Hoe gaat de normering? Introductie voor examensecretarissen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De normering van de examens in vogelvlucht
Advertisements

Informatie-avond vakkenpakketkeuze klas 3
VAVO in BRON 28 januari 2014.
Nieuw NTS.
EXAMEN en UITSLAG ZIJN VERSCHERPT PER School-Examen Centraal-Examen Het examen bestaat uit een schoolexamen (SE) dit zijn: De rapport cijfers 1,2,3,4,(klas3)
Examen ouderavond klas 3 maart Het examen……… …….is al begonnen in klas 3!
Het cito-leerlingvolgsysteem
Welke techniek toepassen ? Herhalingsoefeningen. Situatie 1: Gegeven : de doelpunten die 10 topscoorders in de voetbalcompetitie hebben gemaakt in seizoen.
‘Uitmuntend Economieonderwijs’ 29 maart, De Fabrique Maarssen
Informatieve ouderavond mavo 4 26 januari 2012 Welkom!
Informatieve ouderavond mavo 4 26 januari 2012 Welkom!
Informatieve ouderavond mavo 4 24 januari 2013 Welkom!
Landelijke dag bouwtechniek Bouwen aan de examens Bouwtechniek Mieke Hodzelmansbouw breed Marieke Kuijperfijnhout Vera van Leeuwenmetselen Rienke.
P.T.A. Leerjaar 3 locatie DEN BONGERD.
INFORMATIE AVOND VWO 6 MAANDAG 9 SEPTEMBER. WELKOM INFORMATIE EXAMENJAAR INFORMATIE VERVOLGONDERWIJS.
INFORMATIE AVOND VWO 6 MAANDAG 19 SEPTEMBER.  WELKOM  OUDERRAAD (mevr. Jacobs)  ENQUÊTE ( Fleur Drijvers, Gina Slenders)  INFORMATIE EXAMENJAAR (
EXAMEN en UITSLAG PER Het examen bestaat uit een schoolexamen (SE) Het SE is het gemiddelde van de rapporten van de 3 e en 4 e klas Het Centraal.
Voorlichting VWO 4 30 januari 2012 Joanne Duijvestijn Teamleider VWO 3,4,5 en 6.
Januari 2011 V oorlichting VWO 4 Vernieuwde Tweede Fase Joanne Duijvestijn.
SPE GL 2009 Technologie in de GL Platformbijeenkomst Technologie in de gemengde leerweg Kirsten van Ingen 13 januari 2008.
Secretaris van de examencommissie Examensecretaris
Voorlichtingsavond klas 4 welkom Maandag 22 september 2014.
Informatieavond leerjaar 4
VSO Het Mozaïek Almelo.
Informatieavond examenklassen 3 september 2014
Examen TL 2015.
Voorlichtingsavond onderbouw-2 Welkom! Informatie onderbouw-2.
Normeringsdilemma’s normering van de centrale examens
Inhoud en opzet examens VMBO
P.T.A. Leerjaar 3 locatie DEN BONGERD.
VSO Het Mozaïek Almelo. Examenreglement en Programma van Toetsing en Afsluiting leerjaar 3 en 4 Eindexamenjaar 2015.
Welkom! P. Bongers Jaarteamleider klas 3 en 4 Informatieavond klas 3.
1. 2 Presentatie “Wat is er allemaal anders in klas 3” Verloop leerjaar 3+4 Organisatie Verandering weekrooster Verloop klas 3 Einde leerjaar 3; klaar.
Informatieavond 4MAVO Welkom. Visie en missie ABC..van onze school  Actief  Betrokken  Creatief  Doelgericht  Eigentijds Werken aan onderwijs dat.
Welkom op de ouderavond klas 4 cursusjaar H. Rietmulder A.Luchtenberg
Ouderavond vwo 6. Invulling van vanavond  Welkom  Voorstellingen: coördinatoren, mentoren, decaan  Algemene informatie over de afdeling  Informatie.
P.T.A. Leerjaar 4 locatie DEN BONGERD.
Wij heten u van harte Welkom
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
Examen schooljaar Schoolexamen (SE) PTA Landelijk flexibel examen Rekentoets Wanneer mag een leerling examen doen? Wanneer is een leerling.
WATERVALLEN NATUURKUNDE (2016) HAVO. Overzicht onderdelen vandaag Inleiding Oefening 1 De druppelmethode Het correctievoorschrift Oefening 2 Watervallen.
2 7 september 2015, informatie klas 4 Voorstellen Werkhouding Melding ziekte/afwezigheid Vragen/opmerkingen per mail Contactgegevens Sectorwerkstuk Informatie.
VOORLICHTINGSAVOND TL 3. PROGRAMMA PLENAIR EXAMENPROGRAMMA PTA VOORBEELDEN VAN PTA VRAGEN VAN OUDERS MENTOREN BEGELEIDING CONTACTEN INDIVIDUELE VRAGEN.
Klas 4 cursusjaar Mevrouw W. Janzen en de heer A. Luchtenberg.
Voorlichting over het centraal examen (cse) 6 vwo, 25 en 26 augustus 2015.
Landelijke Netwerkdag Workshop Onderwijsresultatenmodel
EXAMEN BB KB COHORT
Wat zijn dit jaar de exameneisen voor TL?
Voorlichting klas Welkom (i.h.b. de ouders van de instromers)
Ouderavond vwo 6.
Regelluw en examinering
Wij heten u van harte Welkom
Programma van toetsing en afsluiting
De Flexibele Club Competitie
Mevrouw W. Janzen en de heer A. Luchtenberg
Het centraal examen vmbo, sprong in het duister of voorspelbaar?
Informatie voor de scholingsgroepen Hogeschool Inholland
De ontwikkeling van een centraal examen
Beeldende Vorming In klas 3 en 4.
René Alberts, Cito, 5 februari 2018
WELKOM Ouderavond klas 4 TOPmavo 24 september 2018 Dhr. A. Straathof.
Voorlichtingsavond 4 mavo
INFORMATIEAVOND LEERJAAR 4
Ouderavond leerjaar 4 B4A 27 september 2017
Olympiades in het PTA.
27 maart 2019 Sander Kuvener Rob Stienstra
Een klaslokaalexperiment
OUDERAVOND 6 (T) VWO 18 SEPTEMBER 2013 COLLEGE DEN HULSTER
informatieavond havo-5 / vwo-6
Voorlichtingsavond 4 mavo
Transcript van de presentatie:

