Hoofdstuk 1 Taal en taalonderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
WAT MAAKT HET ONDERWIJS IN BEGRIJPEND LEZEN EFFECTIEF
Advertisements

Grammatica in balans.
Rekenproblemen en Dyscalculie
STRUCTUREEL COMMUNICATIEF RECEPTIE PRODUCTIE
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
Gabriëlschool Hoofdlocatie/Het Kristal
Actualisering eindtermen ERK en lerarenopleiding
ICT Bevordert Vroege Leesontwikkeling
Lineair curriculum concentrisch.
Didactiek procesgerichte aanpak
Ouderavond 10 september 2013.
Beginnende geletterdheid
vakdidactiek lezen, spreken luisteren en kijken
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Taalverwerving en taalmoeilijkheden Goele De Brabandere 1 BaTPCc
TAALBELEID: het begrip
Noor Klinkenberg 7 april 2011
Taalbeleid.
Wanneer én hoe moet uw leerling aan de reken- en taleneisen voldoen?
Tussendoelen begrijpend luisteren onderbouw
Leerlijnen in relatie met de methode
Welkom! Nederlands A1-A2.
Leerlijnen in de lerarenopleiding
Fonemisch bewustzijn & Letterkennis in groep 1 en 2 Mariët Förrer
ASTRID GEUDENS HOOFDAUTEUR.
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Geïntegreerd werken met de vaardigheden voorbeelden.
IPC Nederland.
Informatieve bijeenkomst
PRIMO Opleiding Taalexpert
Informatieavond groep 4 en 5
Het onderwijs van het Frans in het basisonderwijs en de aansluiting op de eerste graad van het secundair onderwijs.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
2 Neue Kontakte 6 e editie Tweede Fase Clarije van IJssel-Groffen.
VIAVINCI PRIMO Opleiding Taalexpert Keuzemodule NT Blok 6 Taaldoelen, leerstof en toetsing / NT1,NT2 en effectief onderwijzen / Taalbeleid 20 april.
PRIMO Opleiding Taalexpert
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Conferentie Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen, de referentieniveaus in de praktijk parallelsessie 1 nr. 2 Overdracht po-vo in de praktijk.
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
1 van 16 Hoofdstuk 3 Mondelinge taalvaardigheid. 2 van 16 Mondelinge taalvaardigheid Deelvaardigheden: o Luistervaardigheid o Spreekvaardigheid o Gespreksvaardigheid.
1 van 19 Hoofdstuk 6 Geletterdheid: schrijven. 2 van 19 Schrijven Motorische vaardigheid: schrijfletters op papier krijgen Stelvaardigheid: gedachten,
Taal in de rekenles Netwerk rekencoördinatoren Sarkon.
Hoofdstuk 2 Taalverwerving.
Methoden om een vreemde taal te leren 1 Correctie op p. 66 van de reader, laatste alinea: “Zulke vragen als wij hierboven over doel en vorm hebben gesteld,
1 van 10 Hoofdstuk 4 Woordenschatonderwijs. 2 van 10 Woordenschat Vormaspecten o enkelvoudige woorden o samenstellingen o afleidingen o uitgangen (vervoegingen.
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
DOLLARD COLLEGE LOCATIE SCHEEMDA Pilot 1.1 Collega’s Dollard College 11 maart 2010.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
1 van 8 Hoofdstuk 7 Taalbeschouwing. 2 van 8 Wat is taalbeschouwing? Taalbeschouwing als vijfde domein naast lezen, schrijven, luisteren, spreken Taalbeschouwing.
Wat is coöperatief leren?
Terugkoppeling herijkingswensen
Geïntegreerd werken met de vaardigheden
Informatiemorgen groep Informatieavond groep
Wat is het Europees raamwerk?
PABO 4 TMS BCDE model.
Naar een typologie van scholen
Samen leren regisseren: creatief omgaan met doorgaande leerlijnen
PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Leesboekjes Zie je het voor je? Carmen Meester.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Robuust (woordenschat)onderwijs
Nederlands 1.1h. Je kunt informatie opzoeken
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 1 Taal en taalonderwijs Nima-A - Marketing Hoofdstuk 1 Taal en taalonderwijs

Wat is taal? Domeinen van taal Omschrijvingen van taal spreken luisteren schrijven lezen Omschrijvingen van taal functie betekenis systeem

Wat is taal? Domeinen van taalvaardigheid mondeling schriftelijk spreken schrijven luisteren lezen

Wat is taal? Domeinen van taalvaardigheid productief receptief spreken luisteren schrijven lezen

Wat is taal? Domeinen van taalvaardigheid productief receptief mondeling spreken luisteren schriftelijk schrijven lezen

Functies van taal Taal is een communicatiemiddel Taal is een middel om greep te krijgen op de werkelijkheid Taal is een expressiemiddel

Betekenis van taal: de semantiek van woorden Woorden met een afhankelijke betekenis Lexicale woorden en afgeleiden daarvan Polysemie Homoniemen en synoniemen Vaktaalwoorden Schooltaalwoorden Signaalwoorden

