Actualiseren SOP SWV Lelystad/ Dronten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

PPO Delflanden Op weg naar 1 augustus 2014.
Leek, zaterdag 30 november Zorgplicht  Schoolbestuur  Leerlingen die staan ingeschreven  Leerlingen die worden aangemeld  Geen leerling tussen.
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Het schoolondersteuningsprofiel en ondersteuningsplan als basis voor inhoudelijke samenwerking Eelco Dam Algemene Vereniging Schoolleiders 26 november.
Nu: weer samen naar school
Weer Samen Naar School 2012 en verder studiedag Dronten,
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Samenwerken aan veranderend passend onderwijs
passend onderwijs en zorgplicht
De ondersteuningsbehoefte van de leraar
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Uitganspunten passend onderwijs
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
De kern van het arrangeren
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
OPP Groeidocument Mireille van Iperen Mary Anema WELKOM Fijn dat jullie er zijn.
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
SWV passend onderwijs i.o. Informatieavond mr 5 juni 2012.
Passend Onderwijs Directie en IB-ers 10 en 31 oktober 2013.
Passend onderwijs en de verwijzing naar het VO
Wat is passend onderwijs?
TAC. 1.Voorzitter 2.Vertegenwoordiging primair onderwijs (sbao) 3.Vertegenwoordiging SO cluster 3 4.Vertegenwoordiging SO cluster 4 Per bespreking 5.Wisselende.
Zijn we er klaar voor??. Doel van deze presentatie: “bijpraten” van de ouders over de ontwikkelingen binnen Passend Onderwijs.
De zin van een SOP 14 oktober 2014 Dick Rasenberg.
Passend Onderwijs Thee met de directie 21 februari.
Pilot leerwinst en toegevoegde waarde in het voortgezet onderwijs
Zorgplicht in passend onderwijs
23 september 2014.
MONITOR AANSLUITING JEUGDZORG- ONDERWIJS OCW KENNISMARKT MARJA VAN LEEUWEN, SWV HELMOND-PEELLAND VO.
Basisondersteuning en Schoolondersteuningsprofiel (SOP)
Route van PO naar VO. Route van PO naar VO Wat brengt de wet passend onderwijs ons oud nieuw Steeds meer kinderen werden doorverwezen naar het speciaal.
Passend Onderwijs “ Een passende plek voor elk kind” December 2014, Hilversum.
Vervolgmeting kengetallen NRO-bijeenkomst
Ouderavond verwijzingen vervolgonderwijs.  Welkom  Passend Onderwijs  Verwijzingsprocedure  Mogelijkheden verwijzing - SBO (Speciale Basisschool)
Nulmeting Oudertevredenheid Evaluatie passend onderwijs korte termijn evaluatie
Passend Onderwijs en Unicoz Presentatie gmr 10 oktober 2012.
Integratie SBO-SO Een project van de afdeling Ommen
Passend onderwijs in swv Helmond-Peelland vso Arrangementen extra ondersteuning basisondersteuning TLV ACT School 1 oktober 2012 VSO 5,21% LGF 2,27% 92,52%
 5 gemeenten  25 schoolbesturen  83 scholen  ca llngen.
 De leerkrachten van groep 6,7,8 en intern begeleider  Het leerlingvolgsysteem van alle jaren hier op school (2x per jaar)  Werkhouding en taakaanpak.
Basisondersteuning IB-netwerk 12 november Basisondersteuning Zie ook: -in-de-basisondersteuning/
Passend onderwijs Dominique van der Elst 7 oktober 2013.
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
Basisschool de Wegwijzer Hunsel. Passend onderwijs Passend onderwijs is de nieuwe wet voor het PO en het VO. Voor het PO geldt: (speciaal) basisonderwijs.
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland Informatie voor ouders en leerkrachten.
PASSEND ONDERWIJS IN DORDRECHT DORDTSE KINDEREN KUNNEN IN DORDRECHT NAAR SCHOOL Yvette van Hoof Directeur Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Dordrecht.
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
Passend Onderwijs aan nieuwkomers in het voortgezet onderwijs
Netwerkbijeenkomst Passend Onderwijs en SBO+
ABT lwoo+pro Het eerste jaar Kees Blaauw.
Jaap Roeleveld, Geert Driessen & Guuske Ledoux ORD 2011 Maastricht
Hoever staan wij met ouderbetrokkenheid?
Schoolondersteuningsprofiel 2017 Maaike Luttik, beleidsmedewerker SWV
Leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte
Werkgroep PO-VO van SWV VO IJssel-Vecht en SWV PO
Actualiseren SOP SWV Lelystad/ Dronten.
Actualiseren SOP SWV Lelystad/ Dronten.
passend onderwijs en de overdracht po-vo
Kick off Hoogbegaafdheid in Passend Onderwijs
Passend Onderwijs en Zorgplicht
Effectmeting Cultura en Gemeente Ede
Transcript van de presentatie:

Actualiseren SOP SWV Lelystad/ Dronten

Aanleiding & Response Aanleiding Actualiseren schoolondersteuningsprofiel (SOP) Samenhangend dekkend aanbod vaststellen: Hoe is de ondersteuning op de scholen binnen SWV Lelystad/ Dronten gewaarborgd? Response 58 scholen aangeschreven 4 scholen non-respons 56 vragenlijsten ingevuld Aanleiding & Response Non-respons: Al Ishaan, De Fontein, Dr. Herman Bekiusschool, De Wingerd (Dronten) Aquamarijn & AZC-school De Vlieger hebben beide een vragenlijst ingevuld. Dit geldt ook voor Het Kompas en Christiaan Huygens. Vandaar 55 ingevulde vragenlijst i.p.v. 53 vragenlijsten. In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) legt het schoolbestuur ten minste eenmaal per 4 jaar vast welke ondersteuning de school kan bieden aan leerlingen die dat nodig hebben. Ook staat hierin welke ambities de school heeft voor de toekomst. In 2013 zijn deze schoolondersteuningsprofielen opgesteld voor alle scholen van het samenwerkingsverband. In 2017 dienen de scholen hun schoolondersteuningsprofielen te hebben geactualiseerd om zodoende op het niveau van het SWV het samenhangend en dekkend aanbod te kunnen vaststellen.

Totstandkomingvragenlijst actualisatie SOP

NJI Top 10 en top 7 Opgroeien en Opvoeden

Top 10 en 7, ook wel preventiematrix Top 10 en 7, ook wel preventiematrix. De termen die we bij de schaalvragen hebben neergezet (zie vorige sheet), maar dan met de resultaten van het NJI voor 2015.

Vragenlijst actualisatie SOP Vragen gebaseerd op: NJI top 10 en top 7  van belangrijkste vragen en problemen bij opgroeien en opvoeden.  Onderwijs: zorgprofiel, PRIMA- en COOL-cohortonderzoek. De vragenlijst bestaat uit twee delen: De mate van ondersteuning aan leerlingen door scholen op dit moment. De mate van ondersteuning aan leerlingen door scholen binnen nu en twee jaar. De landelijke monitor Ondersteuningsaanbod heeft weer gebruik gemaakt van het zogeheten ‘zorgprofiel’, dat is gebruikt in het PRIMA- en COOL-cohortonderzoek. De Monitor Ondersteuningsaanbod is één van de onderdelen van de landelijke evaluatie passend onderwijs. Het doel van de monitor is zicht krijgen op de ondersteuning waarvan leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften gebruik kunnen maken, op de ondersteuning die leraren en andere teamleden op scholen daarbij krijgen en op veranderingen die zich hierin sinds de start van passend onderwijs hebben voorgedaan. In dit onderzoeksrapport wordt verslag gedaan van de eerste afname van deze monitor, in 2016. Om een beeld te krijgen van ontwikkelingen in het ondersteuningsaanbod in het kader van passend onderwijs, volgt een tweede afname van de monitor in 2018. http://evaluatiepassendonderwijs.nl/ Het landelijke cohortonderzoek Primair onderwijs en speciaal onderwijs (PRIMA) beoogt een beeld te geven van het primaire onderwijs in Nederland en verklaringen te vinden voor de samenhangen die zich daarin aftekenen. De gegevens uit dit onderzoek worden gebruikt voor beleidsevaluatie en voor wetenschappelijk georiënteerde vraagstellingen. CohortOnderzoekOnderwijsLoopbanen (COOL). Dit onderzoek volgt leerlingen van 5 tot 18 jaar in hun schoolloopbaan door het primair en voortgezet onderwijs en het mbo. Drie aspecten van de ontwikkeling van leerlingen staan in het onderzoek centraal: ► de cognitieve ontwikkeling: kennis en vaardigheden in het Nederlands, Engels en rekenen/wiskunde; ► de ontwikkeling van sociale competenties, waaronder burgerschapscompetenties; ► de sociaal-emotionele ontwikkeling.

Groep Dronten Landmaten: Het Kompas Christiaan Huygens De Zonnewijzer Groep Swifterbant: De Golfslag De Duykeldam De Branding Groep Dronten Landmaten: Het Kompas Christiaan Huygens De Zonnewijzer De Flevosprong Groep Biddinghuizen: De Wingerd De Schatkamer De Tamarisk Groep Dronten Midden: De Toekomst Aquamarijn De Vlieger Aan Boord De Schakel Groep Dronten Zuid: De Brandaris Het Wilgerijs De Zuiderlicht Groep Dronten West: De Klimboom De Zevensprong De Dukdalf SO scholen Zelf een plekje opzoeken SBO De Driemaster mag zelf een plekje opzoeken

Wicked Problem Definitie wordt… gekenmerkt door een meervoudige, onvolledige en tegenstrijdige problematiek waarbij verandering vereist is. Het probleem is zo complex dat een individuele organisatie het niet alleen kan oplossen. Het probleem overschrijdt de organisatiegrenzen.