Loopbaan & burgerschap

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Advertisements

Opkomen voor jezelf.
1. Wat is het Kinderrechtenverdrag?
OM EVEN OVER NA TE DENKEN.
Levensvragen Over geluk…..
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Interpreteren van data
De oudere stagiaire.
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
BenFit; waarom? we geloven dat voor iedereen een gezond en gebalanceerd leven bereikbaar is de regie weer terug krijgen over je leven, lichaam en gewicht.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Arbeidsmarkt Als je op de markt loopt zie je om je heen verschillende kopers en verkopers. De vraag naar een product bestaat uit de mensen die een product.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Woordjes leren.
Ouderavond Slim Fit unit 5 t/m 8. Inhoud / programma van deze ouderavond Hoe zag onze proefweek eruit? Wat houdt Slim Fit in voor unit 5 t/m 8? Enkele.
Dagdeel 3 conflicthantering
Les 1. Wat voor les krijgen we nu? Tijdens de lessen over hoofdstuk 9, 10 en 11 krijg je op een andere manier les. Het doel is om je zelfstandigheid te.
Het maken van een toets. Inleiding Voordat je aan de toets gaat beginnen doe je er verstandig aan om aan de volgende tips te denken: 1.Goed lezen Goed.
In raden of commissies van een kerkelijke gemeente, als er conflicten dreigen.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Praktijkopleiderscursus P.O.C. Programma leren en leerstijlen toepassen leren en leerstijlen communiceren conflicten instrueren beoordelen afronden/evaluatie.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Leer weer jezelf te zijn
Deze les nieuwe opzet Instructietafel links in de klas
Reken je (niet) rijk.
Doet ie het of doet ie het niet?
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Met wie app jij? Mediabegrip week
VWO 6 Wiskunde C – les 1 Meneer Ypma.
BB - Theorie Donderdag 10 november.
Workshop ‘netwerken, samenwerken, delen en verbinden in de praktijk’
Communicatie 4e les.
Beste Havo 4..
© UNIEK IN DE KLAS.
Burgerschap Samenwerkend leren
Nee Zeggen!.
Conflicthantering
Loopbaan en burgerschap les 2
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Thema 4: Zo bereik je meer
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Beste havo 4..
Schrijven 4.3 Formuleren en stijl 1.1
Oefening Ik vermijd liever een conflict dan de confrontatie aan te gaan. Als iemand niet denkt zoals mij, zal ik ervoor zorgen dat hij doet zoals ik vind.
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk

RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
volgende bladzijde terug
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Communicatie 4e les.
Onderzoek water!! WaterLab www. onderzoekwater.nl Kijkje terug
Wat doe jij?.
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Loopbaan en burgerschap les 3
E health, Domotica en E-learning
5 valkuilen & Tips.
ADL Les 1.
ADL Les 1.
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Madu is 7 jaar. Hij woont in Caïro. Dat is de hoofdstad van Egypte.
Mindset, targets en doelen
Transcript van de presentatie:

Loopbaan & burgerschap 20 maart 2018

Programma van vandaag A&A registratie Activiteit van: Theorie over conflicthantering Opdracht Uitleg eindopdracht Afsluiting

Wat is een conflict?

Omgaan met conflicten https://www.youtube.com/watch?v=ZTHbLrfTrGI Aanpassen Vermijden Vechten Samenwerken Onderhandelen (bron: www.carrieretijger.nl)

Aanpassen Voorbeeld: Je hebt net een nieuwe baan. Je vertelt je baas jouw goede idee, waarmee hij volgens jou veel geld bespaart. Hij zegt zonder goed naar je te luisteren: “Zo werkt het niet, maar daar kom je later wel achter.” Omdat je hem niet nog zo goed kent, besluit je maar mee te gaan. “Je hebt gelijk, ik moet nog veel leren. Misschien kom ik er later nog eens op terug.” Voordeel: je bouwt er sociaal krediet mee op en bewaart er de vrede mee. Nadeel: soms kan het aanpassen minder handig zijn: dan laat je je iets in de maag splitsen waar je niet achter staat. Mensen die niet assertief zijn, kiezen vaak voor de aanpassing als strategie. Herkenbaar?

