wijziging van de ozb in breder perspectief 4 november 2003.
GEMEENTELIJK BELASTINGGEBIED ESBL 4 november 2003 PROF.DR. PETER B. BOORSMA.
De Ruyterkade 112 C 1011AB Amsterdam Sturen in de woonruimteverdeling Waarom zou je, als gemeente? 20 januari 2015 Kennisdelingsbijeenkomst.
Wet Maatschappelijke Ondersteuning 24 mei Hoe het was… Welzijnswet Wet voorzieningen gehandicapten (Wvg) Aantal subsidieregelingen uit.
Financieel rekenmodel Participatiewet
Gemeentelijke financiën
De economische effecten van belastinghervormingen
Lastenverlichting op arbeid: geen gratis lunch Paul de Beer UvA-AIAS & De Burcht.
De complexiteit van de eenvoud Hoe komen we van A naar B Michiel Sweers Sociale zekerheid, fiscaliteit en inkomenspolitiek | 9 februari 2012.
Pensioenactualiteiten Buitenlandse Zaken Den Haag, S. Jongbloed, Bestuursbureau ABP.
Bijeenkomst Wethouders Financiën 28 augustus in Gouda.
Pensioenactualiteiten Buitenlandse Zaken Den Haag, S. Jongbloed, Bestuursbureau ABP.
1 Minimabeleid Minimaregelingen en bijzondere bijstand 11 februari 2014 Ellie Huisman en Marlous van Driel.
Volle Kracht Vooruit Stand van zaken Passend onderwijs – inhoud – tijdpad - financiën.
De financiële klappen voor Enschede Eelco Eerenberg 28 augustus 2015.
Dekkingsplan ten behoeve van definitieve begroting
Presentatie: Financiële verordening 2013 Notitie Reserves en Voorzieningen 2013.
Conceptbegroting Presentatie EFT Commissie Valkenburg a/d Geul, 15 oktober 2014.
1 Presentatie 1.Actualisering middelenkader-recessie 2.Gemeente als partner in bestrijding recessie.
Toekomst visie afvalinzameling. Waarom deze bijeenkomst? Opdracht programmaraad: Doelstelling hergebruik wordt niet gehaald. -> Inventariseer mogelijkheden.
Wijziging Belastingstelsel Waterschappen Presentatie landelijke Waterschapsbijeenkomst Amersfoort door Rein Ferwerda.
Conceptbegroting Presentatie Commissie EFTR Valkenburg a/d Geul, 14 oktober 2015.
Rioolheffing Voorgeschiedenis Herindeling Uitgangspunten Programmabegroting Rioolheffing 100% kostendekkend In het herindelingsadvies.
BIGTIRE Ommen Inzicht in de financiële positie en in het financieel handelen van de gemeente Ommen.
OPZET Presentatie Achtergrond decentralisaties Wat verandert er in de WMO en zorg Wat gebeurt er nog meer in de gemeente Wat betekent dit voor Brielle.
Perspectiefnota Commissie Bestuur en Strategie 11 mei 2015.
Vragen vooraf Hoe staat de Nederlandse economie ervoor? Wat is de oorzaak van de financiële crisis? Zijn er wel eens belastingen afgeschaft? Hoeveel verschillende.
Faculteit economie en bedrijfskunde COELO Financiële verhouding Rijk gemeenten: hoe verder? Inspiratiedag Lokale Democratie in de Steigers Leusden, 5 oktober.
De toekomst van de financiële verhouding Rijk - gemeenten
Alternatief voorstel erfpacht conversieregeling
Een zegen of een gevaarlijke verleiding?
VERRUIMING GEMEENTELIJK BELASTINGGEBIED ?!
Heffingsmaatstaf afvalstoffenheffing en reinigingsrecht gemeente Sint Anthonis 12 oktober oktober 2017.
Presentatie van het advies van het Common Strategic Framework (CSF) over het normatief begrotingstraject in het kader van het stabiliteitsprogramma
Intro.
Risicodeling Jeugdzorg ZOU
Woonlasten Vlissingen 2018
De woningmarkt in Zaanstreek/Waterland
Voorbeeld Weging Indexcijfers 2011 Weging x indexcijfer Voeding
Datum: 11 oktober 2019 Co Koning Algemeen directeur
Onderzoek zonder gegevens?
Excasso Voorstel wijziging Excasso Definitie/ doel: Controle op uitgaande betalingen tbv juistheid van de uit te betalen bedragen Probleemstelling In.
Masterclass Openbare Financiën
20 jaar Vlaams fiscaal beleid
Bijeenkomsten modernisering CAO Sport
PowerPointpresentatie Algemene staatsinrichting
H3-7 De overheidsfinanciën
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 2: De gemeente
Groei dossiers/ lokale opleg
Terugblik op 2015, vooruitblik naar 2016
Vakgroep rioleringen en bestratingen
Mr. D.J. (Dennis) Vecht – LVLB & Mw. mr. A.P. (Anneke) Monsma – ESBL
EPN Actualiteitendag WETSWIJZIGINGEN PER Prof. dr. Frans Sonneveldt
Transcript van de presentatie:

Wijziging gemeentebelastingen: goed idee? Toekomst gemeentelijk belastinggebied Wijziging gemeentebelastingen: goed idee? Mr. A.P. Monsma Voorstellen: ESBL: Gemeentebelastingen is sponsor van het ESBL waardoor wetenschappelijk onderzoek mogelijk wordt In 2012 gepromoveerd op onderzoek waarvan de Experimentenwet BIZ onderdeel uitmaakte

Ontstaan huidig belastinggebied (1) 1851: Thorbecke schrijft gemeentewet: gesloten stelsel lokale belastingen + limieten 1865: afschaffing gemeentelijke accijnzen (verbruiksbelastingen op laken, azijn, bier, vlees, vis) Ter compensatie gemeentelijke inkomstenbelastingen met sterk progressief tarief  Forensenkwestie Tussenoplossingen (progressie beteugelen, nw belastingen zoals bouwterreinbel, straatbel, baatbel, logeergastenbel, reclamebel, zakelijke bedrijfsbel, brandverzekeringsbel, opcenten IB, vermogensbel, personele bel Rijk) 1929: Financiële Verhoudingswet (Gemeentefonds structureel karakter + afschaffing gem. inkomstenbel)

Ontstaan huidig belastinggebied (2) Vanaf crisis en WO II: armoede, tekorten en herverdeling via werkloosheidssubsidiefonds Vanaf 1971: OGB; gemeentelijke belastingen weer op kaart (profijtbelastingen en territorialiteitsbelastingen) Vanaf 1995: Introductie WOZ, huidig belastinggebied Afschaffing OZBG woningen 2006; BIZ-heffing 2009 Nieuwe hervorming vanaf 2020?

Omvang gemeentelijke financiën Uitgaven in 2016: € 56 mld (ca. 30% totale overheidsuitgaven) Inkomsten: - Gemeentefonds € 27 mld - Specifieke uitkeringen € 6 mld - OZB € 4 mld - Overige belastingen € 1 mld - Retributies € 4 mld - Grondexploitatie € 4 mld - Overig € 10 mld - Totaal € 56 mld (bron: Rfv rapport Eerst de politiek, dan de techniek)

Bouwstenenbrief Plasterk en Wiebes 24 juni 2016 Plasterk en Wiebes stellen, in navolging van het rapport Rinnooy Kan, voor de uitkering uit het Gemeentefonds te verlagen met € 4 mld De LB/IB kan met dit bedrag omlaag, de lokale belastingen per saldo maximaal met dit bedrag omhoog Aan het lokale belastinggebied worden toegevoegd: OZBG woningen en ingezetenenbelasting Afgeschaft worden: RWBB, baatbel, woonforensenbel, hondenbel, reclamebel en precariobel op nutsnetwerken Bedoeling operatie is niet een stijging van de belastingdruk Volgend kabinet moet concrete voorstellen doen

Belastingschuif: klein maar fijn? Gevolgen schuif: gemeentefonds ↓ € 23 mld; gemeentelijke belastingen ↑ € 9 mld; Retributies = € 4 mld Aandeel gemeentelijke heffingen in totaal gemeentelijke inkomsten stijgt van 16% naar 25% en het aandeel van het Gemeentefonds daalt van 48% naar 41% Internationaal is het Nederlandse aandeel gemeentelijke heffingen dan nog altijd vrij laag Macro-economisch ↔ micro-economisch: effecten voor gemeenten en burgers?

