Vakgroep Nederlands OK? Titel samenkomst 13 januari 2019 Vakgroep Nederlands OK? Naam van de spreker of dienst
Opzet Voorstelling Doel bijeenkomsten Actueel onderwerp Titel samenkomst Opzet 13 januari 2019 Voorstelling Doel bijeenkomsten Actueel onderwerp Over scholen heen Input én uitwisseling Naam van de spreker of dienst
Programma Referentiekader OK TOK Titel samenkomst Programma 13 januari 2019 Referentiekader OK Kennismaking Toepassing KV op eigen klaspraktijk TOK Doorlichting nieuwe stijl Hoe vakgroep voorbereiden op bezoek Maak keuzes en onderneem acties waarin je gelooft Naam van de spreker of dienst
Titel samenkomst Referentiekader OK 13 januari 2019 Referentiekader OK Naam van de spreker of dienst
OK September 2016 – overheid Referentiekader, geen concreet instrument Titel samenkomst OK 13 januari 2019 September 2016 – overheid Samenwerking Koepels, ouders, leerlingen, inspectie Onderzoek – literatuurstudie Referentiekader, geen concreet instrument Minimale verwachtingen Alle onderwijsniveaus en –vormen (niet HO) Naam van de spreker of dienst
Uitgangspunten van dit kader Titel samenkomst Uitgangspunten van dit kader 13 januari 2019 Ontwikkeling van leerling Leren (leerplan + brede vorming) Welbevinden ELKE leerling: M-decreet en omgaan met diversiteit Schoolteam Niet beleid vs. leraren Niet: doorgelichte vakgroep Naam van de spreker of dienst
Beleid en uitvoering Leraar en vakgroep Titel samenkomst 13 januari 2019 Beleid en uitvoering Leraar en vakgroep Naam van de spreker of dienst
Kwaliteitsvol onderwijs Titel samenkomst Kwaliteitsvol onderwijs 13 januari 2019 Brondocument www.mijnschoolisok.be Kwaliteitsvol onderwijs Minimale verwachtingen (37) Kwaliteitsbeeld indicatief Koppelen aan pedagogisch project school Naam van de spreker of dienst
Titel samenkomst 13 januari 2019 Naam van de spreker of dienst
Het schoolteam expliciteert de doelen en beoordelingscriteria Titel samenkomst 13 januari 2019 Het schoolteam expliciteert de doelen en beoordelingscriteria Naam van de spreker of dienst
Het schoolteam expliciteert de doelen en de beoordelingscriteria Titel samenkomst 13 januari 2019 Het schoolteam expliciteert de doelen en de beoordelingscriteria Teamleden zijn zich bewust van het gedrag dat ze concreet nastreven bij de lerende of welke verandering ze bij de lerende willen zien. Ze leggen de doelen helder uit zodat lerenden deze beter begrijpen en eigenaar worden van het leerproces. Dit impliceert ook dat ze verduidelijken aan de lerenden welke criteria gebruikt worden om te oordelen of de doelen bereikt zijn. Naam van de spreker of dienst
Titel samenkomst 13 januari 2019 Formuleer 5 vragen voor een collega uit een andere school om na te gaan hoe deze kwaliteitsverwachting op haar/zijn school gerealiseerd wordt. Naam van de spreker of dienst
Kracht Ontwikkeling en ruimte Doordachte keuzes maken Titel samenkomst Kracht 13 januari 2019 Ontwikkeling en ruimte Doordachte keuzes maken Kans om eigen accent te leggen Groeien door reflectie (PDCA) Schooleigen kwaliteit Visie (en hiernaar handelen) Vanuit context en input Naam van de spreker of dienst
Titel samenkomst Toezichtskader onderwijskwaliteit (TOK) 13 januari 2019 Toezichtskader onderwijskwaliteit (TOK) Naam van de spreker of dienst
Doorlichting – nieuwe stijl Titel samenkomst Doorlichting – nieuwe stijl 13 januari 2019 Nulhypothese: school levert goed werk Principes voor eigenlijke doorlichting Frequentieverhoging Slechts twee mogelijke adviezen Nadruk op gesprekken (ook lln en ouders) Administratie beperken Naam van de spreker of dienst
Vier instrumenten B – onderzoek naar beleid (5 aspecten) Titel samenkomst Vier instrumenten 13 januari 2019 B – onderzoek naar beleid (5 aspecten) K – onderzoek naar visie en systematiek kwaliteitszorg (6 aspecten) L – onderzoek naar leerlingbegeleiding op instellingsniveau (10 aspecten) U – onderzoek naar kwaliteit op uitvoeringsniveau (7 aspecten) Nastreven en bereiken van onderwijsdoelen Naam van de spreker of dienst
