Buurtbemiddeling HBO - WonenBreBurg

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doelstelling : •Het maatschappelijk werk stelt zich ten doel het ontslag van het kind zodanig voor te bereiden dat deze op een verantwoorde, veilige plaats.
Advertisements

Nederland participatieland?
• Hoe het ooit begon • Eeuwige trouw • Voor altijd samen.
Hoe lost men een conflict op
Asha Mithoe Regiocoördinator Alphen aan den Rijn
Welkom 1 aan het bestuur en de leden van OXO aan alle (plus)ouders en (plus)grootouders aan alle aanwezigen.
6 september 2012 Vakgemeenschap Sociale Stijging Thema Wonen
Hogescholen in Dialoog
Burenbemiddeling Gent Welzijnsoverleg 25 januari 2011.
Preventie van schade naar aanleiding van agressie
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Skaeve Huse Tilburg WONENBREBURG.
Buurtbemiddeling Een methodiek voor het oplossen van conflicten en het versterken van de buurtcohesie.
Buurtbemiddeling 15 jaar in Nederland Goof de Vor en Frannie Herder.
TEKST 14 OMGAAN MET CONFLICT
Congres 23 mei Simone Kalff en Marion Uitslag Directors HU-Mediation.
Teamwerk. Heldere doelstellingen Teamwerk Heldere doelstellingen Initiatief tonen.
BEMIDDELING en RUIMTELIJKE ORDENING
Kinderen en Echtscheiding Hoe beperken we de schade ?
Morele ontwikkeling en opvoeding
Bemiddelen voor landbouwbedrijven overname en samenwerken
TRAJEKT Samen kunnen we alles
Conflictgedrag ‘in de praktijk’
TRAJEKT Presentatie Jongerenbuurtbemiddeling 1. Wat is Jongerenbuurtbemiddeling (JBB)? Mediation Conflicthantering Richt zich op jeugd onderling of volwassenen.
Overlast en Zorg Overleg
Ethische Commissie Vlaams Welzijnsverbond
SSeGA Staat voor: Samenwerkingsverband Shm en Ggz Antwerpen.
Wat is het doel?  Ouders komen tot een zelfstandige omgangsregeling - met ondersteuning van de begeleiders van Humanitas - in een periode van 3 tot 6.
GENEESKUNDIGE EN GEZONDHEIDSDIENST AMSTERDAM
1 Programma Opening De aanpak van woonoverlast vanuit de woningcorporatie, Hester van Buren (RvB Rochdale) De aanpak van woonoverlast:
Aanpak op woonoverlast
“Die pleit om een koe, geeft er één toe”
Riet van Loon 25 juni Ketenpartners aanpak woonoverlast Politie Woningcorporaties Gemeente: veiligheid, ggd, sozawe Buurtbemiddeling GGZ Maatschappelijk.
Lastige situaties bij het coachen van groepen
BUURTBEMIDDELING. ALGEMEEN Definitie Bemiddelen Tussen (groepen van) personen Eenzelfde buurt betreden/ gebruik maken Methodiek Geïnspireerd op de methodiek.
Jur Verbeek Riet van Loon 4 juni Wat verstaan we onder woonoverlast? verbaal geweld burenruzie harde muziek drugsoverlast treiteren ongepast gedrag.
Communicatie bij kanker. Waarom dit boek? hulp nodig bij communiceren boeken ervaringsdeskundigen boeken deskundigen praktisch, toegankelijk juist over.
1 Medische Heroïne-Unit (MHU). 2 De MHU biedt: Gecontroleerde heroïnebehandeling onder medisch toezicht aan 20 patiënten Methadonverstrekking aan ca.
Pesten is geen kinderspel VAN OSS & PARTNERS | OPLEIDING VERTROUWENSPERSOON LVV Congres PESTEN IS GEEN KINDERSPEL adviseren.
Innovatie in Juridische Dienstverlening Jelle van Veenen.
Startbijeenkomst Veilige Publieke Taak Noord-Nederland Naar een nieuw evenwicht in de omgang met klanten die over de grens gaan Wanneer de klant van links.
Bijeenkomst Discriminatie in de woonomgeving. 2 Programma Ontvangst, met koffie en thee Aanleiding en doel Dhr. L. Hofmans,
MEDIATOR INHOUD Wat is een mediator? Hoe kan je mediator worden? Wat moet een mediator kunnen? Wat doet een mediator? Gesprek met de kinderen die een.
1 Novadic-Kentron naar Jan Wierhof in Tilburg Bijeenkomst raadsleden 19 november 2012.
Geweldloos verzet. Aanleiding Ouders en kinderen hebben te maken met agressief gedrag in het gezin. Geweldloos verzet.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Workshop 5 Leefbaarheid - Onderhoud 14 juni 2016.
Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015.
Het conflicthanteringspalet Van informele aanpak tot mediation. Wat, wanneer, door wie en hoe? Conferentie De responsieve rechtsstaat, 22 september 2016.
CONCEPT!.
Buurtpreventie Samen voor een veilige en leefbare buurt.
De nieuwe woningwet. Wat betekent dat voor u?
Ouderenmis(be)handeling ‘Horen, zien en praten’
Landelijke expertbijeenkomst coördinatoren woonoverlast De Amersfoortse aanpak 15 september 2016 / Renate de Wit.
Connectief Connectief.
Riet van Loon 25 juni 2012.
Bemiddelen binnen katholiek onderwijs
Kinderen beschermen we samen
Voorlichting leerplicht
Bemiddeling bij klachtenbehandeling
“bouwgeschillen oplossen”
Innovatie in Juridische Dienstverlening
Bemiddelingscommissie
GENEESKUNDIGE EN GEZONDHEIDSDIENST AMSTERDAM
Jean dobri, ahlam wa sahlam
Kantonnale Bouwmaatschappij Beringen
Regie en Informatiedeling verwarde Personen ‘10 in Twente’
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Op zoek naar nieuwe verbindingen
Jongerenwerking La Vie
Transcript van de presentatie:

Buurtbemiddeling HBO - WonenBreBurg 17 oktober 2018

Buurtbemiddeling Tilburg Wat is Buurtbemiddeling? Waarvoor geschikt? Buurtbemiddelaar Jacqueline Hoe aanmelden?

WAT IS EEN GOEDE BUUR?

Wat is Buurtbemiddeling Buurtbemiddeling is het bemiddelen in conflicten tussen buren, onder leiding van 2 onafhankelijke, onpartijdige bemiddelaars.

Buurtbemiddeling Tilburg Voor alle bewoners van Tilburg Gemeente Tilburg Wonen Breburg Tiwos TBV wonen Politie Contourdetwern

Doel van buurtbemiddeling Door middel van vroegtijdige aanpak van burenproblemen: Oplossen van conflicten waarbij herstel van de relatie tussen partijen wordt beoogd Herstel van communicatie Escalatie voorkomen Bevorderen van wederzijds respect en begrip Maken van aanvaardbare afspraken Verbetering van de leefbaarheid in de buurt Ontlasting van het rechtssysteem

Bemiddeling Geluidsoverlast Rommel bij de woning en/of stank Erfafscheiding en overhangende struiken en bomen Overlast door kinderen Overlast door huisdieren Onenigheid over parkeren Pesterijen

Geen bemiddeling Binnen een gezin of relatie Relatie verhuurder - huurder Drugs, alcohol of geweldsgeralteerde overlast Aan psychische problematiek gerelateerde overlast Slepende en langlopende conflicten Juridisch conflict

Profiel bemiddelaar Woonachtig in Tilburg of omliggende dorpen Goed luisteraar Wekt vertrouwen Goed en overtuigend spreker Flexibel Kan omgaan met verbale agressie en emoties Respect voor andere leefwijzen en culturen Dringt eigen normen, waarden en vooroordelen niet op Kan samenwerken Is niet uit op macht Kan doordringen tot de kern van het conflict Bereidheid een training te volgen Bereidheid vrijwilligersbijeenkomsten te bezoeken Te allen tijde neutraal Behandelt informatie vertrouwelijk

Oriëntatiefase Melding Intake door coördinator Selectie bemiddelaars Verdere aanpak door Jacqueline

Stappen in buurtbemiddeling (na doorverwijzing en oriëntatiefase) Altijd twee bemiddelaars Intake met buur A (klagende partij) Intake met buur B Bemiddelingsgesprek met A en B Nazorggesprek met A en B

Altijd twee bemiddelaars Rol van ons:

Intake met buur A Verhaal laten doen BOOS VERDRIET ANGST MACHTELOOS WANHOPIG Bereid om met de buren in gesprek te gaan? Aanleiding: meestal gebrek aan communicatie

Intake met buur B Verhaal laten doen BOOS VERDRIET ANGST MACHTELOOS WANHOPIG Bereid om met de buren in gesprek te gaan? Actie – reactie (spiraal van negatieve reacties)

Bemiddelingsgesprek met buur A en B Ieder zijn/ haar verhaal laten doen BOOS BEGRIP VERDRIET RESPECT ANGST PLEZIER MACHTELOOS RUST WANHOPIG VRIJHEID

Bemiddelingsgesprek met buur A en B A en B komen zelf tot verbeteringen/oplossingen A en B maken concrete afspraken

Nazorggesprek met buur A en met buur B Na een periode van 4 tot 6 weken: Hoe gaat het nu(met de gemaakte afspraken)? Hoe hebben jullie Buurtbemiddeling ervaren?

Wanneer inschakelen Buren komen er samen niet uit Bereidheid met elkaar te praten over het probleem Willen werken aan een oplossing  niet slechts gelijk halen De drempel naar andere instanties te hoog of niet geschikt voor andere instanties

Uitgangspunten Streven naar communicatie en gezamenlijk belang Andere leefwijzen/culturen respecteren Buren doen vrijwillig mee Informatie is vertrouwelijk Bemiddelaars zijn onpartijdig, objectief en neutraal Bemiddeling is gratis Gericht op eigen verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid

Aanmelden Buurtbemiddeling Bewoners zelf Woningcorporatie Gemeente Politie Hulpverlening Uitganspunt is dat verwijzing plaatsvindt mét toestemming van de bewoner

Voordelen Buurtbemiddeling Bemiddelaars zijn onpartijdig Bemiddelaars zijn er voor beide buren Bemiddelaars geven geen advies Bemiddelaars hebben tijd Zelfbedachte oplossing werkt beter dan een opgelegde Herstel van relatie en communicatie Buren blijven zelf verantwoordelijk Informatie blijft geheim Geen inmenging van politie of andere instanties Bemiddeling is gratis