Vakgroep Nederlands OK?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Advertisements

Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Realisatie kindcentrum
Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
31 oktober. Programma  360˚ feedback en competentieontwikkeling  toepassing 360˚ feedback in stage.  ervaringen vanuit de praktijk.  afronding.
Sint-Donatusinstituut Middenschool Merchtem
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
24 september 2007 Introductie op het onderwerp van de dag Peter Michielsens (vertegenwoordiger) Minister F. Vandenbroucke Het thema “zelfevaluatie en doorlichting.
Samen grenzen verleggen voor elk talent
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
Vernieuwing verzorging
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
Evaluatie van vaardigheden
Godsdienst en ASS Buitengewoon secundair onderwijs
Ervaringen Implementatie in Nederland
Het voortgangsbezoek Inspectie Basisonderwijs schooljaar
De inleiding van de les Functie? Aanpak?.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Op school en in de scholengemeenschap
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Workshop evalueren Dcp
Wetenschappelijke review naar de doeltreffendheid van de eindtermen Informatiesessie 23 april 2015.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Naar een duurzaam HRM beleid
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Opzet Voorstelling vakbegeleiding Doel bijeenkomsten Uitnodigende school.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
Bijeenkomst September 2015
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Een korte versie van de ppt. studiedag januari 2016.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
Kenniskringen in De HHS Marinka Kuijpers Lector Pedagogiek van de Beroepsvorming.
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Inleiding Voorstelling vakgroepwerking.
Bijeenkomst vakcoördinatoren
Handelingsgericht werken
Toelichting biologie in GWW
Begeleider biologie/NW Dominique Hoorelbeke
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Ouders en school samen Maart 2016
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
Agenda Kwaliteitsverwachting OK-kader Opdracht en traject
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
nieuwe leerplannen DKO
Zelfevaluatie GOK.
Reflectieve medewerkers (leren) reflecteren
Pedagogische begeleiding Mechelen-Brussel
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
Workshop – ambities delen
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Onderwijscentrum Gent DISCO onderwijs & diversiteit
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren Tip! Hier beginnen met een startvraag: waar.
Transcript van de presentatie:

Vakgroep Nederlands OK? Titel samenkomst 13 januari 2019 Vakgroep Nederlands OK? Naam van de spreker of dienst

Opzet Voorstelling Doel bijeenkomsten Actueel onderwerp Titel samenkomst Opzet 13 januari 2019 Voorstelling Doel bijeenkomsten Actueel onderwerp Over scholen heen Input én uitwisseling Naam van de spreker of dienst

Programma Referentiekader OK TOK Titel samenkomst Programma 13 januari 2019 Referentiekader OK Kennismaking Toepassing KV op eigen klaspraktijk TOK Doorlichting nieuwe stijl Hoe vakgroep voorbereiden op bezoek Maak keuzes en onderneem acties waarin je gelooft Naam van de spreker of dienst

Titel samenkomst Referentiekader OK 13 januari 2019 Referentiekader OK Naam van de spreker of dienst

OK September 2016 – overheid Referentiekader, geen concreet instrument Titel samenkomst OK 13 januari 2019 September 2016 – overheid Samenwerking Koepels, ouders, leerlingen, inspectie Onderzoek – literatuurstudie Referentiekader, geen concreet instrument Minimale verwachtingen Alle onderwijsniveaus en –vormen (niet HO) Naam van de spreker of dienst

Uitgangspunten van dit kader Titel samenkomst Uitgangspunten van dit kader 13 januari 2019 Ontwikkeling van leerling Leren (leerplan + brede vorming) Welbevinden ELKE leerling: M-decreet en omgaan met diversiteit Schoolteam Niet beleid vs. leraren Niet: doorgelichte vakgroep Naam van de spreker of dienst

Beleid en uitvoering Leraar en vakgroep Titel samenkomst 13 januari 2019 Beleid en uitvoering Leraar en vakgroep Naam van de spreker of dienst