Vier instrumenten B – onderzoek naar beleid (5 aspecten) Titel samenkomst Vier instrumenten 13 januari 2019 B – onderzoek naar beleid (5 aspecten) K – onderzoek naar visie en systematiek kwaliteitszorg (6 aspecten) L – onderzoek naar leerlingbegeleiding op instellingsniveau (10 aspecten) U – onderzoek naar kwaliteit op uitvoeringsniveau (7 aspecten) Nastreven en bereiken van onderwijsdoelen Naam van de spreker of dienst
Deelaspecten uitvoeringsniveau Titel samenkomst Deelaspecten uitvoeringsniveau 13 januari 2019 U1 – Afstemming op gevalideerd doelenkader U2 – Leer- en ontwikkelingsgericht aanbod U3 – Positieve en stimulerende leeromgeving U4 – Materiële leeromgeving en ond.organisatie U5 – Feedback U6 – Evaluatie U7 - Leereffecten Naam van de spreker of dienst
Ontwikkelingsschalen Titel samenkomst Ontwikkelingsschalen 13 januari 2019 Uitgeschreven criteria Vier rubrieken Naam van de spreker of dienst
Naam van de spreker of dienst Titel samenkomst 13 januari 2019 beneden de verwachting: er zijn meerdere essentiële elementen die voor verbetering vatbaar zijn benadert de verwachting: punten ter verbetering, maar de sterke punten wegen zwaarder door. Het geheel voldoet echter nog niet aan de verwachting volgens de verwachting: er zijn veel sterke punten en geen belangrijke punten ter verbetering. Het geheel voldoet aan de verwachting overstijgt de verwachting: er zijn veel sterke punten, met inbegrip van significante voorbeelden van goede praktijk Naam van de spreker of dienst
Concreet – schaal uitvoeringsniveau Titel samenkomst Concreet – schaal uitvoeringsniveau 13 januari 2019 Naam van de spreker of dienst
Titel samenkomst 13 januari 2019 Naam van de spreker of dienst
Titel samenkomst Verloop doorlichting 13 januari 2019 Hier zo’n foto invoegen Verloop doorlichting Naam van de spreker of dienst
Titel samenkomst 13 januari 2019 Naam van de spreker of dienst
Voorbereiding Inschaling Rustig, eerlijk, haalbaar Titel samenkomst Voorbereiding 13 januari 2019 Inschaling Rustig, eerlijk, haalbaar Bepaal prioriteiten, toon trajecten Documenten klaarleggen (best-ofmap) Kleur bekennen Naam van de spreker of dienst
Titel samenkomst Aandachtspunten voor ons vak 13 januari 2019 Aandachtspunten voor ons vak Naam van de spreker of dienst
1. Didactiek versterken Focus bepalen Doelen formuleren Traject Titel samenkomst 1. Didactiek versterken 13 januari 2019 Focus bepalen Doelen formuleren Niveau leerling Niveau klas Niveau leraar Niveau school Traject Uitvoeren Resultaat evalueren (houden, bijsturen, wegdoen) Traject opnieuw lopen Naam van de spreker of dienst
2. Leerplanrealisatie Start: huidige lespraktijk Titel samenkomst 2. Leerplanrealisatie 13 januari 2019 Start: huidige lespraktijk Opdrachten en evaluaties uitwisselen Eerste keer? Focus bepalen! Kijken naar opbouw over graden Evaluatie in functie van LPD PDCA Goede dingen behouden Haalbare aanpassingen doen A = adjust (niet altijd act) Naam van de spreker of dienst
3. Evaluatie Feedback (geven én mee aan de slag) Titel samenkomst 3. Evaluatie 13 januari 2019 Feedback (geven én mee aan de slag) Formatieve evaluatie (meten) DW - proefwerk Verhouding Aansluitend bij richtingsprofiel Stijging moeilijkheidsgraad én nog in lijn SEM Taakbelasting LK en LLN Naam van de spreker of dienst
4. Transfer Binnen vak Tussen vakken Zorgbeleid Titel samenkomst 4. Transfer 13 januari 2019 Binnen vak Tussen vakken Lezen en schrijven in andere vakken Presenteren in andere vakken Link met projecten Zorgbeleid Naam van de spreker of dienst
Voor we weggaan Kerntaak niet uit het oog verliezen Titel samenkomst Voor we weggaan 13 januari 2019 Kerntaak niet uit het oog verliezen Focus op inhoud en didactiek > formalisme PDCA = middel, kwaliteit onderwijs = doel Duurzaamheid aanpassingen Naam van de spreker of dienst
Nieuws uit de regio Leerplan eerste graad Aanvangsbegeleiding Vragen vakgroepen (evaluatie gespreid, fusie)
Vorming Leerplanvoorstelling (januari) Graadsessies rond evalueren (oktober) Graphic novel (21/1 VM)
2. Matrices Checklist bij uitvoeren Feedback na evaluatie Titel samenkomst 2. Matrices 13 januari 2019 Checklist bij uitvoeren Feedback na evaluatie Leerlingen betrekken bij matrices kercategorie men opstellen / laten opstellen Naam van de spreker of dienst