Research Centre for Education and the Labour Market

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
The future of the European labour markets: Transitions, Risks and Opportunities Neujobs Stakeholders Dialogue Programmatorische Federale Overheidsdienst.
Advertisements

De aantrekkingskracht van uitzendwerk voor werkgevers De rol van ontslagbescherming Amsterdam, 9 juni.
Fundeon Docentendag Bouw en Infra, 20 september 2006 Op maat voor maatwerk Inleiding door Leo Lenssen.
Diploma’s mbo: bouwstenen in de beroepskolom
Taken, functie en beroep (hfdst.8)
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
Allochtonen in het hoger onderwijs
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Brief staatssecretaris 22 december 2008
Moderne Vreemde Talen in het mbo Actuele ontwikkelingen Netwerk EVC 17 maart 2011 Rianne Reichardt.
Utrecht, 11 juni
Competentiegericht ICT- onderwijs in het MBO NIOC 2002.
Uitkomsten ledenenquête Toekomst van preventie 8 februari 2007.
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Overzicht bespreekpunten
‘Denkdiner’ VWL Samenwerkend Limburg 31 maart 2010 Hans Bodt, Manager HRM a.i. Atrium Medisch Centrum Parkstad Langer doorwerken: Hoe maken we dat mogelijk.
De rol van Kenniscentra in het Onderwijs »Peter Weisscher »Regioconsultant PMLF.
Professional in Beeld Leerwerkgemeenschap Minkema College
Workshop arbeidsmarktinformatie (PSW/UWV),
EEN STERKE BASISVORMING VOOR DUURZAME KANSEN OP DE ARBEIDSMARKT Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/2014 Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven.
Honoursonderwijs in HBO
Robotisering en de arbeidsmarkt
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Krimp beroepsbevolking betekent geen krappe arbeidsmarkt Paul de Beer Ruimteconferentie Workshop Demografische krimp en regionale economie 3 november 2009.
Mijn opleidingsbeeld.
Vrije gedachten bij vmbo-mbo-Ad Hans Daale Leido.
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
Arbeidsmarkt Is een verzamelnaam voor diverse plekken waar werkzoekenden en werkgevers elkaar ontmoeten. BvB 2014.
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Beroepsonderwijs in ontwikkeling
Presentatie Peter Cras, 27 maart 2006, Onderwijscommissie VNO/NCW Kwalificaties voor competentiegericht beroepsonderwijs Essentie in notendop.
Arbeidsmarkt uit het zicht van afgestudeerden en werkgevers Christoph Meng Research Centre for Education and the Labour Market.
Leeswijzer bij de bijlagen In deze bijlagen bij het NVZ-strategiedocument Zorg voor 2020 zijn de belangrijkste grafieken en brondocumenten voor u geselecteerd.
De innoverende arbeidsmarkt Vraagt om een andere kijk op scholing Diemen, 24 februari 2016Dagvoorzitter: Carmen de Jonge.
D E OVERSTAP NAAR HET SECUNDAIR ONDERWIJS Infoavond 18/01/2016 De Brug VCLB D E W ISSEL C AMPUS C ENTRUM.
Kwaliteitsimpuls langdurende Zorg Hoe kom je aan de juiste mensen met de juiste competenties ?
| Aukje Nauta | Duurzame inzetbaarheid, van wens naar werkelijkheid Duurzame inzetbaarheid, van wens naar werkelijkheid.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo. Waarom vernieuwing? Adviezen uit het veld (Vmbo herkend) Ruim 10 jaar vmbo: context is veranderd Vervolgonderwijs.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Toetsing en examinering Engels Gebruikersdag Taalblokken Malmberg, 1 november 2012.
Wat is oud? Inleiding door: Arie Stolk redactielid Geron.
Het mbo in 2025 BTG-ZDV 24 maart Agenda Waarom ‘Het mbo in 2025’? Wat is goed om te behouden? Twee hoofdlijnen, perspectief student –Lijn 1: dynamische.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Jongeren in een kwetsbare positie en passend onderwijs.
Teacher Academy ECENT-conferentie Utrecht, 21mei 2014.
Je hebt iets te kiezen op het mbo!
Onderzoek naar Regionaal Comakership
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Research Centre for Education and the Labour Market
Wat is de Amsterdamse MBO-Agenda?
Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven
Vakgroep Technische Thuiszorg Verpleegkundigen
Aanpak van laaggeletterdheid
24 UUR ZDV 2018 Hedy Segond von Banchet en Deborah van der Meere
Even voorstellen - …..; opleidingsadviseur - …..; manager zorg.
Research Centre for Education and the Labour Market
Een opleiding kies je met je hart én je verstand
Research Centre for Education and the Labour Market
Verbetering loopbaanbegeleiding
Opleiding Zorg technicus Ton Pagen Zorgtechniek Limburg.
Polarisatie en preventie: Integratie van vluchtelingen in de gemeente Zwolle, 26 mei 2016 dr. Linda Bakker Linda Bakker 13 april 2019.
Onderwijsraad Een nieuw perspectief op het leraarschap
Oude wijn en nieuwe wijn: ontwikkelingen in het beroepsonderwijs
Leerhuis WBC Aan de Pas Start
Transcript van de presentatie:

Research Centre for Education and the Labour Market De toekomst van vakmanschap Rolf van der Velden

Achtergrond: wat is het probleem? Afnemende belangstelling beroepsonderwijs Kwetsbare positie lager opgeleiden Robotisering en automatisering: effect op middensegment arbeidsmarkt Mismatch vraag en aanbod Wat betekent vakmanschap in 21e eeuw?