Kwaliteitsvol onderwijs Titel samenkomst Kwaliteitsvol onderwijs 13 januari 2019 Brondocument www.mijnschoolisok.be Kwaliteitsvol onderwijs Minimale verwachtingen (37) Kwaliteitsbeeld indicatief Koppelen aan pedagogisch project school Naam van de spreker of dienst

Titel samenkomst 13 januari 2019 Naam van de spreker of dienst

Het schoolteam expliciteert de doelen en beoordelingscriteria Titel samenkomst 13 januari 2019 Het schoolteam expliciteert de doelen en beoordelingscriteria Naam van de spreker of dienst

Het schoolteam expliciteert de doelen en de beoordelingscriteria Titel samenkomst 13 januari 2019 Het schoolteam expliciteert de doelen en de beoordelingscriteria Teamleden zijn zich bewust van het gedrag dat ze concreet nastreven bij de lerende of welke verandering ze bij de lerende willen zien. Ze leggen de doelen helder uit zodat lerenden deze beter begrijpen en eigenaar worden van het leerproces. Dit impliceert ook dat ze verduidelijken aan de lerenden welke criteria gebruikt worden om te oordelen of de doelen bereikt zijn. Naam van de spreker of dienst

Titel samenkomst 13 januari 2019 Formuleer 5 vragen voor een collega uit een andere school om na te gaan hoe deze kwaliteitsverwachting op haar/zijn school gerealiseerd wordt. Naam van de spreker of dienst

Kracht Ontwikkeling en ruimte Doordachte keuzes maken Titel samenkomst Kracht 13 januari 2019 Ontwikkeling en ruimte Doordachte keuzes maken Kans om eigen accent te leggen Groeien door reflectie (PDCA) Schooleigen kwaliteit Visie (en hiernaar handelen) Vanuit context en input Naam van de spreker of dienst

Titel samenkomst Toezichtskader onderwijskwaliteit (TOK) 13 januari 2019 Toezichtskader onderwijskwaliteit (TOK) Naam van de spreker of dienst

Doorlichting – nieuwe stijl Titel samenkomst Doorlichting – nieuwe stijl 13 januari 2019 Nulhypothese: school levert goed werk Principes voor eigenlijke doorlichting Frequentieverhoging Slechts twee mogelijke adviezen Nadruk op gesprekken (ook lln en ouders) Administratie beperken Naam van de spreker of dienst

Vier instrumenten B – onderzoek naar beleid (5 aspecten) Titel samenkomst Vier instrumenten 13 januari 2019 B – onderzoek naar beleid (5 aspecten) K – onderzoek naar visie en systematiek kwaliteitszorg (6 aspecten) L – onderzoek naar leerlingbegeleiding op instellingsniveau (10 aspecten) U – onderzoek naar kwaliteit op uitvoeringsniveau (7 aspecten) Nastreven en bereiken van onderwijsdoelen Naam van de spreker of dienst

Vier instrumenten B – onderzoek naar beleid (5 aspecten) Titel samenkomst Vier instrumenten 13 januari 2019 B – onderzoek naar beleid (5 aspecten) K – onderzoek naar visie en systematiek kwaliteitszorg (6 aspecten) L – onderzoek naar leerlingbegeleiding op instellingsniveau (10 aspecten) U – onderzoek naar kwaliteit op uitvoeringsniveau (7 aspecten) Nastreven en bereiken van onderwijsdoelen Naam van de spreker of dienst

Deelaspecten uitvoeringsniveau Titel samenkomst Deelaspecten uitvoeringsniveau 13 januari 2019 U1 – Afstemming op gevalideerd doelenkader U2 – Leer- en ontwikkelingsgericht aanbod U3 – Positieve en stimulerende leeromgeving U4 – Materiële leeromgeving en ond.organisatie U5 – Feedback U6 – Evaluatie U7 - Leereffecten Naam van de spreker of dienst

Ontwikkelingsschalen Titel samenkomst Ontwikkelingsschalen 13 januari 2019 Uitgeschreven criteria Vier rubrieken Naam van de spreker of dienst