Voor wie is dit een goed idee? + Kabinet? wens verlaging belasting op arbeid mooi cadeau Gemeente? meer inkomsten uit eigen heffingen enige pluspunt (theoretische fiscale autonomie)? Dezelfde taken, minder uitkering, afschaffing kleine heffingen, meer belasting moeten heffen, minder keuzemogelijkheden, discussies gemeenteraad  uitleg burger? Burger? effecten verlaging LB/IB en stijging gemeentelijke belastingen nog niet bekend, kwijtschelding voor lage/geen inkomens? + +

Vragenlijsten LVLB In samenwerking met LVLB vragenlijsten rondgestuurd met als doel inzichtelijk te maken wat de effecten voor gemeenten en burgers zullen zijn: Derving inkomsten uit het Gemeentefonds Derving inkomsten door afschaffing kleine belastingen Perceptiekosten Berekening benodigde tarieven nieuwe heffingen ter compensatie van derving van inkomsten

Voorlopige resultaten vragenlijsten (1) Derving gemeentefonds lastig te berekenen De afschaffing van de kleine belastingen leidt tot flinke verschillen op niveau individuele gemeenten Sommige gemeenten ondervinden geen effect omdat de af te schaffen belastingen daar niet worden geheven De derving aan inkomsten loopt bij andere gemeenten uiteen van € 1000 tot enkele tientallen miljoenen Grotere gemeenten derven in het algemeen meer inkomsten, maar bijvoorbeeld Amsterdam derft relatief weinig Toeristische gemeenten kunnen flink last hebben van de afschaffing van de woonforensenbelasting; bijvoorbeeld Ameland derft € 1,3 miljoen

Voorlopige resultaten vragenlijsten (2) • De tarieven OZBG woningen en ing.bel. lopen behoorlijk uiteen • Het tarief OZBG varieert van 0,121% tot 0,4346%, het gemiddelde is 0,23% • Per gemiddelde woning betekent dit een belastingbedrag van € 253 tot € 908, gemiddeld € 475 per jaar • Het tarief ing.bel. loopt uiteen van € 223 tot € 896 per jaar per inwoner 18+, gemiddeld € 320 • Dat zijn geen onaanzienlijke bedragen • Vraag is of volledige compensatie overal mogelijk is

Vragen die uit onderzoek voortkomen  waar hebben gemeenten behoefte aan?  Vragen zijn onder meer: hoe landelijke politiek in licht kabinetsformatie aankijkt tegen belastingschuif of korting € 4 miljard op Gem. fonds niet te ambitieus is of ingezetenenbelasting per inwoner 18+ goed plan is of wenselijk is dat alle kleine belastingen geschrapt worden of extra zwaar getroffen gemeenten (en burgers!) gecompenseerd kunnen worden (kwijtschelding?) of er vanuit kring decentrale overheden/belastingpraktijk nog inbreng kan zijn in politieke besluitvorming

Denkrichting (1) OZBG woningen theoretisch juist en lijkt op zich haalbaar, wel grote verschillen Ing.bel. per woonruimte in plaats van per stemgerechtigde beter haalbaar en uitvoerbaar? Vraagtekens bij afschaffing RWBB (gelijkheidsbeginsel), woonforensenbelasting (impact toeristengemeenten), hondenbelasting (maatwerk) en reclamebelasting (horizonvervuiling en ondernemersfondsen) Toeristenbelasting en forensenbelasting combineren tot een nieuwe verblijfsbelasting voor niet-ingezetenen?

Denkrichting (2) Denkrichting Rfv (gemeenten kunnen maatwerk leveren, hogere belastingen mogelijk) biedt gemeenten meer keuzeruimte en financiële ruimte dan die van bouwstenenbrief Plasterk en Wiebes (schuif mag niet tot stijging gemeentelijke inkomsten leiden) Bij algemene belastingen geen limieten of bandbreedtes Geen onnodige beperking gemeentelijke vrijheid om zelf essentialia belastingen te kiezen (vgl. wetsvoorstel Veldman) Mogelijkheid voor gemeenten om voor een periode van 5 jaar zelf binnen kader wet nieuwe belastingen/nieuwe invullingen uit te proberen (experimenteerbepaling in Gemeentewet met mogelijkheid codificatie na positieve evaluatie)