Kan vakmanschap kloof dichten? Vakmanschap wordt door beleidsmakers gezien als middel om de kloof tussen onderwijs en praktijk te dichten?

Vakmanschap Klassiek beeld

Vakmanschap Modern beeld

Vakmanschap

Wat is vakmanschap? (1) Verschillende beelden: Wat is het niet? Specialist Praktijk Kwaliteit Beroepstrots Wat is het niet? “Slecht vakmanschap bestaat niet” Routinewerk Praktijk zonder kennisbasis

Wat is vakmanschap? (2) Vakmanschap is een combinatie van hand- en hoofdwerk, waarvoor scholing en ervaring nodig zijn om het werkveld te overzien en complexe taken daarbinnen zelfstandig, met goed resultaat en op gemotiveerde wijze uit te voeren.

Drie typen routine vs. autonomie ? breed vs smal

Praktisch vakmanschap Specialistisch vakmanschap Voorbeelden Praktisch vakmanschap Breed vakmanschap Specialistisch vakmanschap Monteur elektrotechnische installaties Onderhoudsmonteur Hoogspanningsmonteur Beveiligingsmedewerker Politieagent Opsporingsbeambte Tuinman Opzichter groenvoorziening Tuinontwerper

Type vakmanschap: mbo niveau Graag dikke pijl toevoegen

Loopbaanperspectief Beroepsopleiding geeft betere bescherming dan algemene opleiding: minder werkloos, betere integratie op arbeidsmarkt. Dit geldt vooral in begin van loopbaan. Brede en specialistische vakmensen doen het goed. Praktische vakmensen meer ‘gevangen’ in banen met lage status.

Toekomstige ontwikkelingen Toekomstperspectieven voor praktische vakmensen matig door automatisering en polarisering op de arbeidsmarkt. Toekomstperspectieven voor brede en specialistische vakmensen redelijk tot goed. Rol technologische en organisatorische veranderingen: groter beroep op generieke vaardigheden.

Beroepsonderwijs en generieke vaardigheden

Beroepsonderwijs en generieke vaardigheden Slingerbeweging: meer versus minder aandacht 1977: “Ach meneer, ze kunnen geen hamer meer vasthouden” (SMO) 2010: referentieniveaus taal en rekenen Twee visies op relatie specifiek-generiek: Complementair: geïntegreerde ontwikkeling van beiden Trade-off: gescheiden ontwikkeling: “Al die tijd aan taal en rekenen gaat ten koste van het vak”

Wat laat het onderzoek zien? Ook voor beroepsopgeleiden geldt dat algemene kernvaardigheden (taal en rekenen) succes op de arbeidsmarkt bepalen, en wel vanaf de start. Er is geen aanwijzing dat het bijbrengen van generieke vaardigheden ten koste moet gaan van vakvaardigheden Het gaat erom deze geïntegreerd aan te bieden en niet als ‘losse’ onderdelen.

Conclusies en beleidsimplicaties (1) Vakmanschap (zowel breed als specialistisch) heeft zeker toekomst: goede perspectieven voor MBO 3 en 4. Ook later in de loopbaan geen nadeel van het hebben gevolgd van een beroepsopleiding voor deze groep. Wel zorgen over perspectieven praktische vakmensen (MBO 1 en 2): automatisering, belang generieke vaardigheden, verdringing. Praktische vakmensen meer ‘gevangen’ in beroepen met lage status.

Conclusies en beleidsimplicaties (2) Mbo’ers ontlenen gunstige positie aan hun vakgerichte scholing (comparatief voordeel): pas op voor verdere verbreding. Zeker geen verbreding wenselijk op niveau 1 en 2: breed routinewerk is geen vakmanschap.

Conclusies en beleidsimplicaties (3) Vakmensen ondervinden geen nadeel van hun specifieke vaardigheden: integendeel die beschermen juist op de arbeidsmarkt. Maar ze hebben ook generieke vaardigheden nodig om goed inzetbaar te blijven, vooral later in de loopbaan. In het beroepsonderwijs kunnen generieke en specifieke vaardigheden tegelijkertijd ontwikkeld worden, maar dat vereist wel dat de kernvaardigheden geïntegreerd worden in het vakonderwijs.

Meer weten? Website: http://roa.sbe.maastrichtuniversity.nl/?portfolio=vakmanschap Mail naar: R.vanderVelden@Maastrichtuniversity.nl