Buurtbemiddeling HBO - WonenBreBurg 17 oktober 2018
Buurtbemiddeling Tilburg Wat is Buurtbemiddeling? Waarvoor geschikt? Buurtbemiddelaar Jacqueline Hoe aanmelden?
WAT IS EEN GOEDE BUUR?
Wat is Buurtbemiddeling Buurtbemiddeling is het bemiddelen in conflicten tussen buren, onder leiding van 2 onafhankelijke, onpartijdige bemiddelaars.
Buurtbemiddeling Tilburg Voor alle bewoners van Tilburg Gemeente Tilburg Wonen Breburg Tiwos TBV wonen Politie Contourdetwern
Doel van buurtbemiddeling Door middel van vroegtijdige aanpak van burenproblemen: Oplossen van conflicten waarbij herstel van de relatie tussen partijen wordt beoogd Herstel van communicatie Escalatie voorkomen Bevorderen van wederzijds respect en begrip Maken van aanvaardbare afspraken Verbetering van de leefbaarheid in de buurt Ontlasting van het rechtssysteem
Bemiddeling Geluidsoverlast Rommel bij de woning en/of stank Erfafscheiding en overhangende struiken en bomen Overlast door kinderen Overlast door huisdieren Onenigheid over parkeren Pesterijen
Geen bemiddeling Binnen een gezin of relatie Relatie verhuurder - huurder Drugs, alcohol of geweldsgeralteerde overlast Aan psychische problematiek gerelateerde overlast Slepende en langlopende conflicten Juridisch conflict
Profiel bemiddelaar Woonachtig in Tilburg of omliggende dorpen Goed luisteraar Wekt vertrouwen Goed en overtuigend spreker Flexibel Kan omgaan met verbale agressie en emoties Respect voor andere leefwijzen en culturen Dringt eigen normen, waarden en vooroordelen niet op Kan samenwerken Is niet uit op macht Kan doordringen tot de kern van het conflict Bereidheid een training te volgen Bereidheid vrijwilligersbijeenkomsten te bezoeken Te allen tijde neutraal Behandelt informatie vertrouwelijk
Oriëntatiefase Melding Intake door coördinator Selectie bemiddelaars Verdere aanpak door Jacqueline
Stappen in buurtbemiddeling (na doorverwijzing en oriëntatiefase) Altijd twee bemiddelaars Intake met buur A (klagende partij) Intake met buur B Bemiddelingsgesprek met A en B Nazorggesprek met A en B
Altijd twee bemiddelaars Rol van ons:
Intake met buur A Verhaal laten doen BOOS VERDRIET ANGST MACHTELOOS WANHOPIG Bereid om met de buren in gesprek te gaan? Aanleiding: meestal gebrek aan communicatie
Intake met buur B Verhaal laten doen BOOS VERDRIET ANGST MACHTELOOS WANHOPIG Bereid om met de buren in gesprek te gaan? Actie – reactie (spiraal van negatieve reacties)
Bemiddelingsgesprek met buur A en B Ieder zijn/ haar verhaal laten doen BOOS BEGRIP VERDRIET RESPECT ANGST PLEZIER MACHTELOOS RUST WANHOPIG VRIJHEID
Bemiddelingsgesprek met buur A en B A en B komen zelf tot verbeteringen/oplossingen A en B maken concrete afspraken
Nazorggesprek met buur A en met buur B Na een periode van 4 tot 6 weken: Hoe gaat het nu(met de gemaakte afspraken)? Hoe hebben jullie Buurtbemiddeling ervaren?
Wanneer inschakelen Buren komen er samen niet uit Bereidheid met elkaar te praten over het probleem Willen werken aan een oplossing niet slechts gelijk halen De drempel naar andere instanties te hoog of niet geschikt voor andere instanties
Uitgangspunten Streven naar communicatie en gezamenlijk belang Andere leefwijzen/culturen respecteren Buren doen vrijwillig mee Informatie is vertrouwelijk Bemiddelaars zijn onpartijdig, objectief en neutraal Bemiddeling is gratis Gericht op eigen verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid
Aanmelden Buurtbemiddeling Bewoners zelf Woningcorporatie Gemeente Politie Hulpverlening Uitganspunt is dat verwijzing plaatsvindt mét toestemming van de bewoner
Voordelen Buurtbemiddeling Bemiddelaars zijn onpartijdig Bemiddelaars zijn er voor beide buren Bemiddelaars geven geen advies Bemiddelaars hebben tijd Zelfbedachte oplossing werkt beter dan een opgelegde Herstel van relatie en communicatie Buren blijven zelf verantwoordelijk Informatie blijft geheim Geen inmenging van politie of andere instanties Bemiddeling is gratis