Naam van de spreker of dienst Titel samenkomst 13 januari 2019 beneden de verwachting: er zijn meerdere essentiële elementen die voor verbetering vatbaar zijn benadert de verwachting: punten ter verbetering, maar de sterke punten wegen zwaarder door. Het geheel voldoet echter nog niet aan de verwachting volgens de verwachting: er zijn veel sterke punten en geen belangrijke punten ter verbetering. Het geheel voldoet aan de verwachting overstijgt de verwachting: er zijn veel sterke punten, met inbegrip van significante voorbeelden van goede praktijk Naam van de spreker of dienst

Concreet – schaal uitvoeringsniveau Titel samenkomst Concreet – schaal uitvoeringsniveau 13 januari 2019 Naam van de spreker of dienst

Titel samenkomst 13 januari 2019 Naam van de spreker of dienst

Titel samenkomst Verloop doorlichting 13 januari 2019 Hier zo’n foto invoegen Verloop doorlichting Naam van de spreker of dienst

Titel samenkomst 13 januari 2019 Naam van de spreker of dienst

Voorbereiding Inschaling Rustig, eerlijk, haalbaar Titel samenkomst Voorbereiding 13 januari 2019 Inschaling Rustig, eerlijk, haalbaar Bepaal prioriteiten, toon trajecten Documenten klaarleggen (best-ofmap) Kleur bekennen Naam van de spreker of dienst

Titel samenkomst Aandachtspunten voor ons vak 13 januari 2019 Aandachtspunten voor ons vak Naam van de spreker of dienst

1. Didactiek versterken Focus bepalen Doelen formuleren Traject Titel samenkomst 1. Didactiek versterken 13 januari 2019 Focus bepalen Doelen formuleren Niveau leerling Niveau klas Niveau leraar Niveau school Traject Uitvoeren Resultaat evalueren (houden, bijsturen, wegdoen) Traject opnieuw lopen Naam van de spreker of dienst

2. Leerplanrealisatie Start: huidige lespraktijk Titel samenkomst 2. Leerplanrealisatie 13 januari 2019 Start: huidige lespraktijk Opdrachten en evaluaties uitwisselen Eerste keer? Focus bepalen! Kijken naar opbouw over graden Evaluatie in functie van LPD PDCA Goede dingen behouden Haalbare aanpassingen doen A = adjust (niet altijd act) Naam van de spreker of dienst

3. Evaluatie Feedback (geven én mee aan de slag) Titel samenkomst 3. Evaluatie 13 januari 2019 Feedback (geven én mee aan de slag) Formatieve evaluatie (meten) DW - proefwerk Verhouding Aansluitend bij richtingsprofiel Stijging moeilijkheidsgraad én nog in lijn SEM Taakbelasting LK en LLN Naam van de spreker of dienst

4. Transfer Binnen vak Tussen vakken Zorgbeleid Titel samenkomst 4. Transfer 13 januari 2019 Binnen vak Tussen vakken Lezen en schrijven in andere vakken Presenteren in andere vakken Link met projecten Zorgbeleid Naam van de spreker of dienst

Voor we weggaan Kerntaak niet uit het oog verliezen Titel samenkomst Voor we weggaan 13 januari 2019 Kerntaak niet uit het oog verliezen Focus op inhoud en didactiek > formalisme PDCA = middel, kwaliteit onderwijs = doel Duurzaamheid aanpassingen Naam van de spreker of dienst

Nieuws uit de regio Leerplan eerste graad Aanvangsbegeleiding Vragen vakgroepen (evaluatie gespreid, fusie)

Vorming Leerplanvoorstelling (januari) Graadsessies rond evalueren (oktober) Graphic novel (21/1 VM)

2. Matrices Checklist bij uitvoeren Feedback na evaluatie Titel samenkomst 2. Matrices 13 januari 2019 Checklist bij uitvoeren Feedback na evaluatie Leerlingen betrekken bij matrices kercategorie men opstellen / laten opstellen Naam van de spreker of dienst