Hoe gaat de normering? Introductie voor examensecretarissen Paul van der Molen 5 februari 2018

Programma Historische schets Het proces van de normering Verschillen tussen vakken Normering tijdvak 2

Historische schets (1) Begin jaren ’70: centrale examens (zoals we ze nu kennen) Twee normeringstechnieken: 90 punts-schaal: cijfer = (aantal punten)/10 + 1 Voor de moderne vreemde talen: 50 punts-schaal 1994: eerste normhandhaving

Fluctuatie cijfers centraal examen eind jaren 90

Historische schets (2) 2000: Introductie N-term: cijfer = (procentuele score) x 9 + N Werken met referentie-examen (% onvoldoende van het referentie-examen = % onvoldoende actuele examen) Aanscherping uitslagregels CSE-eis gemiddeld 5,5 (2012) Kernvakkenregel (2013)

Introductie van de N-term Uitgangspunt: (citaat uit ‘Regeling omzetting scores in cijfers’) Bij een 5,5 in het ene jaar hoort dezelfde prestatie van de kandidaat als bij een 5,5 in een ander jaar. Omdat het technisch onmogelijk is onze examens van jaar op jaar ‘precies even moeilijk’ te maken, zorgt de keuze van de N-term daarvoor. Het proces van normering is erop gericht, gegeven dit uitgangspunt, de juiste normeringsterm te bepalen.

cijfer=9∙ behaalde score maximale score +N Hoe werkt de N-term? cijfer=9∙ behaalde score maximale score +N Bij maximale score cijfer 10, bij 0 scorepunten cijfer 1

Het proces

Hoe komt de N-term tot stand? Technisch Aanname gelijke populaties Bijstelling als populatievaardigheid verandert Handwerk Aanpassing ivm onvolkomen vragen, tijdnood etc

Aanname gelijke vaardigheid populatie Normeringen met grote groepen examenkandidaten Gelijk percentage onvoldoende

Verschillen tussen vakken Gemiddelde examencijfers verschillen per vak (van 5,8 tot 7,1). Dat heeft te maken met de prestatie-eis zoals die in het referentie-examen is vastgelegd en de ontwikkeling van de vaardigheid van de leerlingen. Ook het percentage leerlingen met een 8,0 of hoger verschilt per vak (varieert van 1% tot 25%)

Normering tijdvak 2 Uitgangspunt: Het examen tijdvak 2 is even moeilijk als het examen tijdvak 1. Voorlopige N-term N-term tijdvak 2 = N-term tijdvak 1 N-term tijdvak 2 is kleiner dan N-term tijdvak 1 Als in tijdvak 1 gecompenseerd is voor een fout in het examen.

Normering tijdvak 2 Moeilijkheidsgraad vaststellen: We kijken naar de groep herkansers die in tijdvak 1 een onvoldoende had. We vergelijken hun prestatie in tijdvak 1 en tijdvak 2. Scoren zij op tijdvak 2 slechter dan wij verwachten, dan concluderen we dat tijdvak 2 moeilijker is. De definitieve N-term tijdvak 2 wordt dan naar rato opgehoogd.

Normering tijdvak 2 N-term vaststellen: Examen even moeilijk als tijdvak 1 N-term is gelijk aan voorlopige N-term Examen makkelijker dan tijdvak 1 Examen moeilijker dan tijdvak 1 N-term is hoger dan voorlopige N-term

We hebben elkaar nodig

vragen