Vermijden Voorbeeld: Je let even niet op tijdens het fietsen en vergeet je hand uit te steken. Een zeer oplettende voetganger spreekt jou vermanend toe. “Stomme trut, kun je niet uitkijken!” Na deze overtrokken reactie haal je je schouders op en fietst door. Natuurlijk besluit je voor jezelf even beter bij de les te blijven. Maar die voetganger, die laat je in zijn sop gaar koken. Voordeel: je steekt er geen energie in. Nadeel: Vermijden is geen verstandige strategie als je privé of zakelijk ook na het conflict met de ander te maken hebt. Het conflict blijft gewoon liggen en kan op ieder ander moment weer opspelen. Herkenbaar?

Vechten Voorbeeld: Je hebt de hele sollicitatieprocedure doorlopen, nu alleen het arbeidsvoorwaardengesprek nog. Je hebt een bedrag in je hoofd, maar je nieuwe werkgever blijkt dat niet te willen bieden. Je houdt voet bij stuk, staat niet open voor een gesprek en neemt het risico de hele baan mis te lopen. In ieder geval beschadig je de relatie. Voordeel: je hebt grote kans gelijk te krijgen, je houdt volledig vast aan je eigen belang. Nadeel: Vechten is geen handige strategie als je later nog wilt samenwerken. Bovendien kun je het alleen doen als je degene bent met de meeste machtsmiddelen tot je beschikking. Vechten is vaak een vaste strategie voor mensen die niet assertief zijn, maar agressief. Herkenbaar?

Samenwerken Voorbeeld: Je hebt steeds misverstanden en irritaties met je baas. Volgens jou ligt dat aan haar stijl van leidinggeven. Ze geeft jou (en anderen) veel te weinig ruimte. Je vindt daardoor je werk de laatste tijd niet leuk meer. Tijdens een functioneringsgesprek merkt ze op dat je de laatste tijd wel erg kortaangebonden bent. Eerst ga je hierover met haar in discussie. Vervolgens meld je schoorvoetend je probleem. Tot jouw verrassing blijkt zij hier erg open voor te staan. Ze luistert goed naar je verhaal en vertelt op haar beurt waarom zij overal zo dicht op zit. Aan het eind van het gesprek vraagt ze je om haar af en toe in een tweegesprek van feedback te voorzien. Maar dan wil ze wel afspreken dat jij je weer open opstelt. Jij zegt dat toe en geeft haar de maanden die volgen steeds positieve en negatieve feedback op haar manier van leidinggeven. Voordeel: het schept een band en je leert er veel van. Nadeel: het kost veel tijd. Herkenbaar?

Onderhandelen Voorbeeld: Je bent inkoper en vindt de prijs die de verkoper vraagt eigenlijk veel te hoog. Bovendien heb je nog een appeltje met hem te schillen over een vorige bestelling die te laat werd bezorgd. De verkoper meent echter geen betere prijs te kunnen bieden. Na veel heen en weer gepraat, waarin de spanning soms hoog oploopt, besluiten jullie allebei wat water bij de wijn te doen. Jij neemt genoegen met een hogere prijs, maar bedingt korting bij een grote afname. Hij zegt toe er persoonlijk op toe te zien dat de levering volgens afspraak gaat. Mocht dat niet zo zijn, krijg je nog eens tien procent extra korting. Voordeel: het is sneller dan samenwerken. Nadeel: je komt niet altijd tot een optimale oplossing, het is een compromis Herkenbaar?

Opdracht Denk na over een conflictsituatie op je werk of in je privé. Welke stijl hanteerde jij hierbij? Hielp dit? Waarom wel of juist niet? Wat zou je de volgende keer anders doen? Bespreek met je buurman/buurvrouw. Klassikaal bespreken.

Conflict XL https://www.youtube.com/watch?v=FhpyDBgAmTI Welke stijl wordt hier gehanteerd?

Vragen? Tijd over: Groepjes maken voor de eindopdracht + brainstormen over de doelgroep. Volgende week beginnen we met een Kahoot over afgelopen lessen. Daarna zelfstandig werken aan de groepsactiviteit dus: laptop mee! Activiteit door: Tot volgende week!