Systeem van taal Fonologie Morfologie Syntaxis Teksten de leer van het onderscheiden van spraakklanken fonemen zijn spraakklanken, die worden onderscheiden in: klinkers tweeklanken medeklinkers Morfologie Syntaxis Teksten

Systeem van taal Fonologie Morfologie Syntaxis Teksten de leer van de woordstructuur en de woordvorming een morfeem is het kleinste betekenisdragende deeltje van een woord we onderscheiden: vrij morfeem en gebonden morfeem samenstelling en afleiding verbuigingen en vervoegingen Syntaxis Teksten

Systeem van taal Fonologie Morfologie Syntaxis (ook zinsleer genoemd) de leer van opbouw en structuur van zinsdelen en zinnen redekundige ontleding: ontleden van zinnen in zinsdelen Teksten

Systeem van taal Fonologie Morfologie Syntaxis Teksten

Componenten van de kennis over taal Fonologische component Semantische component Morfologische component Syntactische component Tekstuele component Pragmatische component Orthografische component

Meertaligheid Wat is meertaligheid? Wanneer spreek je van tweedetaalonderwijs, wanneer van vreemdetaalonderwijs? Wat is taalachterstand?

Visies op taalonderwijs Traditioneel taalonderwijs Thematisch-cursorisch taalonderwijs Taal bij alle vakken Communicatief taalonderwijs Strategisch taalonderwijs Taakgericht taalonderwijs Interactief taalonderwijs

Traditioneel taalonderwijs Nima-A - Marketing Traditioneel taalonderwijs Taal is drager van onze cultuur Accent op: deelvaardigheden schriftelijke vaardigheden grammatica Schrijven focus op vorm van taal, spelling Lezen focus op techniek, begrip, beleving los van elkaar Weinig aandacht voor mondelinge taalvaardigheid Leraar is overdrager van leerstof

Thematisch-cursorisch taalonderwijs Kinderen leren taal door taal te gebruiken Leraar kiest zo veel mogelijk thema’s met daarin taalactiviteiten Wat niet in thema’s past, wordt geleerd in cursorische activiteiten Zoeken naar balans tussen thematische en Tijdens thematische activiteiten is leraar vooral begeleider

Taal bij alle vakken Taal is een middel om te leren, een middel om greep op inhouden van andere vakken te krijgen Interactie is belangrijk, via interactie leren kinderen gezamenlijk Leraar geeft uitgekiende instructie en goed omschreven taaltaken Betekenisvolle taken Strategieën zijn een middel, geen doel op zich

Communicatief taalonderwijs Nima-A - Marketing Communicatief taalonderwijs Communicatie staat centraal Minder aandacht voor correctheid van taal, meer voor totstandkoming van communicatie Leraar creëert reële communicatieve situaties

Strategisch taalonderwijs In taalonderwijs worden de belangrijkste strategieën uitgelegd, gedefinieerd en aangeleerd (bijvoorbeeld hoofdgedachte uit tekst halen) Kinderen krijgen procedures aangereikt (bijvoorbeeld een stappenplan voor het schrijven van een brief, het lezen van een tekst) Nadeel: strategieën worden gemakkelijk tot doel verheven

Taakgericht taalonderwijs Onderwijs vanuit taken die leerlingen inhoudelijk interessant vinden Als kinderen met interessante taken bezig zijn, gebruiken en ontwikkelen ze hun taalvaardigheid Bij taken is taal nodig Nadruk ook op het verwerven van schools, academisch taalgebruik De inhoud vaak afkomstig uit de zaakvakken

Interactief taalonderwijs Kinderen leren in een krachtige leeromgeving die: authentiek, sociaal en strategisch leren bevordert kinderen aanzet tot zelfstandig leren rekening houdt met individuele verschillen tussen kinderen

Inhouden van het taalonderwijs Kaders vanuit overheid Kerndoelen uitgewerkt in TULE (zie tule.slo.nl) Referentiekader taal en rekenen geconcretiseerd in Leerstoflijnen beschreven (te verschijnen)

Didactiek van het taalonderwijs Instructieve leersituaties instructie oefeningen Constructieve leersituaties ankers routines

Tijd besteed aan taalonderwijs Er is geen voorgeschreven tabel waarop staat hoeveel tijd er aan taalonderwijs besteed moet worden Er is geen voorgeschreven tabel waarop staat hoeveel tijd er aan de afzonderlijke domeinen van taalonderwijs besteed moet worden Maar …

Evaluatie van het taalonderwijs Er zijn toetsen die aspecten van taalvaardigheid van leerlingen in beeld brengen belangrijk is dat de leraar zich realiseert wat er precies wordt getoetst Er zijn observatiemodellen, bijvoorbeeld ingebed in portfolio’s En vooral is er: de deskundigheid van de leraar (die toetsen, observatiemodellen enzovoort hanteert)

Uitgangspunt van Portaal Altijd zoeken naar een balans tussen sturen, leiden en volgen van de ontwikkeling van het kind